29-09-2019, 00:44
(Son Düzenleme: 29-09-2019, 01:24, Düzenleyen: DamageExpert.)
Herkese Merhaba,
Ofiste işlerden bunalıp az ara vereyim CK2 rehberler bölümünü gezdiğimde savaş mekanikleri ilgili rehber olmadığını gördüm ve bu konu üzerinden biraz yardımcı olayım istedim. Bu yazıyı hazırlarken Ck2 Wiki, Reddit ve Steam üzerindeki rehberlerden yararlı bulduğum bilgileri tecrübe ile harmanlayıp siz Stratejitürk üyelerine sunmakta gurur duyarım.
CK2 daha hanedan çıkarı, diploması ve entrika üzerine dönse de bunların tıkandığı yerde savaş bazen kaçınılmaz olabiliyor. Savaş mekanikleri her ne kadar oyun içinde etki edilemeyecek şekilde görünse de her oyunda olduğu gibi belli bir mantığı matematiği mevcut. Bu rehber yazımda 20k ordu ile beden bazen 10k ile bile başa çıkamadığımızı, savaş mekaniklerinin nasıl işlediğini ve en sonunda bazı püf noktalarını paylaşmaya çalışacağım.
Kanat kavramı (Flanks):
Bir ordu kurduğunuzda ve bu ordu savaş meydanına çıktığında düşmana 3 kanattan saldırı yaparsınız. Sağ kanat, orta merkez ve sol kanat. Her kanatın kendine ait birlik ve komutanı vardır ve her kanat ordusu karşısında bulunan kanata saldırır yada ona karşı kendini savunur. Eğer bir kanat karşısındaki düşmanı bozguna uğratmış ise diğer kanatlara yardıma koşar.
Savaş Aşamaları(Phases):
Bir savaş başladığında 3 aşamada gerçekleşir. Her aşamada ünite dağılımına ve komutan özelliklerine göre bir taktik belirlenir.
1. Aşama Skirmish: Bütün savaşlar ilk önce skirmish aşaması ile başlar. Yani ilk önce okçular ve atlı okçular menzilli silahları ile düşmanı yoklarlar. Bu evrede archers(okçular) ve horse archers(atlı okçular) en çok hasarı vuran ve iş yapan birimlerdir.
2. Aşama Melee: Skirmish aşaması bitikten sonra birlikler "melee" yani yakındövüş aşamasına geçerler. Burada heavy infanty(ağır piyade), pikemen(mızraklı askerler) ve ağır atlılar(heavy cavalary) asıl hasarı ve etkiyi gösterir.
3. Aşama Pursue: Eğer bir kanattaki askerlerin morali %25'in altına düşerse geriçekilmeye başlar ve pursue yani takip aşaması devreye girer. Bu bölümde light cavalary ve daha azda olsa heavy cavalary kendini gösterir.
Birimlerin bu aşamalarda olan atak ve defans güçleri:
Bir ünitenin verdiği hasar yada savunma şu şekilde hesaplanır :
(Birlik tipinin Savaş Aşamasına göre olan özelliği) * (1 + teknoloji bonusu+ arazi bonusu+ varsa kültürel bonus+ kullanılan taktikten gelen bonus) * (1 + liderin trait bonusu + tactical affinity bonus(bu biraz karışık bazı taktikler bazı taktiklere karşı kullanıldığında bonus sağlar onu ifade ediyor).
Bu formülü tamamen bilmeye gerek yok ama birlik güçlerini etkileyen faktörleri öğrenmek ve bunları ordularımıza eklemeyi bilmek bence yeterli olacaktır.
Teknoloji Bonusu:
Burda Military askeri teknolojilerde kullanacağımız ne kadar geliştirirsek ordumuzda savaşta o oranda saldırı ve savunmada güç kazanır. Hazırlanan her ordu kendi geldiği bölgenin teknoloji bonusuna sahip olur. Yani vasalınız ile sizin aynı ordularınız arasında bu yüzden fark olması doğaldır. "Retinue" yani paralı özel askerleriniz de sizin başkentiniz teknoloji bonusundan yararlanır. O yüzden savaşta başarılı olmak istiyorsak bu alanda yatırım yapmak herzaman kazanç sağlar.
Arazi bonusu:
Bu da asılında çok önemli olmasına ve savaşın sehrini değiştimesine rağmen çoğu oyuncunun çok umursamadığı bir konu. Savaş alanını doğru seçmek bir komutanın olmazsa olmaz özelliklerindendir. Defansif savaşlarda doğru yerde savunma yapmak çok işe yarar.
Hills(Tepeler): Süvari birimleri dışında bütün birimlere savunma bonusu verir.
Mountains (Dağlar): Bütün piyade tipi birimlere savunma bonusu veririr
Jungle(Sık, balta girmemiş orman): Burda bütün piyadeler okçularda dahil savunmada bonus kazanır ama atlı birimler savunmada penaltı kazanır
Forest(Normal Orman): Burada da okçu dahil bütün piyadeler savunma bonusu kazanır.
Desert(Çöl): Burada da hafif atlı, deve ve atlıokçular savunmada avantajlıdır.
Nehir geçişleri: Karşıya geçen her ünite ağır penatılara maruz kalır. Özellikle ağır zırhlı piyade ve ağır zırhlı süvariler.
Bu bonusların tam listesi aşağıdadır:
Narrow flank:
Mountain yada jungle gibi geçmesi zor bir alanda savunma yaparken komutanınız yüksek Martial(Askeri) yeteneği varsa, Battle Field Master yada Strategy Master yeneteğine sahipse birazda şansınız varsa düşmanı dar bir geçitte karşılayıp sayıca üstün olsa bile bu üstünlüğü kullanmadan savunma yapmanızı sağlar. Bu sekilde 300 Spartalı filmindeki gibi sayıca çok yüksek ordulara eğer ordunuz ve generaliniz kaliteli ise birazda şansın yardımı ile büyük hasarlar verebilirsiniz.
Kültürel Binalar:
Kültürünüze ait özel binalar o holding de yetişen birimlere muazzam bonuslar sağlar. O yüzden ordunuzu hazırlarken kültrünüze yatkın olan birimleri çoğunlukta tutmayı ihmal etmeyin.
Burdan bütün bina bonuslarına ulaşabilirsiniz : https://ck2.paradoxwikis.com/Cultural_buildings
Combat Tactics(Savaş taktikleri):
Burası aslında dananın kuyruğunun koptuğu yer. Buradan alacağınız bonuslar ile -%150 den + %420 ye kadar savaş safhasında doğru askeri kombinasyon, doğru komutan birazda şansla savaşın sehirini değiştirecek taktikleri kullanabilirsiniz. Bu taktikler otomatik gelmektedir ama tabi belli şartlar altında. Her taktiğin ortaya çıkması için belli koşullar vardır. Ve her taktik bazı asker türlerine bonuslar sağladığı gibi bazı türlere de dezavantajlar getirmektedir.
Bu linkte oyun içi bütün taktiklere ulaşabilirsiniz. https://ck2.paradoxwikis.com/Combat_tactics
Ben burada bu durumu bir örnek ile açıklama çalışacağım.
Mesela "Berserker Charge" taktiğini ele alalım. Kullanıldığında Heavy Infantry Offensive +360%, Light Infantry Offensive +120%, Heavy Infantry Defensive -50%, Light Infantry Defensive -30% vermekte. Bu taktik melee aşamasında devreye girmekte . Aktive olması için gerekli özelliklere baktığımızda Liderin North Germanic olması ve %1 oranında ordu içinde heavy infantry bulunması gerekmekte. Ayrıca karşı komutan eğer "Stand Fast" taktiği kullanır ise bu özelliklere bir %100 bonus daha eklenmekte. Eğer ordunuzda heavy infantry ağırlık ise işe yarayacak bir taktiktir. Ama gidipte bu orduda okçu ve süvari ağırlıklı olursa işinize yaramayacak bir taktirdir.
Taktikler genellikle belli bir grup askeri güçlendirirken diğerlerine ya hiç işe yaramaz yada dezavantaj sağlar. Bu yüzden ordu oluştururken taktiklerden en üstün şekilde yararlanmak için tek tip yada iki tip askerden oluşan orduları kullanmak ve binaları ona göre özelleştirmek herzaman daha avantajlıdır. Yukarıda örnekte olduğu gibi north germanic bir oyuncu olsam çoğu binamı heavy infanty gelecek şekilde yükseltirim mesela barracks, huscarl training ground gibi, ama kesinlikle stables basmam.
Komutan:
Komutanın yeteneği ne kadar yüksek olursa iyi taktiklerin gelme ihtimali de o kadar artar. Ne olursa olsun bir ordunun başına en az 8 martial özelliği olan bir komutan geçirin. 8-12 ye kadar normal, 12-16 kadar iyi, 16 dan yukarısı mükemmel olarak sınıflandırılabilir. 16 dan yukarı gelen martialin savaşta çok faydası yoktur 16 dan yukarı olması iyi taktiklerin gelmesi için en üst sayıdır.
Liderin özellikleri de çok önemlidir. Bazı işe yapan özellikler aşağıdaki gibidir.
Inspiring Leader: +20% morale defense,
Trickster: +10% morale offense, -20% defense.
Defensive Leader: +10% defense, -20% damage.
Flanker: +20% damage eğer başka bir birliğe yandan saldırırsa. -20% damage eğer orta kısımdan birlik yönetir ise
Aggressive Leader: +20% pursuit damage, +10% damage, -20% defense.
Terrain Leader traits (mesela, Flat Terrain Expert): +20% offense and +20% defense sahip olduğu arazi ustalığında
Holy Warrior: +30% damage dini düşmanlara karşı (Hesery kabul olmuyor Catolic vs Orthodox gibi ). +10% morale defense. -10% damage.
Unyielding Leader: +20% morale defense, +10% defense.
Bazı iyi ve kötü taktiklerin gelmesi liderin kişisel özelliğine de bağlıdır. Ayrıca liderin kültürü de bazı taktiklerin gelmesi için ön koşuldur. Mesela pikeman ağırlıklı bir ordunuz var ise İskoç bir general iskoçlara özgü "Schiltron Formation" taktiği ile pikemanlara savaşta büyük bonuslar sağlayabilir. Kültürlere özel taktikler aşağıdaki gibidir:
Arabic kültürü: Desert Ambush Light Cavalry Offensive +180%, Camel Cavalry Offensive +240%, Light Infantry Offensive +120%, Horse Archers Offensive +120%, Archers Offensive +120%
Altaic kültürü: Retreat and Ambush Tactic : Horse Archers Offensive +200%, Light Cavalry Offensive +120%
Archers Offensive +100%
Tibetan kültürü: Mountain Ambush Tactic Light Cavalry Offensive +240%, Light Infantry Offensive +150%, Heavy infantry Offensive +125%, Horse Archers Offensive +150%,Archers Offensive +120%
North Germanic kültürü: Berserker Charge Heavy Infantry Offensive +360%, Light Infantry Offensive +120%, Heavy Infantry Defensive -50%, Light Infantry Defensive -30%
Byzantine kültürü: Embolon Charge Formation Heavy Cavalry Offensive +240%, Light Cavalry Offensive +180%, Pikemen Offensive +60%, Heavy Infantry Offensive -120%
Scottish kültürü: Schiltron Formation: Pikemen Defensive +360%, Pikemen Offensive +240%, Heavy Infantry Defensive +240%, Light Infantry Defensive +120%, Archers Offensive +60%, Light Cavalry Defensive -40%, Heavy Cavalry Defensive -40%, Horse Archers Defensive -40%
Italian ve Rome kültürü : Pike Column Advance : Pikemen Offensive +300%, Heavy Infantry Offensive +120%, Heavy Cavalry Offensive +60%
English ve Welsh kültürü: Massive Longbow Volley Tactic : Archers Offensive +350%
French, Occitan, Norman, German, ve Breton kültürü: Couched Lance Charge: Heavy Cavalry Offensive +420%, Pikemen Offensive +60%, Heavy Infantry Offensive -60%
Ayrıca "wroth, aggressive, craven, organizer, lisp, stutter, slothful, shy" özellikteki liderleri mümkün oldukça ordunun başından uzak tutun bu özellikler çok kötü taktiklere davetiye çıkarabilir. Mesela lider slothful yada shy ise "Hesitant Commander" taktiğini aktive edebilir bu taktik "Heavy Cavalry Offensive -150%, Heavy Infantry Offensive -150% " vermekte olup ordunuz güçlü olsa bile lideriniz korkak ve tembel olduğu için savaşı sizin alehinize büyük bir hızla çevirebilir.
İyi Traitler:
Kötü Traitler:
Wroth , Aggressive leader : Reckless Charge taktiğini açar
İşinize yaracak oyun içi tavsiyeler:
Yukarıda da bahsettiğim gibi en büyük avantaj doğru taktiğin doğru askeri bilik tarzına gelmesinden geliyor. Bunun içinde oyunun başından itibaren doğru taktiklerin gelmesi için ordularımızı da o şekilde baştan ayarlamak her durumda bize avantaj sağlar. Yani asıl ve en önemli olan kavram ordularımızı özelleştirmek den geçiyor.
City holdingleri daha çok pike ve archer tarzı birimlerde iyi. Temple da daha çok heavy infantry ve archer üretmekte iyi. Castle asker üretim konusunda daha geniş bir yelpazaye sahip ve istediğimiz şekilde binaları yöneterek istediğimiz ordu tipine rahatça kavuşabiliriz.
Kural olarak bir kanat oluşturken 3 tip skirmish askerinden en fazla ikisi (archer, horse archer, light cavalary) ve 3 tip melee asker tipinden (heavy infantry, heavy cavalary, pikeman) en fazla ikisi ordunuzda bulunsun. Bu sayede ordunuz taktiklerden daha iyi yararlanabilecektir.
Mesela hem barracks basıp hemde üstüne stables yapmayın yada tam tersi. Ayrıca kültürünüz hangi asker türüne daha çok yatkın ise ona göre de kanatlarınıza asker yetiştirebilirsiniz.
Ama herzaman tavisyemdir. Bir kanatı mümkün ise light cavalary den oluşsun. Çünkü her ne kadar ağır zırhlı birlikler savaşı kazandırsada savaş pursue kısmına girdiğinde light cavalryiniz varsa düşman kaçamadan çok büyük ölüme yol açmış olursunuz. Yoksa ağır zırhlı askerlerle savaşı kazansanız da karşınızdaki askerlerin kaçmasına mani olamayacağınızdan defalarca kez peşlerine düşmek zorunda kalırsınız.
Herzaman nehir geçişleri ve dağlara saldırmaktan kaçının çünkü karşıya büyük bonuslar vermekte. Ayrıca savunmanızı da bu tür arazilerde kurmanız ve düşmanı bu tür avantajlı arazilere çekmeniz büyük fayda sağlar.
Ordunuz yenilmeye başladığında "retreat" yani geri çekilmeyi çok geciktirmeyin.
Bütün "retinue" birliklerinizi kültürünüze özel olandan seçin ve hepsi tek kanatta toplansın bu şekilde yararlı bir taktik açılma şansı artarak aynı zamanda bütün ordu aynı tip olduğundan bu bonustan hepsi etkilenecektir.
Şimdilik savaş mekaniği hakkında bulabildiğim bilgiler bu kadar umarım CK 2 seven arkadaşlara yardımcı olur. Eksik olan ve eklemek istediğiniz olursa lütfen çekinmeden bu başlık altından belirtebilirsiniz.
Ofiste işlerden bunalıp az ara vereyim CK2 rehberler bölümünü gezdiğimde savaş mekanikleri ilgili rehber olmadığını gördüm ve bu konu üzerinden biraz yardımcı olayım istedim. Bu yazıyı hazırlarken Ck2 Wiki, Reddit ve Steam üzerindeki rehberlerden yararlı bulduğum bilgileri tecrübe ile harmanlayıp siz Stratejitürk üyelerine sunmakta gurur duyarım.
CK2 daha hanedan çıkarı, diploması ve entrika üzerine dönse de bunların tıkandığı yerde savaş bazen kaçınılmaz olabiliyor. Savaş mekanikleri her ne kadar oyun içinde etki edilemeyecek şekilde görünse de her oyunda olduğu gibi belli bir mantığı matematiği mevcut. Bu rehber yazımda 20k ordu ile beden bazen 10k ile bile başa çıkamadığımızı, savaş mekaniklerinin nasıl işlediğini ve en sonunda bazı püf noktalarını paylaşmaya çalışacağım.
Kanat kavramı (Flanks):
Bir ordu kurduğunuzda ve bu ordu savaş meydanına çıktığında düşmana 3 kanattan saldırı yaparsınız. Sağ kanat, orta merkez ve sol kanat. Her kanatın kendine ait birlik ve komutanı vardır ve her kanat ordusu karşısında bulunan kanata saldırır yada ona karşı kendini savunur. Eğer bir kanat karşısındaki düşmanı bozguna uğratmış ise diğer kanatlara yardıma koşar.
Savaş Aşamaları(Phases):
Bir savaş başladığında 3 aşamada gerçekleşir. Her aşamada ünite dağılımına ve komutan özelliklerine göre bir taktik belirlenir.
1. Aşama Skirmish: Bütün savaşlar ilk önce skirmish aşaması ile başlar. Yani ilk önce okçular ve atlı okçular menzilli silahları ile düşmanı yoklarlar. Bu evrede archers(okçular) ve horse archers(atlı okçular) en çok hasarı vuran ve iş yapan birimlerdir.
2. Aşama Melee: Skirmish aşaması bitikten sonra birlikler "melee" yani yakındövüş aşamasına geçerler. Burada heavy infanty(ağır piyade), pikemen(mızraklı askerler) ve ağır atlılar(heavy cavalary) asıl hasarı ve etkiyi gösterir.
3. Aşama Pursue: Eğer bir kanattaki askerlerin morali %25'in altına düşerse geriçekilmeye başlar ve pursue yani takip aşaması devreye girer. Bu bölümde light cavalary ve daha azda olsa heavy cavalary kendini gösterir.
Birimlerin bu aşamalarda olan atak ve defans güçleri:
Bir ünitenin verdiği hasar yada savunma şu şekilde hesaplanır :
(Birlik tipinin Savaş Aşamasına göre olan özelliği) * (1 + teknoloji bonusu+ arazi bonusu+ varsa kültürel bonus+ kullanılan taktikten gelen bonus) * (1 + liderin trait bonusu + tactical affinity bonus(bu biraz karışık bazı taktikler bazı taktiklere karşı kullanıldığında bonus sağlar onu ifade ediyor).
Bu formülü tamamen bilmeye gerek yok ama birlik güçlerini etkileyen faktörleri öğrenmek ve bunları ordularımıza eklemeyi bilmek bence yeterli olacaktır.
Teknoloji Bonusu:
Burda Military askeri teknolojilerde kullanacağımız ne kadar geliştirirsek ordumuzda savaşta o oranda saldırı ve savunmada güç kazanır. Hazırlanan her ordu kendi geldiği bölgenin teknoloji bonusuna sahip olur. Yani vasalınız ile sizin aynı ordularınız arasında bu yüzden fark olması doğaldır. "Retinue" yani paralı özel askerleriniz de sizin başkentiniz teknoloji bonusundan yararlanır. O yüzden savaşta başarılı olmak istiyorsak bu alanda yatırım yapmak herzaman kazanç sağlar.
Arazi bonusu:
Bu da asılında çok önemli olmasına ve savaşın sehrini değiştimesine rağmen çoğu oyuncunun çok umursamadığı bir konu. Savaş alanını doğru seçmek bir komutanın olmazsa olmaz özelliklerindendir. Defansif savaşlarda doğru yerde savunma yapmak çok işe yarar.
Hills(Tepeler): Süvari birimleri dışında bütün birimlere savunma bonusu verir.
Mountains (Dağlar): Bütün piyade tipi birimlere savunma bonusu veririr
Jungle(Sık, balta girmemiş orman): Burda bütün piyadeler okçularda dahil savunmada bonus kazanır ama atlı birimler savunmada penaltı kazanır
Forest(Normal Orman): Burada da okçu dahil bütün piyadeler savunma bonusu kazanır.
Desert(Çöl): Burada da hafif atlı, deve ve atlıokçular savunmada avantajlıdır.
Nehir geçişleri: Karşıya geçen her ünite ağır penatılara maruz kalır. Özellikle ağır zırhlı piyade ve ağır zırhlı süvariler.
Bu bonusların tam listesi aşağıdadır:
Narrow flank:
Mountain yada jungle gibi geçmesi zor bir alanda savunma yaparken komutanınız yüksek Martial(Askeri) yeteneği varsa, Battle Field Master yada Strategy Master yeneteğine sahipse birazda şansınız varsa düşmanı dar bir geçitte karşılayıp sayıca üstün olsa bile bu üstünlüğü kullanmadan savunma yapmanızı sağlar. Bu sekilde 300 Spartalı filmindeki gibi sayıca çok yüksek ordulara eğer ordunuz ve generaliniz kaliteli ise birazda şansın yardımı ile büyük hasarlar verebilirsiniz.
Kültürel Binalar:
Kültürünüze ait özel binalar o holding de yetişen birimlere muazzam bonuslar sağlar. O yüzden ordunuzu hazırlarken kültrünüze yatkın olan birimleri çoğunlukta tutmayı ihmal etmeyin.
Burdan bütün bina bonuslarına ulaşabilirsiniz : https://ck2.paradoxwikis.com/Cultural_buildings
Combat Tactics(Savaş taktikleri):
Burası aslında dananın kuyruğunun koptuğu yer. Buradan alacağınız bonuslar ile -%150 den + %420 ye kadar savaş safhasında doğru askeri kombinasyon, doğru komutan birazda şansla savaşın sehirini değiştirecek taktikleri kullanabilirsiniz. Bu taktikler otomatik gelmektedir ama tabi belli şartlar altında. Her taktiğin ortaya çıkması için belli koşullar vardır. Ve her taktik bazı asker türlerine bonuslar sağladığı gibi bazı türlere de dezavantajlar getirmektedir.
Bu linkte oyun içi bütün taktiklere ulaşabilirsiniz. https://ck2.paradoxwikis.com/Combat_tactics
Ben burada bu durumu bir örnek ile açıklama çalışacağım.
Mesela "Berserker Charge" taktiğini ele alalım. Kullanıldığında Heavy Infantry Offensive +360%, Light Infantry Offensive +120%, Heavy Infantry Defensive -50%, Light Infantry Defensive -30% vermekte. Bu taktik melee aşamasında devreye girmekte . Aktive olması için gerekli özelliklere baktığımızda Liderin North Germanic olması ve %1 oranında ordu içinde heavy infantry bulunması gerekmekte. Ayrıca karşı komutan eğer "Stand Fast" taktiği kullanır ise bu özelliklere bir %100 bonus daha eklenmekte. Eğer ordunuzda heavy infantry ağırlık ise işe yarayacak bir taktiktir. Ama gidipte bu orduda okçu ve süvari ağırlıklı olursa işinize yaramayacak bir taktirdir.
Taktikler genellikle belli bir grup askeri güçlendirirken diğerlerine ya hiç işe yaramaz yada dezavantaj sağlar. Bu yüzden ordu oluştururken taktiklerden en üstün şekilde yararlanmak için tek tip yada iki tip askerden oluşan orduları kullanmak ve binaları ona göre özelleştirmek herzaman daha avantajlıdır. Yukarıda örnekte olduğu gibi north germanic bir oyuncu olsam çoğu binamı heavy infanty gelecek şekilde yükseltirim mesela barracks, huscarl training ground gibi, ama kesinlikle stables basmam.
Komutan:
Komutanın yeteneği ne kadar yüksek olursa iyi taktiklerin gelme ihtimali de o kadar artar. Ne olursa olsun bir ordunun başına en az 8 martial özelliği olan bir komutan geçirin. 8-12 ye kadar normal, 12-16 kadar iyi, 16 dan yukarısı mükemmel olarak sınıflandırılabilir. 16 dan yukarı gelen martialin savaşta çok faydası yoktur 16 dan yukarı olması iyi taktiklerin gelmesi için en üst sayıdır.
Liderin özellikleri de çok önemlidir. Bazı işe yapan özellikler aşağıdaki gibidir.
Inspiring Leader: +20% morale defense,
Trickster: +10% morale offense, -20% defense.
Defensive Leader: +10% defense, -20% damage.
Flanker: +20% damage eğer başka bir birliğe yandan saldırırsa. -20% damage eğer orta kısımdan birlik yönetir ise
Aggressive Leader: +20% pursuit damage, +10% damage, -20% defense.
Terrain Leader traits (mesela, Flat Terrain Expert): +20% offense and +20% defense sahip olduğu arazi ustalığında
Holy Warrior: +30% damage dini düşmanlara karşı (Hesery kabul olmuyor Catolic vs Orthodox gibi ). +10% morale defense. -10% damage.
Unyielding Leader: +20% morale defense, +10% defense.
Bazı iyi ve kötü taktiklerin gelmesi liderin kişisel özelliğine de bağlıdır. Ayrıca liderin kültürü de bazı taktiklerin gelmesi için ön koşuldur. Mesela pikeman ağırlıklı bir ordunuz var ise İskoç bir general iskoçlara özgü "Schiltron Formation" taktiği ile pikemanlara savaşta büyük bonuslar sağlayabilir. Kültürlere özel taktikler aşağıdaki gibidir:
Arabic kültürü: Desert Ambush Light Cavalry Offensive +180%, Camel Cavalry Offensive +240%, Light Infantry Offensive +120%, Horse Archers Offensive +120%, Archers Offensive +120%
Altaic kültürü: Retreat and Ambush Tactic : Horse Archers Offensive +200%, Light Cavalry Offensive +120%
Archers Offensive +100%
Tibetan kültürü: Mountain Ambush Tactic Light Cavalry Offensive +240%, Light Infantry Offensive +150%, Heavy infantry Offensive +125%, Horse Archers Offensive +150%,Archers Offensive +120%
North Germanic kültürü: Berserker Charge Heavy Infantry Offensive +360%, Light Infantry Offensive +120%, Heavy Infantry Defensive -50%, Light Infantry Defensive -30%
Byzantine kültürü: Embolon Charge Formation Heavy Cavalry Offensive +240%, Light Cavalry Offensive +180%, Pikemen Offensive +60%, Heavy Infantry Offensive -120%
Scottish kültürü: Schiltron Formation: Pikemen Defensive +360%, Pikemen Offensive +240%, Heavy Infantry Defensive +240%, Light Infantry Defensive +120%, Archers Offensive +60%, Light Cavalry Defensive -40%, Heavy Cavalry Defensive -40%, Horse Archers Defensive -40%
Italian ve Rome kültürü : Pike Column Advance : Pikemen Offensive +300%, Heavy Infantry Offensive +120%, Heavy Cavalry Offensive +60%
English ve Welsh kültürü: Massive Longbow Volley Tactic : Archers Offensive +350%
French, Occitan, Norman, German, ve Breton kültürü: Couched Lance Charge: Heavy Cavalry Offensive +420%, Pikemen Offensive +60%, Heavy Infantry Offensive -60%
Ayrıca "wroth, aggressive, craven, organizer, lisp, stutter, slothful, shy" özellikteki liderleri mümkün oldukça ordunun başından uzak tutun bu özellikler çok kötü taktiklere davetiye çıkarabilir. Mesela lider slothful yada shy ise "Hesitant Commander" taktiğini aktive edebilir bu taktik "Heavy Cavalry Offensive -150%, Heavy Infantry Offensive -150% " vermekte olup ordunuz güçlü olsa bile lideriniz korkak ve tembel olduğu için savaşı sizin alehinize büyük bir hızla çevirebilir.
İyi Traitler:
Inspiring leader Defensive leader : Inspired Defense taktiğini açar:
Shrewd , Quick , Genius , Trickster : Clever Ambush taktiğini açar
Possessed , Inspiring leader ve Zealous : Gripped by Religious Fervour taktiğini açar
Brave , Cavalry leader , Aggressive leader : Heroic Counter-Charge taktiğini açar
Shrewd , Quick , Genius , Trickster : Clever Ambush taktiğini açar
Possessed , Inspiring leader ve Zealous : Gripped by Religious Fervour taktiğini açar
Brave , Cavalry leader , Aggressive leader : Heroic Counter-Charge taktiğini açar
Kötü Traitler:
Craven veya Organizer : Timid Advance taktiğini açar
Lisp veya Stutter : Confused Orders taktiğini açar
Slothful veya Shy :Hesitant Commander taktiğini açar
Cruel : Charging Through Own Skirmishers taktiğini açar
Aggressive leader: hem iyi hemde kötü taktik açtığı için tamamen şansa bağlıdır.
Lisp veya Stutter : Confused Orders taktiğini açar
Slothful veya Shy :Hesitant Commander taktiğini açar
Cruel : Charging Through Own Skirmishers taktiğini açar
Aggressive leader: hem iyi hemde kötü taktik açtığı için tamamen şansa bağlıdır.
İşinize yaracak oyun içi tavsiyeler:
Yukarıda da bahsettiğim gibi en büyük avantaj doğru taktiğin doğru askeri bilik tarzına gelmesinden geliyor. Bunun içinde oyunun başından itibaren doğru taktiklerin gelmesi için ordularımızı da o şekilde baştan ayarlamak her durumda bize avantaj sağlar. Yani asıl ve en önemli olan kavram ordularımızı özelleştirmek den geçiyor.
City holdingleri daha çok pike ve archer tarzı birimlerde iyi. Temple da daha çok heavy infantry ve archer üretmekte iyi. Castle asker üretim konusunda daha geniş bir yelpazaye sahip ve istediğimiz şekilde binaları yöneterek istediğimiz ordu tipine rahatça kavuşabiliriz.
Kural olarak bir kanat oluşturken 3 tip skirmish askerinden en fazla ikisi (archer, horse archer, light cavalary) ve 3 tip melee asker tipinden (heavy infantry, heavy cavalary, pikeman) en fazla ikisi ordunuzda bulunsun. Bu sayede ordunuz taktiklerden daha iyi yararlanabilecektir.
Mesela hem barracks basıp hemde üstüne stables yapmayın yada tam tersi. Ayrıca kültürünüz hangi asker türüne daha çok yatkın ise ona göre de kanatlarınıza asker yetiştirebilirsiniz.
Ama herzaman tavisyemdir. Bir kanatı mümkün ise light cavalary den oluşsun. Çünkü her ne kadar ağır zırhlı birlikler savaşı kazandırsada savaş pursue kısmına girdiğinde light cavalryiniz varsa düşman kaçamadan çok büyük ölüme yol açmış olursunuz. Yoksa ağır zırhlı askerlerle savaşı kazansanız da karşınızdaki askerlerin kaçmasına mani olamayacağınızdan defalarca kez peşlerine düşmek zorunda kalırsınız.
Herzaman nehir geçişleri ve dağlara saldırmaktan kaçının çünkü karşıya büyük bonuslar vermekte. Ayrıca savunmanızı da bu tür arazilerde kurmanız ve düşmanı bu tür avantajlı arazilere çekmeniz büyük fayda sağlar.
Ordunuz yenilmeye başladığında "retreat" yani geri çekilmeyi çok geciktirmeyin.
Bütün "retinue" birliklerinizi kültürünüze özel olandan seçin ve hepsi tek kanatta toplansın bu şekilde yararlı bir taktik açılma şansı artarak aynı zamanda bütün ordu aynı tip olduğundan bu bonustan hepsi etkilenecektir.
Şimdilik savaş mekaniği hakkında bulabildiğim bilgiler bu kadar umarım CK 2 seven arkadaşlara yardımcı olur. Eksik olan ve eklemek istediğiniz olursa lütfen çekinmeden bu başlık altından belirtebilirsiniz.