Panzer Battles - Giriş, Oynanış ve Arayüz
#1
Panzer Campaigns'ten farklı veya onda olmayan kısımlar bu renkte.

İçindekiler:
1-) Giriş
2-) Oynanış
a-) Arayüz
b-) Birlikler
i-) İstif Sınırları
ii-) Birlik Seçme
iii-) Birlikleri Hareket Ettirme
iv-) Birlikleri Ateş Ettirme
v-) Etki Alanı
vi-) Takviyeler
c-) Hedefler
Giriş

Panzer Battles, 2. Dünya Savaşı'ndaki pek çok muharebeyi kapsayan bir oyun serisidir. Tarihsel, hipotetik ve "şöyle olsa ne olurdu" cinsinden durumlar ele alınır. Tek veya çok oyunculu olarak oynanabilir. IGOUGO tur tabanlı strateji türündendir. Oyunların her birinde belli başlı seferlerdeki/bu seferlerin öncesindeki ufak tefek muharebeler bulunur.

Şu an itibarıyla (4 Haziran 2021) 3 oyun ve 1 demodan oluşmaktadır.

Oynanış

Oyunda iki taraf vardır. Bunların biriyle bilgisayara veya insana karşı oynayabilirsiniz.

Oyun alanı altıgenlerden oluşur, 1 altıgen 250 metreyi kapsar. Arazi özellikleri altıgenlerde ya da altıgen kenarlarında bulunur.

Turlar 30 dakikalık süreyi kapsar, gece turları genelde 1 saatlik süreyi kapsar.

Turunuzu bitirince Turn>Next ile turu geçebilirsiniz. Son tur zayiatınıza ve ele geçirilen hedeflere bağlı olarak oyunu kazanabilir, kaybedebilir veya berabere bitirebilirsiniz.

İlk tarafın ele geçirdiği hedef puanı+ikinci tarafın zayiatının zafer puanı cinsinden değeri-ilk tarafın zayiatının zafer puanı cinsinden değeri ilk tarafın toplam zafer puanıdır. İlk tarafın kazanması için en az Minor Victory (Ufak Zafer) alacak kadar puan toplaması gerekir. Minor Defeat puanından daha azını toplarsa ikinci taraf kazanmış olur. Bunların ikisi de olmazsa Draw yani berabere olur.

Bazı senaryolarda erken bitme (Early Termination) açık olabilir. Bu varsa bir taraf tur sonunda Büyük Zafer (Major Victory) alacak puanı topladığında oyun o tur durdurulur ve büyük zafer elde eden taraf oyunu kazanmış sayılır.

Arayüz

Hayır, burada arayüzü ayrıntısıyla anlatmayacağım. Bir sonraki iletide olacak arayüzün ayrıntısı.

Adsz.jpg

1-) Durum Çubuğu. Yapabileceğiniz komutlar burada bulunur.
2-) Araç Çubuğu. Sık kullanılan bazı komutlar burada DA bulunur (Not: Komutların birçoğunun klavye kısayolu var, onları da bir sonraki iletide anlattım.).
3-) Harita. 3 farklı zumda görünüşü var. Haritayı ok tuşlarıyla veya fareyi kenarlara götürerek oynatabilirsiniz.
4-) Altıgen Malumat Alanı. Seçili altıgenle, sağ tıklarsanız o altıgenin kenarıyla ilgili şeyleri öğrenebileceğiniz kısım.
5-) Durum Çubuğu. O anki muharebeyle veya erişmeye çalıştığınız komutlarla ilgili şeyler bulunur. Varsayılan olarak turla ve seçili altıgenle ilgili şeyler bulunur.

Birlikler

Oyundaki her bir birlik manga, takım veya kıta cinsinden piyade, topçu veya tank birliğidir. Piyadelerin kişi, topçuların top, tankların araç cinsinden mevcudu vardır. Bunların yanında özelleşmiş; karargâh, hava birliği veya gemiler gibi şeyler de bulunur.

Tıkladığınız altıgende birlikleri görürsünüz.

Adsz.jpg

1-) Birlik sembolü.
2-) Birlik çizimi. Buradaki motorize ağır makineli tüfek.
3-) Varsa özel durumu. Buradaki birlik sabit.
4-) Hangi milletten olduğu.
5-) Birlik adı. Daha doğrusu birliği diğer birliklerden ayırt edecek isim.
6-) Mevcut. Hem kişi/top/araç hem yüzde cinsinden.
7-) Moral. Beyaz ise aynı zamanda mahiyet. Sarı ise moral mahiyetten düşük demektir. Moral 0 veya altında bir sonuç çıkıyorsa bu durumda No Morale yazar.
8-) Hareket Puanı. Burada hiç harcanmadığından beyaz.
9-) Yorgunluk. Maksimum değeri 150'dir, bu durumda Max Fatigue yazar.

Altıgen malumat alanına sağ tıklayınca birlikle ilgili çıkan şeyler:

unknown.png

Solda yukarıdan aşağı: Asttan üste hangi birliğe bağlı olduğu. En üstteki birliğin cinsi, karargâhsa bazen karargâhın adı, bazen cinsi, bazı oyunlarda tugay veya üstüyse komutanı.

Sağda yukarıdan aşağı: Sert saldırı değeri/menzili, yumuşak saldırı değeri/menzili, hücum değeri, uçaksavar değeri/menzili, savunma değeri, hızı, diğer ek özellikler (hareket kabiliyeti, kör atış yapabilme yeteneği, köprü döşeyebilme yeteneği vs.)

Saldırı değerleri şöyle de olabilir: Değer/azami menzil/asgari menzil. Muharebe düzeni editöründe bu ayar yapılabilir.

Yürüyüş modunda olmayan veya tabanvay olan mekanize ya da motorize piyadenin hız ve savunma değeri sarı renkte gözükür.

Savaş sisi varken düşman mevcutları hakkında tam bilginiz olmaz. Düşman birliği, savunma sağlayan bir altıgende ise o birlikteki mevcudun basamak sayısınca X görürsünüz. Böyle bir altıgende değilse mevcudun en büyük basamağını görürsünüz, sonraki basamaklarını X olarak görürsünüz.

İstif Sınırları

Bir altıgende bulundurabileceğiniz demir yolu modundaki birlikler hariç birlik mevcudunda ve yol hareketini kullanabilecek mevcutta (ki bu, aynı zamanda bir altıgenden demir yolu modunda aynı anda geçebilecek eşlenik mevcuttur) sınır vardır. Mevcut istif sınırı genelde 250-450 civarıdır.

Tek birlik, dost birlik bulunmayan altıgenlere giderken birliğin büyüklüğü ne olursa olsun yol varsa yol hareketini kullanabilir. Yol istifini aşıyorsa ve hedef altıgende birlik bulunuyorsa yol hareketini kullanamaz ama köprüden geçebilir. Köprüden geçerken yol hareketi kullanmıyormuş gibi geçer. Tek birlik, demir yolu modunda dost birlik bulunmayan altıgenlere bu birliğin büyüklüğü ne olursa olsun demir yolu modunda girebilir.

Köprü koruyor olan birlikler yol istifinde sayılmaz.

İstif hesabında araç ve toplar 10 kişi sayılır. Özel kural olarak, gemiler için istif sınırı 4'tür.

Birlik Seçme

Birlik seçmek için birliklerin olduğu altıgene, sonra altıgen malumat alanındaki birliğe sol tıklayın. O altıgendeki bütün birlikleri seçmek istiyorsanız birliklerin olduğu yere çift tıklayın.

Birlikleri Hareket Ettirme

Hareket etmek için birliği seçin. Sonra komşu bir altıgene sağ tıklayın. Veya birliklerin olduğu altıgenden sol tuşu basılı tutarak götürmek istediğiniz altıgene kadar farenizi götürün ve sol tuşu bırakın. İlkinde birer birer kendi belirlediğiniz, ikincisinde bilgisayarın takdirine göre bir rotadan ilerlersiniz.

Gitmelerinin tamamen engellenmiş olduğu komşuluklar haricinde birlikler tur başına, ilerleme bedeli ne kadar olursa olsun en az 1 altıgen ilerleyebilir.

Düşmanın olduğu altıgene verilen hareket emri hücum anlamına gelir. Hücum bahsinde hücumla ilgili şeyleri anlattık.

Birlikleri Ateş Ettirme

Ateş etmek için birliği seçin. Sonra Ctrl tuşuna basılı tutarak veya araç çubuğunun sonundaki, klasik butonlar açıksa başındaki butona tıklayıp menzil içinde ateş etmek istediğiniz bir birliğe sağ tıklayın.

Etki Alanı

Birliklerin çevresindeki 6 altıgen o birliğin etki alanındadır. Etki alanı düşman hareket ve ikmalini etkiler. Etki alanına giren düşmanın üstüne ateş açılabilir. Düşman etki alanındaki altıgende bulunan birliklerin çoğu normalde dost birlik bulunmayan ve düşman etki alanındaki altıgenlere girmekte zorlanır.

Karargâhlar, Broken birlikler, yönleri ve bu yönün iki yan altıgeni haricinde yönlü birlikler, partizanlar ve gizlenmiş birliklerin etki alanı olmaz.

Takviyeler

Çoğu senaryoda oyuna başladıktan sonra elinize takviye birlikler gelebilir. Hattâ bu, bazen bir taraf birliksiz başladığından veya strateji seçenekleriyle bazı birliklerin oyun başı nereye yerleştirileceği tespit edildiğinden ilk tur bile olabilir. Tur başladığında birliklerin geldiğini komuta açılır penceresinden görebilirsiniz. Units>Arrived seçeneğinden varmış birlikleri, Units>Scheduled seçeneğinden gelecek birlikleri görebilirsiniz. Genelde birlikler genelde harita kenarından gelse de bazen başka yerlerden, mesela çıkarmada denizden veya hava indirme birlikleri için havadan gelebilir. Birliklerin nereye geleceğini belirleyemezsiniz; ancak havadan gelen birliklerin geleceği altıgen kısmen rastgele olabilir.

Harita kenarından gelen birlikler (çıkarma veya hava indirme yoluyla gelen birlikler DEĞİL) çoğu senaryoda korumalıdır, birliklerin gelişini gelecekleri altıgenin üstünde durarak engelleyemeyeceğinizden düşmanın harita kenarlarına mümkün olduğunca çok yanaşmamanızı tavsiye ederiz. Çok yanaşan düşman birlikleri takviye geldiğinde Broken olur, takviyenin tam üstünde duran düşman birlikleri imha olur.

Hedefler

Hedef altıgenler üzerinde bayrak ve sayı ile gösterilir. Üstündeki sayı skor cinsinden değeridir ve 5 çeşit hedef vardır.

Değeri 0 olan hedefler genelde çıkış hedefidir. Oradaki birliklerinizi Command>Remove from Map seçeneğine tıklayıp oyundan çıkarıp fazladan zafer puanı kazanabilirsiniz. Bu hedef taraf değiştiremez ama düşman burayı ele geçirirse burayı kullanamazsınız. Hedef açılır penceresinde X ile gösterilir. Savaş sisi açıksa buranın değeri karşıya haritada ?, hedef açılır penceresinde ?? olarak gösterilir.

Son tur hedefin kime ait olduğuna göre puan sayılan hedefler normal hedeftir. Savaş sisi varken ikinci oyuncu kendisinin elindeki hedefleri 0 değerinde görür.

Normal hedef gibi olup değeri turdan tura değişebilen hedefler değişken değerli hedeftir. Değeri 0 olabilir ama sıfırın altına inemez. Savaş sisi varken ikinci oyuncu kendisinin elindeki hedefleri 0 değerinde görür.

Aynı anda birden fazla değer ihtiva eden hedefler X/Y tipi hedeflerdir. Burayı ele geçiren Müttefik tarafı burayı elde tuttuğu müddetçe her tur X puan kazanır, Mihver tarafı tutuyorsa her tur Y puan kazanır. İlk oyuncunun kazandığı zafer puanından ikinci oyuncunun zafer puanı çıkartılır, bulunan sonuç o hedeften ilk oyuncunun elde ettiği puandır. X ve Y'den en az biri 0'dan farklı ve büyük olmalıdır. Savaş sisi açıksa karşı tarafın değeri ? olarak gösterilir.

X/Y tipi olup değeri turdan tura değişebilen hedefler X/Y tipi değişken değerli hedeflerdir. Puan kazanma mantığı X/Y tipi hedeflerle aynıdır. X ve Y'nin ikisi birden başlangıçta 0 olabilir, en az birine 0'dan farklı ve büyük değer atandıktan sonra ikisi birden tekrar 0 olamaz. Savaş sisi açıksa karşı tarafın değeri ? olarak gösterilir.
[+] 3 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
 


Bu Konudaki Yorumlar
Panzer Battles - Giriş, Oynanış ve Arayüz - Yazar: unonimus - 04-06-2021, 04:23



Konuyu Okuyanlar: 4 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.