Osmanlı'da Nasıl Varis Belirlenirdi - Fake Harem Mekaniği
#1
Osmanlı'ya sonradan eklenen varis seçme sistemine kafam takılmıştı. Son günlerde yaptığım araştırmalarda rastladığım ilginç bir şeyi sizinle paylaşmak istedim.

Osmanlı'da I. Murat'ın "ülke topraklarının padişah ve oğullarının ortak malıdır." sözünden itibaren padişahın tüm erkek çocukları tahtta eşit hakka sahiptiler. Avrupadaki gibi büyük çocuğun başa geçmesi (primogeniture) tarzı bi veraset sistemi yoktu. Hiçbir padişahın da kendinden sonra gelecek şehzadeyi belirleme lüksü yoktu. Payitahta ilk varan şehzade padişah olurdu. Bu da genelde ulema ve ümeranın insiyatifi doğrultusunda önce haber verilen şehzade olduğu gibi padişahlar da şehzadeleri tecrübe kazanması için sancaklara yollarlardı ve payitahta en yakın olan saruhan sancağına atanan şehzade veliaht atanmış sayılırdı. Fakat çok defa Saruhan dışındaki sancaklardan da şehzadeler gelip tahta oturmuştur.

Daha sonraki ekber ve erşad sisteminde ise kardeş katlini sona erdirip hanedanın en yaşlısının tahta geçtiği seniority dediğimiz veraset sistemine geçilmiştir. Fakat burada da kafes usulü uygulandığı için bu dönemin padişahları tahta çıktıklarında çok tecrübesizlerdi ve yeterli eğitimi alamıyorlardı. Ayrıca kafesteki şehzadelerin çocuk sahibi olması da yasaktı. Bu da yine veraset için risk teşkil ediyordu.

Oyunda polonyanın yönetim ve buna bağlı veraset sisteminin iki defa değiştiğini biliyoruz. Pekala bu Osmanlı için de uygulanabilirdi. Tabi bunun öncesinde Osmanlı'da oyundakinin aksine hiçbir şekilde varisin belirlenemediğini de hatırlatmak isterim. Oyundaki harem mekaniği hiçbir aslı astarı olmayan uydurma bir mekaniktir.

Bu oyunun bir alternatif tarih olduğunu söyleyenler olacak elbet. Fakat oyuna gerçek tarihten spesifik unsurlar eklerken yapılan şey bir alternatif tarih olmuyor. Alternatif tarih diye Fransa'yı nasıl müslüman yapmıyolarsa, Timur'u cumhuriyet yapmıyorlarsa Osmanlı'ya da böyle gerçek dışı bir sistemi yakıştırmamaları gerekirdi. Onun yerine uyduruk bi sancağa çıkarma mekaniği getirilse bile yeğlerdim. Sırf daha çok satılan bi buff olsun diye yaptıkları kendi uydurma veraset sistemlerini tarihimizdeki harem sistemiyle bağdaştırmaları hoş değil.
Sic Parvis Magna
[+] 7 üye altnkurt nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Onu yansıtmaları zor. Her şeyi oyuna yansıtamazsın. Ona bakarsan Memlüğüde tek savaş iki büyük muharebe ile yutmuşuz ama bunu oyun mekaniklerine yansıtman zor. Benim açımdan oyunda en saçma olan şey ikmal sistemi. O düzeltilse yeter aslında.
[+] 1 üye Semavi7 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#3
Oyundaki Osmanlı harem sistemi Osmanlı ismine ve hanedan değiştikçe Osmanlı isminin değişmemesine (eski versiyonlarda) karşı uygulanmış/uydurulmuş bir sistem.
Osmanlının önceki oyunlardaki ismi Osmanlı değildi. Osmanlının ismi plaza dahil birçok yerde çokca tartışılan bir konudur.

@Semavi7 haklı Memlük kısa Kıbrıs uzun adamlar ne yapsın tarih simulatörü mü?
Ara
Cevapla
#4
Olaya padişah veliahtı seçiyordu gözüyle bakarsan doğru eu4'teki harem meakniği tarihi gerçeklere uymuyor.Ama olaya hangi veliahtın tahta çıkacağına sistem karar veriyordu gözüyle bakarsan bu mekanik iyi kötü gerçekleri aktarabilmiş diyebiliriz.Örneğin fatih sultan mehmet'in gözünde şehzade cem şehzade bayezid'den daha iyi bir varisti.Fakat sistem öyle karar vermedi, bayezid'i seçti hatta yeniçerilerin çoğunun cem'i tutmasına rağmen. Neden çünkü padişah öldüğünde etrafında bulunan devlet adamlarının takdiri kimi gösterirse o padişah olur.Mesela şehzade yakup'un bayezid'den büyük ve kudretli biri olmasına rağmen 1. murat'ın çadırına önce bayezid çağrılır sonra da öldürülmesi için yakup bey.
Ara
Cevapla
#5
Yani evet sistem seçiyordu bi bakıma fakat padişah öldükten sonra seçiyordu sistem de. Padişah yaşarken değil.
Sic Parvis Magna
[+] 2 üye altnkurt nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#6
Sanki veraset sistemi oyundaki bütün devletlerde gerçekçi ve tarihsel işliyor da tek sorun Osmanlı.

EU'da veraset sistemi CK serisinde var olan karakterlerin yoksunluğundan ötürü bu şekilde, EU bir tarih kitabı değil açıp okuyasın, böyle bir iddiası da yok, oynanış için uydurulmuş mekanikler var ve bunlar doğal olarak tarihsel çelişkiler içerecek, buna rağmen sancak şehzadelerinin isyanlarıdır, kafes sistemidir vesaire oyunda bulunuyor, ne yapsalardı mesela her padişah öldüğünde 1-2 yıl (oyun zamanıyla) ülkeyi yöneticisiz bırakıp şehzadeler, devlet adamları arasındaki komploları canlandıracak mekanikler mi koysalardı? Yahu oyunda aile ağacı bile yok kaç şehzade var görebilesin, aralarındaki mücadeleyi nasıl canlandıracaksın?

EU'nun çok daha önemli problemleri var, paralı askerlerdir, yapay zeka ordularını kovalamaktır falan. Bırakın bu fuzuli şeyleri.
[+] 8 üye Awake nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#7
(26-10-2018, 15:44)Awake : Yahu oyunda aile ağacı bile yok

Ben de bundan bahsediyorum. Olmayan aile ağaçları üzerine burgonya krizleri, harem seçimleri, polonya-litvanya, avusturya-macaristan bağları kuruluyor. Yine olmayan ailelerle memlük sultanlarının kökeni belirlenip ingiltere iç savaşları yapılıyor.
Sic Parvis Magna
[+] 1 üye altnkurt nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#8
@altnkurt

Ülkelerin kaderini değiştirmiş büyük çapta olayları eventlerle veya görevlerle yansıtmalarını random kral-padişah değişimleriyle bağdaştırmanı anlamlandıramadım, ne alakası var?

Daha önce de söylediğim gibi EU serisinde karakterler yok, oyun dizaynı buna aykırı, EU’yu EU yapan şeylerden biri bu, CK tarzı bir veraset sistemi oluştursalar bunun oyunun geçtiği dönemin yönetimsel sistemlerinin sürekli değişim içerisinde olması nedeniyle kompleks sıkıntılara yol açacağı gerçeği bir yana, CK’den çalmışlar diyerek yine eleştireceksin.

Önerim hayalindeki EU’yu farklı oyunlarda araman, oyunun benliğiyle sıkıntın var çünkü.
Ara
Cevapla
#9
(27-10-2018, 02:42)Awake : Önerim hayalindeki EU’yu farklı oyunlarda araman, oyunun benliğiyle sıkıntın var çünkü.

Yani bu noktada haklısın. Ben çoğu eu oyuncusunun da benim gibi alternatifsizlikten eu oynadığını düşünüyorum. Nası pubg'ye alternatif çıkınca 2 günde pabucu dama atıldı. Eu da umarım aynı kaderi paylaşacaktır.
Sic Parvis Magna
Ara
Cevapla
#10
(27-10-2018, 09:51)altnkurt :
(27-10-2018, 02:42)Awake : Önerim hayalindeki EU’yu farklı oyunlarda araman, oyunun benliğiyle sıkıntın var çünkü.

Yani bu noktada haklısın. Ben çoğu eu oyuncusunun da benim gibi alternatifsizlikten eu oynadığını düşünüyorum. Nası pubg'ye alternatif çıkınca 2 günde pabucu dama atıldı. Eu da umarım aynı kaderi paylaşacaktır.

Alternatifsizlik konusunda haklısın ama herkesin EU serisini beğenmediğini düşünmüyorum. Osmanlıdaki her yanlışı düzeltmek için Osmanlı DLC'si çıkarmak gerekir. Paradox her ülkeyi her hanedanı düzeltmek için ayrı ayrı ilgilenip ayı ayrı DLC çıkaramaz. Çünkü çoğunun işleyişi farklı farklı. Bu da EU4 oyununu vurmak için yanlış yer bence.
Ara
Cevapla
#11
(27-10-2018, 12:08)fff7 : Bu da eu4 oyununu vurmak için yanlış yer bence.

eu4 oyununu vurmak için bir yer arasam surda çok büyük gedikler var zaten. Yeni bi gedik açmaya çalışmam. Bu konuyu açmaktaki maksadım oyundan tarih öğrenenlerin mevcut olduğunu bildiğim için onlara faydası olsun diyedir. Hazır konusu açılmışken eu4 üzerine de muhabbet etmiş bulundum.
Sic Parvis Magna
Ara
Cevapla
#12
Oyundan tarih öğrenmekte iyiymiş.
Ara
Cevapla
#13
(27-10-2018, 13:32)fff7 : Oyundan tarih öğrenmekte iyiymiş.

Diziden tarih öğrenenlerin olduğu bi ülkede oyundan tarih öğrenmek de çok doğal geliyor.
Sic Parvis Magna
Ara
Cevapla
#14
İki yanlış bir doğru etmiyor maalesef.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.