15-09-2016, 22:06
Bölüm - 4 / Bağdad Fatihi Çakmak Paşa
8 Mayıs 1939, sabah saat 4.30, türk topçusu Irak sınırında ki tepeleri ve karakolları dövmeye başlar. Türkiye Cumhuriyeti artan dünya tansiyonu ile çok basit bir bahane ile -ki bu kaçakçılık olacaktır- Irak hükümeti ve devletine harp ilan etmiştir. Bu operasyonlar dizisinde ki havacılık için en önemli olay nispeten pilotların tecrübe kazanması ve daha önemlisi yeni uçakların harp performansını test etmekti. Operasyonun 11. gününde Türk 7.piyade tümeninin 17. taburu Bağdad' taki Irak başbakanlık sarayına girer. Irak hükümeti kayıtsız şartsız 20 mayıs 1939 günü teslim olur. Dış ülkelerden kınama dışında ciddi bir tepki alınmaz. Bu nispeten Çakmak Paşanın yürüttüğü yarı mekanize-yarı süvari yıldırım harbindendir.
Ordumuz 8 Mayıs 1936 günü Irak' a giriyor.
Fakat Hasdal Paşa için hava kuvvetleri beklentilerin altında kalmıştır. Zaten birkaç yakın hava desteği ve bir avuç eski avcı uçağına sahip Irak hava gücü çatışmadan büyük oranda uzak kalmıştı. Irak dikdatörü Reşad bin El Katil uçakları türkler bulamasın diye kuma gömdürmüştü. Hava kuvvetlerimiz için asıl sıkıntı AK-99' ların kronik problemleri ve çöl havasıydı. AK-99' ların motor bloğu pilotlara güven vermiyordu ve havada birçok pervanenin iflas problemi ortaya çıkmıştı. Ayrıca bazı arızalarda pilotların kendini tahliye etmesi sırasında uçağın aşırı sürati pilotların arka kanatçığa çarparak darp olması hatta hayatlarını kaybetmelerine yol açıyordu. Türk basının da mevcut sorunları abartması ve Ankara' nın baskısı ile AK-99 serüveni sona erer, CATA' da son AK-99 3 Haziran 1939 günü banttan çekilir ve üretim biter. AK-99 sadece 82 adet üretilir.
Şehit Pilot Hasan Sabbah ve arıza sonucu yere çakılan AK-99 / Musul Mayıs 1939
Paşa ciddi prestij kaybetmiştir. Cata, 7.hangar ve Hava Kurumu kriz masası oluşturur ve hızla AK-99 modeli revizyona sokulur. 17 Ağustos 1939 tarihinde AK-99T model çok ciddi revizyonlar ile genelkurmay heyetine tanıtılır. Paşa artık tecrübelidir ve heyete kabul ettirmek için uçağın üretimine çoktan başlamıştır. 17 adet ile gerçekleştirilen prototip tanıtımı Paşa için hem bir kınama hemde bir kabul getirir. AK-99T Türk hava kuvvetler tarihinin en çok üretilen modeli olacak ve gelecek kuşaklar onu GAZİ DEMİR diye hatırlayacaklardı.
Sil baştan tasarlanan AK-99T, Türklerin havacılık gururu..
8 Mayıs 1939, sabah saat 4.30, türk topçusu Irak sınırında ki tepeleri ve karakolları dövmeye başlar. Türkiye Cumhuriyeti artan dünya tansiyonu ile çok basit bir bahane ile -ki bu kaçakçılık olacaktır- Irak hükümeti ve devletine harp ilan etmiştir. Bu operasyonlar dizisinde ki havacılık için en önemli olay nispeten pilotların tecrübe kazanması ve daha önemlisi yeni uçakların harp performansını test etmekti. Operasyonun 11. gününde Türk 7.piyade tümeninin 17. taburu Bağdad' taki Irak başbakanlık sarayına girer. Irak hükümeti kayıtsız şartsız 20 mayıs 1939 günü teslim olur. Dış ülkelerden kınama dışında ciddi bir tepki alınmaz. Bu nispeten Çakmak Paşanın yürüttüğü yarı mekanize-yarı süvari yıldırım harbindendir.
Ordumuz 8 Mayıs 1936 günü Irak' a giriyor.
Fakat Hasdal Paşa için hava kuvvetleri beklentilerin altında kalmıştır. Zaten birkaç yakın hava desteği ve bir avuç eski avcı uçağına sahip Irak hava gücü çatışmadan büyük oranda uzak kalmıştı. Irak dikdatörü Reşad bin El Katil uçakları türkler bulamasın diye kuma gömdürmüştü. Hava kuvvetlerimiz için asıl sıkıntı AK-99' ların kronik problemleri ve çöl havasıydı. AK-99' ların motor bloğu pilotlara güven vermiyordu ve havada birçok pervanenin iflas problemi ortaya çıkmıştı. Ayrıca bazı arızalarda pilotların kendini tahliye etmesi sırasında uçağın aşırı sürati pilotların arka kanatçığa çarparak darp olması hatta hayatlarını kaybetmelerine yol açıyordu. Türk basının da mevcut sorunları abartması ve Ankara' nın baskısı ile AK-99 serüveni sona erer, CATA' da son AK-99 3 Haziran 1939 günü banttan çekilir ve üretim biter. AK-99 sadece 82 adet üretilir.
Şehit Pilot Hasan Sabbah ve arıza sonucu yere çakılan AK-99 / Musul Mayıs 1939
Paşa ciddi prestij kaybetmiştir. Cata, 7.hangar ve Hava Kurumu kriz masası oluşturur ve hızla AK-99 modeli revizyona sokulur. 17 Ağustos 1939 tarihinde AK-99T model çok ciddi revizyonlar ile genelkurmay heyetine tanıtılır. Paşa artık tecrübelidir ve heyete kabul ettirmek için uçağın üretimine çoktan başlamıştır. 17 adet ile gerçekleştirilen prototip tanıtımı Paşa için hem bir kınama hemde bir kabul getirir. AK-99T Türk hava kuvvetler tarihinin en çok üretilen modeli olacak ve gelecek kuşaklar onu GAZİ DEMİR diye hatırlayacaklardı.
Sil baştan tasarlanan AK-99T, Türklerin havacılık gururu..