Bilindiği üzere, tüm etkinliklerde olduğu gibi CK3 Multiplayerlarında da oynadıkça tecrübeler edinerek kuralları şekillendiriyoruz. Özellikle bu multiplayer CK3 etkinliklerinde birçok kuralı ilk defa denediğimiz, bu alanda ilerleme katetmeye çalıştığımız bir etkinlik. Bu kurallardan bazıları başarılı olabilir, bazıları istenen sonucu vermeyebilir, gayet doğal. Bugün EU4 Multiplayerlarında kullanılan kurallar yıllar süren birikimin ve tecrübenin yansımasıdır. Ne yazık ki bu birikimi ve tecrübeyi edinmediğimiz etkinliklerde, özellikle beklemediğimiz oynanışlar geliştiren oyuncular etkinliğin sağlığını zedeleyebiliyor - özellikle konsept multiplayerlarda etkinliğin tahmin edilmeyen bir şekilde sona ermesine sebep olabiliyor. Tüm bunlar "kurallara uygun" hamleler olsa da, bunun sebebi hamlelerin meşruluğu değil, bahsedildiği üzere bu etkinliklerde kuralların henüz "oturmamış" olmasıyla alakalı. Kısacası kurallara uygun, çünkü kural eksik.
Etkinliklerde kurallar sürekli bir şekilde değişecek, her yeni etkinlikte 1-2 yeni kural veya önceki - istendiği gibi çalışmamış - kuralların kaldırılması gibi şeylerle karşılaşacağız ancak özellikle CK3 ve ANNO 1800'de içerisinde bulunduğumuz durum, etkinliklerin bir tık daha sancılı olmasıyla sonuçlanabiliyor. Buna sebep olan şey yukarıda da bahsettiğim, oyuncuların "kurallara uygun" fakat "amaçlanan oynayışa uygun olmayan" davranışları. Bunun bir örneğini HRE Multiplayer etkinliğinde görebilirsiniz. İki zafer koşulumuz vardı, birisi oyunculara HRE üzerinden hükmetmek, diğeri ise HRE'yi yıkıp diğer oyunculara hükmetmek şeklindeydi, ancak etkinliğin sonunda HRE İmparatoru olan oyuncumuz diğer oyunculara game over yedirerek etkinliği kazanmış oldu. Bu kurallara aykırı değildi, ancak "amaçlanan oynanışa uygun" da değildi. Etkinliği kim önce HRE İmparatoru olup diğerlerine game over yedirecek düşüncesiyle açmamıştık. Oyuncunun HRE İmparatoru olduktan sonra diğer oyuncuların toprağını alarak eleyebileceği aklımıza gelmemişti. Gelinen noktada tecrübe oldu ve bir sonraki etkinlikte bunu göz önünde bulundurarak bir işleyiş belirlememiz gerekecek.
Bu gibi aklımıza gelmeyen ve yaşamadığımız sürece gelmeyecek çok sayıda unsur var, bu etkinliklerde bunları yaşayıp sindirebilmemiz ve sonraki etkinliklerde kuralları bunlara göre şekillendirmemiz gerekiyor. Oyunculardan istirhamım kuralların eksik olduğu veya henüz oturmadığı bu dönemde:
Önümüzdeki CK3 etkinliği için önerilerimi aşağıda derleyeceğim, diğer oyuncular da görüşlerini belirtir:
Etkinliklerde kurallar sürekli bir şekilde değişecek, her yeni etkinlikte 1-2 yeni kural veya önceki - istendiği gibi çalışmamış - kuralların kaldırılması gibi şeylerle karşılaşacağız ancak özellikle CK3 ve ANNO 1800'de içerisinde bulunduğumuz durum, etkinliklerin bir tık daha sancılı olmasıyla sonuçlanabiliyor. Buna sebep olan şey yukarıda da bahsettiğim, oyuncuların "kurallara uygun" fakat "amaçlanan oynayışa uygun olmayan" davranışları. Bunun bir örneğini HRE Multiplayer etkinliğinde görebilirsiniz. İki zafer koşulumuz vardı, birisi oyunculara HRE üzerinden hükmetmek, diğeri ise HRE'yi yıkıp diğer oyunculara hükmetmek şeklindeydi, ancak etkinliğin sonunda HRE İmparatoru olan oyuncumuz diğer oyunculara game over yedirerek etkinliği kazanmış oldu. Bu kurallara aykırı değildi, ancak "amaçlanan oynanışa uygun" da değildi. Etkinliği kim önce HRE İmparatoru olup diğerlerine game over yedirecek düşüncesiyle açmamıştık. Oyuncunun HRE İmparatoru olduktan sonra diğer oyuncuların toprağını alarak eleyebileceği aklımıza gelmemişti. Gelinen noktada tecrübe oldu ve bir sonraki etkinlikte bunu göz önünde bulundurarak bir işleyiş belirlememiz gerekecek.
Bu gibi aklımıza gelmeyen ve yaşamadığımız sürece gelmeyecek çok sayıda unsur var, bu etkinliklerde bunları yaşayıp sindirebilmemiz ve sonraki etkinliklerde kuralları bunlara göre şekillendirmemiz gerekiyor. Oyunculardan istirhamım kuralların eksik olduğu veya henüz oturmadığı bu dönemde:
- Kural eksikliğiyle yapılabildiği bariz hamlelerde etkinliklerden/oyundan soğuma gibi durumların olmaması.
- Olabildiğince çok kural önerisinde bulunulması, tartışılması vs.
- Oyun içi bir eylemin yapılıp yapılamayacağını belirleyen ana faktör kurallardır, eğer bir hamleyi yasaklayan kural yoksa yapılan hamle o etkinlikte meşrudur ancak kuralların tam oturmadığı etkinliklerde (CK3/ANNO 1800) kurallara uyarak da etkinliğin ruhuna, yapısına zarar verici, amaçlanan oynanışın dışında hamleler yapabilirsiniz. Bu durum yaptığınız hamlenin meşru ama yanlış olduğu anlamına gelebilir. Bu hamleleri yapmanız mevcut etkinlikten ihraç edilmenizle sonuçlanmaz ancak her etkinlikte olduğu gibi sizin oynayış tarzınıza dair diğer oyunculara fikir verir.
- Etkinliklerde nihai amaç güzel vakit geçirmektir, kimse akşamları 3/4 saat gireyim de canım sıkılsın diye etkinliğe katılmıyor. Burada can sıkıcı faktörden kasıt yenilmek veya toprak kaybetmek değil, yenilmek de çoğu strateji oyununda oyunun bir parçasıdır, ancak bazı hamleler etkinliğin oyuncuların ağzında kötü tat bırakmasına sebep olabiliyor. Etkinlik yönetiminin ve kuralların amacı oyuncuların güzel vakit geçirmesinin yanı sıra, herkesin etkinlikte aradığını bulabilmesini sağlayacak ortamı oluşturmak. Bunu da hep birlikte kuralları tartışarak deneyerek yapacağız.
- Oyuncuların multiplayerdan beklentileri farklı olabilir ve bu normal bir şeydir, kimisi direkt en güçlü ülkenin başına geçmek için oynayabilir bir başkası kademe kademe ülkesini kurmak isteyebilir, burada mesele oyuncuların mpden beklentilerinin kesiştiği noktalardır. Eğer bir oyuncunun mpden beklentisi diğer oyuncuların beklentilerini imkansız hale getiriyorsa, bu durum etkinliğe zarar veren bir faktördür.
Önümüzdeki CK3 etkinliği için önerilerimi aşağıda derleyeceğim, diğer oyuncular da görüşlerini belirtir:
- Grand etkinlik açılacaksa 1066 yılında açılsın, 867'de açılacaksa Tribal yasak olsun.
- Oyuncu ülkesinin parçalanması durumunda ana unvanında savaş dışı gasp yapılamamalı.
- Teknolojik avantaj sağlayacak şekilde melez kültür/yeni kültüre geçiş gibi durumlar yasak olmalı.