29-12-2016, 21:30
(25-12-2016, 01:27)Kirpi : Eski oyunlarda var olan özellikleri yeniymiş gibi DLC ile karşımıza servis etmeye çalışmaları. Oyun idare eder serinin en basit oyunu ve gereksiz derece sadeleştirilmiş. Oyunun yapay zekası fena değil zorlayacak bir sürü seçenekle geliyor karşımıza . Grafik olayını kaldırıp eskisi gibi harita getirselerdi keşke böyle havaya giremiyor insan :P
Hava savaşları çok kötü, seçenek yok, uçak modeli vs. varyasyonları eski oyunlarda ki gibi fark açmıyor. Hava sahası olayı rezalet kaş yaparken göz çıkarmışlar. Rastgele bombalıyor resmen işin düşünecek bir tarafı kalmamış. Eski oyunlarında bölge bölge seçiyorduk CAS'ı, Stratejik ve Taktiksel Bombardımanı hava üstünlüğü için hava sahası yine vardı niye bu konuda kısıtlamaya gittiler anlamadım. Erzak ve lojistik hatlarını kendi oluşturup çiziyor bize imkan vermiyor. Paraşütçü komandolar uçaktan atlayınca organizasyon saçma bir derecede düşüyor. Eski oyunlarda organizasyon düşmüyordu sadece -%75 gibi bir değerde dezavantajımız oluyordu. Birliklerin saat kaçta operasyona başlayacağını seçemiyoruz hava durumu eskisi gibi çok bakılan bir etken değil. Kargo uçakları ile birliklere erzak atamıyoruz. Eski oyunlarda template olayı çok dengeli idi hangi birliği nasıl sınıflandırıp nerede kullanacağımızı rahatça ayarlaya biliyorduk gel gelelim şimdi bunu kazandığımız army exprience ile yapıyoruz. Eskiden ''Militia'' birlikleri vardı çok kısa sürede cepheye asker süre biliyorduk..Türkiye için Kuvayi Milliye diye geçiyordu ülkeden ülkeye değişiyordu da artık onlarda yok. İstihbarat sekmesi yok ? Oyunda istihbarat yok ?? Düşmanın üretimine bile müdahale edebiliyorduk. Ülkeye ajan sokmaya çalışırken anlımızdan ter akıyordu. Ya da düşmanın ülkesinde lehimize propaganda yapmak vs. vs. . Oyunda tehdit unsuru kalkmış. Civar ülkelerin bizim hakkımızda neler düşündüklerini öğrenemiyoruz ya da şöyle söyleyeyim oyun bizi takmıyor onun yerine World Tension var... Eskiden oyunda para vardı HOI serisine 4. oyun ile başlayanlar belki bilmez consumer goods'un başımıza nasıl bela olduğunu. Oyunda devlet erkanı yok onun yerine bakan atıyoruz fakat bakanları kafamıza göre değiştiriyoruz eski oyunlarda yönetim rejimine göre kafamıza göre atabiliyorduk ya da atamıyorduk belirli bir kademe seçimle geldiği için sabitti. Kısacası serinin son oyunu bana büyük bir hayal kırıklığı yaşattı. Firma artık kaliteden düşürelim fazla satsın mantığında ilerliyor , insanlar düşünmeden bu oyunu oynayabiliyor işin kötü noktası da o kafa patlatılacak bir yanı kalmamış oyunun yazık güzelim seriyi ayaklar altına aldılar...
Eleştirinde haklı olduğun yerlerin yanında bana göre haksız olduğun yerlerde var.
Hava sahası olayının buglı olması dışında (ki düzeltildi) bu kadar eleştirilmesinin nedenini çözemiyorum bir türlü. Yani 4 tane CAS birliği seçip karşıdaki birimin olduğu toprağa tıklanınca neden oyun daha simülasyon oluyor? Şimdiki sistemde bu tip angaryalar yerine birliklerin "saldırdığı" topraklara CASlar bombardıman yapıyor, varyasyonların neden eskisi kadar etkili olmadığını anlayamadım. Saatlerce HoI 3 oynadım ve aynı mantıkta yine, CAS - TAC uçakları adlarının karşılığını yerine getiriyor, CASlar saldırılarda gayet etkili, TAClar ise çok yönlülük konusunda iyi. Az imkanı olan bir devlet mesela spesifik olarak CAS yahut STR uçakları üretmek yerine TAC üretip iki iş içinde kullanabilir, bunlar gayet uygun.
Komandoların hava çıkartmasında organizasyonlarının düşmesi mantıklı değil mi? Sonuçta nokta atışı yapmıyor transport planeler, bölükler birleşene kadar küçük gruplar halinde geziyorlar.
Erzak ve lojistik hatlarını kendin çizmek istemeni anlıyorum, ancak ben bunun operasyonel herhangi bir derinlik sağlayacağını zannetmiyorum, böyle bir şeyin yapılmasının gereksiz angarya yaratacağını düşünüyorum ve oyunun bir "Grand Strategy" olduğunu, "Logistics simulator" olmadığını hatırlatmak istiyorum. HoI 3'ün en çok eleştirilen yönlerinden birinin erzak sisteminin karmaşıklığı olduğunuda eklemek isterim.
Politik özelliklerin azalması hakkındaki fikirlerine katılıyorum.
Army Experience bence oyuna güzellik katan bir mekanik. Zaten istediğin gibi orduna tatbikat yaptırıp army experience kazanabiliyorsun, istediğin şekilde tümenlerini kendin yaratıyorsun. Gidip militia tuşuna basmak yerine atıyorum 10000 kişilik bir tümen değil 1000 kişilik bir "garnizon" bir "militia" grubu kurabiliyorsun, bu grupları ister yeni teknolojiler ve ağır silahlarla donatıyorsun, ister bir militianın olması gerektiği gibi basic silahlarla cepheye yolluyorsun ve zaten oluşturabileceğin milis tümenler elit tümenlere göre daha erken eğitiliyor. HoI serisinde templateleri bu kadar özgür bırakıp, insana onlarca ayrı strateji sunan başka bir oyun daha yok bence. Yani "supply" mekaniğinin yerini direk ordusal materyaller almış, tümene biraz eski top ve basit silahlar verirsen militia elde edersin zaten, ismini de ayarlayabiliyorsun, dahada fazla stratejik derinlik ve özgürlük sağlayamazlardı burada.
Yeni oyunda para biriminin kullanılmamasını oyuna denge getirmek uğruna yapıldığını düşünüyorum.
İstihbarat mekaniklerinin olmaması büyük eksiklik, umarım dlcler ile getirirler.
HoI 4 belirli oyunlara çok fazla vakit harcayamayan ve grand strategy türünü sevenler için biçilmiş kaftan. Ne CiV serisi kadar yüzeysel, ne de "Matrix" oyunları kadar karmaşık, ancak olabildiğine eğlenceli. Ben bu yönden bakıyorum olaya.