Günlük: AoW4 - Keşif ve Komşularla Karşılaşma
#1
aowgunluk.png

Age of Wonders 4 geliştirici günlüklerinde bu hafta oyunun haritasında keşfedilebilecek unsurlardan ve oyuncuya karşı çevre aşamasından bahsediliyor.

https://forum.paradoxplaza.com/forum/dev...s.1571483/ :Herkese merhaba, yeni bir geliştirici günlüğüne hoş geldiniz! Ben Lennart, Age of Wonders 4 oyun direktörüyüm. Bugün erken oyundaki keşfe ve "oyuncuya karşı çevre" aşamasına göz atacağız. Bu aşamada bir taraftan gözcülerinizi kullanarak etrafı keşfediyor, müttefiklerinizi ve tehditleri belirliyorsunuz; bir taraftan da çevrenizdeki mitik topraklarda yatan fırsatları arıyorsunuz. Gözcülük, seyahat edebileceğiniz envaiçeşit Diyar olduğu için hiç olmadığı kadar önemli (bir önceki geliştirici günlüğüne bakın) ve oyunun erken aşamasında verdiğiniz kararlar imparatorluğunuzun gelişiminde büyük bir etkiye sahip.

Dünya Haritasındaki Görüş Alanı
Keşfedilmemiş Arazi, dağ zirvelerinde girdap şeklini alan animasyonlu sislerle kaplı. Bölge hakkında az buçuk bilgi sahibi olabilmeniz için arazi şekillerinin silüetlerini sisin üstüne modelledik. Gönderdiğiniz birimler bu araziyi keşfederek arazi şekillerini açığa çıkarıyor, yerleşimlerin ve orduların orada olup olmadığını gösteriyor. Eğer keşfedilmiş altıgenler birimlerinizin veya binalarınızın görüş alanından çıkarsa savaş sisinin parçası hâline geliyorlar, yani düşman ordularını takip edemiyorsunuz.

Bazı birimler belirli arazi şekillerinde saklanabilmelerini sağlayan Kamuflaj yeteneklerine sahip. Planetfall'daki Sensor Range bu oyunda Remote Sensing olarak geri dönüyor. Bu, sisin içindeki düşman varlığını sezmenizi sağlayarak bir erken uyarı sistemi olarak iş görüyor. Remote Sensing varsayılan olarak sıfırda.

aow4-devdiary7-1.png

Bir başlangıç noktasının etrafında gözcülük yapılıyor. Kamerayı çevirerek çevrenin tadını çıkarabilirsiniz.

Gözcülük
Her ırkın kendi kültürüne ait bir Gözcü Birimi mevcut. Gözcüler yüksek hareket kabiliyetini uzağı görebilmeleriyle birleştiriyor. Asıl kullanım alanları dünya haritasında, muharebedeyse düşmanlara menzilli saldırılar yapan avcılar olarak iş görebiliyorlar. Örneğin:
  • Dark Outrider düşman topraklarında ekstra görüş alanına ve kamuflaj yeteneklerine sahip.
  • Floating Mystic Projection, bilgi ve mana veren Astral Echo pickup'lar bulma yeteneğine sahip.
Bazı fırsatlar ile tehditleri açığa çıkarmak ve bazı yerlerdeki savunmasız pickup'ları almak için gözcüleri başlangıç şehrinizden farklı yönlere doğru götürmeniz iyi bir fikir olur. Gözcülük ve keşfe yardımı dokunabilecek kayda değer birtakım Enchantment'lar var. Özellikle de büyük haritalarda oynarken erkenden bunlara yatırım yapmak akıl kârı olur:
  • Wayfinder Enchantment ve Enchanted Crows: Bu Enchantment'lar (manayla sürdürülen büyüler) sırasıyla gözcü hareket hızını ve gözcü görüş alanını arttırıyor.
  • Seafaring: Bu beceri İmparatorluk Beceri Ağacından alınabiliyor. Ciddi bir yatırım olsa da (Imperium ülkenizi genişletmek için de kullanılıyor) denize açılan ilk oyuncular suda dağınık hâlde duran hazineleri alabildiği ve sahil şeridine dair edindikleri bilgiyi kendi avantajlarına kullanabildiği için buna değer.
  • Excavation: İmparatorluk ağacından sahip olunabilen bir beceri daha (yer altı ırkları oyuna bu beceriyle başlıyor). Birimlerin toprağı kazmasına imkân sağlıyor. Kazılan topraklar hazineler kadar tehditler de açığa çıkarabiliyor. Aman dikkat!
  • Advanced Sensing: Genel Daldaki bir İmparatorluk Becerisi. Keşfedilmemiş arazide düşmanları tespit edebilmenize imkân sağlıyor.
  • Force March: Bu beceri oyunun erken aşamasının ilerleyen safhalarında devreye giriyor ve oyuncuların mana harcayarak bir ordunun hareketini tur içinde ikiye katlamasını sağlıyor, bu sayede uzun mesafeleri katedebiliyorlar. Maliyeti ordu boyutuna göre değişiyor ve yürüyüşler birimlerin hasar almasına yol açtığı için akın taktikleri daha az etkili bir hâle geliyor.
İmparatorluk Ağacı ve Tomarlarda gözcülerinize yardımı dokunabilecek başka beceriler de var elbette fakat başka bir günlüğü beklemeleri lazım!

Harita Konumları
İmparatorluk inşa etme çabanızda size yardımcı olacak ilgi alanları bulacaksınız. Gözcülük yaparken bazen savunmasız pickup'lar kapabilirsiniz (son derece kazançlı olabilir), asıl amaçları genişleme hedeflerini belirtmek olduğu gibi sisin içinde gezen tehditleri de tespit etmek. Haritada karşılaşabileceğiniz ana konum kategorileri bunlar:
  • Pickup'lar: Bu kaynak zulaları erken oyunu ekonomisini güçlendiriyor. Daha düşük kademedekileri savunmasız olabiliyor ve gözcüleriniz onları tek başına toplayabiliyor. Temel kaynakların yanı sıra ücretsiz birimler veren Yaratık Kafesleri ve bir ordudaki tüm birimlerin rütbesini/seviyesini yükselten Muharebe Sancakları var.
  • Kaynak Noktaları: Tüm vilayetler gelir sağlıyor fakat Çayırlar, Yataklar ve Mana Pınarları iyi bir bonus sağlayıp şehirleriniz için özel vilayet geliştirmesi türlerinin kilidini açıyorlar (şehirler ve ekonomiye dair gelecek geliştirici günlüklerinden birinde bundan daha ayrıntılı bahsedeceğiz).
  • Büyü Malzemeleri: Bunlar topraklarınızda bulunduklarında kendine özgü bir fayda sağlıyor. Eğer aynı türden üç adet toplarsanız başka bir bonus devreye giriyor. Enderliklerinden ötürü setlerinizi tamamlamak için diğer oyuncularla ya da özgür şehirlerle takas yapmanız gerekebilir. Düşman topraklarından olmadıkları sürece bayağı sıkı korunuyorlar.
aow4-devdiary7-2.png

Bu arayüz Büyü Malzemelerinize ilişkin genel bir bakış sunuyor. Setlerinizi tamamlamak için takas yapın.
  • Ancient Wonder'lar: Bu yer işaretleri müstesna bir değere sahip ve keşfedilmeleri için bir kahramanın yönettiği bir ordu gerekiyor. Bu bölgelere ayrı bir geliştirici günlüğünde değinilmesini garanti edecek kadar çok geliştirme yapıldı.
Yukarıda listelenen konumlara el değmemiş topraklarda rastlanabilse de bazıları ne yazık ki NPC taraflarının topraklarında yer alıyor: Özgür Şehirler ve daima düşmancıl olan İstilalar.

Kaynak Noktalarını Temizlemek ve Seviye Atlamak
Etrafınızdaki bölgeyi gözetlediğinize göre yerleşiminizin onları ilhak edip onlardan gelir elde etmeye başlaması için ordunuzla kaynak noktalarını temizlemenizin vakti geldi. Kaynak noktası temizlemek de kazanç getiriyor, muharebeden sonra dişe dokunur ödüller veriyor. Muharebe deneyimi kahramanların ve birimlerin seviyesini yükseltiyor, ayrıca yağmaladığınız eşyayı kahramanınıza verebiliyorsunuz.

Age of Wonders 3'te oyunun erken aşamasında oyuncuya karşı çevre muharebelerinde bir birim kaybetmek epey rahatsız edici olabiliyordu çünkü başlangıç şehriniz yerini doldurmak için çalışırken gelişimi gecikiyordu. Age of Wonders 4'te birimlerin ve binaların üretim sıraları ayrı olduğundan bu, çok daha önemsiz bir sorun. Oyunun başında ordunuzla boş boş oturmayın, kaynak noktalarını temizleyip öne geçin!

Karakollar
Başkentinizden biraz uzakta bir grup kaynak noktası bulup temizlediyseniz bir kahramanın yönettiği bir ordunuzla karakol inşa ederek onları ele geçirebiliyorsunuz. Karakollar daha sonra Imperium karşılığında bir şehre dönüştürülebiliyor. Karakollar aynı zamanda etrafındaki vilayetleri ele geçirmenizi sağlıyor, böylece sizinle özgür şehirler ve diğer oyuncular arasında erkenden gerilim çıkmasına sebep oluyor.

Age of Wonders 4'te karakollar birkaç yolla geliştirilebiliyor: Surlar ve gözcü kuleleri var, hatta Ancient Wonder gibi yakındaki bir vilayeti ilhak edebiliyorlar.

İstilalar
İstilalar önceki oyunlardaki canavar yuvalarının yerini alıyor. Eşkıyalardan çılgın tarikatçılara ve çeşitli canavarlara kadar türlü kötülerin bulunduğu bölgeler var.

Age of Wonders 4'te İstilaların uğursuz bir kırmızı sınırla belirtilen toprakları var ve kalbinde bir spawner yatıyor. İstilalar üç güç seviyesine sahip olsa da oyun ilerledikçe hepsinin boyutu ve kuvveti artıyor.

aow4-devdiary7-3.png

Dağları gözetlerken bir Astral Rift ile karşılaştık.

aow4-devdiary7-4.png

Astral Rift gibi yüksek seviyeli Spawner'lar muharebe alanı enchantment'larına sahip.
  • Oyunun en başında istilalar uykuda, yani devriyeleri yok ve akın yapmıyorlar.
  • Uyku süreleri dolduğunda uyanıyorlar. Oyuncu, yakındaki İstilalar akın ettiğinde uyarı alıyor. Vilayetlerinizi yağmalıyor, hatta şehirlerinizi kuşatıyorlar.
  • Oyuncular bir problem hâline gelmeden önce yakındaki İstilaları yok etmeyi öncelik edinmeli fakat bunun karşılığında dikkate değer başka bir konumu ele geçirme fırsatını ellerinden kaçırabilirler (bir Ancient Wonder ya da bir şehir gibi).
  • İstila toprakları zamanla vilayet vilayet büyüyor. Sizin şehirlerinizle çakıştığı zaman vilayet geliştirmelerinize yapılan akınlar sıklaşıyor.
  • Spawner'ı etkisiz hâle getirmek onları yok ediyor ve biraz hazine veriyor, genellikle dikkate değer bir kaynak ödülü ve kahraman nesneleri.
  • İstila topraklarında çoğunlukla bir grup kaynak oluyor, bundan dolayı temizlendikten sonra yerleşmek için birebirler.
  • Dünyanın tehdit seviyesine göre oyunun ilerleyen zamanlarında yeni İstilaların ortaya çıkabileceğini unutmayın.
aow4-devdiary7-5.png

Karagh, birimlerinizi yiyebilen dehşet verici bir İstila Canavarı.

Özgür Şehirler
Özgür şehirler Age of Wonders 4'teki küçük ülkeler, haritaya önceden yerleştirilmiş bir grup kaynağı kontrol eden tekil şehirlerden ibaretler. Bazısı yakınken diğerleri daha uzak veya yer altında saklı durumda. Godir arasındaki savaşta daha büyük imparatorluklara diplomasi ya da güç yoluyla katılıyorlar, ya sadık vasallar hâline geliyorlar ya da imparatorluğunuz tarafından yutuluyorlar. Age of Wonders 3'ten beri çok şey değişti.

aow4-devdiary7-6.png

Dostane bir komşuyla tanışma.

aow4-devdiary7-7.png

Özgür Şehirlerin topraklarında çoğunlukla nadir kaynaklar bulunuyor.
  • Özgür Şehirleri müzakerelerde ve hikâyesel olaylarda Özgür Şehrin yüzü olan bir kahraman yönetiyor. Özgür Şehir barışçıl bir şekilde size katıldığında lordu ya da leydisi bir kahramanınız olarak size katılıyor. Onlara saldırdığınızdaysa muharebede yüzleşiyorsunuz!
  • Özgür Şehirlerde Diyardaki ana ırklardan birisi yaşıyor. Genellikle başlangıç konumunuzun yakınındaki şehirlerden birinin ırkı başlangıç ırkınızla aynı oluyor.
  • Özgür Şehirlerin gücü değişkenlik gösteriyor ve bu; kontrol ettikleri toprakları, sahip oldukları birimleri ve şehir savunmalarını etkiliyor. Bazı Yüksek Kademeli Haneler belirli bir Affinity ile ilişkili oluyor, bu sayede büyülü güçlere ve dönüşümlere erişim sağlıyorlar. Bunlar muharebede size karşı zorluk çıkarabilecek olsa da onlarla dostluk kurabilirseniz size fayda da sağlayabilir.
aow4-devdiary7-8.png

Yüksek Kademeli Toadkin. Masters of Shadow; birimlerine, büyülerine ve topraklarına etki ediyor.
  • Özgür Şehirlere Fısıldayan Taşlarınızdan birini vererek onlarla müzakerelere başlıyorsunuz, böylece onlarla doğrudan iletişim kurabiliyorsunuz. Çoğu taraf tek bir Fısıldayan Taşla başlıyor ancak İmparatorluk Becerileri ve başlangıç Özellikleriyle bu miktarı arttırabiliyorsunuz.
  • Bazı Özgür Şehirlerin size karşı düşmancıl başladığını ya da ilişkileriniz kötüleşirse düşmancıl bir tavır takınabileceğini unutmayın. İstilalara gelince, topraklarınıza akınlar düzenleyebiliyorlar. Kendi hâllerine bırakırsanız siz bilirsiniz! (Onlarla dostluk kurmaya çalışabilirsiniz, özellikle de Good/Order oyuncuları için yerinde bir strateji)
  • Özgür Şehirlerin de topraklarının dışında değerli kaynak noktalarını ve büyü materyallerini koruyan savunmacıları var. Bu, ilginç durumlara yol açabiliyor. Onları bulundukları konumdan kovmak isterseniz onlarla savaşabilirsiniz fakat hikâyesel harita karşılaşması olayları aracılığıyla daha diplomatik bir yaklaşım mevcut:
aow4-devdiary7-9.png

Bazı Kaynak Noktası Muhafızları Özgür şehirlere ait, onlara saldırmanın sonuçları olacaktır.
  • Fısıldayan Taş atandığında şehrin size Bağlılığı artmaya başlıyor. Bu oran şehirle olan İlişkinize göre belirleniyor, ilişkiniz ne kadar yüksekse şehir o kadar çabuk entegre edilebiliyor. Arayüzde üzerinde Paktların işaretlendiği bir Bağlılık ilerleme çubuğu var. Eğer rakip bir hükümdar onlarla müzakere yapıyorsa onun kalkanı da gösteriliyor. Tarafsızdan yukarıya doğru Diplomatik Paktlar şöyle:
    • İş Birliği Paktı: Sınırları açıyor ve temel takasa izin veriyor.
    • Sadakat Paktı: Görüş alanını paylaşılıyor. Artık hak iddianız bulunan vilayetlerde inşaat yapabiliyorsunuz. Takviye sistemini kullanarak yakındaki yağmacılara karşı savaşlara katılıyor ve Rally of the Lieges'e katılıyor.
    • Vasallık Paktı: Gelirini ve büyü materyallerini paylaşıyor, savaşlarda size katılıyor. Müzakereleri daha da geliştirerek daha çok faydaya sahip olabiliyor ve nihayetinde Tamamen Entegre edebiliyorsunuz.
  • Fakat Özgür Şehirlerin sadakatini kovalayan tek kişi siz olmayabilirsiniz çünkü diğer hükümdarlar da vasallara sahip olmaya niyetli. Bu sıkı rekabette bir Özgür Şehri vasalınız hâline getirdiğinizde diğer hükümdarları kızdırabilirsiniz.
  • İlişkiniz oyunun başında yatkınlığa ve bakış açısı uyumluluğuna göre başlıyor. Mortal Champion Kökenine sahip hükümdarlar tüm Özgür Şehirlerle +100 ilişki bonusu alıyor.
  • Oyun esnasında ilişkiniz olumlu ya da olumsuz etkilenebiliyor. Yaygın etkenlerden bazıları aşağıdaki gibi:
    • Yardımınızı istiyor, sizi ziyafetlere davet ediyor ya da başka bir Özgür şehirdeki rakipleri olan bir lordu yenmenizi talep ediyorlar. Cevabınız genellikle ilişkinizi veya bağlılığınızı etkiliyor.
    • Topraklarından izinsiz geçmek veya yakınlarındaki toprakları ele geçirmek, eğer uygun anlaşmaları hâlihazırda yapmadıysanız ilişkinizi olumsuz etkiliyor.
    • Özgür Şehirlerden gelen kahramanlar hizmetinize girebiliyor. Onları hizmetinize alırsanız ilişkiniz yükseliyor. Ölmelerine izin vermeyin. (Cesetlerini kaybetmezseniz daha sonra önünüze enteresan seçenekler çıkabilir.)
    • Aşağıda gördüğünüz gibi esir kahramanlara ilişkin başka olaylar:
aow4-devdiary7-10.png

Muharebede yendiğiniz kahramanlar mahzeninize ya da hapishanenize gidiyor ve enteresan ihtimallere yol açıyor.
  • Imperium harcayarak her tur bir defa Bağlılık arttırabiliyorsunuz. Bu sayede bir şehri daha hızlı alıp rakiplerinizi geride bırakabiliyorsunuz. Imperium'unuzu zekice harcayın çünkü müzakerelerde çarçur ederseniz imparatorluk becerileri almanız gecikir ve bir vasalı bütünüyle entegre edilmiş bir şehre çevirmeniz veya kendiniz yeni şehirler inşa etmeniz daha uzun sürer. 
  • Yeteri kadar Bağlılığa ulaştınızda şehir Vasallaşıyor, yani yarışı kazanmış oluyorsunuz ve diğer oyuncular güce başvurmadan onları elde edemiyor.
  • Buradan itibaren özellikle de imparatorluğunuz şehir sınırına ulaştığı için daha fazla şehre sahip olamıyorsa onları vasal olarak bırakmaya karar verebilirsiniz. Hatta şehir sınırının verdiği cezaların önüne geçmek için kendi şehirlerinizi bile vasal yapabilirsiniz. Vasal şehirleri Rally of the Lieges için gelir ve puan sağlıyor, bu sayede topraklarınızın ve birim yelpazenizin dışındaki birimlere sahip olabiliyorsunuz.
  • Vasallardan gelen bonuslar şehrin bağlılığı ve vasallık durumu -İnkâr Edilen Haraçgüzarlık ile Gelişen Vasallık arasında değişiyor- değiştikçe daha da artabiliyor (ya da azalabiliyor) ve nihayetinde şehrin kontrolünü tamamen devralarak entegre edebiliyorsunuz.
  • Bu ölçeğin alt kısmında düşük bağlılığa sahip vasallar var, özellikle de düşmandan alınan şehrin tamamen entegre edilmek yerine vasallaştırılmasıyla ortaya çıkan vasallar.
Rally of the Lieges
Rally of the Lieges belirli bir tur sayısı kadar sonra ortaya çıkan bir olay ve Özgür Şehirlerle temizlediğiniz Ancient Wonder'lardan birim almanıza imkân tanıyor. Birimleri başkentiniz için alabilir ya da onları Özgür Şehri güçlendirmek için kullanabilirsiniz.
  • Vasalları toplamak Rally of the Lieges aracılığıyla ekstra kaynak ve birime sahip olmanıza yardımcı oluyor. Doğru İmparatorluk Becerilerini seçmek de eğer bu seçimleri doğru zamanlarsanız diğer oyunculara karşı birçok taktiksel avantaj sağlamanıza vesile oluyor. Örneğin:
    • Order oynamak daha hızlı şekilde bağlılık ve ekstra bir fısıldayan taş kazanmanıza yardımcı olan kilit açmalara erişim sağlıyor, bunun yanında tüm birimlerin ücretsiz olduğu ve onları orduya almak için ekstra puana sahip olduğunuz bir Rally of the Lieges'i bir defalığına anında başlatmayı mümkün kılıyor.
    • Shadow Affinity'si, fısıldayan taşların fazladan görüş alanı vermesini ve fısıldayan taşlarınızı başka birinin vasalına atayıp o şehirden kendilerininkiyle eşit miktarda haraç almanızı sağlayarak özgür şehirlerden farklı yollarla faydalanmanıza izin veriyor.
aow4-devdiary7-11.png

Kapanış
Umarım bu geliştirici günlüğü size Age of Wonders 4'te oyunun erken aşamasının neye benzediğine dair bir fikir vermiştir. Sistemler Age of Wonders 3'ten beri büyük bir evrim geçirmiş olsa da en büyük değişikliğin bu sistemlerin birbiriyle iç içe olmasından ötürü yol açtığı sürprizlerle dolu ve çeşitli oynanış olduğunu düşünüyorum. Gelecek geliştirici günlüklerinde Ancient Wonder'lar, savaş, şehirler ve oyuncular arası diplomasiden ayrıntılı bir şekilde bahsedeceğiz.
IbnE9P2.gif
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.