30-05-2021, 21:16
(Son Düzenleme: 29-09-2021, 01:07, Düzenleyen: SatanistKesenKedi.)
Men of war ikinci dünya savaşı dönemimde geçen gerçek zamanlı strateji oyunudur. Bu yazıda olabildiğince oyunun oynanışı ile ilgili bilgiler verip yeni oyunculara giriş niteliğinde bir rehber olmasını amaçlıyorum.
Oyunda müttefik ve mihver tarafların olduğu oyuncuların İngiltere, Amerika, Sovyet; Almanya ve Japonya uluslarından birini seçip haritada belli bölgeleri ele geçirmeleri isteniyor. Rakibe göre ele geçirlen bölge sayısı fazla ise oyunda victory point kazanmaya başlıyorsunuz. Lobide belirlenen victory pointe ilk ulaşan takım oyunu kazanıyor. Oyunculara oyun fark etmeksizin eşit kaynaklar verilmektedir bunlar MP ve SP puanlarıdır. MP puanı ile sağ tabloda yedi kategoriden çeşitli üniteler çağırabiliyoruz. MP kazanım değeri 3000 puan artı kaybedilen ünitelerden gelen yavaş geri ödeme. SP puanı ise oyun içinde belli bir dakikayı geçtikten sonra belirtilen SP puanı ile ödemesi yapılıp savaşa çağrılabilen özel ünitelerdir. 10 SP puanımız var ve hiç bir şekilde daha fazlasını elde etmiyoruz.
Ünite tablari:
1. seviye asker grubu: 60 MP'ye çağrılmaktadırlar. Ellerindeki ekipmanlar basittir. Ekipman kullanım seviyeleri de düşüktür. Genelde bir yerleri savunmak veya mevzisi yumaşıtılmış noktaları ele geçirmek için kullanılan harcanabilir ünitelerdir.
2. seviye asker grubu: Aşağı yukarı uluslara göre maliyeti 100-160 MP arasındadır. Assault ve Regular Infantry diye ayrılmaktadırlar. Assault Infantryler yakın mesafe çatışmalar için kullanılan SMGler ile donatılmış piyadelere sahiptir. Bu yüzden bir yere saldırmak için çok daha kullanışlılardır. Tüfekçi piyadelerin aksine bir adet fazladan bombaya sahip olup üzerine bir de bir adet Anti-Tank bombasına sahiptir. Fiyatı da daha ucuz olduğundan genelde daha tercih edilebilir ünitelerden biridir. Üniteler bireysel olarak daha etkindir. Regular Infantry ise tüfekçi ağırlık piyadelerden oluşmaktadır grup olarak neredeyse hiç Anti-Tank bombasına sahip değillerdir. Avantajları daha uzun mesafelere sıkan tüfeklere sahip olup, kum torbası ile siper dizebilmeleridir. Regular Infantry'i pahalı kılan şey ise grup içerisinde bir tane bulunan MG silahıdır bu Mgler rakip piyadeleri baskı atışına alıp açık alanda bulunan piyadeleri kolayca öldürebilmektedir. Kısacası belli bir noktaya odaklanmak istiyorsanız Regular. Haritaya daha çok yayılmak istiyorsanız Assault Infantry'i öneririm çünkü Assault ile hem kendi başının çaresine bakan piyadelere sahip olup hem de fiyatının ucuz olmasından ötürü tekli veya grup halinde askerler çağırmak daha hızlı.
3. seviye asker grubu: Bu üniteler genelde paraşütçü diye adlandırılır. Çok daha dengeli bir kompozisyona sahip ve çok daha iyi ekipmanlar kullanmaktadırlar. Canları daha fazla olduğundan epey de dayanıklıdırlar. Ellerindeki bomba, dinamit ve siper sayısı ülkeden ülkeye değişmektedir. Bu seviyede Amerika ve İngiltere göze çarpan piyadelere sahip.
4. seviye asker grubu: Seçtiğiniz ulusun sunabileceği en iyi ekipman ve eğitimine sahip askerlerdir. Diğer gruplardan her konuda çok daha üstündürler. Bu üstünlüklerinin yanında panzershreck gibi Anti-Tank silahları ile donatılmış askerler de bu gruba eşlik etmektedir. Amerika, İngiltere ve Almanya bu sekmede çok iyi özellikle Amerika ile İngiltere iyidir.
Mekanize asker grubu: 4. seviye askerlerle dolu hafif zırhlı araçlarla gelen bir grup. Genelde tercih edilmez çünkü aracı imha etmesi çok kolaydır.
Diğer asker grupları fazlasıyla niş kalıyor genelde kullanmaya ihtiyaç duyulmayan mekaniklere sahipler.
Specialized Soldiers: Bu kısımda tekli veya küçük gruplu askerler çağırıyoruz. Genelde en çok kullanılanlar Sniper, AT Infantry, Elite Marksmen ve türevleri, Tekli smg, tüfekçi ve mgler. Çok nadirende olsa Tank Crew (araçlara bindirmek için) ve Flamethrower piyadeleri kullanılmak zorunda. Flamethrower piyadeleri ile bir çok evi çalıyı vs yakabilir açılı atışı ile tepeleri risksiz bir şekilde taciz edebilirsiniz.
Transport and Procurement: Genelde mermi ve top kamyonları ile lojistik ihtiyaçlarımı karşılarız. Nadiren de olsa M3A1 gibi transportlarlı hareketli ucuz piyade öldürücü olarak kullanmaktayız.
Tank Support: Hafif tanklardan ağır tanklara bir çok seçeneğinizin olduğu sekme. Anlatılacak çok bir şey yok. Her ulusun iyi ve kötü tankları var. İyi olanlara rehberin ilerleyen kısımlarında değineceğim.
Tank Destroyers: Hafif tank avcılarından ağır tank avcılarına kadar sınırlı sayıda bir kataloğa sahip. İngilterenin tank avcıları dışında bence uzak durulması gereken bir sekme.
Oyun akışı:
Oyun başladığında ilk çağırabileceğiniz daha doğrusu çağrılması ideal 3 ünite var. Bunlar Regular Infantry, Assault Infantry ve Elite Marksmen. Pek önermesem bile bazı uluslar takım oyunlarında jeep ile başlayabiliyor. Regular uzun ve tek bir yere odaklanacaksanız iyi bir seçenekken Assault tipleri haritanın bir kaç noktasına saldırmak için uygun çünkü oyun başı tek tek smg veya rifleman çağrımaya yetecek kadar MP puanınız kalıyor. Ayrıca önceden değindiğim gibi Assault üniteleri bireysel olarak çok daha iyiler. Elite Marksmen ise 4. seviye silah yeteneğine sahip olup 3. seviye can seviyesine sahipler. Ayrıca normal bir piyadeden hem daha hızlı hem daha uzun mesafeler koşabiliyorlar. Oyun başındaki hızınız ile bazı maplerde rakibin siperlerine erkenden varabilir düşmanı açık alanda tek tek avlayabilirsiniz. En büyük eksiklikleri ise 5 adamdan oluşup kalitesine göre Regularlardan daha pahalı bile olabiliyorlar. Hatta bence oynanabilir tek Elite Marksmen tipleri yarı otomatik silahlara sahip olanlar, bu konuda en iyisi Amerika tüfeklileri.
İlk çatışma anında yapmanız ideal olan şeyler sıcak çatışmadan uzak bir yerde siper kazmak olabilir bu genelde takım oyunlarıda iş yapar. Çünkü 1v1'e göre oyunlar çok yavaştır. Bunun dışında her zaman yapılması gereken şey asker gruplarınızı en az iki veya üç gruba ayırmak bu şekilde rakip ateş hattını tek bir yere yoğunlaştıramayacak hatta eğer iyi bir açı yakalarsanız düşman siperlerinin etkisiz olduğu noktalardan ateş açabilmenin yanında iyi ayarlanmış bir el bombası sallayarak çok can yakabilir hatta rakibi konum değiştirmeye zorlayabilirsiniz. İlk çatışmaya başlamadan önce ikinci bir grup asker çağırmak yerine askerleri tekil olarak çağırabilir böylece çatışmaya çok daha hızlı destek yollayabilir üstelik sayı üstünlüğünü sağlayabilirsiniz.
İlk çatışmalar çıktıktan sonra yavaşça araziye asker yaymanız lazım bunun sebebi ise muhtemel sızmaları önlemek, haritanın bir çok yerinde görüşe sahip olmak ve cephenin başka yerlerinden saldırı olacağı takdirde size ön haber vermek gibi sebepleri var.
Orta oyuna doğru geçmeden önce erken oyunda iyi bir üstünlük sağlarsanız rakibe zayıf bir zırhlı araç almaya zorlayıp bunun counterı olabilecek satın alımı yapabilirsiniz. Rakip satın alım yapmıyorsa kendi kaynaklarını zafer puanıyla takas ediyor demektir. Bu avantajı kullanıp araziye daha çok piyade yayıp haritadaki bütün noktaları ele geçirmeye çalışmanızı öneririm. Eğer açılışınız iyi değilse oyunun temposunu yavaşlatıp orta sınıf tank ile karşı satın alım fırsatı kovalamanızı öneririm. Eğer rakip tankı patlattığınız takdirde özel puanlar dışında karşınızda zırhlı araç bir süre olmayacaktır bu sebeple kendi tankınızla rakibi yavaşça itebilirsiniz.
Oyun sonlarında ise oyunun temposu hızlı ise özel puanlarınız büyük ihtimalle tükenmiş, araçlar genelde piyade öldürmeye ve karşı orta tanklara karşı cevap niteliğinde olabilecek seviyededir. Oyun uzamışsa güçlü bir silah çağırabilecek süreye kadar oyun uzamış olabilir. Eğer Amerika gibi 3 özel puanları güçlü bir devletseniz rakibin puanlarını biriktirmesine izin vermememilisiniz. Almanya ise tam tersi şekilde 1 puanlık sniperları ve 7 puanlık vetaran tiger ile oyunu yavaşlatmak isteyebilir. Genelde oyun sonu ibre piyade öldürücüsü ile tankı ayakta kalan kişinin lehinedir. Oyunculardan bir taraf tank üstünlüğünü ele geçirdiği halde haritadaki görüşünü koruyamadığı takdirde tankını anti tank piyadelerine kaptırma riskine sahiptir. Halihazırda zaten tank ve türevleri ordu limitinde yüksek yer kaplamaktadır. Bu sebeple tank üstünlüğünü elinde tutan oyuncu savaş alanında çok daha az birime sahip olma eğilimine sahiptir. 1v1 oyunların geneli daha hızlı olması ve tek bir oyuncunun bütün haritadan sorumlu olmasından ötürü tanklar genelde orta ve orta-ağır tanklardan daha pahalılarını kullanmazlar.
İyi bir oyuncuyu diğerlerinden ayıran özellikler:
Kısacası oyunda fark yaratan bir takım hamleler var bunları rakibinizden daha iyi yapabilirseniz her zaman rakibinizin bir adım önünde olursunuz.
Bunlar:
Oyunda müttefik ve mihver tarafların olduğu oyuncuların İngiltere, Amerika, Sovyet; Almanya ve Japonya uluslarından birini seçip haritada belli bölgeleri ele geçirmeleri isteniyor. Rakibe göre ele geçirlen bölge sayısı fazla ise oyunda victory point kazanmaya başlıyorsunuz. Lobide belirlenen victory pointe ilk ulaşan takım oyunu kazanıyor. Oyunculara oyun fark etmeksizin eşit kaynaklar verilmektedir bunlar MP ve SP puanlarıdır. MP puanı ile sağ tabloda yedi kategoriden çeşitli üniteler çağırabiliyoruz. MP kazanım değeri 3000 puan artı kaybedilen ünitelerden gelen yavaş geri ödeme. SP puanı ise oyun içinde belli bir dakikayı geçtikten sonra belirtilen SP puanı ile ödemesi yapılıp savaşa çağrılabilen özel ünitelerdir. 10 SP puanımız var ve hiç bir şekilde daha fazlasını elde etmiyoruz.
Ünite tablari:
Infantry Squads: Bu kısımda askeri grupları çağırıyoruz. Askeri gruplar 4 seviye ayrılmış olup, 2. seviyede 2 tip askeri grup vardır. Seviye farklarına göre ekipman, ünitelerin canı ve silah kabiliyetleri değişmektedir.
1. seviye asker grubu: 60 MP'ye çağrılmaktadırlar. Ellerindeki ekipmanlar basittir. Ekipman kullanım seviyeleri de düşüktür. Genelde bir yerleri savunmak veya mevzisi yumaşıtılmış noktaları ele geçirmek için kullanılan harcanabilir ünitelerdir.
2. seviye asker grubu: Aşağı yukarı uluslara göre maliyeti 100-160 MP arasındadır. Assault ve Regular Infantry diye ayrılmaktadırlar. Assault Infantryler yakın mesafe çatışmalar için kullanılan SMGler ile donatılmış piyadelere sahiptir. Bu yüzden bir yere saldırmak için çok daha kullanışlılardır. Tüfekçi piyadelerin aksine bir adet fazladan bombaya sahip olup üzerine bir de bir adet Anti-Tank bombasına sahiptir. Fiyatı da daha ucuz olduğundan genelde daha tercih edilebilir ünitelerden biridir. Üniteler bireysel olarak daha etkindir. Regular Infantry ise tüfekçi ağırlık piyadelerden oluşmaktadır grup olarak neredeyse hiç Anti-Tank bombasına sahip değillerdir. Avantajları daha uzun mesafelere sıkan tüfeklere sahip olup, kum torbası ile siper dizebilmeleridir. Regular Infantry'i pahalı kılan şey ise grup içerisinde bir tane bulunan MG silahıdır bu Mgler rakip piyadeleri baskı atışına alıp açık alanda bulunan piyadeleri kolayca öldürebilmektedir. Kısacası belli bir noktaya odaklanmak istiyorsanız Regular. Haritaya daha çok yayılmak istiyorsanız Assault Infantry'i öneririm çünkü Assault ile hem kendi başının çaresine bakan piyadelere sahip olup hem de fiyatının ucuz olmasından ötürü tekli veya grup halinde askerler çağırmak daha hızlı.
3. seviye asker grubu: Bu üniteler genelde paraşütçü diye adlandırılır. Çok daha dengeli bir kompozisyona sahip ve çok daha iyi ekipmanlar kullanmaktadırlar. Canları daha fazla olduğundan epey de dayanıklıdırlar. Ellerindeki bomba, dinamit ve siper sayısı ülkeden ülkeye değişmektedir. Bu seviyede Amerika ve İngiltere göze çarpan piyadelere sahip.
4. seviye asker grubu: Seçtiğiniz ulusun sunabileceği en iyi ekipman ve eğitimine sahip askerlerdir. Diğer gruplardan her konuda çok daha üstündürler. Bu üstünlüklerinin yanında panzershreck gibi Anti-Tank silahları ile donatılmış askerler de bu gruba eşlik etmektedir. Amerika, İngiltere ve Almanya bu sekmede çok iyi özellikle Amerika ile İngiltere iyidir.
Mekanize asker grubu: 4. seviye askerlerle dolu hafif zırhlı araçlarla gelen bir grup. Genelde tercih edilmez çünkü aracı imha etmesi çok kolaydır.
Diğer asker grupları fazlasıyla niş kalıyor genelde kullanmaya ihtiyaç duyulmayan mekaniklere sahipler.
Specialized Soldiers: Bu kısımda tekli veya küçük gruplu askerler çağırıyoruz. Genelde en çok kullanılanlar Sniper, AT Infantry, Elite Marksmen ve türevleri, Tekli smg, tüfekçi ve mgler. Çok nadirende olsa Tank Crew (araçlara bindirmek için) ve Flamethrower piyadeleri kullanılmak zorunda. Flamethrower piyadeleri ile bir çok evi çalıyı vs yakabilir açılı atışı ile tepeleri risksiz bir şekilde taciz edebilirsiniz.
Transport and Procurement: Genelde mermi ve top kamyonları ile lojistik ihtiyaçlarımı karşılarız. Nadiren de olsa M3A1 gibi transportlarlı hareketli ucuz piyade öldürücü olarak kullanmaktayız.
Artillery: En basit statik Mg'den 300mm füze atan ünitelere kadar bütün topçu ve statik savunma araçlarının bulunduğu sekme. Bu sekmede genelde var ise hafif araç counterlamak için fiyat performans anti-tank topçuları, nadiren havan, sık sık 20mm piyade öldürücüleri ve takım oyunlarında topçular çağrılmakta. 1e1'de bu sekmeye sadece 20mm almak için bakmanızı öneririm.
Support Weaponry: Hafif zırhlı araçlar, hafif tanklar ve uçak avcısı araçlar bu sekmede bulunur. Genelde hareketli piyade öldürücü ve erken aşamada zırhlı üstünlüğü kazanmak için kullanılan üniteler var. Hızlı tank seçenekleri ile düşman hatlarını yarıp haritanın gerisindeki havan ve topçuları snipelamanız mümkün.
Tank Support: Hafif tanklardan ağır tanklara bir çok seçeneğinizin olduğu sekme. Anlatılacak çok bir şey yok. Her ulusun iyi ve kötü tankları var. İyi olanlara rehberin ilerleyen kısımlarında değineceğim.
Tank Destroyers: Hafif tank avcılarından ağır tank avcılarına kadar sınırlı sayıda bir kataloğa sahip. İngilterenin tank avcıları dışında bence uzak durulması gereken bir sekme.
Oyun akışı:
Oyun başladığında ilk çağırabileceğiniz daha doğrusu çağrılması ideal 3 ünite var. Bunlar Regular Infantry, Assault Infantry ve Elite Marksmen. Pek önermesem bile bazı uluslar takım oyunlarında jeep ile başlayabiliyor. Regular uzun ve tek bir yere odaklanacaksanız iyi bir seçenekken Assault tipleri haritanın bir kaç noktasına saldırmak için uygun çünkü oyun başı tek tek smg veya rifleman çağrımaya yetecek kadar MP puanınız kalıyor. Ayrıca önceden değindiğim gibi Assault üniteleri bireysel olarak çok daha iyiler. Elite Marksmen ise 4. seviye silah yeteneğine sahip olup 3. seviye can seviyesine sahipler. Ayrıca normal bir piyadeden hem daha hızlı hem daha uzun mesafeler koşabiliyorlar. Oyun başındaki hızınız ile bazı maplerde rakibin siperlerine erkenden varabilir düşmanı açık alanda tek tek avlayabilirsiniz. En büyük eksiklikleri ise 5 adamdan oluşup kalitesine göre Regularlardan daha pahalı bile olabiliyorlar. Hatta bence oynanabilir tek Elite Marksmen tipleri yarı otomatik silahlara sahip olanlar, bu konuda en iyisi Amerika tüfeklileri.
İlk çatışma anında yapmanız ideal olan şeyler sıcak çatışmadan uzak bir yerde siper kazmak olabilir bu genelde takım oyunlarıda iş yapar. Çünkü 1v1'e göre oyunlar çok yavaştır. Bunun dışında her zaman yapılması gereken şey asker gruplarınızı en az iki veya üç gruba ayırmak bu şekilde rakip ateş hattını tek bir yere yoğunlaştıramayacak hatta eğer iyi bir açı yakalarsanız düşman siperlerinin etkisiz olduğu noktalardan ateş açabilmenin yanında iyi ayarlanmış bir el bombası sallayarak çok can yakabilir hatta rakibi konum değiştirmeye zorlayabilirsiniz. İlk çatışmaya başlamadan önce ikinci bir grup asker çağırmak yerine askerleri tekil olarak çağırabilir böylece çatışmaya çok daha hızlı destek yollayabilir üstelik sayı üstünlüğünü sağlayabilirsiniz.
İlk çatışmalar çıktıktan sonra yavaşça araziye asker yaymanız lazım bunun sebebi ise muhtemel sızmaları önlemek, haritanın bir çok yerinde görüşe sahip olmak ve cephenin başka yerlerinden saldırı olacağı takdirde size ön haber vermek gibi sebepleri var.
Orta oyuna doğru geçmeden önce erken oyunda iyi bir üstünlük sağlarsanız rakibe zayıf bir zırhlı araç almaya zorlayıp bunun counterı olabilecek satın alımı yapabilirsiniz. Rakip satın alım yapmıyorsa kendi kaynaklarını zafer puanıyla takas ediyor demektir. Bu avantajı kullanıp araziye daha çok piyade yayıp haritadaki bütün noktaları ele geçirmeye çalışmanızı öneririm. Eğer açılışınız iyi değilse oyunun temposunu yavaşlatıp orta sınıf tank ile karşı satın alım fırsatı kovalamanızı öneririm. Eğer rakip tankı patlattığınız takdirde özel puanlar dışında karşınızda zırhlı araç bir süre olmayacaktır bu sebeple kendi tankınızla rakibi yavaşça itebilirsiniz.
Oyun sonlarında ise oyunun temposu hızlı ise özel puanlarınız büyük ihtimalle tükenmiş, araçlar genelde piyade öldürmeye ve karşı orta tanklara karşı cevap niteliğinde olabilecek seviyededir. Oyun uzamışsa güçlü bir silah çağırabilecek süreye kadar oyun uzamış olabilir. Eğer Amerika gibi 3 özel puanları güçlü bir devletseniz rakibin puanlarını biriktirmesine izin vermememilisiniz. Almanya ise tam tersi şekilde 1 puanlık sniperları ve 7 puanlık vetaran tiger ile oyunu yavaşlatmak isteyebilir. Genelde oyun sonu ibre piyade öldürücüsü ile tankı ayakta kalan kişinin lehinedir. Oyunculardan bir taraf tank üstünlüğünü ele geçirdiği halde haritadaki görüşünü koruyamadığı takdirde tankını anti tank piyadelerine kaptırma riskine sahiptir. Halihazırda zaten tank ve türevleri ordu limitinde yüksek yer kaplamaktadır. Bu sebeple tank üstünlüğünü elinde tutan oyuncu savaş alanında çok daha az birime sahip olma eğilimine sahiptir. 1v1 oyunların geneli daha hızlı olması ve tek bir oyuncunun bütün haritadan sorumlu olmasından ötürü tanklar genelde orta ve orta-ağır tanklardan daha pahalılarını kullanmazlar.
İyi bir oyuncuyu diğerlerinden ayıran özellikler:
Kısacası oyunda fark yaratan bir takım hamleler var bunları rakibinizden daha iyi yapabilirseniz her zaman rakibinizin bir adım önünde olursunuz.
Bunlar:
- El bombası mikrosu. Oyun başında iyi atılmış bir bomba bütün çatışmayı başlamadan bitirebilecek ciddiyette hasarlar bırakabilir. El bombası atmaya gelen piyadeyi öldürmek veya atılacak bombadan erkenden kaçmak da bu yeteneğin bir uzantısı denebilir.
- Değerli üniteleri hayatta tutmak. Değerli ünitelerden kastım MG piyadeleri, At piyadeleri, keskin nişancılar, tank; havan topu, uçaksavar gibi statik silahlar ve tanklar.
- Tank istatistiklerini bilmek. Bu yolla iyi ünite ile kötü ünite arasındaki farkı bilerek en iyi satın alımları yapabilirsiniz.
- Asker sızdırabilmek. Sızdırılmış her asker size görüş avantajı sağlarken yanında kendi ünitelerinizi risk etmeden rakip değerli ünitelerini yok edebilme şansı tanımaktadır.
- Birden çok askeri unsuru birlikte kullanabilme. Piyadelerin yakınlarında saklanan bir anti-tank piyadesi rakip araçları alandan uzak tutabilir veya hazırlıksız yakalayıp imha edebilme şansı tanır. Bir başka örnek ise hücum ederken piyade, piyade öldürücü ve tankı bir arada efektif kullanmaktır. Çok çeşit kombinasyon bulunmakta falat bunları kendi oyun stilinize göre şekillendirip her türlü unsura karşı en iyi hazırlığı yapmak size kalmış bir şey.
- Top ve havan toplarından maksimum verim almak. Rastgele bombalayacağınız bir yerdense önceden gördüğünüz statik düşman ünitelerini vurmak. Bir yeri ele geçirmeye gelen askeri grubu daha araziye yayılmadan vurmak özellikle oyun sonunda çok vakit kazandıran eylemlerden biridir. Takım oyunlarında oyunlar daha yavaş olduğundan bir çok oyunun sonu bir noktayı kimin elinde daha uzun süre tutacağına kalıyor.
- Keskin nişancı, havan ve top ünitelerini spotlamak. Rakibin görece korunaklı ünitelerinin yerlerini kısa sürede keşfedebilir ve elinizdeki silahlarla (havan, roket ve top en yaygın olan spot&snipe silahları) reaksiyon gösterebilrseniz bu üniteleri snipelayabilirsiniz. Böylece yüksek yatırımlar isteyen üniteleri düşük eforlarla savaş dışı bırakabilirsiniz.