04-12-2019, 17:21
Dün Eblania ülkesiyle bir oyun açtım, Hibernia'yı birleştirdim ve tamamen kolonileştirdim.
Bu yazdıklarım 1.3'e has olmayabilir, genel bazı noktalara da değineceğim.
1. Oyunda puanlarla alakalı birçok sistem oturmuş değil, Politik Nüfuz bir limitten sonra artmıyor ve oyunda bana onu kullanmayı gerektirecek etkileşim neredeyse yok. En son tüm eyaletlere tüm yatırımları koymaya başladım tanesi 80 puan oyunun sonuna kadar bonus veriyor. Bir eyalet yatırımını yapıp kalıcı bonus elde ettikten sonra oyun bu zaten yapılı demiyor, aynısını tekrardan yapabiliyorsunuz (2. bonus alınmıyor.)
2. Aile sistemini beğendim, yine ailelerin isimlerini akılda tutmak zor tıpkı ülkelerin ismini akılda tutmanın zor olması gibi (belki de biz yaşlandık) ancak en azından artık ailelerde renkle kodlama yapabiliyoruz. Bunun dışında ailelerin içerisindeki farklı karakterlerin yüzlerini çeşitli atamalar dışında görmek için bir sebebim olmadı. Hükümdarımın traitlerini çoğu zaman eventlerde özel seçenek alırsam farkettim. Oyunun o kısmı kendisini çekmiyor halen.
3. Bazı önemsiz eventlerin otomatik açılmaması ve sağa alınması hoş olmuş ancak bildirim ayarlarının da ona göre yapılması gerekiyor, keza evente tıklamıyorum ancak event otomatik geçince stability'n azaldı stability'n yükseldi diye bildirim alıyorum. Stability yükselme artma gibi durumlar bence yukarıda stability'nin parlamasıyla vs belli edilmeli. Bu basit olaylar da olabildiğince tek seçenekli olmalı diye düşünüyorum.
4. Oyun oyuncunun üstüne bonus/modifier yığmaya devam ediyor. Buluş sisteminde ucuzken istediğiniz kadar açın fiyat artmıyor. Ülke büyürse buluşların fiyatı artıyor, ancak oyun bu bilgiyi sana sunmakta yetersiz kalıyor (Base fiyatı arttı görünüyor) Omen'ler bedavaya açılıyor dolayısıyla oyunu oynarken sürekli 8 bonustan birini seçiyorsunuz, bunu yaparken söyledikleri şey Omen'i seçtikten sonra başkasını seçmenin mümkün olmaması ve oyuncuyu bu şekilde cezalandırabilme ihtimaliydi, ancak böyle bir ihtimal bence bu oyunda yok. Askeri Gelenek sistemi halen çok kötü.
5. İrlanda'yı kolonileştirirken kolonizasyon mekaniğiyle haşir neşir olma fırsatı yakaladım, resmen şaka bir mekanik. 5 altına sürekli koloni atacağımız yerin yanındaki sınır bölgesini 10'a çıkartıyoruz. Oradan koloni atıyoruz. Her kolonizasyon için ortalama bi 8-9 mouse clicki gerekiyor.
6. Genişlemek fazla kolay, yapay zeka haritadan silineceği barış antlaşmalarını kabul etmeye fazla istekli. Öte yandan bölge sayısı çok fazla, dolayısıyla şehir/yerleşim ayrımı burada büyük iş yapsa da toprakların ve nüfusların tekil önemi çok az. Tıpkı aileler ve karakterlerle bir bağ kuramadığınız gibi ülkenizdeki farklı toprakları da öne çıkartamıyorsunuz kafanızda.
7. Kabile olarak oynadığımız için reform işini denemek istedim, 1.2 ile değişen yasalarda kabilelerde soldakiler merkeziyetçiliği azaltmaya yönelik, sağdakiler merkeziyetçiliği yükseltmeye yönelik. Herhalde bir 10 senede merkeziyetçilik seviyesini 100'ledim. Oradaki yasalarda ilerlemek çok kolay, öte yandan bu yasalar dışında Civilization Value'da cap'ı yükseltmek zor.
8. Şimdi gelelim görev sistemine. Ne kadar "dinamik" olduğunu henüz yorumlayamam, ben EU4'ün en büyük açıklarının görev sistemiyle açığa çıktığını düşünüyorum, bu görev sisteminde oyunun hangi alanlarında ne derece ilginç hedefler konulabildiğine bakın. Oyunda bir şeyi yapmak bir butona basmaya dayalıysa bunu görev olarak sunmanızın bir anlamı yok, oyunun uzun vadeli uğraş gerektirebilecek strateji gerektirebilecek alanlarda verebileceği görevler sınırlı bu sebeple de en fazla fetih görevleri var. Imperator'da da özünde görevlerde ilginç bir iluzyon var, örneğin başkentinin bulunduğu bölgeyi ele geçirmeye yönelik aldığın görev ağacında demir ithal etmeni vesaire istiyor "savaşa hazırlanıyorsun" diye.
9. Son olarak canımı sıkan şey oyunda halen ciddi terim hataları var. Anlamadım EU4'ten bir adam getirdiler herhalde ekibe adam EU4'teki terminolojiyi kullanmaya devam ediyor oyunda diye tahmin ediyorum çünkü oyunun genelinde eyaletin karşılığı Province midir Area mıdır karar verilebilmiş değil. İlk başta oyun yeni geliştiriciler alışamadı dedik görev ağacında (Area) yazıyor.
Bu yazdıklarım 1.3'e has olmayabilir, genel bazı noktalara da değineceğim.
1. Oyunda puanlarla alakalı birçok sistem oturmuş değil, Politik Nüfuz bir limitten sonra artmıyor ve oyunda bana onu kullanmayı gerektirecek etkileşim neredeyse yok. En son tüm eyaletlere tüm yatırımları koymaya başladım tanesi 80 puan oyunun sonuna kadar bonus veriyor. Bir eyalet yatırımını yapıp kalıcı bonus elde ettikten sonra oyun bu zaten yapılı demiyor, aynısını tekrardan yapabiliyorsunuz (2. bonus alınmıyor.)
2. Aile sistemini beğendim, yine ailelerin isimlerini akılda tutmak zor tıpkı ülkelerin ismini akılda tutmanın zor olması gibi (belki de biz yaşlandık) ancak en azından artık ailelerde renkle kodlama yapabiliyoruz. Bunun dışında ailelerin içerisindeki farklı karakterlerin yüzlerini çeşitli atamalar dışında görmek için bir sebebim olmadı. Hükümdarımın traitlerini çoğu zaman eventlerde özel seçenek alırsam farkettim. Oyunun o kısmı kendisini çekmiyor halen.
3. Bazı önemsiz eventlerin otomatik açılmaması ve sağa alınması hoş olmuş ancak bildirim ayarlarının da ona göre yapılması gerekiyor, keza evente tıklamıyorum ancak event otomatik geçince stability'n azaldı stability'n yükseldi diye bildirim alıyorum. Stability yükselme artma gibi durumlar bence yukarıda stability'nin parlamasıyla vs belli edilmeli. Bu basit olaylar da olabildiğince tek seçenekli olmalı diye düşünüyorum.
4. Oyun oyuncunun üstüne bonus/modifier yığmaya devam ediyor. Buluş sisteminde ucuzken istediğiniz kadar açın fiyat artmıyor. Ülke büyürse buluşların fiyatı artıyor, ancak oyun bu bilgiyi sana sunmakta yetersiz kalıyor (Base fiyatı arttı görünüyor) Omen'ler bedavaya açılıyor dolayısıyla oyunu oynarken sürekli 8 bonustan birini seçiyorsunuz, bunu yaparken söyledikleri şey Omen'i seçtikten sonra başkasını seçmenin mümkün olmaması ve oyuncuyu bu şekilde cezalandırabilme ihtimaliydi, ancak böyle bir ihtimal bence bu oyunda yok. Askeri Gelenek sistemi halen çok kötü.
5. İrlanda'yı kolonileştirirken kolonizasyon mekaniğiyle haşir neşir olma fırsatı yakaladım, resmen şaka bir mekanik. 5 altına sürekli koloni atacağımız yerin yanındaki sınır bölgesini 10'a çıkartıyoruz. Oradan koloni atıyoruz. Her kolonizasyon için ortalama bi 8-9 mouse clicki gerekiyor.
6. Genişlemek fazla kolay, yapay zeka haritadan silineceği barış antlaşmalarını kabul etmeye fazla istekli. Öte yandan bölge sayısı çok fazla, dolayısıyla şehir/yerleşim ayrımı burada büyük iş yapsa da toprakların ve nüfusların tekil önemi çok az. Tıpkı aileler ve karakterlerle bir bağ kuramadığınız gibi ülkenizdeki farklı toprakları da öne çıkartamıyorsunuz kafanızda.
7. Kabile olarak oynadığımız için reform işini denemek istedim, 1.2 ile değişen yasalarda kabilelerde soldakiler merkeziyetçiliği azaltmaya yönelik, sağdakiler merkeziyetçiliği yükseltmeye yönelik. Herhalde bir 10 senede merkeziyetçilik seviyesini 100'ledim. Oradaki yasalarda ilerlemek çok kolay, öte yandan bu yasalar dışında Civilization Value'da cap'ı yükseltmek zor.
8. Şimdi gelelim görev sistemine. Ne kadar "dinamik" olduğunu henüz yorumlayamam, ben EU4'ün en büyük açıklarının görev sistemiyle açığa çıktığını düşünüyorum, bu görev sisteminde oyunun hangi alanlarında ne derece ilginç hedefler konulabildiğine bakın. Oyunda bir şeyi yapmak bir butona basmaya dayalıysa bunu görev olarak sunmanızın bir anlamı yok, oyunun uzun vadeli uğraş gerektirebilecek strateji gerektirebilecek alanlarda verebileceği görevler sınırlı bu sebeple de en fazla fetih görevleri var. Imperator'da da özünde görevlerde ilginç bir iluzyon var, örneğin başkentinin bulunduğu bölgeyi ele geçirmeye yönelik aldığın görev ağacında demir ithal etmeni vesaire istiyor "savaşa hazırlanıyorsun" diye.
9. Son olarak canımı sıkan şey oyunda halen ciddi terim hataları var. Anlamadım EU4'ten bir adam getirdiler herhalde ekibe adam EU4'teki terminolojiyi kullanmaya devam ediyor oyunda diye tahmin ediyorum çünkü oyunun genelinde eyaletin karşılığı Province midir Area mıdır karar verilebilmiş değil. İlk başta oyun yeni geliştiriciler alışamadı dedik görev ağacında (Area) yazıyor.