HoI4 - Savaş Öncesi Rehberi
#1
HEARTS OF IRON IV
Savaş Öncesi Rehberi
Bu rehberde Hearts of Iron IV'da savaş öncesi dikkat etmeniz gereken şeyleri inceleyeceğiz.
Rehbere İngilizce olarak Steam üzerinde buradan erişebilirsiniz, bu konu çeviridir.
Rehberin ikinci kısmı olan Savaş Rehberine buradan erişebilirsiniz.

Giriş
Hearts of Iron IV kabaca savaş öncesi ve savaş olmak üzere iki parçaya ayırılabilir, bu iki dönemde farklı şeylere dikkat etmeli, farklı şeylere odaklanmalısınız. Savaş öncesi ileride girişeceğiniz savaşa hazırlık dönemidir ve yaptığınız bu hazırlık savaş başladıktan sonra işlerin nasıl gelişeceğini direkt olarak etkiler.

Aşağıda savaşa hazırlanırken dikkat etmeniz gereken bazı şeyler listelenmiştir:
  • Fabrikalarınızın çalıştığından emin olmak.
  • Her zaman bir national focus'ta ilerliyor olmak.
  • Her zaman bir araştırmada ilerleme katediyor olmak.
  • Ordu gruplarınızı organize etmek ve gerekiyorsa birleştirmek.
  • Gerekiyorsa ülkenizin sanayisini ve askere alım politikalarını değiştirmek.
Sivil Fabrikalar
Oyunda üretim için fabrikalara ihtiyacınız var ve bu fabrikalar sivil ve askeri fabrikalar olmak üzere ikiye ayrılıyor. Askeri fabrikalar ekipman üretirken sivil fabrikalar hava üsleri, limanlar, kaleler, radar ve diğer fabrikaların inşası gibi yapı inşaatlarına odaklanıyor.

Bu binalar eyalet bazlıdır dolayısıyla o eyalete dahil tüm bölgeleri etkilerler. Bu binaların herhangi bir slot limiti bulunmaz dolayısıyla istediğiniz gibi inşa edebilirsiniz. Oyun içerisinde 7C2A042E53CEAA89D7F311DB90D693E592C3B853 butonuna bastığınızda sivil fabrikalarınızın ne yaptığını gösteren bir arayüz açılacak. Sağdaki panel size sivil fabrikalarınızın üretebileceği farklı yapıları gösteriyor.

Oyundaki her sivil fabrikası varsayılan olarak 5 birim üretim yapar, bu sizin ticaret yasanız ve askere alım yasalarınızla etkilenir ve ileride yapacağınız inşaat araştırmaları ve national spiritlerce de değişebilir.
6D85D39EB870A915DFFC3E17A71A6BE6B6CBD9F2 Altyapı, bölgenin gelişmişliğini ifade ediyor. Yüksek altyapı seviyesi o bölgeden daha çok miktarda erzak aktarılabileceği, o bölgedeki birimlerin daha hızlı hareket edebileceğini ve takviye güç alacağını, o bölgedeki inşaatların daha hızlı olacağını ve daha çok kaynak elde edeceğinizi gösteriyor. Oyundaki her altyapı seviyesi 3000 üretim istiyor.

AF85FF470D0E97509D41AAFE4D24F0CE052B7818 Havaüsleri hava birimlerini üretip onarabileceğiniz yer. Oyunda her hava üssü 200 uçağa ev sahipliği yapabilir, oyunda hava üstünlüğü doğru şartlarda çok önemlidir. Her havaüssü seviyesi 1250 üretim ister.

AEFEC879131BBD107F8A01685A4CC7F03C41DDF9 Uçaksavarlar düşman stratejik bombardıman uçaklarına odaklanır ve altyapınıza yapılan saldırıları defetmeye çalışır. Kara birliklerinizin savunmasında herhangi bir rolü yoktur, onun yerine tümen bazlı uçaksavarlar kullanılmalıdır. Her uçaksavar seviyesi 2500 üretim ister.

E2A82E44FA6846BC622B64EDD3ED2D8BD71CA451 Radarlar düşmanları, özellikle düşman uçaklarını tespit edebilmenizi sağlar. Radarları uygun araştırmaya sahip olmanız durumunda geliştirebilirsiniz, her geliştirme 3375 üretim ister.

Listenin geri kalanındaki maddeler tıpkı üsttekiler gibi eyalet bazında inşa ediliyor ancak bu maddeler birbiriyle ortak bir limite sahip dolayısıyla hangisini inşa edeceğinize oturup karar vermeniz gerek.

C1BB25AC3DC57814D8A3A11A9639B698CF8059C4 Askeri fabrikalar ordunuzun ihtiyaç duyduğu her şeyi (gemiler hariç) üretiyor. Bu ürettiği şey tank olabilir, uçak olabilir, piyade ekipmanı olabilir, topçu olabilir, neye ihtiyacınız varsa askeri fabrikalar bunu sizin için üretiyor. Bu raddede askeri fabrikaların sivil fabrikalardan daha ucuz olduğunu unutmayın. Her askeri fabrika seviyesi 7200 üretim puanı istiyor.

C74C0A39DB63D543E64E5ECFCD10E03CBEC21AEB Sivil fabrikalar bu listedeki her binayı inşa edebilmenizi sağlıyor, her sivil fabrika normal şartlarda 5 üretim puanı kadar etki ediyor ancak ekonomi yasaları, ticaret yasaları, inşaat araştırmaları vb. şeylerle bu miktarı arttırabiliyorsunuz. Her sivil fabrika seviyesi 10800 üretim puanı istiyor.

8FD729C49C24007B2E8B48FAC8E4D5DE0F0FB3A5 Deniz üsleriyle karıştırılmasın, tersaneler denizaltıları dahil her türlü gemi üretiminizi yapan yerdir. Tersaneler 6400 üretim puanına malolurlar.

7CABA25560556E314B55F724E3A3E83F6222EB85 Sentetik Rafineriler ülkeniz için petrol ve kauçuk üretimi yapıyor. Her ne kadar bunlar ülkenizin ilk başta yapacağı yatırımlar gibi olsa da, her kaynak için ayrı araştırma hatlarıyla bunları geliştirebiliyorsunuz dolayısıyla sadece petrole veya sadece kauçuğa odaklanabiliyorsunuz. Sentetik Rafineriler 13000 üretim puanına ihtiyaç duyuyor.

D1D1345B69C8E800B2E0DEAC30EDD6C360FA3A85 Roket alanları roket üretiyor, bunun araştırmasını yapıp ardından roket motoru araştırmasını tamamladığınızda her alanın roket üretmeye başladığını göreceksiniz. Bu roketleri hava bölgelerine atayabiliyorsunuz ve bunu yaptığınızda o bölgedeki binalara saldırılar yapılıyor. Roket alanları 6400 üretim istiyor.

5287F0CFB0C321C4B1C81EEA1B5BA08C90F82746 Nükleer reaktörler atom bombası üretiyor, bu bombaları bölge bazlı olarak kullanabiliyorsunuz ve kullanabilmek için o bölgede hava üstünlüğüne sahip olmanız gerekiyor. Nükleer reaktörler 30 bin üretim istiyor.

Aşağıdaki binalar ise bölge bazlı inşa ediliyor:

011C3B238AAB4FE4F63B984D1E6529423C0D3FAD Deniz üsleri gemilerinizin onarılmasını sağlıyor, aynı zamanda erzak zincirlerinize konvoyları buradan gönderiyorsunuz. 3000 üretim puanı istiyor.

5D5A3BB51CF2E93DE64906F57978901F705B98E7 Kaleler bölgeye yapılan düşman saldırısını her seviye başına %15 azaltıyor. 10. seviye kaleler neredeyse düşürülemez halde olsalar da (%150 hasar azaltma) her seviyeye birlikte inşaat maliyetinin arttığını unutmayın, dolayısıyla yanından dolaşılabilecek 1 tane çok üst seviye kale yerine bir hatta çok sayıda orta seviye kale yapmanız daha makuldur. Ek olarak kaleler eğer içerisindeki birimler erzak alamıyorsa hiçbir işe yaramaz.

71CE8D7094427D5E53C25BA9A515AF5B41EF73C5 Kıyı kaleleri tıpkı diğer kaleler gibi işliyor ancak deniz çıkartmalarına karşı savunma sağlıyor.

Kalelerin üretim maliyeti seviyelerine göre ciddi bir artış gösteriyor, her bir seviye bir önceki seviyeden 500 daha pahalı. 10. seviye bir kale inşa etmek nükleer reaktör inşa etmekle neredeyse eşdeğer.

51212650227746BCBC6783E97E147C56E0809A2B Listedeki son buton sivil fabrikaları askeri fabrikalara veya tam tersi askerileri sivillere dönüştürmenizi sağlıyor. Bu dönüşüm maliyetleri national spiritlere ve politik danışmanlara bağlı değişebiliyor.

Sivil Fabrika Üretim Sırası
Nerede ne inşa edeceğinize karar verdikten sonra fabrikalarınız bu yapıları inşa etmeye başlayacak ve aşağıda görüldüğü üzere bu yapılar inşaat sırasına eklenecek:
03B20AD8AC64C5FF2A1A006B19D54ADAD6700691

Yukarıdaki resimde oyuncunun 134 fabrikası var, bu 134 fabrikanın 128'i kendisinin 6'sı ise ticaret yoluyla edinilmiş. Buna dair ayrıntılı bilgiye ticaret ve kaynaklar kısmında ulaşabilirsiniz.

Ekonomi Yasaları & Tüketici Ürünleri
Mevcut ekonomi yasanıza göre fabrikalarınızın belli bir kısmı tüketici ürünlerine ayrılır (yani hiçbir işe yaramazlar.) Oyuncular ekonomi yasalarını değiştirerek tüketici ürünlerine daha az fabrika ayırabilir ancak bunları yapabilmesi için küresel gerginliğin belli seviyelere ulaşması gerekir. Oyundaki amacınız savaş ekonomisine ulaşmak olmalı, bu yasaya ulaştığınızda tüketici ürünlerine ayrılan fabrika oranı %15'e düşüyor, öte yandan tam seferberliğe geçerseniz bu oran %10'a düşüyor ancak askere alabileceğiniz nüfus azalıyor dolayısıyla pek kârlı bir seçenek değil.

Tüketici ürünlerine ayrılmayan fabrikalar sizin belirlediğiniz projelerle ilgileniyorlar. Her projede maksimum 15 fabrika çalışabiliyor, geri kalan fabrikalar diğer projelere bölüştürülüyor. Eğer çok sayıda fabrikanız varsa üretim hattında çok daha fazla şeyle ilgilenebilirsiniz ancak yüzlerce fabrikanız olması yeni fabrika inşaatının 5 günde bitebileceği anlamına gelmiyor.

Askeri Fabrikalar ve Tersaneler
Askeri fabrikalar sivil fabrikalara benzer bir şekilde çalışıyor, tek bir işe 15 fabrika atayabiliyorsunuz ve üretimleriniz ne kadar çok fabrika atanmışsa o kadar hızlı yapılıyor. Askeri fabrikaların neye odaklanacağı konusunda oyuncular tam kontrole sahip.

443CA22B5A393E4322167B86A5555F1B584A8F3A

Burada üretilen eşyalar oyuncunun deposuna gider, bu depodan da ihtiyaç duyulduğunda askeri güçlere paylaştırılırlar.

Üretim Etkinliği

Fabrika sembollerinin üstündeki barlar o üretimin ne etkinlikte olduğunu gösterir, örneğin uzun bir süre boyunca bomber üreten fabrikalar bir yerden sonra bomber üretiminde daha etkin olacak ve daha hızlı üretecektir. Benzer şeyler arasında değişiklik yaptığınızda bu etkinliğin çok az etkilendiğini görürsünüz, örneğin fighterdan carrier figthera geçmek bu etkinliği düşük bir oranda azaltırken, uçaklardan topçulara geçmek bu etkinliği daha çok zedeleyecektir.

Kaynak Harcaması
Her fabrikanın bir üretim yapması için kaynağa ihtiyacı vardır, yukarıdaki örnekte 5 fabrikanın çalıştığı hattın 10 steel'e ihtiyaç duyduğunu görebilirsiniz. Gördüğünüz gibi o üretimde daha çok fabrika oldukça, üretimin kaynak harcaması da artıyor. Bu durum özellikle yüksek maliyetli birimlerde sıkıntı teşkil edebilir (örneğin zırhlı tanklar), eğer kaynaklarınız üretime yetmezse en altta yer alan üretim bundan ilk olarak etkilenen üretim olacaktır. Yukarıdaki örnekten devam edersek steel sıkıntısı yaşamanız durumunda en alttaki üretim olan Towed Artillery'e steel yetmeyecekken, Infantry Equipment üst sırada olduğu için mevcut steel'de öncelikli olur.

Ekstra Fabrikalar
Eğer bir alana sahip olduğunuz fabrika sayısından daha fazla fabrika atmaaya çalışırsanız, yeterli sayıda fabrikaya sahip olmadığınız için bu fabrikaların daha koyu renkte göründüğünü farkedebilirsiniz, ancak bu şekilde yeni fabrikalar inşa etmeniz durumunda otomatik olarak bu kısımlara atanmasını sağlayabilirsiniz. Tıpkı kaynak harcaması gibi burada da üstteki üretim önceliklidir.

Ekipman Harcaması

Bu ekranda aynı zamanda ürettiğiniz ekipmanın nereye gittiğini de görebilirsiniz. Tümenlerinizin infantry equipment ihtiyaı 22101. Dolayısıyla buna bakarak ihtiyaç olmayan ekipmanın üretimini yapmak yerine bu şekilde çok ihtiyaç duyulan şeylerin üretimine öncelik verebilirsiniz. Ancak savaş esnasında ve talimlerde birimleriniz bu ekipmanları harcayacaklardır, şu anda yeteri kadar üretmiş olmanız savaş boyunca yeteri kadar o ekipmana sahip olacağınız anlamına gelmez.

Tersaneler
435FD78F380040D70EABA4DAB2F455A6BD1DF46A

Tersaneler de aynı arayüzde yer alıyor ve fabrikalarla benzer bir şekilde çalışıyor, ancak gemileri ayrı birer birim olarak üretiyorlar ve bu gemiler üretildiklerinde haritada görülebiliyor. Bu gemilerin üretildiklerinde görünecekleri yer üretim arayüzünde görünüyor, yukarıdaki görsele bakarsanız gemilerimizin üretileceği yer Hawaii. Bu noktayı kendiniz belirlemeniz stratejik olarak gemilerinizi daha organize tutmak açısından önem sarfeder, Amerika veya Britanya ile oynuyorsanız ve kontrol etmek zorunda olduğunuz belli deniz bölgeleri varsa iyi bir bölge seçmek çok önemli.

Ulusal Odaklar
Ulusal odaklar günlük 1 politika gücü karşılığında oldukça güçlü bonuslar sağlayabilir. Oyuncular çeşitli etkenler dahil değilse varsayılan olarak ayda 2 politik güç kazanırlar ve genel olarak sürekli bir odakta ilerlemek iyi bir fikirdir. Bir ulusal odağın tamamlanması 70 gün alabilir ve bir kez başladıktan sonra iptal edilemezler.

Aşağıda gördüğünüz örnekte Combined Bomber Offensive odağı 25 hava tecrübesi ve bir sonraki heavy aircraft araştırmanıza yönelik %50 araştırma bonusu vermesinin yanı sıra stratejik bombardıman uçaklarınızın operasyon menzilini arttıran bir spirit veriyor.

CC2A4235AFDE4D4B2272E20911887125C6DC6AD5

Spiritler
Ulusal spiritler ülkenizi etkileyen çeşitli eventler ve bonuslar. Bu spiritler pasif bir şekilde tüm ülkenize etki ediyor. Her spirit pozitif değil, birçok büyük ülke oyuna negatif bir spiritle başlıyor veya oyunun bir kısmından sonra negatif bir spirit elde ediyor, aşağıda bazı ana ülkelerin negatif spiritlerinin nasıl kaldırılabileceğini öğrenebilirsiniz:
  • Amerika - Büyük Depresyon: Odak ağacında Issue War Bonds odağının tamamlanması veya 1940 seçimleriyle.
  • Britanya - Tüm Savaşları Bitirecek Savaş: Odak ağacında Military Training Act ile (sadece 1938'den sonra)
  • Britanya - Kral 8. Edward: Edward'ın tahttan çekilmesiyle.
  • Fransa - Disjointed Government: Defensive Stratagems veya National Mobilization odak ağaçlarıyla.
  • Fransa - Victors of the Great War: Army Reform odak ağacıyla (ilk olarak disjointed'in kaldırılması gerek)
Araştırma
Oyuncular çeşitli araştırma slotlarına sahip bir biçimde oyuna başlarlar. Oynadığınız ülkeye göre kaç araştırma slotuna sahip olduğunuz değişiklik gösterebilir:
  • Amerika - İlk başta 4, odaklarla +2.
    Almanya, İtalya, Japonya ve Britanya - İlk başta 4, odaklarla +1.
  • Fransa, Sovyetler ve diğer Avrupa ülkeleri - İlk başta 3, odaklarla +2.
  • Avrupa dışındaki ülkeler - İlk başta 2, odaklarla +3.
Oyunda bir şeyi araştırmanın bir maliyeti yok, dolayısıyla sürekli bir şeyleri araştırıyor olmalısınız. Araştırma yapmadığınız ilk 30 günün araştırması biriktirilir.

Ne zaman araştırma yapmalı?
Her araştırmanın bir araştırma yılı vardır bu yıldan önce o araştırmayı yaparsanız zamanın ötesinde araştırma yaptığınız için ekstra zaman beklemeniz gerekir, eğer belli teknolojileri rakiplerinizden önce edinerek onlara karşı avantaj sağlamak istiyorsanız bunu yapabilirsiniz ancak genel olarak bu şekilde araştırma yapmak kârlı değildir.

Araştırmalar yaparken aklınızda tutmanız gereken bir diğer şey araştırma yaptığınız unsura yönelik bonus veren bir şirkete sahip olup olmamanızdır. Araştırma tamamlandığında eğer üretim şirketine sahipseniz bu yeni ekipmana bir bonus uygulanır ve bu ekipmanın özellikleri geliştirilir, bir ekipmanın araştırmasını geri almanız mümkün olmadığı için bu bonusun devreye girmesi için tek bir şansınız var.

Araştırma Kategorileri
Araştırmaları 4 ana kategoride değerlendirebiliriz.

Kara Araştırmaları
  • Piyade: Destek ekipman bonuslarına, geliştirilmiş piyade kitlerine, motorize ve mekanize birimlere ve özel kuvvetlere yönelik geliştirmeler içerir.
  • Topçu: Standart topçu, tanksavar silahları ve uçaksavarlar.
  • Destek birlikleri: Destek birlikleri birimlerinize çeşitli bonuslar sağlar, bunlar mühendisler, keşif birlikleri, hastaneler, bakım birlikleri, askeri polis, lojistik ve sinyal şirketleridir.
  • Zırhlılar: Çeşitli tanklar, motorlu rokeratarlar, uçaksavarlar ve tanksavarlar.
  • Kara doktrini: Bu kısım ülkenizin "nasıl savaştığına" yönelik çeşitli bonuslar verir, hangi ağaçta ilerlediğinizde değişiklik yapabilirsiniz ancak bunu yaptığınızda o ağaçtaki tüm ilerleyişiniz silinir. Diğer ağaçlardan farklı olarak doktrinlerin bir yıl limiti yoktur dolayısıyla isterseniz bir anda doktrinin en sonuna kadar araştırabilirsiniz.
Deniz Araştırmaları
  • Denizcilik teknolojisi: Her türden gemiler, taşıma gemisi geliştirmeleri, daha geniş çaplı çıkartmalar, eş zamanlı birden fazla deniz çıkartması yapabilmek.
  • Denizcilik doktrini: Tıpkı kara doktrini gibi, ancak denizlerde nasıl savaşmayı tercih ettiğinizle alakalı doktrin tercihleri. Diğer ağaçlardan farklı olarak doktrinlerin bir yıl limiti yoktur dolayısıyla isterseniz bir anda doktrinin en sonuna kadar araştırabilirsiniz.
Hava Araştırmaları
  • Havacılık teknolojisi: Uçaklar ve geliştirmeleri, fighterlar, bombardıman uçakları, yakın hava desteği, taşıma uçakları vs.
  • Havacılık doktrini: Tıpkı kara ve denizcilik doktrini gibi ancak havada nasıl savaşmayı tercih ettiğinizle alakalı doktrin tercihleri. Diğer ağaçlardan farklı olarak doktrinlerin bir yıl limiti yoktur dolayısıyla isterseniz bir anda doktrinin en sonuna kadar araştırabilirsiniz.
Savaşa Hazırlık: Kara
Kara ordunuzun büyük bir kısmını seçtikten sonra aşağıda yer alan boş portreyi seçerek onları bir ordu grubuna atayabilirsiniz.

Ordular ve Talim
Her ne kadar bir orduyu ordu grubuna atamak savaşmaları için şart olmasa da, çeşitli bonuslar elde etmelerini sağlar, bu gruplarla savaş planları çizebilir ve bu planların gerçekleştirilmesi esnasında onus elde edebilirler. Buradaki en büyük sıkıntı generallerinize (yani yapayzekaya) güvenip güvenmeyeceğiniz, dilerseniz her tümeni ayrı bir şekilde kontrol edebilirsiniz.

Orduları aynı zamanda farklı theatrelere ayırabilirsiniz ancak bunun herhangi bir oyun içi etkisi yok, tamamen kozmetik.

Bir tümeni orduya bağlamanız durumunda bu orduyla talim yapabilir hale gelirsiniz. Ordularınıza talim yaptırdığınızda onların organizasyon seviyesi düşer ancak Regular seviyeye yükselmelerini sağlar bu da savaşlarda saldırırken %25 daha etkili olmalarıyla sonuçlanır. Aynı zamanda ordu tecrübesi elde edersiniz ve bu ordu tecrübesiyle çeşitli şablonlarda değişiklikler yapabilirsiniz.

Cepheler

Birimlerinizi bir orduda birleştirdikten sonra bu orduyu bir cepheye atayabilirsiniz. Cepheyi tarafsız veya düşman olduğunuz ülkelere yönelik çizebilirsiniz, örneğin Almanya ile oynuyorsanız İtalya'ya doğru bir sınır çizebilirsiniz.

Savaşa girmedikçe bu ordulara herhangi bir başka emir vermenize gerek yok, şimdilik yapmanız gereken şey ordularınızı cephenin yakınında organize bir biçimde tutmak.

Stratejik Hareket

A1BDBB9BCBD795B4118FA4F656019F53697185CC
Birimlerinizi dost bölgelere doğru ilerletirken stratejik hareket seçeneğini seçtiğinize emin olun, bunu seçtiğinizde birimler çok daha hızlı hareket edecek ancak savaşlarda hareketleri tamamlanana kadar çok daha etkisiz olacaktır. Genel olarak stratejik hareketi acele etme seçeneği olarak görebilirsiniz, hız edinmek adına daha dikkatsiz hareket ediyorsunuz.

Generaller
Generaller komutaları altındaki birimlere ciddi bonuslar sağlar, basit atak ve defans bonusunun yanı sıra generaller 4 kategoride seviye edinebilirler: saldırı, savunma, planlama ve lojistik.

Generaller çeşitli arkaplan özelliklerine sahip olabilir ve bu özelliklerden çeşitli pozitif veya negatif etkiler edinebilirler. Bazı özellikler tecrübe kazanmasını etkileyebilir, örneğin infantry leader özelliğine sahip bir general emri altındaki piyadelerin daha hızlı tecrübe edinmesini sağlar. Bu arkaplan özellikleri değiştirilemezler ancak belli şartlar altında savaşlara girdiklerinde yeni özellikler kazanabilirler.

Generalinizin özellik ağacına portrenin sol altındaki küçük ikon aracılığıyla ulaşabilirsiniz.

B1A7FC2D96B5F1A8301537812322E1BF7564F586

Mareşaller
Mareşaller tıpkı generaller gibi işliyor ancak 5 ordudan oluşabilen ordu gruplarına atanıyorlar. Mareşaller kendi bonuslarına sahip ve bu bonuslar altlarındaki generalleri etkiliyor. Hem generaller hem de mareşaller benzer terfi mekaniklerine sahip.

Savaşa Hazırlık: Deniz
Genel olarak gemilerinizi denizaltıları ve diğer gemiler olarak ikiye ayırabilirsiniz. Denizaltıları sadece diğer denizaltılarıyla birlikte grup oluşturmalı çünkü bu gemiler çok yavaş ve diğer gemilere nazaran çok daha gizli kalabiliyor.

Gemi Türleri
Oyunda esasen 3 tür gemi var screening gemiler (destroyer ve light cruiser), büyük gemiler (heavy cruiser, battlecruise, battleship, superbattleship ve aircraft carrier) ve denizaltılar

  • Destroyerlar insangücü ihtiyacı olarak çok ucuz ve çok iyi denizaltı tespitine sahip. Çok güçlü torpidolara sahip olsalar da, yapayzeka destroyer kullanmaktan kaçınıyor. Destroyerlar aynı zamanda oldukça limitli bir menzile sahip, dolayısıyla onlarla birlikte hareket eden gemilerin de hızını düşürüyor.
  • Light Cruiserlar destroyerlardan neredeyse her alanda daha güçlü, aynı zamanda insangücü ihtiyacı bakımından ve kaynak maliyeti açısından daha pahalılar.
  • Diğer büyük gemiler diğer gemilerin kabaca daha büyük ve daha pahalı versiyonları. Battleshipler daha yavaş, tespit edilmesi daha kolay ancak daha zırhlılar. Bu gemiler aynı zamanda kıyı bombardımanlarında yer alabiliyorlar.
  • Denizaltıları tespit edilmesi çok zor gemiler ve çok güçlü torpidolara sahipler ancak oyundaki en yavaş gemiler bunlar. Denizaltıları bu sebeple kendilerine has filolarda yer almalı.
  • Uçak gemileri uçaklarınızı muharebelere taşıyor, bu gemilerde naval fighterlar, yakın hava desteği uçakları ve naval bomberlar yer alabilir. Bu uçaklar kara tabanlı versiyonlarından ayrı bir şekilde araştırılır ve üretilirler.
Oyunda ana gemileri araştırma tabında isimlerinin yanında yer alan mavi kristalden de tanıyabilirsiniz.

Gemi Düzeni
Tarihten ve mantıktan farklı olarak ideal savaş gemileri battleshipler, her ne kadar hem mantıken hem de tarihsel olarak battleshiplerin destroyerlar ve denizaltılarınca torpidolarla yokedilmesi gerekiyorken ne yazık ki HoI4'te böyle bir şey yaşanmıyor. Destroyerların kodlanışı bu gemilerin ateşleyebileceği torpidoların miktarını kısıtlıyor bu da destroyerların battleshiplere çok az hasar vermesiyle sonuçlanıyor.

Denizaltılara karşı ise battleshipler basit bir şekilde hızlarını kullanabiliyor.

Super-heavy battleshipler normal battleshiplere nazaran daha etkili ve güçlü olsalar da, maliyetleri değerlendirildiğinde o kadar da kârlı değiller. Öte yandan uçak gemileri kaçmakta olan filoların peşine düşmede çok etkili. Tıpkı kara birimleri gibi bir filo en yavaş biriminin hızında hareket eder.

Amiraller ve Özellikleri
Tıpkı kara birimleriniz gibi her filoya bir amiral atayabilirsiniz. Bu amiraller seviye atlayabilir, çeşitli özellikler edinebilir. Bir amiralin yönetebileceği gemi sayısının bir kısıtlaması yoktur ve kara generallerinden farklı olarak kendilerine has özelliklere sahiplerdir.

Ana Üs
Bir filo seçtiğinizde Shift Click ile filonuza bir ana üs seçebilirsiniz, eğer geri dönüp onarmaya izinleri varsa bu üsse döneceklerdir. Burada dikkat etmeniz gereken 3 şey var:
  • Uzaklık.
  • Bu limanın seviyesi.
  • Limanın erzak limiti.
Savaşa Hazırlık: Hava
Oyunda L tuşuna basarak hava kuvvetlerinizi görüntüleyebilirsiniz, listelenmiş bir hava alanlarından birine tıklayarak uçak bazlı görüntüleyebildiğiniz arayüz karşınıza çıkar.

Oyun başladığında tüm hava üslerinizi seçip buraya atanmış uçakların atamalarını kaldırın ve tüm uçaklarınızı sıfırdan ilgili hava üslerine atayın.

Fighter vs Heavy Fighter
Her iki fighter türü de hava üstünlüğü kazanmada çok etkilidir ancak birbirinden farklı avantajlara ve dezavantajlara sahiplerdir.

Fighterlar
  • Daha ucuzdurlar.
  • Daha çeviktirler.
  • Her geliştirmeyle daha hızlıdırlar.
Heavy Fighterlar
  • Daha güçlü saldırıya sahiptirler.
  • Daha yüksek menzile sahiptirler.
  • Daha yüksek dayanıklılığa sahiptirler.
Uçak gemileriniz farklı seviyelere göre farklı kapasitelere sahiptir ve hiçbir zaman full bir şekilde oyuna başlamazlar. Hesap yaparak carrierlerinizi gerekli uçaklarda full tutmanız fayda sağlar. Savaş başlayana kadar uçaklarınıza görev vermeniz için bir sebep yok.

Air Wing Büyüklüğü
Air Wing'lerin büyüklüğüne yönelik toplulukta ciddi bir anlaşmazlık var, daha geniş Air Winglere sahip olmanız durumunda daha az tıklama, daha az mikroyla oyunu daha iyi bir hale getirebiliyorsunuz ancak daha çok sayıda Air Wing'e sahip olmanız durumunda bunları daha efektif bir şekilde kullanabiliyorsunuz.

Topluluk tarafından önerilmiş Air Wing büyüklükleri:
  • Figtherlar: 3 (daha çok airwing daha etkili sonuçlar), 50,1 00 (ctrl click veya shift click ile), 125.
  • Close Air Support: 50 (5 kere ctrl click) veya 120.
  • Naval Bomber: 50
  • Tactical Bomber: 50
  • Strategic Bomber: 200
Politika Gücü Kullanımı
Ekonomi, askere alım ve endüstri politikalarınız ülkenizi şekillendiren birçok şeyin gerçekleşmesini sağlıyor ve savaşın nasıl ilerleyeceğini direkt olarak etkiliyor. Bunların yanı sıra çeşitli kabine üyeleriyle bonuslar elde edebiliyorsunuz.

Bu durum özellikle Amerika Birleşik Devletleri üzerinden açıklanabilir:
7EB2777F1CB4DA38ECD949886FBFE38C391AC79D


Soldan sağa bakarsak Yasalar ve Hükümet tabında:
  • Amerika'nın askere alım politikası Disarmed Nation (çiçek çıkartan silah sembolü), bu insangücünü azaltıyor. Bunda ilerleme yapılmadıkça çok düşük insangücü uyarısıyla oyunu oynamanız muhtemel.
  • Ekonomi yasaları ise Free Economy, bu da daha çok kaynağın diğer ülkelerce ticaret yoluyla alınabileceği anlamına geliyor. Bu durum çeşitli pasif bonuslar sağlıyor ancak aynı zamanda diğer ülkelerin Amerika'nın neredeyse her kaynağını alabileceği anlamına da geliyor. Amerika'nın kaynak bolluğunu değerlendirdiğinizde bu genelde çok da problem değil.
  • Amerika'nın endüstri yasası Undisturbed Isolation, bu yasa sivil fabrikaların tüketici birimlerine ayırılan oranının yüksek olmasına sebep oluyor ve giderilmedikçe Amerika'nın gelişimini ciddi bir şekilde baltalıyor.
Politika Hedefleriniz
150 politika gücü karşılığında bu politikaları hem dünyanın durumu hem de tammaladığınız odaklara göre değiştirebilirsiniz, ideal politikalar aşağıdaki gibidir:
  • Askere alım politikanız ideal olarak Limited Conscription olmalı, bu durum insangücü ediniminizi arttıracak. Daha da ileriye gidebilirsiniz ancak ileriye gittikçe çeşitli dezavnatajlar eidnmeye başlayacaksınız dolayısıyla savaşı kaybetmediğiniz veya insangücü sıkıntısı çekmediğiniz müddetçe burada daha fazla ilerlemeniz gerekmiyor.
  • Ekonomi yasanız Free Trade kalabilir, ancak küçük bir ekonomiye sahipseniz daha ileriye giderek kaynaklarınıza daha sıkı tutunmanız gerek. Faşist veya komünist bir ülkeyle oynarken tamamen marketinizi dış ülkelere kapatabilirsiniz.
  • Endüstri politikanız ideal olarak War Economy olmalıdır, Total Mobilization genellikle işler yolunda gittiğinde değmeyecek bazı dezavantajlara sahip. Demokrasilerin War Economy'e geçmesi için küresel gerginliğin belli boyutlara ulaşması gerekiyor, öte yandan faşist ve komünist ülkeler oyunun başında buna geçebilir, geçmelidir de.
Dizayn Şirketleri
Politik gücü ilgilendiren eylerden bir tanesi de üretim şirketleri, eğer üretim şirketine sahipken bir uçak, gemi veya tank araştırmasını sağlarsanız araştırmasını tamamladığınız birim bir bonus elde eder.

Oyundaki öğelerin araştırmasını geri alamadığınız için bu ancak tek seferlik bir olaydır dolayısıyla biraz mikro yapıp uygun araştırmaları uygun şirketlere sahipken tamamlamak isteyebilirsiniz.

Oyunda aynı zamanda politik güçle bakan veya yardımcı da alabilirsiniz, politik danışmanlar ideolojinizi değiştirmenizi sağlayabilir, böylelikle faşist ABD veya demokratik Almanya ile oynayabilirsiniz.

Ticaret ve Kaynaklar
Hearts of Iron IV'daki kaynaklar askeri fabrikalar ve tersaneler kısmında da belirtildiği üzere ekipman üretimince harcanıyorlar örneğin infantry equipment üretimi fabrika başı 2 steel istiyor, 2 fabrikaya ürettirirseniz 4 steel istiyor vs. gibi.

Kaynak Türleri
  • Petrol: Neredeyse her şey tarafından kullanılıyor, sadece topçu, piyade ekipmanları, jet motorları gibi şeylerde kullanılmıyor. Topçular ve piyade oyunun erken döneminde çok etkili oldukları ve petrol istemedikleri için petrolün önemini biraz azaltıyor ancak oyun genelinde petrol çok önemli.
  • Çelik: Neredeyse her şey tarafından, özellikle piyade ekipmanları, topçular, gemiler ve tanklar tarafından kullanılıyor. En büyük istisna uçaklar, çelik yerine alüminyum kullanıyorlar.
  • Kauçuk: Motorize ve mekanize birliklerce kullanılıyor, özellikle uçaklarda çok kullanılıyor. Bu kaynak büyük oranda Endonezya bölgelerinde çok var bu da özellikle Japonya oyuncusu için önemli bir hedef olduğu anlamına geliyor.
  • Alüminyum: Destek ekipmanlarınca ve uçaklarca kullanılıyor.
  • Tungsten: Topçular, orta zırhlı tanklar ve jetlerce kullanılıyor.
  • Krom: Gelişmiş tanklar ve büyük savaş gemilerince kullanılıyor.
Depo
Askeri fabrikalarda kullanılmayan kaynaklar israf edilmiş kaynaklardır. Kaynaklar depolanmazlar. Bunun yerine kaynakları sürekli olarak ekipmana dönüştürüp bu ekipmanları depolayabilirsiniz. Depolanmış birimler sonra:
  • Kayıpları karşılamak için birimlere veya uçaklara gönderilir.
  • Mevcut ekipmanlarında geliştirme yapılması durumunda birimlere veya uçaklara gönderilir.
  • Lend-Lease seçeneğiyle başka ülkelere verilebilir.
İlgili ekipmanın üretimi, yeterli kaynağa sahip olunmasa bile yavaşça devam eder. Ne kadar kaynak eksiği yaşadığınıza göre üretim durabilir.

Kaynak İthalatı
85A0D46EDC154DA3F96E6B46D19FDEF0D331BE63

Ticaret yapmak için ilk olarak ticaret arayüzüne gelip tablardan hangi kaynağın ticaretini yapmak istediğinizi seçmelisiniz. Bu ekrana aynı zamanda üretim arayüzünde yetersiz ürün olduğunu gösteren buton aracılığıyla da erişebilirsiniz. Ardından burada hangi ülkeden ne kadar kaynak alabileceğiniz gözükür. Aşağıdaki örnekte Venezuela 101 birim petrol satmaya razı.

B77A841796513D25FABA45AFDAFB84860A1C32B9

Aşağıdaki slider ne kadar fabrika vereceğinizi belirliyor.

Kaynak İhracatı
Oyunda hangi kaynağı kime ihraç edeceğinizi kontrol edemiyorsunuz, aynı zamanda gelen ticaret tekliflerini de reddedemiyorsunuz. Birisi sizden ürün aldığında otomatik olarak onların sivil fabrikasını ediniyorsunuz.

Ticaret Yasası
Oyundaki ticaret yasası kaynaklarınızın ne kadarını kendine ayırabileceğinizi, ne kadarının ise markette başkalarınca satın alınabileceğini gösteriyor. Free Trade seçiliyken kaynaklarınızın %80'i ticaret yoluyla alınabilir. Bunun karşılığında Free Trade'den daha farklı bonuslar elde edersiniz.
[+] 9 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#2
Eline saglik guzel rehber olmus. Fighter icin wing 100 ucak , close support icin 200 air wing ideal gibi hem micro hem de etkinlik acisindan.
1.5.2 itibariyle deniz savaslari tamamen dengesiz , screenlerin bir etkisi yok. Battleship(BB) spami meta olmus durumda, BB yi yenebilcek tek gemi de Carrier (CV) . Ayrica naval bomberlar da suanki metanin onemli bir parcasi.

Denizaltilar oldukca zayif. Oyunda hala da naval bomberin denizaltilari nasil batirdigini anlayamamamis olmakla beraber. Denizaltilar, convoy avlama disinda hicbir ise yaramiyor. Donanma gemilerine karsi kullanissiz.

Heavy fighter vs light fighter a gelinecek olursa tabii ki light fighter. Heavy ler daha cok stratejik bombardimana karsi etkili. Avrupa da zaten adim basi hava alani oldugu icin menzilinde cok onemi yok. Light Fighter dan sasmayin derim. Japonya ile oynarken uretilebilir ama.
Ara
Cevapla
#3
güzel olmuş.
€20
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.