Günlük: CK3 - Eğitim Modu, Bilgi Çubukları ve Ansiklopedi
#1
ck3banner.png

Crusader Kings III geliştirici günlüklerinde bu hafta Eğitim Modu, Bilgi Çubuğu ve Ansiklopedi özelliği tanıtılıyor.

https://forum.paradoxplaza.com/forum/ind...y.1345581/ :Herkese merhabalar, CK3 için kaleme alınmış 16. geliştirici günlüğüne hoş geldiniz.

Ben Matthew, CK3'te programcılardan biriyim. Aranızda beni Discord sunucusunda veya CK2'de görev alıyorken forumlarda görmüş olanlar olabilir. Kariyere CK2 modcusu olarak başladım, birkaç yıl önce Paradox'ta içerik tasarımcısı oldum ve yaklaşık 1.5 yıldır programcı olarak görev alıyorum.

Ekip olarak uzun süren bu gizliliğin ardından üzerinde çalıştığımız oyun hakkında konuşabilmenin mutluluğunu yaşıyoruz, dolayısıyla çok fazla lafı uzatmadan ekrandaki pikseller aracılığıyla oyuncuya bilgi sunmanın gizemine yolculuğa çıkalım.

CK2 Paradox'ta çalışmaya başlamadan evvel bile favori oyunlarımdan birisiydi, binlerce saatimi modlamaya ve oynamaya harcadım. Tüm buna rağmen dürüst olmak gerekir ki kullanışlılığı şaibeli bir arayüze sahipti. CK2'ye başladığım zaman internet üzerinden eğitim videoları izlemek zorunda kalmıştım keza arayüzün yetersizliği sebebiyle gereken bilgiler derinlere gömülmüştü ve oyunda nereye bakacağınızı bilemiyordunuz.

CK3'te bu durumdan kaçınmaya çalışıyoruz, oyunun stratejisi ve zorluğu mekaniklerde ustalaşma üzerine olmalı, mekaniği bulma üzerine değil...

Farklı strateji oyunu tecrübelerinde sayısız testler yapan Kullanıcı Araştırma ekibimize teşekkür etmek isterim, aldığımız geridönüşler doğrultusunda yeni oyuncu için en ideal ortamı oluşturmayı başarırken, bir yandan da oyunda ustalaşmış kişilerin kendisini çok fazla yormadan istediklerini yapabilmesini sağladık.

Arayüzün olabildiğince sade ve gerekli bilgiyi içermesi konusunda yoğun çalışmalarımız oldu. Dolayısıyla gelin ilk olarak oyunu başlattığınızda karşınıza çıkacak görüntüyü ele alalım.

Karşılaşacağınız ilk şey eğitim moduyla mı başlayacağınızı yoksa direkt olarak oyuna mı geçeceğinizi soran bir kutucuk. Elbette burada eğitim modunu seçeceğiz öbür türlü günlük oldukça kısa olacak:

pasted_image_0.png

Eğitim modunda Münster'in Küçük Kralı Murchad mac Donnchad ile oynuyoruz, evet İrlanda'nın eğitim modu adası olmasını bir gerçeğe dönüştürmüş durumdayız.

Eğitim modunda birçok farklı arayüz ve mekanik tanıtılıyor. Görüntülemeniz gereken ekranları açıp, gerekli bilgileri ışıkla vurguluyor. Haritayı kontrol etmekten, karakterlerle etkileşime girmeye ve evlenmeye kadar her şey buna dahil.

Tüm bunlar oyun içerisinde gerçekleşiyor dolayısıyla bir metin duvarında İleri İleri tıklamaktansa bakmanız gereken arayüzü görüyor, burada önemli olan unsurları inceliyorsunuz.

2.png

Elbette eğitim modunda anlatılan her şeyi burada anlatmayacağım, oyun çıktığında o kısmı kendiniz tecrübe edeceksiniz ancak söylemem gereken şey arayüzü ve oyunun ana mekaniklerini kavramanızı sağlayacak şekilde tasarlandığı.

CK3'ün yeni mekaniklerinden birisi bilgi çubuğu içerisindeki bilgi çubukları, bunun amacı istediğiniz her bilginin her zaman bir fare hareketi uzağınızda olmasını sağlamak. Bir oyun teriminin ne anlama geldiğini görmek için yapmanız gereken tek şey farenizi kelimenin üstüne getirmek.

3.png

Örneğin bu ekranda Düklük kelimesine farenizi getirdiğinizde aşağıdaki kutucuk beliriyor:

4.png

Yeni çıkan kutucukta bir terime dair bilgi almak istemeniz durumunda yapmanız gereken tek şey farenizi oraya getirmek, örneğin Hükümdar'a, ardından da Hükümdarın tanımındaki Unvan kelimesine bakalım:

5.png

Bu sistemin 2 farklı modu var, zamanlama odaklı ve eylem odaklı, bunlardan ilki varsayılan mod. Açılan kutucuğun ne zaman kilitleneceği ve yerinde kalacağını belirliyor, dilerseniz zamanlama lie dilerseniz farenizin orta tuşuna basarak onları oldukları yerde kilitleyebiliyorsunuz. Oyunda ustalaştıktan sonra ayarlardan bu modlar arasında geçiş yapabilirsiniz.

Eğitim modunu geçtikten sonra devreye Öneri mekaniği giriyor. Bunlar yukarıda pembe ikonla görünüyorlar ve oyununuz esnasında bulunduğunuz duruma göre size çeşitli önerilerde bulunuyorlar. Eğer başlangıçta eğitim modunu atlamak isterseniz oyunu başlattığınızda bu önerilerle başlatmış oluyorsunuz.

Örneğin Piskoposunuz sizi desteklemiyorsa ve 6. günlükte bahsedildiği gibi meşru hakkınız olan vergileri ve milisleri size sağlamayı reddediyorsa, buradaki kutucuğa tıklamak suretiyle Wiki veya geliştirici günlüğü karıştırmadan bunun sizin için ne anlama geldiğini görebiliyorsunuz.

6.png

Tıpkı eğitim modunda olduğu gibi bu öneriler önemli arayüz unsurlarını vurgulayıp nereye bakmanız gerektiğini, ne gibi eylemlerde bulunabileceğinizi size gösteriyor.

Ayarlardan bu önerileri sıfırlayabiliyorsunuz, bazı bilgileri unuttuysanız bu işinize yarayabilir. Bu mekanik çok oyunculu modda da kullanılabiliyor, dolayısıyla oyuna yeni başlamış arkadaşınızla hızlıca oyuna girdiğinizde işi bir müddet daha kolay olabilir.

Oyun boyunca tıpkı diğer oyunlarımızda olduğu gibi yukarıda çeşitli meselelere dair uyarılar alacaksınız. Bu uyarılar evli olmadığınızı veya hanedanınıza mensup bir varis olmadığını belirtebilecekler. Gerekli eylemleri yapmanız durumunda bu uyarılar kaybolacak türde, diğer oyunlarımızdan farklı olarak ülkenizin savaşta olması gibi durumsal uyarılar olmadığı anlamına geliyor keza savaşta olmanız çözüm üreterek ortadan kaldırabileceğiniz bir şey değil.

7.png

Uyarılar ve Önerilerin yanı sıra yine yukarıdaki barda mevcut durumunuzu belirten bir Meseleler sekmesi bulunuyor, burada sahip olduğunuz hak iddialarından, yaratabileceğiniz düklüklere kadar çeşitli bilgilere ulaşabiliyorsunuz.

Bunların yanı sıra yapabileceğiniz şeyleri içeren bir Tavsiye kısmı bulunuyır. Bunlar bulunduğunuz duruma göre yapmanızın makul olabileceği eylemleri gösteriyor. Yaptığımız testlerde bu mekaniğin hem yeni hem de eski oyuncular için oldukça kullanışlı olduğunu gördük. Yeni oyunculara takip edebilecekleri bir yön verirken, eski oyunculara dikkatlerinden kaçabilecek unsurlara dair ipucu sunuyor.

8.png

Daha kısa vadeli bilgiler için bir de Bildirimler ve Kadeh Kaldırma mekaniklerimiz var.

Bildirimler isminden de anlayacağınız üzere bir bakıma haber akışı görevi görüyor, illa ki büyük meseleler olmamak kaydıyla, umursadığınız karakterlere dair gelişmeleri size gösteriyor. Tek seferde sadece birkaç tanesi görünüyor ve bir süre geçtikten sonra bir başka bildirime yer açmak için küçülüyorlar.

9.gif

Öte yandan Kadeh Kaldırmalar biraz daha gösterişli, ekranın üstünde beliriyorlar ve kutlaması yapılacak şeyleri, kimi zamansa baş sağlığı dilemeyi gerektirecek haberleri gösteriyorlar.

Karşınızda devasa bir olay penceresi çıkmasına gerek kalmadan olayların sonuçlarını bu şekilde görüyorsunuz. Bildirimlerden farklı olarak tek seferde sadece bir tanesi görünüyor, eş zamanlı gerçekleşmeleri durumunda diğeri sıraya giriyor. Eğer farenizi yazının üstüne getirirseniz zamanlayıcı duruyor.

010.gif

Son olarak karşınızda yeni oyun içi Ansiklopedi. Oyunun farklı unsurlarına dair bilgi alabileceğiniz bir ağ rolü oynuyor. Daha önce üstüne fare getirerek görüntülediğiniz kutucuklardan tutun da, önerilerin özetine, farklı arazi türlerine ve özelliklerin avantajlarına kadar her şey burada mevcut.

11.png

Ansiklopedide arama yapabiliyor, arama geçmişinize bakabiliyor, bulunduğunuz sayfalar arasında geri/ileri yapabiliyorsunuz. Buradaki tüm bilgiler dosyalardan otomatik olarak derleniyor, dolayısıyla fan wikisinden farklı olarak oyunda bir şey değiştiğinde buradaki rakam da değişiyor.

Tüm bu mekanikler tamamen modlanabilir, modcular yeni oyun terimleri oluşturduklarında bunun otomatik olarak bilgi çubuğu içindeki bilgi çubuğu sistemine ve Ansiklopediye eklendiğini görecekler. Dilerseniz eğitim modu için yeni bir ders yapabilir, yeni öneriler veya bildirimler oluşturabilirsiniz.

CK3'ün hedeflerinden birisi CK2'den bile daha modlanabilir bir oyun ortaya çıkartmak. CK2 halihazırda modlanabilirliği oldukça yüksek bir oyun, ancak özellikle arayüz modlaması olarak CK3 çok daha ileride. CK2'de bazı desenleri değiştirip bazı şeylerin yerini birkaç piksel kaydırabiliyordunuz, nadiren yeni şeyler ekleyebiliyorudnuz. CK3'te tüm bu süreç çok daha kolay ve biz nasıl bir şeyler değiştirebiliyorsak siz de bunları yapabiliyorsunuz.

Amacımız oyunun derinliğini ve stratejisini en iyi şekilde yansıtmasını sağlamak, oyuncuyu 20 dakika boyunca hangi buton neredeydi diye aratmamak.

Umuyoruz bu geliştirici günlüğünden keyif almışsınızdır.

Ek Geliştirici Hikayesi
Her ay bir gün (eğer ekibiniz oyunun çıkışı için geç kalmış durumda vs. değilse) stüdyodaki tüm günümüzü profesyonel becerilerimizi arttırmaya yönelik istediğimiz bir çalışmada değerlendiriyoruz. Oyun içi ansiklopedi de tam olarak bu şekilde, aylar boyunca kişisel geliştirme günleri içerisinde ortaya çıktı. Bir fikirden bir özelliğe giden bu süreci sizlere anlatmak istedim.

İlk olarak sadece oyun terimlerini içeriyordu ve nispeten biraz daha çirkin bir görünüme sahipti. Aşağıda arama çubuklu "greybox" versiyon görülebilir:

12.png

Bu noktadan sonra sayfalar bütününden oluşan bir yapı ortaya çıkartmak istedim, böylelikle oyuncu oyunda o özelliğe sahip birini bulmasına gerek kalmadan istediği özelliğin ne verdiğini görebilir haline geldi. Çizerlerimizden birinin zaman ayırması sayesinde ihtiyaç duyulan makyajı yapmış olduk:

13.png

Kalite Güvence ekibimiz tarafından belirlenen sorunların giderilmesi, sunulan önerilerin eklenmesiyle sadece yeni sayfalar eklemekle kalmadım aynı zamanda arama geçmişi, tuşlarla daha iyi etkileşim, tüm sayfaları tek seferde gösterebilmek ve debug fonksiyonu gibi lüks mekanikler de ekledim.

Karşılaştığım sorunlardan birisi, oyun dosyalarının oyun açıkken tekrardan yüklenmesinin oyunun çökmesine sebep olmasıydı. Debug sürümlerimizde tüm dosyalarımıza bir gözcü yerleştiriyoruz ve buradaki değerlerde değişiklik olması durumunda oyun kendisini yenileyip bu unsuru gösteriyor. Buradaki sorun, Ansiklopedi'nin bu değişim sonrası eski değeri göstermeye çalışmasıydı, çeşitli veritabanı değişiklikleriyle bu sorunu da ortadan kaldırmayı başardık.

Umuyorum oyunlarınızda Ansiklopedi özelliğini kullanışlı bulursunuz.
[+] 2 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#2
Belki başka oyunlarda kullanılmıştır fakat bu günlükte anlatılan "bilgi çubuğu içindeki bilgi çubuğu" özelliği Jon Shafer'in At the Gates oyununda video çekip öve öve bitiremediği "devrimsel arayüz"ün bir mekaniğiydi:



Video başladıktan birkaç saniye sonra tam olarak günlükte anlatılan şeyden bahsediliyor.
Cevapla
#3
Geç okudum ama bilgi çubukları içindeki bilgi çubuğu Paradox oyunlarındaki en güzel özellik olabilir.
[+] 1 üye Ragnvaldr nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#4
Elinize sağlık. Ck3 ün en iyi tarafı bence herkes tarafından oynanabiliri kılan geliştirilen yeni ara yüz ve yeni bilgi çubukları özelliği gibi yeni özellikleri.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.