23-12-2020, 21:07
(Son Düzenleme: 23-12-2020, 23:55, Düzenleyen: Attila the Hun.)
Rise of Nations - Temel Kaynak Rehberi
Rise of Nations'ta 6 temel kaynak vardır: yiyecek, odun, metal, altın, bilgi ve petrol. Bu rehberde oyundaki temel kaynakların nasıl elde edildiğini ve ne işe yaradığını ele alacağız.
Yiyecek
Yiyecek; köylüler, askerî birimler ve teknoloji geliştirmeleri için kullanılır. Industrial Age'den itibaren birim üretirken daha az kullanılır, çünkü oyuncular uçak ile tank üretmek için petrol ve metale odaklanmaya meyillidir.
Yiyecek toplamanın tek yolu Farm'lardan veya Fisherman'lerden geçer. Bir şehir, her 30 saniyede 10 yiyecek verir. Granary binası inşa edildiğinde şehrin içerisindeki Farm'ların yiyecek üretimini arttırır. Bu geliştirmeler sırasıyla; Agriculture (Science 3 gerektirir), Crop Rotation (Science 4 gerektirir) ve Food Industry'dir (Science 6 gerektirir).
Farm
Teknoloji | Maliyet | Gereksinimler | Etkiler |
---|---|---|---|
Agriculture | 150 Odun 150 Metal | Science 3 (Chemistry) | Granary binaları Farm binalarının yiyecek çıktısını %50 arttırır. Fisherman gemileri %50 daha fazla yiyecek toplar. |
Crop Rotation | 250 Odun 250 Metal | Science 4 (Laws of Nature) Agriculture | Granary binaları Farm binalarının yiyecek çıktısını %100 arttırır. Fisherman gemileri %100 daha fazla yiyecek toplar. |
Food Industry | 450 Odun 450 Metal | Science 6 (Electronics) Crop Rotation | Granary binaları Farm binalarının yiyecek çıktısını %200 arttırır. Fisherman gemileri %200 daha fazla yiyecek toplar. |
Bir Farm inşa edildiği zaman, oyuncuya 20 yiyeceklik ufak bir bonus verilir. Her şehir başına yalnızca 5 adet Farm inşa edilebilir (Mısırlılar için bu sınır 7'dir). Yiyecek üretimini arttırmak yiyecek (köylüler için) ve odun (Farm'lar için) gerekir. Bir miktar metale (Granary üretim geliştirmeleri için) ve altına (Granary için) ihtiyaç duyulur.
Odun
Odun; oyun boyunca birim üretmek, teknoloji araştırmak ve bina inşa etmek için kullanılır. Bilgi üretimini arttırmanın tek yolu odundur. Aynı zamanda kuvvetli bir ekonomi için şart olan Commerce Research de büyük miktarda odun gerektirir. Okçular, gemiler ve toplar gibi bazı birimlerin üretimi için odun lazımdır.
Odunun ana kaynağı, Woodcutter's Camp'te çalışan köylülerdir. Woodcutter's Camp'lerin ormanların yanına yerleştirilmesi gerekir ve sınırlı sayıda işçi slotu sağlarlar. Bu sınır, yakındaki ağaç gruplarının sayısına göre değişiklik gösterebilir. Tek bir Woodcutter's Camp'ten en yüksek verimi almak için Woodcutter's Camp'inizi sık ağaçlarla kaplı bir yere inşa etmelisiniz. Her köylü toplama miktarını her 30 saniyede 10 odun arttırır. Bir Woodcutter's Camp'in inşası tamamlandığında 5 odundan ibaret tek seferlik bir bonus verir.
Woodcutter's Camp
Bir şehrin içinde Lumber Mill inşa etmek, şehrin ekonomik alanı içindeki tüm Woodcutter's Camp'lerin üretimlerini %20 arttırır. Yani her işçinin toplama miktarı 10 yerine 12 olur. Bu üretim bonusu, Lumber Mill'deki geliştirmeler araştırılarak %50'ye, %100'e ve hatta %200'e kadar çıkarılabilir. Bu geliştirmeler sırasıyla; Carpentry (Science 3 gerektirir), Logging Industry (Science 4 gerektirir) ve Papermill'dir (Science 6 gerektirir).
Teknoloji | Maliyet | Gereksinimler | Etkiler |
---|---|---|---|
Carpentry | 150 Yiyecek 150 Metal | Science 3 (Chemistry) | Lumber Mill binaları Woodcutter's Camp binalarının odun çıktısını %50 arttırır. |
Logging Industry | 250 Yiyecek 250 Metal | Science 4 (Laws of Nature) Carpentry | Lumber Mill binaları Woodcutter's Camp binalarının odun çıktısını %100 arttırır. |
Papermill | 450 Yiyecek 450 Metal | Science 6 (Electronics) Logging Industry | Lumber Mill binaları Woodcutter's Camp binalarının odun çıktısını %200 arttırır. |
Her şehir, 30 saniyede 10 odun verir. Forbidden City harikası 30 saniyede 50 odun verir.
Metal
Metal, Classical Age'den itibaren toplanabilen bir kaynaktır. Ağır piyadelerin, ağır süvarilerin, kuşatma silahlarının, ağır gemilerin, bombardıman gemilerinin, tank ve ağır bombardıman gemisi gibi oyun sonu birimlerinin ve de General ile Spy'ların üretiminde kullanılır. Bazı binaların üretimi için de kullanılır ve teknoloji geliştirmeleri için gereklidir.
Metal elde etmenin asıl yolu Mine inşa etmektir. Bir Mine inşa edildiği zaman, her madenci slotu için 5 metal bonusu verir. Mine, yalnızca sahibi olmayan bir dağın veya uçurumun kenarına inşa edilebilir. Dağın veya uçurumun boyutu, Mine'da çalışabilecek maksimum madenci sayısını belirler. Smelter inşa edilerek herhangi bir şehirdeki metal üretimi arttırılabilir. Metal üretimini etkileyen Smelter geliştirmeleri sırasıyla; Metal Alloys (Science 4 gerektirir), Cold Casting (Science 5 gerektirir) ve Steel'dir (Science 6 gerektirir).
Mine
Teknoloji | Maliyet | Gereksinimler | Etkiler |
---|---|---|---|
Metal Alloys | 250 Yiyecek 250 Odun | Science 4 (Laws of Nature) | Smelter binaları Mine binalarının metal çıktısını %100 arttırır. |
Cold Casting | 350 Yiyecek 350 Odun | Science 5 (Electricity) Metal Alloys | Smelter binaları Mine binalarının metal çıktısını %150 arttırır. |
Steel | 450 Yiyecek 450 Odun | Science 6 (Electronics) Cold Casting | Smelter binaları Mine binalarının metal çıktısını %200 arttırır. |
Metal elde etmek zordur çünkü haritadaki dağların sayısı sınırlıdır. Dahası, bir dağda yalnızca bir Mine bulunabilir. Metal Market'te fazlasıyla değerli bir kaynaktır, satımı yüksek miktarda altın verirken alımı da yüksek miktarda altına mal olur.
Altın
Altın; birimler, binalar ve teknolojiler için kullanılır. Altın oyun sonunda oyunun esas kaynağı olarak yiyeceğin yerini almaya meyillidir, çünkü gelişmiş birimler ve teknolojiler yiyecek yerine altına ihtiyaç duyar.
Altın elde etmenin 3 yolu vardır: Market'ler, Caravan'lar ve vergiler. Her Market altın gelirin 10 arttırır. Caravan'lar, ticaret yaptığı şehirlerin büyüklüğü ve ekonomik alanındaki binaların sayısı gibi faktörlere göre altın verir. Vergi ise uygarlığınızın boyutuna göre altın sağlar. Vergi almak için Temple binasındaki bir geliştirme olan Taxation (Civic 1 gerektirir) araştırılmalıdır. İkincil bir yol olarak Market'te kaynak satımına başvurulabilir. Fakat bu yol güvenilir değildir ve sağlam bir ekonomi kurarak bu yönteme fazla başvurmamak gerekir.
Market ve Caravan
Petrol
Petrol yatakları Industrial Age'e kadar ortaya çıkmaz. Petrol, oyun sonunda esas kaynak olarak yiyeceğin yerini alır. Bunun sebebi uçaklar, araçlar, modern gemiler ve füzeler gibi modern birimler için gerekli olmasıdır.
Petrol, petrol yataklarının üzerine Oil Well binası inşa edilerek toplanabilir. Denizin üzerindeki petrol yataklarından da Oil Platform inşa edilerek petrol kazanılabilir. Bu binaların ikisi de, inşası tamamlandıktan sonra 50 petrolden ibaret tek seferlik bir bonus verir. Hem Oil Well hem de Oil Platform 30 saniyede 35 petrol toplar.
Karadaki bir petrol yatağı
Denizdeki bir petrol yatağı
Haritanın genelindeki petrol kazancı, Refinery inşa edilerek arttırılabilir. Her Refinery taban petrol kazancını %33 arttırır. Refinery inşa etmek için Science 6 gerekir. Refinery'lere sahip olan ülkeler, az sayıda Oil Well'e sahip olsa da diğer ülkelerle rekabet edebilir.
Bilgi
Bilgi, Library'deki teknolojilerin çoğunu araştırmak için gereklidir. Bilgi olmadan ne çağ atlanabilir ne de askerî veya ekonomik geliştirmeler yapılabilir. Bilgi nükleer füzeler inşa etmek ve Information Age harikaları olan Super Collider ile Space Program için de gereklidir. Bilgi Market'te alınıp satılamayan tek kaynaktır.
University
Bilgi, Classical Age'den itibaren elde edilebilir (Yunanlar istisnadır, Ancient Age'den itibaren bilgi kazanabilirler). Bir University inşa ederek ve Scholar üreterek kazanılır. Bir University inşa edildiğinde, 25 bilgilik tek seferlik bir bonus verir. University kendi başına 30 saniyede 10 bilgi üretir. Bu miktar Scholar üretilerek arttırılabilir. Her University en fazla 10 Scholar barındırabilir.
Scholar'lar 30 saniyede 5 bilgi üretir. Bu miktar çeşitli teknolojiler araştırılarak arttırılabilir.
Teknoloji | Maliyet | Gereksinimler | Scholar Başına | University Başına (maks) |
---|---|---|---|---|
- | - | - | 5 Bilgi | 45 Bilgi |
Literacy | 200 Odun | Science 3 (Chemistry) | 7 Bilgi | 54 Bilgi |
Printing Press | 400 Odun | Science 4 (Laws of Nature) Literacy | 10 Bilgi | 80 Bilgi |
Scientific Method | 600 Odun | Science 5 (Electricity) Printing Press | 15 Bilgi | 115 Bilgi |
Institutional Research | 900 Odun | Science 6 (Electronics) Scientific Method | 20 Bilgi | 150 Bilgi |
Supercomputers | 1200 Odun | Science 7 (Computerization) Institutional Research | 25 Bilgi | 185 Bilgi |