Başlamadan önce konuyu 2 başlığa ayırmak daha doğru olacaktır.Kurallar ve Taktik-Diplomasi.Size internette gördüğünüz gibi değil, gerçekten size katkısı olacağı için yazıyorum.
Kural: Kuşatma aletleri kullanmak serbesttir.
Balista, Catapult, Trebuchet herhangi biri ile her yer alınabilir.
Açıklama: Oyunun işleyişiyle ilgili kuraldır.Kurallarda değişiklik olursa bakılması gereken yerlerdendir.Ajanlarla birlikte değerlendirilen kuraldır.
Kural: Her ülkenin bir bölgede en fazla 2 fortta asker bulundurma hakkı vardır. 3. bir fortu ele geçirdiği takdirde diğer 2sinden birini boşaltmak zorundadır. Fort içinde ajan bulundurarak fortun yok olmasını engellemek yasaktır.
Bu kuralın amacı çığırdan çıkaran arka arkaya 10 tane dikilen fortların oyunu soğutmasını engellemektir.
Açıklama: Konya şehrini ele alalım.Konya şehrinin sınırları içinde 2 Türk 2 Bizans fortu var.Türkler fortlardan birini ele geçirdi.1 fortundan feraget etmek zorundadır.O bölgede 1 devletin 2 fort hakkı vardır.Bölgede 2 fort kuralı yoktur.4 birim kuralında sayı belirtilmemiştir.Fortun içinde 4 birim kartı belirtilmiştir.
Kural: Her ülke bölge sayısına göre ajan üretme hakkına sahiptir.
1-10 bölge arasında 6 spy 6 assasin
11-20 bölge arasında 10 spy 10 assasin
21-30 bölgede ise 15 spy 10 assasin
31-40 bölgede 20 spy 15 assasin üretme hakkınız vardır.
%15 içeri girme ve %30 suikast oranı
Yıldızlı Açıklama: Hiç kuşkusuz en çok değişen ve değişecek olan kuraldır.Oyuna adalette getirebilir adaletsizlikte.Bir örnekle;
Bir İber devletinin genişleyebileceği alan sınırlıdır.Bu yüzden fazla ajan basması zordur.Kuşkusuz hotseatlerde en önemli görev ajanlara düşer.Çünkü kapıyı açıp şehri almak esastır.Kuşatarak almak her zaman risklidir.Düşman destek getirebilir.Bu genişleyebileceği alanı sınırlı olan devletlere karşı adalet sağlanması için balistaya her yere girme imkanı verilir.Bu imkanın modlarla da alakası vardır.
%15 şehre forta giriş oranıdır.Tek başınıza oynadığınızda bunu farketmemeniz doğal.Ancak şehrin içine ajanın yıldızı da önemlidir 2 tane ajan koyduğunuzda çoğu zaman %15 in altında bir giriş oranı sağlanır.%30 suikast oranında artık aile üyelerine ve generallere suikast yaptırmıyoruz.Yoksa sadece suikastle ülkeler yıkılabilir.Şehrin içine sokulan ajanları oranın tutması için suikast yapmak en doğru kullanımdır.
Kural: Tur önceliği olan ülkenin yenildiği takdirde hareket edemez, yenilip şehre-kaleye-forta kaçınca yapılan kuşatmayı bozamaz.
İngiltere Fransa'ya saldırıp yendiğinde tur Fransa'ya geçtiğin Fransa hareket edemiyor. Birçoğunuz biliyor bunu. Aynı durum İngiltere için geçerli değil. Fransa İngiltere'ye saldırıp yendiğinde tur İngiltere'ye geldiğinde İngiltere ordusunu hareket ettirebiliyor. Bu adaletsizliği ortadan kaldırmak için İngiltere'ye ( yani tur önceliği olan ülkeye ) yenilen orduyu 1 tur hareket ettirememe kuralı getiriyoruz. Böylece Fransa ordusunu ne kadar hareket ettiremiyorsa İngiltere de o kadar hareket ettiremiyor olacak. Özellikle gemi savaşlarında çok muzdarip olunan bir konudur bu.
Sorulabilecek bazı sorulara cevaben, yenilen ordunuzla fort kurabilirsiniz. Paralı asker alabilir, takviye getirebilirsiniz. Sadece hareket ediyorsa hareket ettiremezsiniz. Bir sonraki tur tekrar hareket ettirebileceksiniz. Gemilerde de aynı durum geçerli. Fransa ingilterenin gemisini yendi diyelim. İngiltere hiçbir şartla gemiyi hareket ettiremez. Sadece içindeki asker-ajanları başka bir gemiye aktarabilir. Aynı durumu Fransa gibi hareket edemeyen ülkelerde yapabiliyor.
Açıklama: İçinde açıklaması da olan kuraldır.Tur önceliği olan devletin avantajını bertaraf etmek için konulmuştur.
KURALLAR
Kural: 1 tur barış süresi vardır. 1 turdan kasıt turunu oynamamış olan ülkeye saldırmak, sınırlarına ajan sokmak, fort kurmak, bölge sınırları içine asker koymak, pusu olacak şekilde dahi olsa yasaktır. Yalnız turunu oynamış olan ülkeye saldırılabilir.
Örneğin İngiltere turunu oynarken Fransa'ya dokunamaz. Ancak İngiltere'den sonra Fransa geldiği için Fransa İngiltere'ye saldırabilir, sınır ihlali yapabilir, ajan sokabilir.
Örneğin İngiltere turunu oynarken Fransa'ya dokunamaz. Ancak İngiltere'den sonra Fransa geldiği için Fransa İngiltere'ye saldırabilir, sınır ihlali yapabilir, ajan sokabilir.
Açıklama: Örnekte gayet basit anlatılmıştır.Oyundaki adaleti sağlamak için konulmuş bir kural.Sebebi tur önceliği olan devletin avantajını tur sonrası olan devletle eşitlemektir.
Kural: Heroic Victory'ler yasaklanmıştır. Denizde ya da karada hiç bir şekilde Heroic Victory kabul edilmeyecektir.
Ancak arka arkaya 5 kez denendiği ve hepsinde sadece Heroic Victory verdiği tespit edilirse kabul edilebilir.
Kuşatılmış limanlardaki gemiler kuşatan gemiyi yenmediği sürece limandan çıkamazlar. Kuşatmayı bozarken dahi içeride olmak zorundadırlar.
Deniz savaşlarında exploit oluşturduğu için yenilgi almak yasaktır. Ancak kara savaşlarında yapılabilir.
Ancak arka arkaya 5 kez denendiği ve hepsinde sadece Heroic Victory verdiği tespit edilirse kabul edilebilir.
Kuşatılmış limanlardaki gemiler kuşatan gemiyi yenmediği sürece limandan çıkamazlar. Kuşatmayı bozarken dahi içeride olmak zorundadırlar.
Deniz savaşlarında exploit oluşturduğu için yenilgi almak yasaktır. Ancak kara savaşlarında yapılabilir.
Açıklama: Kısacası diyor ki heroic alma bizi de uğraştırma.Savaşı yaptınız sürekli heroic veriyor.Zaten yukarıda yazdığı için kabul ancak vakit kaybı.Bundan kurtulmak için deniz savaşını yapmadan önce herhangi bir ajan ya da savaş faaliyeti yaparsanız heroic vermediğini görürsünüz.Kara da sürekli heroic verdiğine ben hiç rastlamadım.Yine dediğim şekilde ajan ve başka savaş faaliyeti yapıp heroic veren savaşı sonra yaparsanız heroic vermez.
Kural: Kuşatma savaşlarında kuşatan orduya saldırarak defeat almak yasaktır. Sadece Draw veya Victory alınabilir.
Açıklama: Sizi kuşatan orduyu yenemiyorsunuz ancak yenileceksem ben yenileyim dediniz.Yenilgi alamazsanız çünkü kuşatanın orayı yağlama hakkını elinden almış olursunuz. Burada da adalet için konulmuş kuraldır.
Balista, Catapult, Trebuchet herhangi biri ile her yer alınabilir.
Açıklama: Oyunun işleyişiyle ilgili kuraldır.Kurallarda değişiklik olursa bakılması gereken yerlerdendir.Ajanlarla birlikte değerlendirilen kuraldır.
Kural: Her ülkenin bir bölgede en fazla 2 fortta asker bulundurma hakkı vardır. 3. bir fortu ele geçirdiği takdirde diğer 2sinden birini boşaltmak zorundadır. Fort içinde ajan bulundurarak fortun yok olmasını engellemek yasaktır.
Bu kuralın amacı çığırdan çıkaran arka arkaya 10 tane dikilen fortların oyunu soğutmasını engellemektir.
Açıklama: Konya şehrini ele alalım.Konya şehrinin sınırları içinde 2 Türk 2 Bizans fortu var.Türkler fortlardan birini ele geçirdi.1 fortundan feraget etmek zorundadır.O bölgede 1 devletin 2 fort hakkı vardır.Bölgede 2 fort kuralı yoktur.4 birim kuralında sayı belirtilmemiştir.Fortun içinde 4 birim kartı belirtilmiştir.
Kural: Her ülke bölge sayısına göre ajan üretme hakkına sahiptir.
1-10 bölge arasında 6 spy 6 assasin
11-20 bölge arasında 10 spy 10 assasin
21-30 bölgede ise 15 spy 10 assasin
31-40 bölgede 20 spy 15 assasin üretme hakkınız vardır.
%15 içeri girme ve %30 suikast oranı
Yıldızlı Açıklama: Hiç kuşkusuz en çok değişen ve değişecek olan kuraldır.Oyuna adalette getirebilir adaletsizlikte.Bir örnekle;
Bir İber devletinin genişleyebileceği alan sınırlıdır.Bu yüzden fazla ajan basması zordur.Kuşkusuz hotseatlerde en önemli görev ajanlara düşer.Çünkü kapıyı açıp şehri almak esastır.Kuşatarak almak her zaman risklidir.Düşman destek getirebilir.Bu genişleyebileceği alanı sınırlı olan devletlere karşı adalet sağlanması için balistaya her yere girme imkanı verilir.Bu imkanın modlarla da alakası vardır.
%15 şehre forta giriş oranıdır.Tek başınıza oynadığınızda bunu farketmemeniz doğal.Ancak şehrin içine ajanın yıldızı da önemlidir 2 tane ajan koyduğunuzda çoğu zaman %15 in altında bir giriş oranı sağlanır.%30 suikast oranında artık aile üyelerine ve generallere suikast yaptırmıyoruz.Yoksa sadece suikastle ülkeler yıkılabilir.Şehrin içine sokulan ajanları oranın tutması için suikast yapmak en doğru kullanımdır.
Kural: Tur önceliği olan ülkenin yenildiği takdirde hareket edemez, yenilip şehre-kaleye-forta kaçınca yapılan kuşatmayı bozamaz.
İngiltere Fransa'ya saldırıp yendiğinde tur Fransa'ya geçtiğin Fransa hareket edemiyor. Birçoğunuz biliyor bunu. Aynı durum İngiltere için geçerli değil. Fransa İngiltere'ye saldırıp yendiğinde tur İngiltere'ye geldiğinde İngiltere ordusunu hareket ettirebiliyor. Bu adaletsizliği ortadan kaldırmak için İngiltere'ye ( yani tur önceliği olan ülkeye ) yenilen orduyu 1 tur hareket ettirememe kuralı getiriyoruz. Böylece Fransa ordusunu ne kadar hareket ettiremiyorsa İngiltere de o kadar hareket ettiremiyor olacak. Özellikle gemi savaşlarında çok muzdarip olunan bir konudur bu.
Sorulabilecek bazı sorulara cevaben, yenilen ordunuzla fort kurabilirsiniz. Paralı asker alabilir, takviye getirebilirsiniz. Sadece hareket ediyorsa hareket ettiremezsiniz. Bir sonraki tur tekrar hareket ettirebileceksiniz. Gemilerde de aynı durum geçerli. Fransa ingilterenin gemisini yendi diyelim. İngiltere hiçbir şartla gemiyi hareket ettiremez. Sadece içindeki asker-ajanları başka bir gemiye aktarabilir. Aynı durumu Fransa gibi hareket edemeyen ülkelerde yapabiliyor.
Açıklama: İçinde açıklaması da olan kuraldır.Tur önceliği olan devletin avantajını bertaraf etmek için konulmuştur.
Kurallar için son söz;
Hepsi oyunu daha iyi hale getirmek ve oynamak için konulmuştur.Kuşkusuz değişikler olabilir ve olacaktır.
DİPLOMASİ VE TAKTİK
Yorum: Beni takip ettiyseniz hotseatte agresif bir ilerleyiş gösterdim.Bu çoğu zaman uygulamamanız gereken bir şeydir. Ancak çok dostta edinmeyin.Atıyorum Venedikle oynuyorsunuz Fransa müttefik Bizans müttefik ee mübarek İtalya'yı aldın HRE yıktın nere gideceksin.Dostlarından herhangi birine saldırdığında diğer dostunun sana savaş açma ihtimali seni bitirir.İtalyanlar tam orta da ve zengin şehirler sahibi olduğu için herkesin gözü buradadır.Kuşkusuz İtalya'nın hakimi olan oyunun hakimi olur.
Oyunda ne kadar kişi varsa o kadar kişinin faktöriyeli X O kişilerin diğerleriyle olan iletişimi kadar ihtimal vardır.Bilimsel başlayalım dedim siz formüle takılmayın.Anlatmak istediğim diplomatik olarak çok ihtimal vardır.
Oyunun başlangıcında hiç kuşkusuz en iyi askerler İtalyan askerlerdir.Bu yüzden devletler İtalyanlarla savaşa girmekten imtina ederler.Ancak İtalyanlar kendi aralarında savaşa tutuştuklarında son derece zararsız hale düşerler.Birbirlerine karşı savaşları son derece kanlı geçer.
Oyunda ne kadar az düşman ne kadar çok dost o doğrultuda size fayda sağlar.Ancak çok dost size genişleme açısından sıkıntı çıkarır.Ne kadar RP olsa da insanız oyun yüzünden birbirimize sen böylesin sen şöylesin demez kimse.Ancak bir sonraki hotseatte güvenmez o kişiye.Belirli bir hedefleriniz olsun bu hedeflere giderken tek cephede savaşmak diğer cephelerin güvende olması sizi düşmana karşı 3-0 öne geçirir.Ancak saldırmadan önce kendinizin ve düşmanınızın gücünü iyi hesap etmek gerekir.Bir anlaşma yaparken karşı tarafa bu seninde yararınadır imajı vermek çok önemlidir.
Oyun başında rebel ve ai şehirlerini hızlıca toplamak önemlidir.
Devletler hakkında tek tek bilgi vermeyeceğim çünkü hotseat için buna gerek yok.Deneyerek bir köylüyle 1 italyan milita meydan savaşında yenebilir.
Meydan savaşlarında ordunuzun kalitesine güvenmeyin.Meydan savaşlarından her şey çıkabilir. 200 İtalyan Spear 500 spear militayı yenebilir.Hotseat oynarken savunmayı biz yapamadığımız için saldıran taraf olmak önemlidir.
Bu demek değildir ki İtalyan milisleri olanlar kazanır.Öyle bir şey yok.İtalyan birisi milislerine güvenerek üzerinize gelebilir.Bu durumda avantajlı olan sizsinizdir.Çünkü düşmanınızı kendi topraklarında karşılıyorsunuz düşman üzerinize gelmek zorunda sizde bu aralıkta destek getirebilir veya müttefiklerinize yol açabilirsiniz.Bu durumda hangi devlet olursa olsun geri çekilmek zorundadır.
Düşmana 1 full ordu gönderdiniz önden.Bu orduyu açıkta bırakmayın.Fort kurun ajanlarla destekleyin.Düşman nereden ordu getirebilir bunların bilgisi alın.Vurdum çayıra deyip gitmeyin düşmanın üstüne.
Yorum: Beni takip ettiyseniz hotseatte agresif bir ilerleyiş gösterdim.Bu çoğu zaman uygulamamanız gereken bir şeydir. Ancak çok dostta edinmeyin.Atıyorum Venedikle oynuyorsunuz Fransa müttefik Bizans müttefik ee mübarek İtalya'yı aldın HRE yıktın nere gideceksin.Dostlarından herhangi birine saldırdığında diğer dostunun sana savaş açma ihtimali seni bitirir.İtalyanlar tam orta da ve zengin şehirler sahibi olduğu için herkesin gözü buradadır.Kuşkusuz İtalya'nın hakimi olan oyunun hakimi olur.