Baldur's Gate 3 - Temel Mekanikler Rehberi
#1
Görsel

Baldur's Gate 3 temel mekanikler rehberine hoş geldiniz.

Ability Score
Baldur's Gate 3'te karakterlerin Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom ve Charisma olmak üzere 6 ability score'u vardır. Bu puanlar normalde 0-20 aralığındadırlar. Her ability score'un farklı kullanım alanları bulunuyor. Ability scorelar kullanılacağı zaman genellikle doğrudan kendisi değil ability modifier denen versiyonları kullanılır. Modifier 10 için sıfır 10'dan yüksek her çift sayı için bir artar, 10'dan düşük her tek sayı için 1 azalır. Yani 12 skorda +1 modifier, 14'te +2, 9'da -1, 7'de -2 olur.

Ability Skorlarının kullanıldıkları yerler:
  • Strength: Yakın menzil silahlar, silahsız saldırılar ve fırlatmalarda attack ve hasar, athletics skilli, zıplama mesafesi, shove aksiyonu
  • Dexterity: Belirli yakın menzil silahlar ve menzilli silahlarda attack ve hasar, acrobatics, sleight of hand ve stealth skilleri, AC hesaplama
  • Constitution: Her seviyede modifier kadar can arttırır.
  • Intelligence: Wizard, Eldritch Knight ve Arcane Trickster büyüleri, arcana, history, investigation, nature ve religion skilleri
  • Wisdom: Cleric, Druid ve Ranger büyüleri, animal handling, insight, perception, medicine ve survival skilleri
  • Charisma: Sorcerer, Warlcok, Bard ve Paladin büyüleri, persuasion, deception, intimidation ve performance skilleri

Difficulty Class
Difficulty class, veya kısaca DC, özetle bir 20 yüzlü zar(d20) atıldığı zaman tüm bonuslarla birlike ulaşılmaya çalışılan sayıdır. Oyunda birçok yerde doğrudan veya dolaylı olarak karşılaşacaksınız. Başarılı olmak için DC ile eşit olmak yeterlidir.

Armor Class
Armor class veya kısaca AC, birine saldırdığınız zaman attack zarı ile ulaşılmaya çalıştığınız sayıdır. Dövüş sırasında hedef alırken düşmanların üzerinde yüzde olarak ulaşma şansınız yazmaktadır. Hiçbir zırh giymediğiniz vakit AC'niz 10+dexterity modifier olur, monklar ve barbarianların zırhsız savunma özellikleri bu değere wisdom ya da constitiution modifierlarını ekler. Hafif zırh giyerken modifierın tamamı AC'ye eklenir, orta zırh giyerken en fazla 2 eklenir ve ağır zırh giyerken eklenmez. Bunun yanı sıra kalkan kullanmak acyi 2 arttırır.

Proficiency ve Proficiency Bonusu
Her karakterin +2 olarak başlayıp level atladıkça artan bir proficiency bonusu vardır. Bu bonusu proficiency sahibi oldukları bir silah, skill ve saveler için d20 attıkları zaman sonuca eklerler. Bunun yanı sıra büyü saldırında d20'ye eklerler ve büyülerinin save DC'sinin hesabında kullanılır.

Ability ve Skill Checkler
Karşınıza genellikle diyaloglarda köşeli parantez içinde seçenek olarak çıkacaklar veya perception ve survival gibi daha sıklıklıkla etrafta yürürken otamatik olarak atılacak. Bir skill için bonusunuz ilgili ability modifierınız ve varsa proficiency bonusunuz oluyor, ama bunu guidence cantripi gibi yollarla arttırabilirsiniz.

Saving Throw
Genelde büyü veya tuzak gibi etkilerden korunmak için atılır. d20'ye ilgili ability modifierınız ve varsa proficiency bonusunuz eklenir, bunu bless büyüsü veya 6. seviye paladin özelliği gibi etkilerle arttırabilirsiniz.

Attack Roll
Birine saldırıken atılır, sonucun hedefin AC'si ile eşit veya daha yüksek olması gerekir. Kullandığınız silaha göre dexterity veya strenght modifierınız ve varsa proficiency bonusunuz eklenir, bunu yanı sıra yükseklik avantajı +2 ekler, alçaklık dezavantajı ise -2 ekler. Bless gibi büyülerle de arttırmak mümkün. Eğer bir silahta proficiency sahibiyseniz özel saldırı versiyonları da bulunuyor.

20 veya 1 atmak
1 attığınız vakit kritik başarısızlık olur ve DC/AC fark etmeksizin başarısız olur veya ıskalarsınız. 20 attığınızda DC fark etmeksizin başarılı olursunuz. Saldırılarda ise 20 attığınızda kritik vuruş yapmış olursunuz ve hasar için normalin iki katı zar atarsınız. Oyunda daha düşük sayılarla kritik vuruş yapmanızı sağlayan etkiler mevcuttur.

Büyüler
Büyüler seviyeli büyüler ve cantripler olarak ikiye ayrılırlar. Cantripleri gün içinde kullanma limitiniz yoktur. Seviyeli büyüleri kullanmak içinse spell slot harcamanız lazım. Büyülerle düşmanları hedef alırken büyüye göre attack roll atarsınız ya da düşmanları saving throw atmaya zorlarsınız. Büyü attack rollarında d20'ye sınıfınıza göre ability modifier ve proficiency bonusunuzu eklersiniz. Büyülerinizin DC'si ise 8 + proficiency bonus + ability modifier olarak hesaplanır.
Konsantrasyon
Bazı süreli büyüler konsantre olmanızı ister, aynı anda sadece bir büyüye konsantre olabilirsiniz ama konstrasyon gerektirmeyen büyüler yapabilirsiniz. Konsantrasyonu istediğiniz zaman bitirebilirsiniz.
Büyü Slotları
Seviyenize göre kısıtlı sayıda ve seviyede büyü slotunuz vardır. Seviyeli bir büyüyü yapmak için en az büyünün seviyesinde bir büyü slotu harcamanız gerekir, bazı büyüler daha yüksek slotla yapıldığı vakit daha çok hedef seçebilir veya daha çok hasar verebilir. Warlock dışındaki büyücü sınıflar büyü slotlarını long rest ile yenilerler, Warlcoklar ise short restte yeniler
Ritüel Büyüler
Bazı büyülerde ritüel etiketini görebilirsiniz, bu büyüleri dövüş dışında büyü slotu harcamadan yapabileceğiniz anlamına gelir.
Görsel

Büyü Slotları mavi kareler olarak gösteriliyor, kullanıldıklarında gri oluyorlar
action yeşil daire, bonus action kırmızı üçgen

Short ve Long Rest
Baldur's Gate 3'te can ve diğer kaynakları yenilemenin başlıca yolu Long ve Short resttir. İki Long rest arasında iki defa short rest yapabilirsiniz, short rest yapmak canın yarısını yeniler ve bazı sınıf özelliklerini yeniler. Long rest yapmak 40 camp supply harcar ve bütün kaynakları yeniler, can, spell slot vb. 40 camp supply kullanmadan long rest yaparsanız sadece canın ve spell slotların yarısını yeniler.

Dövüş
Dövüşlerde turlar vardır tur sırası initative zarı ile belirlenir bu d20'ye bonus ise dexterity modifierınızdır. Her turda bir action ve bir bonus actionınız vardır. Action ile yapabileceğiniz şeylere örnek büyülerin çoğu, saldırmak, bir eşya kullanmak ve dash olabilir. Bonus action ile yapabileceğiniz şeylere örnekler ise büyülerin bir kısmı, zıplamak ve itmek
Herkesin erişimi olan actionlar
40px-Action_Dash_Icon.png Dash
Tur boyunca hareket hızını ikiye katlar.
40px-Action_Disengage_Icon.png Disengage
Opportunity attack olmadan düşmanlardan uzaklaşmanızı sağlar.
40px-Action_Help_Icon.png Help
Hedef üzerindeki  Burning, Downed, Ensnared, Entangled, Enwebbed, Prone ve Sleeping durumlarını kaldırır.
Bonus_Action_Hide_Icon.png Hide
Saklanmaya çalışrsınız, bu bir stealth skill checkidir, saklıyken saldırırken avantajınız vardır ve saldırmak veya büyü yapmak saklanmayı bitirir.
40px-Throw_Icon.png Throw
Bir eşyayı strenght modifierını kullanan menzilli bir attack ile bir düşmana fırlatırsınız, hasar normal eşyalar için ağırlığına bağlı, fırlatma silahları için silahın normal hasarıdır.
40px-Action_Attack_Melee_Icon.png 40px-Action_Attack_Ranged_Icon.png 40px-Action_Unarmed_Attack_Icon.png 40px-Action_Improvised_Weapon_Icon.pngBirincil El Saldırı Actionlar
Menzilli saldırılar, yakın menzili silahlı ve silahsız saldırılar, silaha bağlı ability modifier kullanırlar. Bazı sınıflar tek action ile birden fazla defa saldırabilir.

Herkesin erişimi olan bonus actionlar
40px-Jump_Bonus_Action_Icon.png Jump
Zıplarsınız, zıpalamak normal hareketinizden tüketir ve zıpalama mesafeniz strenght skorunuza bağlıdır.
40px-Bonus_Action_Shove_Icon.png Shove
Birini itmeye çalışrsınız, siz athletics atarsınız ve savunan taraf athletics veya acrobatics atar, savunanı geçmeniz gerekir. Birini ne kadar uzağa iteceğiniz sizin strenght skorunuz ve hedefin ağırlığına bağlı.
40px-Bonus_Action_Offhand_Attack_Melee_Icon.png 40px-Bonus_Action_Offhand_Attack_Ranged_Icon.png Off Hand Attack
İki elinizde de silah olduğu zaman bonus action ile ikinci silahla bir defa saldırabiliyorsunuz.
40px-Bonus_Action_Dip_Icon.png Dip
Silahınızı bir yüzeye batırarak güçlendirirsiniz, eğer iki elinizde de silah varsa ikisini de batırırsınız.

Reaction
Herkesin tur başına bir reaction hakkı vardır, belirli büyüler veya sınıf özelliklerini reaction olarak kullanabilirsiniz. Bunun yanı sıra herkes opportunity attack yapabilir, bu bir düşman menzilinizden çıkarken reaction olarak saldırmak oluyor. Bir reaction kullanabildiğiniz vakit oyun çıkan bir pencere ile size soruyor kullanmak isteyip istemediğinizi.
Görsel

Reactionlar sağ üstte görülebilir.
Reactionların altında kullanılabilir eşyalar görülüyor.

Multiclassing
Oyunda birden fazla sınıftan seviye almak mümkün. Bunu seviye atlarken add class butonu ile yapıyorsunuz. Yeni bir sınıftan seviye aldığınızda o sınıfın bazı istisnalar hariç bütün özelliklerini kazanırısınız. Bu istisnalar, saving throw proficiency, heavy armor proficiency ve skill proficiencylerdir. Rogue, Bard ve Ranger sınıflarına multiclass yaparsanız 1 fazladan skill kazanırsınız, ve cleric multiclassı ile heavy armor proficiency kazanmak mümkün. Büyü yapan sınıflarda büyüler için aynı ability skoru kullanan sınıfları seçmeniz daha yararlı olabilir. Farklı sınıflardan gelen ekstra saldırı özellikleri birlikte çalışmazlar, yani 5 seviye fighter 5 seviye barbarian multiclassı sadece iki kere saldırabilir, üç kere saldırmak için 11. seviye fighter olmanız gerekir.



Ek not: t tuşu ile tooltipleri sabitleyebilirsiniz.
[+] 12 üye Selene nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Rehber için teşekkürler. Yarın akşam müsait bir zamanda okuyacağım. Ellerinize sağlık.
Ara
Cevapla
#3
Guzel rehber temel memanikleri cok guzel aciklamkssiniz yararli olacaktir
Ara
Cevapla
#4
Rehber için teşekkürler ama oyun Türkçe çıkış yaptı, keşke terimleri de Türkçe olarak yazsaydınız.
Ara
Cevapla
#5
Şahane rehber olmuş ya, eline sağlık başkan.
Ara
Cevapla
#6
Ekstra bilgi action/büyü/item kısımlarını sağa sola kaydırabiliyorsunuz eğer büyüleriniz ortaya sığmıyorsa tüm barı büyü olarakta yapabilirsiniz
俺たち 自由 に なれる の か ?
Ara
Cevapla
#7
Bar yukarı da kayabiliyor bu arada, 2 satır yerine 3 satıra çıkartarak her kısmı amacına uygun olarak daha düzenli bir şekilde kullanabilirsiniz.

Edit: Rehber çok açıklayıcı olmuş, eline sağlık.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.