Warhammer III için hazırlanan bu blog yazısında, genel olarak muharebe değişikliklerine dair bilgiler veriliyor.
https://www.totalwar.com/blog/total-war-...e-changes/ :Her zaman dediğim gibi Warhammer III aynı sahte bir Skaven kuyruklu yıldızı kadar çılgınca bir şekilde üçlemeyi genişletip çeşitlendirecek. Tabi muharebeler de bundan nasibini alacaktı. Warhammer III'te her şeyden biraz ekleyeceğiz. Yeni tip muharebeler, karma muharebeler ve klasik muharebeler. Kuzeyin çorak topraklarından yavaşça dünyaya yayılan yozlaşma misali bu konuyu anlatmamız biraz zaman alacak. Bugün standart, hikâye/görev ve seriye yeni eklenen hayatta kalma muharebeleri gibi temel şeylerden bahsedeceğiz. Gelecekte ise küçük yerleşim ve kuşatma muharebeleri ile yeni eklenti ile değişikliklerden söz ediyor olacağız.
Bugün Warhammer III'ün muharebe tasarımcısı ve hayatta kalma muharebelerinin arkasındaki önemli isimlerden biri olan James Martin ile görüşeceğiz. Kendisi yukarıda bahsettiğimiz konular hakkında kısa bir özet sunacak bizlere.
Standart Muharebeler
Standart Muharebelerde ne tür değişiklikler yaptığımızı sorabilirsiniz. Sonuçta oldukça iyi durumdalar. Ama altı yeni ırk birbirini katletmek üzereyken standart muharebeler için birkaç değişiklik yapmamız gerekti.
Bu değişikliklerden bazıları denge değişiklikleri iken diğerleri daha akıcı bir oynanış ve daha az hata çıkmasını sağlamaya yönelikti.
Muharebe'deki Kaynaklar
Kara Elf, Kabir Kral ve Yeşilderili oyuncuları muharebe ilerledikçe biriken, düşmanlarını kırmalarını sağlayacak etkilere sahip kaynaklara aşinadırlar. Muharebe kaynağı dediğimiz bu değerler çoğunlukla ne kadar düşman öldürdüğünüze göre birikiyordu. Warhammer III'te bu sistem hayatta kalma muharebelerinin erzak kısmını desteklemek için güncellenip geliştirildi. Bu özelliği Warhammer III'teki çoğu fraksiyon kullanacak. James'e dönecek olursak:
Geçmişte muharebe kaynağı sistemi oldukça katıydı. Bu sisteme yeni özellikler eklemek oldukça zordu. Warhammer III'te ise sistemi tamamen yeniledik ve bütün ırkların bütün savaşlarda kullanabileceği daha esnek bir hale getirdik. Böyle yaparak hem hayatta kalma muharebelerinde erzak kısmını hallederken aynı zamanda belli fraksiyonların ayrı muharebe kaynaklarını da oyuna ekleyebildik. Anlayacağınız bu sistem artık muharebelerde birden fazla amaca hizmet eden çok daha temiz bir mekaniğe dönüştü. Modlanabildiğini de söylemeden geçmeyelim.
Yetenek Geliştirmeleri ve Arayüz Değişiklikleri
Warhammer III diğer Warhammer oyunlarından tamamen farklı bir şekilde çalışmayacak olsa da azımsanmayacak sayıda kodun üstünden geçtik ve oynanış rahatlığıyla denge için bazı sistemlere ince ayar çektik.
Oldukça arayüz geliştirmesi yaptık. Oyundaki bütün büyü tiplerinin üstünden geçtik. Arka planda nasıl çalıştıklarını inceledik, insanların beklentilerini karşılayabildiklerinden emin olduk. Yaptığımız bir sürü cila ve ince ayar sistemin çok daha sağlıklı bir şekilde çalışmasını ve olacak şeylerin daha tahmin edilebilir olmasını sağladı. Aynı zamanda yeni şeyler de ekleyebilmemizi sağlamış oldu. Mesela Katarin'in Kışın Kalbi adlı büyüsü dört aşamalı direkt hasar verebilen bir saldırı yeteneği. Küçük yenilikler sayesinde artık oyuna bu tür şeyler ekleyebiliyoruz.
Bunun yanında direkt hasar ve alan hasarı patlama/büyülerin kodlarını da yeniledik. Dayanıklılık, düşme ve iyileşme de artık daha iyi çalışacak. Bu değişiklik ve yenilikler aklınızı kaybetmenize neden olacak türden şeyler değil. Ama oyunu anlaması daha kolay ve hareketlerinize karşı daha duyarlı hale getiren şeyler.
Tek Kişilik Yaratıklar ve Birim Büyüklüğü Ölçüsü
Canavarlar, efsanevi lordlar ve devasa ejderhalar herhalde savaş alanının en ilginç, karakteristik ve ilginç birimleri olan tek kişilik birlikler. Warhammer evreninin kahramanlarının güçlerini korurken oynanışı daha ilginçleştirmek için bazı değişiklikler yaptık.
Bu değişikliklerden en basit ve belki de en etkilisi birimin canı azaldıkça istatistiklerini azaltan yaralı özelliği. Doğal olarak çeşitli şeyler yapılarak birimin yaralı özelliğini iyileştirilebilir. Ama bu artık biriminiz ölmek üzereyken yüzde yüz verimli bir şekilde savaşamayacağı anlamına geliyor. Çoklu oyunculu maçlarda yaptığımız denge değişiklikleri ve tek birimlik orduları düzeltmemiz yan hedefler ya da elimiz değmişken yaptığımız şeyler değil. Gayet ciddi değişiklikler.
Birim büyüklüğünü ayarlarken küçük birim ayarları -küçük ve orta ayarı kastediyoruz- her zaman biraz dengesizdi. Ayar gereği tek kişilik birimler ile kulelerin hasarları azaltılacak artık. "Mesela diyelim ki bu kule 500 hasar veriyor ve ultra ayarlarda biriminizin canı 2000 canı var." diyor James. "Eğer küçük ayarda oynarsanız biriminizin 500 canı olacak. Bu kuleden tek yiyeceği anlamına geliyordu. Bu konuya daha önceden değinmemiştik. Ama şimdi ayarladık. Aynı zamanda bina, duvar ve kule canlarını da dengeledik. Çükü normalde dört tane topunuz olacakken küçük birim ayarında bir topunuz oluyordu. Ve bir toptan da dört topluk iş bekliyordunuz."
Yeni Haritalar, Bölgeler ve Sanat
Tahmin edebileceğiniz gibi oyunun konu alacağı dünyanın yeni bölgeleri -bu bölgelere Kaos'un çorak arazileri de dahil- yeni haritalar, yeni bir sanat tarzı ve yeni iklim çeşitleri ile birlikte geliyor.
Geçmişe nazaran elimizdeki çılgın büyü durumu sayesinde çok daha özgür bir çalışma yapma imkânımız oldu. Kaos'un topraklarında kurallar yoktur. Sanatçıların normalde yapamayacakları çılgınca şeyler yapabilmelerini sağladı bu durum da.
Harita genelinde konuşacaksak bazı eski haritaları tuttuk. Kara muharebelerinde aşağı yukarı karşılaşacağınız şeyler aynı. Ama yeni iklimler görece daha yaşaması zor olduğundan öncekine nazaran daha sert muharebeler ile karşılaşacaksınız. Aynı zamanda muharebe alanlarının daha çeşitli olmasını bekleyin.
Muharebe çeşitlerinde de yenilik ve değişimler oldu. Geçit savaşlarında önceden en fazla 2 tane geçiş yeri olurdu. Artık bu sayı dörde kadar çıkabiliyor. Bunun yanında Three Kingdoms'tan da hatırlayabileceğiniz üzere artık pusu muharebelerinde geri çekilme noktaları var. Bütün birliklerinizin öldürülmesini yerine artık birliklerinizi geri çekilme noktasına götürüp geri çekilebiliyorsunuz.
Otomatik Sonuçlandırma Değişiklikleri
Yaptığımız büyük değişimlerden bazıları da muharebelerin otomatik sonuçlandırılması hakkında. En büyük değişiklikten biri artık oyunun size tahmin edilen sonucu ve hangi birliklerin kaybedileceğini tuşa basmadan önce gösterecek olması. Bunun yanında yaklaşık ne kadar zayiat vereceğinizi de görebileceksiniz. Bunun yanında normal muharebelerin arka plandaki sonuçlarına da el attık.
"Otomatik test sistemimizde bazı yeniliklere gittik. Bu daha iyi bir şekilde veri toplamamızı sağladı ve otomatik sonuçlandırmaları daha dengeli ve düzgün bir hale getirmemizde bize yardımcı oldu. Tabi daha işlememiz gereken çok veri var. Ama ilerledikçe sonuçların daha da düzeleceğini ve otomatik sonuçlandırmayı bozan birim sayısını azaltacağımıza inanıyoruz.
Görev Muharebeleri
Eğer efsanevi lordunuz için son moda bir kılıç ya da şaşalı bir şapka istiyorsanız hala size uygun görev muharebeleri bulunuyor. Görev muharebeleri hala oyundalar ve hala muhteşemler. Eğer Warhammer II'de gördüğünüz şeyle karşılaşmayı bekliyorsanız doğru bildiniz. Daha büyük, daha iyi ve daha iyi tasarlanmış muharebelerle karşınızda olacağız. Geçmişte görev muharebesi olan bazı muharebeler hayatta kalma muharebesine dönüştürülmüş olabilir. Ama genel olarak görev muharebeleri aynı.
Hayatta Kalma Muharebeleri
Warhammer III'ü güzel bir akşam yemeğine benzetecek olsaydık hayatta kalma muharebeleri tatlı olurdu. Kaos'a karşı verilen dolu ve kazananın son ana kadar belli olmadığı bu muharebeler oyundaki sunumun son noktası olacak. Bunun yanında Total War'sa şimdiye kadar yaptığınız en geniş muharebeleri de burada bulacaksınız. Daha önceden medya, yayıncılar ve kendi sosyal medya içeriklerimizle size bunları göstermiştik. Ama yine de şimdi verebileceğimiz kadar detayı tekrardan size göstereceğiz.
Eğer hayatta kalma muharebelerine yabancıysanız size kısaca anlatayım. Kaos'un sığınaklarından birine en güçlü ordunuzla saldırıyorsunuz. İlerledikçe yeni erzak sistemi ile barikat kurabilecek, önemli noktaların yakınlarına kuleler dikebilecek ve birimlerinizi yeniden takviye edebileceksiniz. Bunların haricinde birimleriniz can ve mühimmatını yenileyip istatistiklerini de arttırabileceksiniz.
Kaos topraklarında daha da derine indikçe çok daha güçlü canavar ve yaratık dalgaları karşınızda belirecek. Onları yenmek için elinizdeki bütün kaynakları zekice kullanmak zorunda kalacaksınız.
Bütün fraksiyonlar bütün hayatta kalma muharebelerine erişebilecek. Yüce Skarbrand'ın bile Khorne'ye azmini ve egemenliğini kanıtlaması gerekecek. Tabi Khorne'nin kan aktığı sürece nasıl aktığını umursamadığını biliyorsunuzdur. Skarband'ın içinde bulunduğu durum Kaos'un topraklarında saklanan gücü elde etmek isteyen bütün iblis lordlar ve efendileri için geçerli.
Peki Kislev gibi Kaos'a karşı olan ülkeler neden bu cehennemden fırlama toprakları işgal etmek istesin? Bu bütün fraksiyonlar için geçerli. Kimse öylece Kaos'un topraklarına gitmez ünlü bir sözdür. Yani belki öyledir.
Üçlemenin ilk oyundan beridir kurduğumuz güçlü hikaye alt yapısı her oyunla gelişmeye devam etti. Warhammer III'ün hikayesi tam anlamıyla epik ve her fraksiyona yapmaları gereken şeyleri yapmaları için elle tutulur motivasyon kaynakları sunuyor. Bunlardan biri Kaos Tanrıları ile kenti topraklarında savaşmak olsa bile! Kaos Tanrılarının topraklarına girmenin sonuçları olmayacağını sanmayın. Oyunun geçtiği evrenin mantığının dışına çıkmadan bu istilalara düzgün motivasyon ve arka planlar sağladık. İlerleyen zamanlarda bu konuda daha fazla şey açıklayacağız.
Görev muharebelerine başladığınız gibi hayatta kalma muharebelerine başlayabileceksiniz. Kampanyanızda kendinize göre hazırladığınız orduya efsanevi lordunuz önderlik edecek. Ama aynı zamanda erzak kullanarak erişebileceğiniz takviye birlikleri de olacak. Bu birliklerin çeşit ve sayılarında kullandığınız lorda göre değişiklik gösterecek. Mesela Katarin daha fazla Buz Muhafızı ve Buz Cadısına erişim sağlarken Kostaltyn daha fazla Kossar ve Dervişe sahip olacak. Çağırabileceğiniz takviye birliklerinin çeşit ve sayısı Kaos topraklarında ne kadar ileriye gittiğinize göre belirlenecek. Yani anlayacağınız istilayı devam ettirmek için bir sebebe daha sahip olacaksınız.
Bundan sonrasında muharebeyi nasıl yöneteceğiniz tamamen size kalmış durumda. Erzak sabit bir şekilde kazanılacak ve nihai zaferinize doğru giderken ele geçirdiğiniz her nokta kazanılan erzakın miktarı ile harcanma potansiyelini arttıracak.
Takviye Birlikleri
Daha önceden belirtildiği gibi kampanyadaki takviye birlikleri efsanevi lordunuza göre farklılık gösteriyor. Bu muharebeleri çoklu oyunculu modda ya da kampanya dışında oynadığınızda ise takviye birliklerinin çeşitlerini bütçeniz sınırında ayarlayabiliyorsunuz. Takviye birlikleri muharebeye yeni ve dinç birlikler getirmenizi sağlıyor. Aynı zamanda birliklerinizi muharebe alanı dışına çıkartıp takviye birlikleri arasına sokabiliyorsunuz. Bu sayede birlikleriniz yaralarını sarıp muharebeye geri dönebiliyor. Tamamen yok edilmiş birlikler bile bir süre sonra takviye birlikler arasında yerlerini alacaklar. Getirebileceğiniz birlikler kaç tane bölge ele geçirdiğinize, birliğin masrafı ve rütbesine göre değişiklik gösterecek.
Yenilemeler
Bunlar takviyeden ziyade belli olaylar karşısında kullanabileceğiniz ya da bir birimi bir şekilde güçlendirebileceğiniz daha az masraflı önlemler. Bir birliğin yaralı üyelerini iyileştirip ölenlerini yeniden yaşama getirmekten, mühimmatlarını tazelemeye kadar gidiyor. Aynı zamanda yorulan birliklerinizin yorgunluklarını alabiliyor, sihirli güçlerini tazeleyebiliyor veya kalpleri korku ile dolanları sakinleştirebiliyorsunuz. Yenileme dediğimiz bu şeyler lordlar gibi daha güçlü ve üst seviye birlikler için daha pahalı olurken daha düşük seviye birliklerden daha iyi yaralanabilmenizi sağlayacak. Tabi nasıl kullanacağınız tamamen size kalmış.
Geliştirmeler
Her birlik geliştirilebilir olacak. Zırh, silah, kalkan ve roketleri için üç geliştirme aşamaya sahip olacaksınız. Daha önceden dediğimiz gibi geliştirilen birlik ne kadar güçlüyse geliştirme o kadar pahalı olacak. Tabi geliştirmenin kalitesi de o kadar yüksek. Erzakınızın ne kadarını birliklerinizin zırh ve silahlarını güçlendirmek için ne kadarını da başka şekilde harcayacağınız da size kalmış. Geliştirmenin üçüncü ve son aşaması her zaman çok daha etkili olacak. Önceki iki geliştirmeden daha farklı ama yine de çok pahalı.
Bunun için ordunuzu hazırlamadığınız sürece kimseden ordularındaki birliklere bütün üçüncü seviye geliştirmeleri yapmasını beklemiyoruz. Belki Kana Susayanlar ya da ejderhalar gibi mühimmata ihtiyaç duymayan birliklerle bir ordu kurabilirsiniz. Ne kadar geliştirme yapacağı oyuncuya ve seçtiği fraksiyonun özelliğine kalmış bir şey.
Binalar
Belki de hayatta kalma muharebelerinin en ilginç, büyük ve karmaşık yanı savaşın ortasında düşmanınıza ölüm kusabilecek binalar yerleştirebilecek olmanız. Binalar Kule ve Barikatlar olmak üzere iki ana türe ayrılıyor. Ana türlerin alt türleri ise aşağıdaki gibi.
Barikatlar:
- Engelleyiciler: En basit barikat türleri. Düşmanın geçmesini engelliyorlar ve düşmanın geçebilmesi için engelleyicilerin hatırı sayılır miktarda hasır alıp yok olmaları gerekiyor.
- Platformlar: Üstlerine birliklerinizi yerleştirebiliyorsunuz. Bu sayede kendi birliklerinizin üstünden düşmana ateş edebiliyorsunuz.
- Anıtlar: Belli bir mesafe içindeki birliklere fraksiyona özgü bonuslar sağlıyor.
- Tuzaklar: Düşman birliklerine eksi özellikler ya da direkt hasar veriyor.
Kuleler:
- Warhammer II'de kullanmış olduğunuz kuşatma kulelerinden çok daha güçlüler. Sonuçta Kaos'un topraklarındayız!
- Bunlar özellikle kontrol noktalarına kazık atıp beklemeniz için çok uygun binalar. Belki sonraki saldırınız için kaynak biriktiriyorsunuzdur, önemli birliklerinizi geliştiriyorsunuzdur ya da sadece katliamın tadını çıkartıyorsunuzdur.
Bunlar ve önceki Total War oyunlarında yapabildiğiniz savunma yapıları arasındaki büyük fark artık yapılarınızı daha özgürce yerleştirebiliyor olmanız. Demek istediğimiz birimlerinizi savaş öncesinde konumlandırdığınız bölgenin dışına da bunları yapabilmeniz, daha fazla yapı çeşidine sahip olmanız ve harcadığınız kaynağın bir kısmını alabilmek için bu yapıları parçalayabilmeniz. Artık içinde bulunduğunuz savaşa göre daha aktif bir şekilde savunma yapılarını kullanabileceksiniz.
CO-OP ve Özel Muharebeler
Sonunda hayatta kalma muharebelerini kampanya dışında da oynamanıza izin veriyoruz. Dört kişiye kadar isterseniz farklı fraksiyonlarla coop oynayabileceksiniz. Khorne'nun topraklarını en iyi üç arkadaşınız ve farklı şeytani fraksiyonlarla mı fethetmek istiyorsunuz? Edebilirsiniz. Üç oyunun da haritası birleştirildiğinde bütün fraksiyonlarla bu deneyimi yaşayabileceksiniz. İmparatorluk, Yeşilderililer, Kertenkeleadamlar veya Kaos Tanrılarına kimle karşı koymak istiyorsanız istediğinizi seçebileceksiniz. Aynı zamanda bir oyuncu çoklu oyunculu bir maçtan çıktığında birimlerinin kontrolünü almanızı sağlayacak bir sistemle karşılaşacaksınız. Bu sayede arkadaşınızın interneti koptuğunda ordunuzun yarısı işlevsiz hale gelmeyecek.
Bundan sonra kuşatma ve küçük yerleşke savaşlarındaki geliştirmelerden bahsedeceğiz. O zamana kadar görüşmek üzere!