Sohbet: Oyun Sohbetleri #5: Oyun Geliştiricileri ve Topluluk Arası İletişim
#1
st-oyun-transparan.png

Oyun Sohbetleri #5: Oyun Geliştiricileri ve Topluluk Arası İletişim

Strategyturk Oyun Kulübü tarafından düzenlenen Oyun Sohbetlerinin beşincisine hoş geldiniz.
Beşinci konumuzda oyun geliştiricileri ve topluluk arası iletişimi, eleştirileri ve yapılan doğrular ile yanlışları ele alacağız.
Bir sonraki oyun sohbet konusunda konuşulmasını istediğiniz konuyu Oyun Sohbetleri Konu Dizisinde belirtebilirsiniz.

oyun-ayrac.png

Son zamanlarda özellikle Paradox Interactive'in oyunlarını takip edenlerin belki daha aşina olacağı bu sayımızdaki konumuzda iki ana unsurumuz var: oyun geliştiricileri ve topluluk.

Her oyun geliştiricisi, oyunları hakkında oyunculardan bir şekilde geri bildirim almak ister. Aynı şekilde oyuncular da geliştiricilerin kendileri ile iletişim halinde bulunmalarını ve fikirlerinin değerlendirilmesini ister. Oyuncuların yaptığı geri bildirimler (eğer dikkate alınıyorsa) oyunun gelişim sürecinde önemli bir yere sahip olur. Ama söz konusu, oyunların olumsuz yanları olduğunda oyuncuların yaptığı geri bildirimler yani bu durumda eleştiriler bazen pek uygun olmayabiliyor.

1.jpg

PC Gamer'ın bu yazısında Paradox Interactive geliştiricilerinin, oyuncuların hoş olmayan davranışları yüzünden forumlarından uzaklaşmaya başladıkları söyleniyor. Bunda, yukarıda da bahsettiğim gibi eleştirilerin yapıcı olmamasının büyük bir rolü var. Hatta bundan bizzat bu haftaki Hearts of Iron IV geliştirici günlüğünde bahsedilmişti. Belli ki ortada bir sorun var ama tarafların bu sorunu çözmeye yönelik davranışlar sergilediği pek söylenemez. Oyuncuların yaptığı uygunsuz eleştiriler ile beraber geliştiricilerin forumdan uzaklaşmaya başlaması gibi iletişimi azaltacak hareketlerin içinde bulunulan duruma yardım etmediği ortada.

2.jpg

Konuda sadece Paradox Interactive'den bahsetmiş olsak da genele vurduğumuzda benzer manzaralarla karşılaşmak mümkün. Birkaç yıla kadar Hearthstone geliştiricilerinin kartlar üzerinde yaptığı değişiklikler, topluluk önerilerinden uzaktı. Genel olarak yapılanlar için geliştiriciler "tembel" olarak nitelendiriliyordu ve bunun geri dönüşleri tahmin edebileceğiniz üzere iyi olmadı.

Çözüm aslında çok basit gözükse de (oyuncuların uygun bir dille geri bildirim yapmaları ve geliştiricilerin mevcut sorunları ele alarak çözüm üretmeleri) siz bu konuda ne düşünüyorsunuz? Geliştiricilerin topluluk ile etkileşimleri ne şekilde olmalı? Eleştiri yaparken nelere dikkat edilmeli?

Sohbet Başlıkları
Geri Bildirimin Önemi
Yapıcı Eleştiriler
En Kötü Senaryoda Ne Yapılmalı
İdeal Topluluk İletişimi

oyun-ayrac.png

tTRiYax.png
[+] 2 üye reddga nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Topluluk yönetimi denen şey bir iş pozisyonu ve bu konumda bulunarak maaş alan, geçimini sürdüren insanlar var. Bu insanlar genellikle oyunların sosyal medya sayfalarını yönetmek gibi işlerle meşguller zira topluluğun reaksiyonları çoğu zaman geliştiricilerin veya üst düzey yöneticilerin sebep olduğu negatif veya pozitif olaylar üzerinden şekilleniyor. Ben herhangi bir firmada maaşla çalışan elemanların müşterilerinden gelen reaksiyonlar sonucu morallerinin bozulmasını veya buna bir karşı tepki göstermelerini amatörlük olarak değerlendiriyorum. Hearts of Iron IV günlüğündeki olay da amatörlüktü.

Bu gibi durumlarda yapılması gereken şey:
  • Negatif tepkinin neden kaynaklandığını anlamak
  • Bu gibi tepkilerin gelecekte yaşanmaması için önlem almak
  • Negatif tepkileri olabildiğince bastırıp, gündem haline getirmemektir.
Hearts of Iron IV bu konuda başarısız oldu zira negatif tepkiyi kendi geliştirici günlüklerinde gündeme getirdiler, artık biz, günlüklerde belki de yorumları ve orada dönen tartışmaları okumayan diğer insanlar da bu negatiflikten haberdar olduk. Tanıttıkları içeriğe böyle bir tepki geldiğini öğrendik, amatör bir şekilde incindiklerini öğrendik, günlüklerinden insanlara "bize iyi davranın" deme noktasına düştüklerini gördük.

Bunun bir sebebi de Paradox'ta geliştirici günlüklerin içeriğinin büyük oranda günlüğü yazan kişinin kontrolünde olması olabilir. Yapılan hareket yanlıştı ancak ben Paradox'un bu hareketi yanlış olarak gördüğünü düşünmüyorum zira daha sonraları yine bir başka yazıda, Leviathan eklentisi için kaleme alınmış özür metninde o kısmı alıntıladılar.

Elbette topluluk ağzına geleni söyleyemez ancak burada belirleyici faktör, çizgi, topluluğun kurallarıdır. Geliştiricilerin duyguları değil. Kurallara aykırı içerik barındıran iletiyi modere edersin, oturup adamlarla tartışıp, sonra resmi kanallardan şikayet etmezsin.

Oyuncuların, her oyun firmasının öncelikli olarak kar amacı güttüğünü ve kararların sadece birkaç ön planda olan geliştirici tarafından değil, farklı departmanlarda sayısız yönetici tarafından alındığını anlaması gerektiği kadar, oyun geliştiricilerinin de maaşlı eleman olduklarını ve her işin bir zorluğunun, bir ağırlığının olduğunu idrak etmeleri gerekiyor. Mutsuz iş ortamı küresel bir problem, siz bir ürün üretip satıyorsunuz ve müşteri para vererek aldığı hizmetten memnun kalmama hakkına sahip. Olay bana kalırsa "geliştirici/oyuncu" skalasından ziyade "mağaza/müşteri" skalasında değerlendirilmeli.
[+] 4 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#3
Özellikle son zamanlarda geliştiricilerin tabiri caizse oyuncuların görüşlerini zerre iplemediklerini düşünüyorum. Doğal olarak bu durum olumsuzluklar karşısında oyuncuları daha agresif yorumlar yapmaya itiyor.
Bireysel görüşüm, çoğu firmanın oyuncuların isteklerinden oldukça uzak hareket ettiği. Bence oyun dünyasının başlıca sorunu şu an bu.
giphy.gif
Ara
Cevapla
#4
Bana kalırsa toplulukla olan etkileşimin belli bir seviyede ve değişmez olması gerekiyor. En baştan bir politika belirlemek lazım. Belirli dönemlerde fazla ilgili gözüküp sonra uzaklaşmak olabilecek en kötü durumlardan biri. O yüzden, iletişimi sıfırda tutmamak gerektiği gibi belli bir seviyenin üstüne de çıkmamak lazım diye düşünüyorum.

Sonrasında isteklerin değerlendirilmesi, uygulanması gibi aşamalar belki daha uygun bir şekilde işler.
tTRiYax.png
Ara
Cevapla
#5
Proje bazlı iş alıyorsun ama iş yaptığın kişi ile görüşmeden ilerliyorsun, bu iş dünyasında imkazsıza yakın bir durum. Oyun dünyası da bence buna benziyor. Fark ise bir değil birden fazla alıcıya proje yapıyorsun. Dolayısıyla topluluk ile iletişim benim nazarımda çok çok önemli. Büyük firmalar dahi fazlasıyla dikkate almaya çalışıyor, hani ne yapsak beğenecekler diye düşünmüyorlar illa ki.

Olayın yapıcı eleştiri bölümü ise çok doğru. Topluluk aynı zamanda -özellikle başlarda- ürününü test eden bir oluşum. Ve her türlü yapıcı eleştiri ürününü geliştirme imkanı tanıyor, ki senin aklına gelmeyen fikirler dahi ortaya çıkabilir. Bu konuda yapıcı olmayan eleştirilere ise duygusal yaklaşmamak daha doğru bir tutum olacaktır.

En kötü senaryo deyince aklıma Cyberpunk 2077 geliyor. Çünkü çıktığında haklı olarak çok fazla olumsuz eleştiri almıştı. Ve vaat edilen üründen farklı bir oyun karşımızdaydı. Topluluk da bu farklılığın net bir şekilde eleştirdi. CDPR hisseleri düştü, şirket saygınlığını kaybetti, sürekli olumsuz yorumlara maruz kaldılar vs. ciddi bir kötü senaryo. Peki ne yapılmalı? Bence yapılacak en iyi şey eleştiriler için teşekkür edip en kısa zamanda düzenlemeler getirmek. Profesyonel hareket etmek çok önemli diye düşünüyorum.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.