24-01-2023, 23:10
Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta Osmanlı üzerinde yapılan değişikliklerden bahsediliyor.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/dev...3.1565995/ :Merhaba ve Hoş Geldiniz!
Osmanlı için gelen yeni içerikleri göstereceğimden heyecanlıyım. Fakat buna geçmeden önce Lions of the North'un geliştirme sürecinden aldığımız bazı dersleri paylaşmak istiyorum, ne kadar son çıkan içerikten memnun olsak da:Bunu da söylediğimize göre artık EU4'ün en beklenilen ülkesi hakkında konuşmaya geçebiliriz: Osmanlı İmparatorluğu'na.
- Ayrılan görevler baharat gibi: biraz olması ülkeniz için ilginç değişiklikler sağlayabiliyor. Çok fazla olduklarında ise görev ağacını mahvediyorlar çünkü kullanması dert olabiliyor, upuzun yazılarla sonuçlanabiliyor ve genel olarak bakması pek iç çekici olmuyor. Ayrıca kodlama ile alakalı hatalara açıklar ve bakımları can sıkıcı. Bu yüzden, Töton Tarikatı gibi görev ağacının yarısı ayrılan görevlerle kaplı ağaçlar bir daha asla yapmayacağız.
- Livonya Tarikatındaki gibi değişken hükûmet reformları eğlenceli bir deneydi fakat kodlama açısından tam bir kabus gibiydiler. Aynı zamanda oyuncunun istedikleri reforma ulaşabilmesi için yanda bir Wikipedia sayfası açmasını gerektiriyorlar, bu da istediğimiz bir şey değil. Fikri beğenmiştik çünkü hükûmet reformunuzu istediğiniz şekilde özelleştirebilmenizi sağlıyordu fakat gelecekte 1. Seviyede 15 farklı reform yerine farklı hükûmet reformu seviyelerini kullanacağız.
- Yeni jenerik hükûmet reformları ve seviyeleri beklediğimizden daha iyi karşılandı. Bazı reformlar diğerlerine kıyasla hâlâ en optimal seçim olsa da oyuncuların hükûmet reformları seçimindeki çeşitlilikten memnunuz. 1.35 için oyunun bu kısmına biraz daha düşmek istiyoruz.
- Görev ağacının çok fazla "başlangıç noktası" olması oyuncu için can sıkıcı olabiliyor, özellikle de bu başlangıçlar görev ağacının oldukça aşağısında olduğunda. Bu görev ağaçlarının gösterilme açısından ötürü kaçınılmaz olsa da (ve görev ağaçlarının bir kere daha yenilenmesi Pandora'nın kutusunu açmak gibi olacağı için) başlangıç noktalarını olabildiğince az tutmaya çalışıyoruz.
- Eski Ülke Paketlerinin odakları çok fazla görev ağaçları üzerineydi. Görev ağaçları oldukça popüler olsalar da ülkelerin görev ağaçlarına aşırı fazla odaklanıp oynanışın diğer kısımlarını fazla görmezden geliyorduk diye düşünüyoruz. 1.35 ile birlikte odak noktasındaki ülkeler için özel oynanışlar sunan ilginç görev ağaçlarının yanı sıra daha fazlasını yapıp ülkelere özgü hükûmet reformları, olaylar ve hatta mekanikler eklemek istiyoruz.
- Son olarak, Lions of the North'taki görev ağaçları ve içerik bölgenin dışındaki içerikleri eskimiş gibi hissettiriyordu, bölgenin güncellemesi pek eski olmamasına rağmen. Yeni DLC ve 1.35 güncellemesi bunu değiştirmeyi amaçlıyor, aynı zamanda hedefimizin ilerisine gidip DLC'nin odak noktası olmayan bölgelere de içerik getirmeye çalışacağız.
EU4'deki hiçbir ülke topluluğu Osmanlılar kadar bölmüyor. Bazıları onları yenmenin çok kolay olduğunu ve oyundan umdukları "bölüm sonu canavarı" hissiyatını karşılayamadıklarını söylüyor. Başkaları ise Osmanlıların aşırı güçlü olduğunu ve oyunun eğlencesini kaçırdıklarını söylüyor.
Fakat herkes onlarla alakalı tek bir şeyde hemfikir: sahip oldukları tüm özel olaylara, özel mekaniklere ve hatta onlara özgü özel birliklerine rağmen Osmanlılar EU4'teki diğer tüm büyük güçlere kıyasla sıkıcı hissettiriyorlar çünkü son içerik güncellemelerinin üzerinden oldukça uzun bir zaman geçti. 1.35 ile bu değişiyor.
Eklenen en bariz şeyle başlıyoruz, Osmanlı görev ağacı:
Unutmayın ki burada göreceğiniz tüm içerikler daha geliştirme aşamasında. Buradaki hiçbir şey son hâlinde değil.
EU4, Osmanlı'nın Varna Seferindeki zaferinden bir gün sonra başlıyor. Bu noktadan sonra, Osmanlılar oyunun geçtiği süre boyunca dünyaya şekil veren büyük güçlerden biri olacak şekilde yükseldiler. Oyununuza başladığınızda aşağıdaki olay ile karşılanacaksınız:
Bundan kısa süre sonra ise sizi yükselişe sürükleyen başka bir olay ile karşılaşacaksınız:
Orban'ı işe almak "The Guns of Urban" görevini tamamlayabilmenizi sağlayacak:
Not: Bu topçu birliklerini 7. teknolojiden önce elde edeceğiniz için hasar vermeleri mümkün olmayacak. Bu yüzden onlara dikkatli bakın. Tabii bu görevin Orban'ı işe almamanız durumunda farklı bir tamamlama koşulu da bulunuyor.
Bu iki olay ve ilgili görevleri tamamlandıktan sonra "City of World's Desire" sıradaki hedefiniz olacak:
Buradan sonra görevleriniz beş farklı rotaya ayrılacak.
En soldakiler Avrupa'ya ilerleyişiniz ve Roma unvanını elde etmenizi konu alan "A True Roman Empire"ı içeriyor:
Olayın "Eyaletler"den bahsettiğini fark etmiş olabilirsiniz. Bunlar Osmanlılara eklediğimiz yeni bir mekaniğin parçası fakat daha sonra bahsedeceğiz.
Soldan ikinci görev sütununun olayı ise Osmanlı'nın Balkanları birleştirmesini ve Kuzey Afrika'yı fethini konu alıyor. Bu sütunun öne çıkan kısımlarından biri Osmanlı olarak Mağrip bölgesinde bir vasala sahip olmanız durumunda elde ettiğiniz yeni deniz doktrini:
Ortadaki sütun imparatorluğunuzun mücevheri olarak Konstantinapol'ün gelişmişliği, Memluklerin fethi ve Afrika topraklarına ilerleyişinizi konu alıyor.
Bu kısım için önceden bahsettiğimiz eyaletlere geri dönüyorum. Osmanlı Hükûmeti ile birlikte "Eyalet" adında yeni bir vasal türüne sahip olacaksınız. Tarihsel olarak, Osmanlı hükûmeti için bölgeler gibi olsalar da kendimce bunları yeni bir vasal türü olacak şekilde oyuna eklemek istedim, bu vasallar diplomatik ilişki sınırınıza sayılmayacak ve toprakları sizin yerinize yönetecek.
Siz fetihlerinize devam ederken, oyun vasal olarak salabileceğiniz bir eyalet için karşınıza bir olay çıkaracak:
Not: Tüm bu olaylar eyalet oluşumunu reddedebileceğiniz bir seçenek de içeriyor. Tüm oyununuz boyunca tek bir eyalete sahip olmayabilirsiniz.
Eyaletler savaşlarınıza doğrudan çağrılmıyorlar, saldırı savaşı olsa da savunma savaşı olsa da. Bunun yerine çağırmak için yardım puanlarınızı (ya da ilgili DLC'niz eksikse görüşünüzü) harcamanız gerekecek. Diğer vasal türlerinin aksine, vasallarınıza karşı yardım puanlarına sahip olabileceksiniz. Saldırı savaşına çağırmak için 20, savunma savaşına çağırmak içinse 10 puan harcamanız gerekecek.
Bir eyaleti ilhak etmeden önce onları ülkenizin merkezi bir parçası hâline getirmelisiniz:
Şimdi neden fethettiğiniz toprakları doğrudan kontrol etmek yerine eyaletlere ihtiyacınız olabileceğini sorgulayabilirsiniz. Bu sorunun cevabı eyaletlere sahip olmaktan gelen pasif getiriler. Size sadece vasal vergisi ödemekle kalmıyorlar aynı zamanda insan gücü, denizci ve ordu limiti havuzlarının %20'sini size veriyorlar. Aşağı yukarı toprakları siz doğrudan yönetseniz elde edeceğiniz miktarda getiri sağlıyorlar.
Yaklaşık 8 önceden belirli ve kodlu olaylar aracılığıyla ortaya çıkan eyalet bulunsa da sınır devletlere oluşturabildiğiniz savaş sebepleri ile istediğiniz kadar eyalete sahip olabilirsiniz:
Not: Savaş sebebi ile oluşturulan eyaletler özel bir Eyalet adına sahip olmayacak. Fakat bunun dışında tamamen normal eyaletler gibi çalışıyorlar.
Bunu da aradan çıkardığımıza göre Memlukler ile olan savaşa ger idönelim. "Defeat the Mamluks" görevi Memluklerin Meşrik bölgesinden 6 toprak fethetmenizi gerektiriyor:
Memluklerin başkentini başarılı bir şekilde kuşattıktan sonra aşağıdaki olay ile karşılaşacaksınız:
Ve işin Memluk tarafı:
Başkentlerini üç yıl boyunca elinizde tuttuktan sonra aşağıdaki olay ile karşılaşacaksınız:
Yeni Mısır eyaletiniz Memluk yönetimlerinden ötürü diğer eyaletleriniz kadar verimli olmayacak. "The Fate of the Mamluks" görevi ile birlikte bu etkiyi vasalınızdan kaldırabilirsiniz.
Dördüncü sütun ise ülkenizin dini yaklaşımı ile ilgili. Mısır'ı kendiniz için aldıktan sonra, burada bulunan Halifeliği de elde edeceksiniz. Bu yüzden ayrılan görevler Kanunculuk ve Tasavvufçuluk yollarından birini seçmenizle alakalı. Hangi yolu seçerseniz seçin iki ayrılan görevin de sonu "Second Islamic Golden Age" olacak. İslam'ı Birleştirmeyi başarırsanız bu görevi tamamlayabilecek ve sadece sizin değil (gereken topraklardan birine sahip olacak kadar şanssız olmayan) tüm Müslümanların işine yarayacak.
Son olarak, ağacın en sağındaki sütun ise Pers topraklarına ilerlemenizle ve antik ipek yolunu ele geçirmenizle alakalı. Buradaki öne çıkan ödüllerden birisi "Imperial Fabrics" görevinden:
Görev ağacının son parçası olarak ise "Pax Ottomana" görevinden kalıcı olarak %5 İdari Verim elde edeceksiniz. Bunun gereksinimleri biraz daha zorlayıcı fakat Osmanlıların genel oynanışına oldukça uygun.
Görev ağacından bu kadar fakat Osmanlılara gelen içeriklerin daha sonuna ulaşmadık. DLC ile birlikte Osmanlılar iki yeni özelliğe erişebilecek (önceden bahsettiğimiz Eyaletlere ek olarak): Yeniçeriler için özel Estate ve Çöküş.
Yeniçeriler ile başlayalım:
İkon geçici. Özel ikonları daha geliştirme aşamasında.
Yeni estate erken oyunda bayılacağınız fakat ileri oyunda nefret edeceğiniz tipten. İlk baştaki "ayrıcalıkları" daha çok onlara uyguladığınız belli hükümler. Aşağıda tam listesi bulunuyor:
Unutmayın, bu değerlerin hiçbiri son hâlinde değil. Örneğin: burada gördüğünüz Yeniçeriler için %10 Disiplin kesinlikle geliştirme aşamasının ilerleyen süreçlerinde kesilecek şeylerden biri.
Bu ayrıcalıklar güçlü olacak şekilde tasarlandı. Fakat ileride başınıza bela açacaklar: Yeniçeriler kendilerince ayrıcalıklar isteyecek ve bu hükümleri negatif hâllerine çevirebilecek ya da tamamen yeni ayrıcalıklar isteyebilecekler:
Ayrıcalık vermeyi reddetmek Yeniçeri isyanları ile sonuçlanacak ve bunlar normal isyancılardan çok daha tehlikeliler. Bu yüzden ayrıcalıkları vermeyi reddetmek ülkenizin Yeniçerilere yenik düşmesiyle sonuçlanabilir.
Tabii ki yeni bir estate aynı zamanda yeni ajandalar demek. Yeniçeriler kendilerine özgü ajandalara sahipler, bunlar büyük oranda Rajput ve Maratha ajandalarından esinlendi:
Not: 1.35 ile birlikte ülkenizde bulunan 6 estate içerisinden bir ajanda seçebileceksiniz.
Şimdi ise Osmanlıların başka bir kısmına geldik: Çöküş mekaniği:
Not: Buradaki arayüz oldukça geliştirme aşamasında.
Oyuncu kitlesinin büyük bir isteği, büyük imparatorlukların dağılması için bir yol olmasıydı. Osmanlılar bu durumun bir numaralı örneği olduğundan, iç meseleler ile alakalı bir mekaniğin prototipini Osmanlılar üzerinde denemek istedim. Bu mekaniğin ne kadar beğenildiğine ve oyuna nasıl etkisi olduğuna göre ileride genişletilebilir.
Şimdi, bu komik bar ne yapıyor? Çöküş, imparatorluğunuzun ne kadar uyum ve istikrar içinde olduğunun yeni bir ölçüsü. Negatif istikrar, batmak, düşük Meşruiyet, Yozlaşma, Yönetim Kapasitesi aşımı, savaş kaybetmek ve 100 aşırı genişleme üzerine çıktığınızda gelen bir olay ile Çöküş artabilir.
Yüksek Meşruiyet ve İstikrar ise Çöküşü azaltıyor fakat çok daha yavaş bir şekilde.
100 Çöküş değerine ulaştığınızda aşağıdaki etkilere sahip olacaksınız:
Not: Bunlar değerlerin son hali DEĞİL.
Tarihsel olarak Osmanlı İmparatorluğu'nun gücü 1600'lerde azalmaya ve 1683 yılındaki Viyana Kuşatması ile birlikte Victoria çağına kadar gerilemeye başladı. Fakat oynanış açısından ve Osmanlıyı daha sonra dağıtabilmek için 100 Çöküşe ulaştığında Osmanlılara özel birkaç felaket eklendi:
Çoğu oyuncu (ve dış etkenler olmadan genellikle YZ) bu felaketler ile hiç karşılaşmayacak olsa da mücadele ve acı arayanlar Çöküş felaketlerini bilerek tetikleyebilir ve bunlarla ilgili görevleri açabilir.
Bu "Internal Power Struggle" felaketi sırasında ilgilenmeniz gereken dört felaket bulunuyor (ya da Devrimler çağındaysanız beş, beşincisi Devrim felaketinin kendisi) bunlar: "Yeniçeri Darbesi", "Eyalet İsyanı", "Paşa Özerkliği" ve "Harem Meselesi".
Bu felaketler ve temaları ile alakalı kısaca özet vermek gerekirse: Eyalet İsyanı, Eyaletlerinizin efendilerine karşı isyancı tavırlar sergilemesi ile alakalı. Bu en çok Mısırlı, Endülüslü ve Pers eyaletleriniz ile alakalı, çünkü Konstantinapol'e olan uzaklıkları onlara sizden ayrılma hakkını tanıyor diye düşünüyorlar.
Paşa Özerkliği felaketi ise en düz olanı: topraklarınız özerklik istiyor ve size ödeme yapmıyor, sizde isyanlarını bastırıyorsunuz. Özellikle Balkanlar sizden ayrılmaya çalışacak.
Harem Meselesi biraz daha ilginç çünkü bu felaketin olayı Harem ve Sultan arasındaki güç dengesi ile alakalı. Diğer felaketlere kıyasla bu daha çok içsel.
Son felaket ise en etkili olanı: Yeniçeri Darbesi. Orijinal felaket oldukça değişti ve artık Çöküş ile elde ettiğiniz felaketlerin bir parçası.
Yeniçeri Darbesi anında estate için üç yeni ayrıcalık ekleyecek. Bu eninde sonunda Yeniçeriler için 9 aktif ayrıcalığa sahip olacağınız anlamına geliyor. "Handle the Janissaries" görevi ile birlikte felaketi atlatmanın iki yolunu elde edeceksiniz.
Ya Yeniçeriler ile anlaşacak ve bir ayrıcalıklarını ellerinden alacaksınız ya da onlarla savaşıp muharebede mağlup etmeye çalışacaksınız. Bu durumda Yeniçerilerin normal isyancılardan daha tehlikeli olduğunu belirtmem gerekiyor, sizin birliklerinizden çok daha fazla morale sahipler. Ek olarak, topçulara da sahip oldukları için gerçekten can yakan isyancılar.
Güçlerinden ötürü bu isyancıları rastgele gelen bir olaydan ziyade istediğiniz zaman "Face the Jannisaries" kararı ile çıkarabilmeniz gerektiğini düşündüm.
Şu anda çıkan isyancıların miktarı aşırı fazla. İlerleyen haftalarda azaltılacak.
Felaketi son adamına kadar katlederek tamamlarsanız "Mansure Army" görevini tamamlayabilecek ve aşağıdaki olay ile karşılaşacaksınız:
Alternatif olarak, felaketi tüm ayrıcalıkları çekerek tamamlarsanız aşağıdaki olay ile karşılaşacaksınız:
Tüm felaket ile alakalı görevleri tamamladıktan sonra "Internal Power Struggle" felaketi sona erecek ve uğraştığınız tüm şeylerden ötürü aşağıdaki ödülleri kazanacaksınız:
Not: Etkiler şu an Osmanlı Hükûmeti ile aynı. Bu reformun ana özelliği Çöküş mekaniğine sahip olmaması.
Görevden ise aşağıdaki ödülü elde ediyorsunuz:
Şimdi ise Osmanlı içeriğinin sonuna bakalım: olaylar ve reformlar. Her şeyden önce: Devşirme Sistemi artık bir karar değil, 2. Seviye bir Reform:
Not: Nüfuz etkisinin rengi sarı olmalı.
Bu hükûmet reformu ile birlikte aşağıdaki mekanikleri elde edeceksiniz:
Ve evet, doğru görüyorsunuz. Üç butonlu reformlar geri döndü çünkü hedeflerimiz arasındaki ülkelere görev ağacınız bittikten çok sonra da kalan ve etkili olan mekanikler eklemek istiyoruz.
Yeni 3. Seviye Reform:
Ve oyununuz sırasında karşılaşacağınız birkaç olay:
Son olarak, Anadolu'daki diğer devlet ile alakalı birkaç kısa not. Çöküş mekaniğinin çalışma mantığından ötürü Rûm devleti için Çöküş mekaniğine sahip olmayan özel bir hükûmet reformu ekledim.
Ayrıca ufak Türk devletleri yeni Beylik hükûmet reformu ile başlıyor:
Ve tüm Türk devletler için özel bir deniz doktrini:
Bugünlük bu kadar. Hepinize dikkatiniz için teşekkür ediyorum! Haftaya PDX Big Boss ile birlikte Uzak Doğu'ya geri dönecek ve Japonya'ya göz atacağız!