20-05-2018, 19:21
PDXCON2018’de, podcat olarak da tanıdığımız, HoI4’ün oyun direktörü Dan Lind oyunun durumu, üzerinde çalıştıkları şeyler hakkında bir sunum yapıyor, sonra paneldekilerin sorularını yanıtlıyor. Bu panelle ilgili kısa notlardan oluşan bir konu açmak istedim. Buradan kendiniz de izleyebilirsiniz, 4:53:00 gibi başlıyor.
Konuşulanları kısımlara ayırdım, ilginizi çekmiyorsa geçebilirsiniz.
Dan Lind sahneyi alıyor. Kendini tanıttıktan sonra oyunun geçmişi, şu anki durumu ve geleceği hakkında konuşacağını söylüyor.
Önce geçtiğimiz yıldan bahsediyor, gelen eklentileri hatırlıyor ve istatistiklere giriyor. HoI4 oyuncularının oldukça sadık olduğundan, oyuncuların yarısının ayda en az bir kez oynadığını, 130.000 civarı kişinin de her gün oynadığını söylüyor. Her ay oynayan oyuncu sayısının sürekli arttığı, eklenti çıktığında ise önce oyuncu patlaması olduğunu sonra sayının tekrar düştüğünü gösteriyor. Eklenti çıkış tarihleri dışındaki yükseliş ve inişleri de modların yeni sürümlerinin çıkışına bağlıyor. Eklenti çıkış tarihleri arasında oyunu ilginç tuttukları için modculara teşekkür ediyor. Oyunun 1 milyon satışa ulaştığını ve bu yüzden Anniversary Edition çıkardıklarını söylüyor.
Daha da detaya giriyor. Oyuncuların %14’ünün multiplayer, %17.5’unun Ironman, %2’sinin Elite veya Veteran zorlukta, %43’ünün Civilian veya Recruit zorluğunda oynadığını gösteriyor. Düşük zorluklarda oynayanlara neden böyle oynuyorsunuz diye sorulduğunda oyunu rahatlamak için oynadıkları cevabını almış.
Modlardan bahsediyor, sayılara göre oynayanların %65’i en az bir mod kullanıyor, %35’i de oyunu değiştiren “büyük modlar”dan birini oynuyor. Modların sıralaması hemen hemen oynanışa göre yapılmış, Road to 56 ve Kaiserreich’ın başa baş gittiğini, sürekli birbirlerini geçtiğini söylüyor.
Hangi ülkelerin ne kadar oynandığı hakkında konuşuyor.
Man the Guns eklentisinin Amerika ve İngiltere’ye odaklanacağını söylüyor. Alternatif tarihle ilgili şeyler olduğunu ve en çok üzerinde durulacak şeyin de deniz savaşlarını olduğunu belirtiyor. 1.6 yamasının adı “Ironclad” olacak.
Konuştuğu şeyler için hala çok erken olduğunu ve bazı şeyleri daha programlamaya başlamadıklarını söylüyor.
Yakıttan bahsetmeye başlıyor. Yakıtlar sadece gemilere bağlı olmayacak, her şey için geliyor. Japonya ve Almanya gibi örnekler vererek yakıtı ne zaman kullanacağınızı iyi düşünmeniz gerekiyor diyor. Japonya ile oynarken donanmanızı önemsiz şeyler için göndermemenizi, üzerinde düşünmenizi tavsiye ediyor. Tankların geliştirildiğinde daha fazla yakıt kullanabileceğini, bunları dengelemeniz gerektiğini söylüyor.
Deniz ve gemi değişikliklerine giriyor. Gemileri tasarlayabileceğinizi, araştırabileceğiniz parçalar olacağını, yaptığınız değişikliklere göre üretim ve yeniden donatma masraflarının değişeceğinden bahsediyor. Yeniden donatma da eski gemilerin iyileştirilmesidir. Gemileri bulma mekaniğinin değiştiğini söylüyor, gemiler artık fark edilmemeye çalışabilir, kaçabilir. Deniz savaşlarına gelince, gemi düzeninin önemli olduğunu, donanmaları görev kuvvetleri (task force) birimlerine ayıracaklarını söylüyor. Pozisyon almanın tekrar geleceğini, “screening efficiency” diye yeni bir şeyin geleceğini söylüyor. Bu da hafif gemilerinizin ağır gemilerinizi ne kadar iyi koruduklarını gösterecek. Bu detayları iyi açıklamaları gerektiğinden ve donanmanın parçalarının kontrolünü oyuncuya vermekten bahsediyor. Bunun planlama hissini vereceğini söylüyor.
Deniz “arazi tipleri” ekleniyor. Her yerde küçük adalardan oluşan takımadaların bulunduğu bir yerde savaşmayla Atlantik’in ortasında savaşmanın farklı olması gerektiğini söylüyor. Bunun etkileyeceği şeyler de genel olarak gemilerin bulunması, hafif ve ağır gemilerin farklı yerlerde sıkıntılar çekeceğini söylüyor. Daha da fazla şey olduğunu ama daha açıklamayacağını söylüyor.
Ülkelere geliyor. En büyük değişiklik Amerika’da olacak. Değişiklikler bedava yamada yer alacakken alternatif tarih eklentiyle geliyor. İngiltere’de ise müdahele etme ve monarşiyle ilgili şeyler var. Başka ülkelerle de ilgili değişiklikler olacak ama şu an için tamamen söyleyemeyeceğini belirtiyor. Demokrasilere odaklanmak istiyorlar.
Multiplayerdan bahsediyor. Oyuncuların %1’inden azının rekabetçi olarak mp oynadığını gösteriyor. Ortak/birlikte barışçı oynamak oyuncular arasında daha yaygın. Rekabetçi oyunların azlığının eksik mekanikler olabileceğini söylüyor. Bu yüzden bir kural sistemi getiriyorlar. Bu kural sistemi ayrıca modlanabilecek, böylece daha fazla kural eklenebilecek. Böylece sayfalarca kural okumaya gerek kalmayacak, yanlışlıkla kuralları ihlal etmeyeceksiniz.
Bu kısım sorulara daha fazla zaman vermek için daha kısa sürecek.
Modculara daha fazla destek vereceklerini söylüyor.
Man the Gun’dan sonra her eklenti savaşın bir kısmını değiştirmiş olacak. Bu yüzden savaşla ilgili olmayan şeylere odaklanmak istediğini söylüyor. Oyunun daha uzun sürmesi, politika, casusluk gibi şeylerden bahsediyor ama hiçbir şey kesin değil.
Oyuncuların birbirinden çok farklı oynadığından bahsediyor. Bu yüzden oyunculara bazı şeyleri ayarlamalarına izin vermek istiyorlar. Örnek olarak da Venezuela ile oynayıp Avrupa’da Kaiser çıkınca yardım etmek isterseniz, Kaiser’ın gelişini ayarlamayı veriyor.
Odak ağaçları hakkında konuşuyor. Oyuncuların alternatif tarihi bu kadar sevdiklerini fark etmeden önce çıkan büyük ülkelerin odak ağaçlarını güncellemeye devam edecekler, Fransa alternatif tarih için uygun olabilir ama Sovyetler pek uygun değil. Odak ağacı güncellenmesi için geriye kalan ülkeler de Fransa, Sovyetler, İtalya ve Polonya.
Odak ağacı olmayan ülkelere geliyor. Bu ülkeler arasında en fazla oynanan ülke Türkiye, bunun nedeni olarak da Türkiye’nin konumunu, her ittifake katılabileceğini ve biraz da Osmanlı’yı tekrar kurmayı veriyor.
Grafikte de ülkelere odak ağacı verdiklerinde oynanışın arttığını gösteriyor.
Önemli soruları ve bunların cevaplarını özet geçeceğim.
S: Deniz bombardıman uçakları için öncelik ayarlama sistemi olacak mı?
C: Şu an için düşünmüyorum, ama belki.
S: Barış konferansları düzenlenip, bazen saçma olan şeyler düzeltilecek mi?
C: Barış konferanslarının mükemmel olduğu hakkında şaka yapıyor. Yapacakları şeylerin arasında, daha önce bir çözüm bulmaya çalıştılar ama detaya girdikçe değişikliklerin daha da büyüdüğünü söylüyor. Belki gelecekte büyük bir eklentinin parçası olarak gelebilir, eklentilerin yanında küçük değişiklikler de yapılabilir, yeni eklenen kurallar sistemiyle de belki bir şeyler yapabilirler.
S: Yakıtın hangi sistemi kullanacak?
C: İkmal sistemine bağlı olacak. Tam olarak nasıl üretildiğiyle ilgili hala çalışıyorlar, belli değil. Şu an için HoI2 gibi belli bir yüzdeye bağlı olan bir sisteme bakıyorlar. Hala test aşamasında.
S: İşgal edilen topraklardaki direnme (resistance) mekaniği geliştirilecek mi?
C: Evet. Bu eklentide değil ama bir eklentinin ana özelliklerinden biri olacak. HoI3’teki işgal edilen bölgelerde isyancı orduların çıktığı partisan sistemi büyük ihtimalle hiç eklenmeyecek, tek tek orduları kovalamak zevkli değildi. Askeri polis olayından da performansı düşürdüğü için kurtulmak istiyorlar, işgal edilmiş toprakların kontrol edilmesi kaynaklar, insan gücü gibi şeylerle kontrol edilecek.
S: “Düşmanı aldatma” sistemi hakkında çalışacak mısınız?
C: Bunun doğru şekilde yapılması oldukça zor. Multiplayer’da olabilir ama singleplayer için güzel bir şekilde yapılması pek olası değil. İlginç bir şey ama üzerinde düşünmemiz gerekiyor.
S: Jet uçak grafikleri hakkında bir soru soruluyor.
C: Tarih uzatıldığında bakacağımız bir şey.
S: Denizaltılar hakkında ne değişiklikler var Man the Guns eklentisinde?
C: Denizaltılar yeni gemi bulma mekaniğinde faydalanacaklar, sorunlardan biri de buydu. Diplomaside liman izinleri hakkında bir şeyler olacak.
Konuşulanları kısımlara ayırdım, ilginizi çekmiyorsa geçebilirsiniz.
Dan Lind sahneyi alıyor. Kendini tanıttıktan sonra oyunun geçmişi, şu anki durumu ve geleceği hakkında konuşacağını söylüyor.
Önce geçtiğimiz yıldan bahsediyor, gelen eklentileri hatırlıyor ve istatistiklere giriyor. HoI4 oyuncularının oldukça sadık olduğundan, oyuncuların yarısının ayda en az bir kez oynadığını, 130.000 civarı kişinin de her gün oynadığını söylüyor. Her ay oynayan oyuncu sayısının sürekli arttığı, eklenti çıktığında ise önce oyuncu patlaması olduğunu sonra sayının tekrar düştüğünü gösteriyor. Eklenti çıkış tarihleri dışındaki yükseliş ve inişleri de modların yeni sürümlerinin çıkışına bağlıyor. Eklenti çıkış tarihleri arasında oyunu ilginç tuttukları için modculara teşekkür ediyor. Oyunun 1 milyon satışa ulaştığını ve bu yüzden Anniversary Edition çıkardıklarını söylüyor.
Daha da detaya giriyor. Oyuncuların %14’ünün multiplayer, %17.5’unun Ironman, %2’sinin Elite veya Veteran zorlukta, %43’ünün Civilian veya Recruit zorluğunda oynadığını gösteriyor. Düşük zorluklarda oynayanlara neden böyle oynuyorsunuz diye sorulduğunda oyunu rahatlamak için oynadıkları cevabını almış.
Modlardan bahsediyor, sayılara göre oynayanların %65’i en az bir mod kullanıyor, %35’i de oyunu değiştiren “büyük modlar”dan birini oynuyor. Modların sıralaması hemen hemen oynanışa göre yapılmış, Road to 56 ve Kaiserreich’ın başa baş gittiğini, sürekli birbirlerini geçtiğini söylüyor.
Hangi ülkelerin ne kadar oynandığı hakkında konuşuyor.
Man the Guns eklentisinin Amerika ve İngiltere’ye odaklanacağını söylüyor. Alternatif tarihle ilgili şeyler olduğunu ve en çok üzerinde durulacak şeyin de deniz savaşlarını olduğunu belirtiyor. 1.6 yamasının adı “Ironclad” olacak.
Konuştuğu şeyler için hala çok erken olduğunu ve bazı şeyleri daha programlamaya başlamadıklarını söylüyor.
Yakıttan bahsetmeye başlıyor. Yakıtlar sadece gemilere bağlı olmayacak, her şey için geliyor. Japonya ve Almanya gibi örnekler vererek yakıtı ne zaman kullanacağınızı iyi düşünmeniz gerekiyor diyor. Japonya ile oynarken donanmanızı önemsiz şeyler için göndermemenizi, üzerinde düşünmenizi tavsiye ediyor. Tankların geliştirildiğinde daha fazla yakıt kullanabileceğini, bunları dengelemeniz gerektiğini söylüyor.
Deniz ve gemi değişikliklerine giriyor. Gemileri tasarlayabileceğinizi, araştırabileceğiniz parçalar olacağını, yaptığınız değişikliklere göre üretim ve yeniden donatma masraflarının değişeceğinden bahsediyor. Yeniden donatma da eski gemilerin iyileştirilmesidir. Gemileri bulma mekaniğinin değiştiğini söylüyor, gemiler artık fark edilmemeye çalışabilir, kaçabilir. Deniz savaşlarına gelince, gemi düzeninin önemli olduğunu, donanmaları görev kuvvetleri (task force) birimlerine ayıracaklarını söylüyor. Pozisyon almanın tekrar geleceğini, “screening efficiency” diye yeni bir şeyin geleceğini söylüyor. Bu da hafif gemilerinizin ağır gemilerinizi ne kadar iyi koruduklarını gösterecek. Bu detayları iyi açıklamaları gerektiğinden ve donanmanın parçalarının kontrolünü oyuncuya vermekten bahsediyor. Bunun planlama hissini vereceğini söylüyor.
Deniz “arazi tipleri” ekleniyor. Her yerde küçük adalardan oluşan takımadaların bulunduğu bir yerde savaşmayla Atlantik’in ortasında savaşmanın farklı olması gerektiğini söylüyor. Bunun etkileyeceği şeyler de genel olarak gemilerin bulunması, hafif ve ağır gemilerin farklı yerlerde sıkıntılar çekeceğini söylüyor. Daha da fazla şey olduğunu ama daha açıklamayacağını söylüyor.
Ülkelere geliyor. En büyük değişiklik Amerika’da olacak. Değişiklikler bedava yamada yer alacakken alternatif tarih eklentiyle geliyor. İngiltere’de ise müdahele etme ve monarşiyle ilgili şeyler var. Başka ülkelerle de ilgili değişiklikler olacak ama şu an için tamamen söyleyemeyeceğini belirtiyor. Demokrasilere odaklanmak istiyorlar.
Multiplayerdan bahsediyor. Oyuncuların %1’inden azının rekabetçi olarak mp oynadığını gösteriyor. Ortak/birlikte barışçı oynamak oyuncular arasında daha yaygın. Rekabetçi oyunların azlığının eksik mekanikler olabileceğini söylüyor. Bu yüzden bir kural sistemi getiriyorlar. Bu kural sistemi ayrıca modlanabilecek, böylece daha fazla kural eklenebilecek. Böylece sayfalarca kural okumaya gerek kalmayacak, yanlışlıkla kuralları ihlal etmeyeceksiniz.
Bu kısım sorulara daha fazla zaman vermek için daha kısa sürecek.
Modculara daha fazla destek vereceklerini söylüyor.
Man the Gun’dan sonra her eklenti savaşın bir kısmını değiştirmiş olacak. Bu yüzden savaşla ilgili olmayan şeylere odaklanmak istediğini söylüyor. Oyunun daha uzun sürmesi, politika, casusluk gibi şeylerden bahsediyor ama hiçbir şey kesin değil.
Oyuncuların birbirinden çok farklı oynadığından bahsediyor. Bu yüzden oyunculara bazı şeyleri ayarlamalarına izin vermek istiyorlar. Örnek olarak da Venezuela ile oynayıp Avrupa’da Kaiser çıkınca yardım etmek isterseniz, Kaiser’ın gelişini ayarlamayı veriyor.
Odak ağaçları hakkında konuşuyor. Oyuncuların alternatif tarihi bu kadar sevdiklerini fark etmeden önce çıkan büyük ülkelerin odak ağaçlarını güncellemeye devam edecekler, Fransa alternatif tarih için uygun olabilir ama Sovyetler pek uygun değil. Odak ağacı güncellenmesi için geriye kalan ülkeler de Fransa, Sovyetler, İtalya ve Polonya.
Odak ağacı olmayan ülkelere geliyor. Bu ülkeler arasında en fazla oynanan ülke Türkiye, bunun nedeni olarak da Türkiye’nin konumunu, her ittifake katılabileceğini ve biraz da Osmanlı’yı tekrar kurmayı veriyor.
Grafikte de ülkelere odak ağacı verdiklerinde oynanışın arttığını gösteriyor.
Önemli soruları ve bunların cevaplarını özet geçeceğim.
S: Deniz bombardıman uçakları için öncelik ayarlama sistemi olacak mı?
C: Şu an için düşünmüyorum, ama belki.
S: Barış konferansları düzenlenip, bazen saçma olan şeyler düzeltilecek mi?
C: Barış konferanslarının mükemmel olduğu hakkında şaka yapıyor. Yapacakları şeylerin arasında, daha önce bir çözüm bulmaya çalıştılar ama detaya girdikçe değişikliklerin daha da büyüdüğünü söylüyor. Belki gelecekte büyük bir eklentinin parçası olarak gelebilir, eklentilerin yanında küçük değişiklikler de yapılabilir, yeni eklenen kurallar sistemiyle de belki bir şeyler yapabilirler.
S: Yakıtın hangi sistemi kullanacak?
C: İkmal sistemine bağlı olacak. Tam olarak nasıl üretildiğiyle ilgili hala çalışıyorlar, belli değil. Şu an için HoI2 gibi belli bir yüzdeye bağlı olan bir sisteme bakıyorlar. Hala test aşamasında.
S: İşgal edilen topraklardaki direnme (resistance) mekaniği geliştirilecek mi?
C: Evet. Bu eklentide değil ama bir eklentinin ana özelliklerinden biri olacak. HoI3’teki işgal edilen bölgelerde isyancı orduların çıktığı partisan sistemi büyük ihtimalle hiç eklenmeyecek, tek tek orduları kovalamak zevkli değildi. Askeri polis olayından da performansı düşürdüğü için kurtulmak istiyorlar, işgal edilmiş toprakların kontrol edilmesi kaynaklar, insan gücü gibi şeylerle kontrol edilecek.
S: “Düşmanı aldatma” sistemi hakkında çalışacak mısınız?
C: Bunun doğru şekilde yapılması oldukça zor. Multiplayer’da olabilir ama singleplayer için güzel bir şekilde yapılması pek olası değil. İlginç bir şey ama üzerinde düşünmemiz gerekiyor.
S: Jet uçak grafikleri hakkında bir soru soruluyor.
C: Tarih uzatıldığında bakacağımız bir şey.
S: Denizaltılar hakkında ne değişiklikler var Man the Guns eklentisinde?
C: Denizaltılar yeni gemi bulma mekaniğinde faydalanacaklar, sorunlardan biri de buydu. Diplomaside liman izinleri hakkında bir şeyler olacak.