İleti Sayısı: 2,263
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
47
17-01-2019, 21:20
(Son Düzenleme: 06-02-2019, 20:19, Düzenleyen: Ayro.)
Europa Universalis 4 için düzenlenen Ocak ayı multiplayer etkinliğine hoş geldiniz.
Etkinlik Bilgisi |
Oda Adı | Strategyturk EU4 Ocak Multiplayer |
Hız | 2 - 3 |
Ledger | Limitli |
Oyun Günleri | Çarşamba-Pazar |
Oyun Saatleri | 21.00 - 00.30 |
Victory Cards | Kapalı |
Lucky Nations | Kapalı |
|
Başvurmadan Önce |
Etkinliğe katılan tüm oyunculardan diğer oyunculara ve etkinliğe saygı göstermeleri beklenir. Oyuncular hem oyun içerisinde hem de oyun dışında oyunla ilgili tartışmalarda saygı çerçevesinde hareket etmeli, etkinlikte diğer oyuncuların keyfini kaçırabilecek eylemlerden kaçınmalıdır. Katıldığını belirten tüm oyunculardan etkinliğe özenle yaklaşması, çeşitli sebeplerden oyuna katılamayacağı zaman bunu bildirmesi ve basit sebeplerden etkinliklerden ayrılmaması beklenir. Multiplayerdaki eylemlerde yegane karar mercisi GM'dir, tüm oyuncuların etkinlikteki önceliklerinin eğlenceli ve güzel zaman geçirmek olması beklenir, hırs yaparak tartışmalara ve kavgalara sebep olan, etkinliğe ve diğer oyunculara saygısızlık gösteren oyuncular etkinlikten çıkarılabilirler.
Eğer kolay sinirlenen ve insanların ne için bir araya geldiğini unutabilen biriyseniz lütfen bu etkinliğe katılmayın.
|
Başvuru Şekli |
Oyunculardan katılım mesajlarında aşağıdaki unsurları belirtmiş olması beklenir.
Steam Linki
Oyun Saati
Tercih Edilen 3 Ülke
(Avrupa'da 1 major, Avrupa-dışı herhangi bir ülke, Avrupa'da 1 minor)
Avrupa'daki major ülkeler: İngiltere, Fransa, Kastilya, Avusturya, Osmanlı, Polonya, Moskova, Danimarka.
Etkinliğe başvuru yapmış herkes konunun ilk mesajını okumuş ve onaylamış sayılır.
Oyuncuların ülkeleri tarafımca belirlenecektir.Buradan duyurulacak bir günde etkinlik başlamadan ilan edilir.Boşta kalan oyuncular tercih edilmeyen coğrafyalara yerleşebilir.
|
Kurallar |
Etkinliğe katılan oyuncuların kuralları okuduğu ve kabul ettiği varsayılır.
Kurallarda spesifik bir şekilde yasaklanmamış unsurlar, GM aksini belirtmediği müddetçe meşru eylem olarak görülür.
Gerekli görülmesi durumunda kural değişiklikleri yapılabilir.
1. Eğer bir oyuncu oyun içerisinde sebep göstermeden kasti bir şekilde oyundan ayrılırsa ülkesiyle barış yapılabilir, o günki oyunun sonrasında bu oyuncunun ülkesine yeni oyuncu alımı yapılabilir.
2. Üst üste 2 oyuna sebep belirtmeden katılmamış oyuncular oyundan çıkarılabilirler.
3. Herhangi bir sebepten katılım gösteremeyeceğini belirtmiş oyuncular, kendi ülkelerine yedek oyuncu bulmakla mükelleftir.
4. Normalde oyuncusu olan bir ülkeye o oyuncu etkinlikten çıkarılmadıkça başka oyuncu alınmaz.
5. Herhangi bir sebepten oyuncu değişimi yaşanmış ülkede yeni oyuncudan eski oyuncunun antlaşmalarını devam ettirmesi beklenmez.
1. Oyuncular kolonilerine, şehirlerine veya client state vassallarına uygun olmayan veya oyunun RP havasına hasar verebilecek isimler veremez.
2. Oyunda herhangi bug veya exploitten yararlanılamaz, oyuncular decision kullanma dışında başkentlerinin olduğu kıtayı ve kültürlerini değiştiremezler veya kastî bir biçimde değişmesine sebep olamazlar.
3. Oyuncular alakasız ülkelerle oynarken sırf arkadaş oldukları için birbirleriyle müttefik olamaz veya birbirine yardım edemez.
4. Oyuncular birbirlerinin isyanlarını sadece aynı düşmanla aktif bir şekilde savaşıyor olmaları durumunda bastırabilir.
5. Oyuncular arası toprak satışı yasaktır. Ekstrem durumlarda gm ile görüşüp azami satış yapılabilir. Gm ile görüşülmeden ve genel chatte duyurulmadan yapılan satışlarda yaptırım uygulanır.
6. Başka bir oyuncu ülkesinin borcunu kapatmak ve gift atmak yasaktır.
7. Oyunun mekaniklerine aykırı şekilde, uzun süreli saldırmazlık paktları, sınır çizmeler vb. durumlar yasaktır.
8. Oyuncular herhangi bir sebepten kendi ülkesine kastî bir şekilde zarar veremez (İsyancılarla Rev olmak, din değiştirmek, bilerek disaster çıkarmak, -%99 WS'de anlaşmamak gibi)
9. Oyuncular oyuncu overlorda sahip olamaz, vassal hale getirilen oyuncunun eğer oyun gününün yarısına gelinmemişse o oyun günü içerisinde, eğer yarısı geçilmişse ertesi oyun günü içerisinde bağımsızlığını edinmesi gerekir.
10. Oyuncuyla savaşta olan yapay zeka ülkelerden tehditle toprak alınamaz.
11. Savaş esnasında oyuncu düşmesi gibi durumlarda oyun durdurulur, bu esnada savaştaki ülkelerle antlaşma yapılamaz.
12. Oyuncular bir ideayı açtıklarında o ideanın aksi felsefesindeki ideayı açamaz hale gelirler. Zıt felsefede idealar aşağıda belirtilmiştir:
- Defensive - Offensive
- Quality - Quantity
- Religious - Innovative
- Religious - Humanist
- Trade - Economic
13. Din savaşı liglerine başkenti avrupada olan tüm hristiyan devletler katılmak zorundadır. Ligler kurulduktan sonraki ilk 5 yıl din savaşı başlatılamaz.
14. Vassal devletlerin bağımsızlık savaşına sadece overlord olan devletle rival veya enemy olan devletler katılabilir.
15. Aynı regionda toprağı olan 2 GP rival olmak zorundadır. 3 rivalden 2'si aynı olmayan oyuncular ally olamaz. Her oyuncunun 1 tane great power müttefiklik sınırı vardır. Great power olmayan 1 oyuncu ile dost olabilme sınırı vardır. Dost olunan oyuncu great power ise 2 hakkını da kullanmış sayılır.
16. Oyuncuların Keşif çağında sadece 3 Regionda toprağı olabilir, her çağ başına bu sayı +1 artar. Son çağda herhangi bir region sınırı yoktur. Vassal ve PU ülkeler bu kurala tabi değildir. Horde devletler ve tüccar cumhuriyetleri için bu kural geçerli değildir. Osmanlı ve Rusya(Moskova değil) devletlerinin region limiti +1 fazladır. Exploration ve Expansion idea gruplarının ikisini de bitiren devletler +1 region hakkına sahip olur.
17. Eğer region limitindeyseniz sonradan vassal bırakma koşuluyla başka bir regiondan toprak alamazsınız.
18. 1700 yılından sonra(veya oyun günü 1700'e yakın bir tarihte bittiğinde) Ming devleti oynanabilir hale gelir. Ming devletine gelen oyuncu diğer oyuncuları tributary yapabilir.
19. Bir devlet aşağıdaki durumlardan en az birini sağlıyorsa subsidies atabilir.
- Sub atacağı ülke rivallerinden biriyle savaştaysa.
- Sub atacağı ülke ile aynı tarafta savaştaysa.
Sub miktarı sub atan ve atılan ülkenin aylık gelirinin %10'unu geçemez. Barış dönemindeki ülkeler en fazla 1 kişiye sub atabilirler, savaş döneminde 2. şartı sağlayan başka bir ülkeye de sub atılabilir.
20. Bir ülke oyuncu değiştirdiğinde o ülkeye ilk 2 sene savaş ilan edilemez.
21. Ana karadaki topraklarınızdan atılırsanız koloni devletinize geçebilirsiniz, ülkenin durumu ilhaka gidiyorsa GM onayı ile oyun sırasında koloni devletinize geçebilirsiniz.
1. Oyuncular birbiriyle sahte savaşlar yapamazlar.
2. Oyuncular düşman ittifakla olan antlaşmalarında %100'ü geçemez, eğer herhangi bir oyuncu ayrı bir şekilde antlaşmak istiyorsa onun yüzdesi ayrı sayılır.
3. %100 WS'lik ülke serbest bırakmalar yapılamaz.
4. Önemli savaşlarda veya barış antlaşmaları esnasında talep olması durumunda oyun hızı azaltılabilir.
5. Oyuncular birbirini ilhak edebilir.
6. Savaş açılan oyuncuya yardım etmek için erkenden koalisyon savaş ilanı, HRE din savaşı ilanı vb. hususlar yapılamaz.
7. Bir oyuncu oyun içerisinde unconditional surrender ile teslim olduğunda karşı taraf antlaşma göndermek zorundadır.
8. -%99 savaş skorunda bulunup antlaşma imzalamamak ülkeye bilinçli olarak zarar vermek olarak sayılır.
9. Oyuncular savaştaki ülkeye müttefiklik atıp sonradan savaşa dahil olamaz. Enforce peace veya Intervene yapabilir. (Yapay Zeka ülkeler dahildir)
10. Surrender veren oyuncunun savaş müttefiğinden toprak isteniyor ve alınamıyorsa savaş devam ettirilebilir. Surrender vermeden önce karşı taraf ve müttefiğinizle iletişimde olmanız önerilir.
11. Oyuncular savaşma niyetlerinin olmadığı savaşlara katılamazlar, savaşta yer alan ülkeler savaşın ilk 5 senesi içerisinde koşulsuz teslimiyet veremez.
12. Oyuncular savaşın parçası olan tüm ülkelerle ayrı barış yapabilirler, savaş lideri koşulsuz teslimiyet verirse lider üzerinden savaştaki diğer ülkelerden toprak alınabilir.
13. Oyuncular savaş açılan ülkeye fayda sağlamak için savaş açamaz, kaybetme amacıyla savaş açamazlar, toprak takasından ibaret sahte savaşlar yapamazlar.
14. Savaşlarda yapay zeka savaş lideri üzerinden oyuncu toprakları alınamaz, oyuncu ülkeleri arasındaki savaşlarda claim atılmamış topraklar fethedilemez, oyuncular işgal edemedikleri toprakları barış antlaşmasında talep edemezler. Son çağda claim kuralı geçerli değildir.
15. Oyuncular barış anlaşmalarında çizgi şeklinde veya anlaşılan devletin toprak bütünlüğünü bozacak şekilde toprak alamazlar/ülke serbest bıraktıramazlar. Bu toprakların limanları aynı deniz içindeyse ayrılmış sayılmaz. (Yapay Zeka ülkeler bu kurala dahildir)
16. Savaş skoru %30'a ulaşmayan savaşlara enforce atılamaz.
17. Herhangi bir savaşa giren devlet savaşa girmesinin ardından 1 yıl geçtiği anda savaşta aktif olarak yer almaya başlamış olmak zorundadır.
|
Etkinlik Konusu |
Multiplayer etkinliğine dair tüm duyurular, bilgi ve içerik bu konu içerisinde bulunacaktır. Her rehostta save indirme linki, oyuncuların daha kolay yükleyebilmeleri için bu konuda paylaşılacaktır. Bu konuda yapılmış duyuruların her oyuncu tarafından görüldüğü ve okunduğu varsayılır. Oyuna katıldıktan sonra herhangi bir sebepten oyuna gelememe veya yetişememe gibi durumlarda bunla ilgili bu konu üzerinden tüm oyuncuları bilgilendirmeniz beklenir. Bunun yanı sıra her oyun günü sonrası oyuncu ülkelere dair development istatistikleri ve harita bu konu altından paylaşılacaktır. Oyuncular oyun sonrasında gidişatlarını bu konu altından resimlerle anlatabilir veya RP yapabilir. Etkinliğe katılmış tüm oyuncuların bu konuyu ve bu konudaki duyuruları takip etmesi ve konuya katılım göstermesi beklenir.
|
İleti Sayısı: 3,510
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
51
•
İleti Sayısı: 2,263
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
47
Şuan yazan kurallar Aralık Multiplayer etkinliğinin aynısı. Üyeler kurallar hakkında fikirlerini belirtebilir, yeni önerilerde bulunabilir.
Eklenmesi-değşmesi muhtemel kurallar
- Osmanlı ve Rusya'nın +1 region hakkına sahip olması.
- 1700 yılından sonra Ming'e gelecek oyuncunun diğer oyuncuları tributary alabilmesi.
- Enforce yapılabilmesi için gereken savaş skorunun artırılması.
- Gift, subsidies ve borç verme kurallarında değişiklik.
•
İleti Sayısı: 5,902
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
37
17-01-2019, 21:44
(Son Düzenleme: 17-01-2019, 21:46, Düzenleyen: Voidian.)
Alıntı:15. Oyuncular barış anlaşmalarında iki ülke arasına sınır çekmeye yönelik veya anlaşma yapılan ülkeyi ikiye bölmeye yönelik çizgi şeklinde toprak alamazlar.
Bu kuralın geçtiğimiz mpde bazı spesifik durumlarda savaşı kazanan devleti adil olmayan bir şekilde kısıtladığını düşünüyorum. Eğer şehirlerin limanı aynı deniz tile'ında ise toprak kaybeden ülkenin bölünmemiş sayılacağı yönünde değiştirilmesini öneriyorum.
Örneğin böyle bir ülkeden Modena, Ferrara ve Romagna'yı almak bölmek sayılmamalı;
Edit: İlk 3 öneriye doğrudan katılıyorum. 4. madde içinse önerim giftte %10un devam etmesi, subsidies ve borcun tamamen yasaklanması.
İleti Sayısı: 5,902
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
37
•
İleti Sayısı: 184
Üyelik Yılı: 2018
Imperium:
1
https://steamcommunity.com/id/rawwrath1
338 saat
Fransa
Vijayanagar
Brandenburg
•
İleti Sayısı: 12,454
Üyelik Yılı: 2017
Imperium:
100
Muscovy
Bahmanis
Brandenburg
2370 Saat
https://steamcommunity.com/id/PCOyun
•
İleti Sayısı: 130
Üyelik Yılı: 2018
Imperium:
0
Fransa
Macaristan
Kara Koyunlu
351 saat
•
İleti Sayısı: 1,034
Üyelik Yılı: 2018
Imperium:
10
17-01-2019, 23:25
(Son Düzenleme: 17-01-2019, 23:25, Düzenleyen: Ferreke.)
İngiltere Hollanda Malakka
1350 saat
•
İleti Sayısı: 2,263
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
47
@ Türkopol @ mlhblkc @ Hüdavendigar
Baya istekliydi bu arkadaşlar, kaçmasınlar konuyu.
Aşağıdaki 1 üye Ayro nickli üyenin bu iletisini beğendi:1 üye Ayro nickli üyenin bu iletisini beğendi.
• Türkopol
İleti Sayısı: 131
Üyelik Yılı: 2017
Imperium:
1
https://steamcommunity.com/id/vokae/
870 Saat
Polonya Bahmaniler Portekiz
•
İleti Sayısı: 716
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
7
Danimarka isviçre ashikaga
1756 saat
https://steamcommunity.com/id/sxarios
•
İleti Sayısı: 106
Üyelik Yılı: 2017
Imperium:
0
1. Kastilya
2. Malacca
3. Mali
316 Saat
•
İleti Sayısı: 21
Üyelik Yılı: 2018
Imperium:
0
•
İleti Sayısı: 22
Üyelik Yılı: 2017
Imperium:
0
Polonya
Burgonya
Timurlular
537 saat
https://steamcommunity.com/profiles/76561198066882863/
Multiplayer oyunnlara getirilen birçok kuralın yersiz olduğunu düşünüyorum. Sonuçta multiplayerın güzel yanı insanların yapay zekaya mahkum olmadan birbirleriyle sınırsız diplomasi yapabilmesidir. Bu şekilde borç ödememe veya hediye yollamayı kısıtlayan tarzda kurallar bu diplomasi sınırsızlığını kısıtlayacaktır.
Yine aynı şekilde
"15. Aynı regionda toprağı olan 2 GP rival olmak zorundadır. 3 rival'ından 2si aynı olmayan oyuncular ally olamaz. Her oyuncunun 1 tane great power müttefiklik sınırı vardır.Great power olmayan 1 oyuncu ile dost olabilme sınırı vardır.Dost olunan oyuncu great power ise 2 hakkını da kullanmış sayılır."
bu kural da diplomasi sınırsızlığını önemli ölçüde baltalayacaktır. Her insan kendi ülkesinin çıkarlarını gözetebilir ve buna göre politika değişikliklerine gidebilir. Fakat bu şekilde oyunun rival mekanizmasına muhtaç kalacağız. Rival mekanizması da bu şekilde çalışması için tasarlanmadığı için ve amacı apayrı bir şey olduğu için, oyunda doğal olmayan süreçler yaşanacaktır.
Bana kalırsa kurallar bakımından özgürleşme yoluna gitmeliyiz. Sonuçta önemli olan şey denge değil, eğlenmek.
Ya bir yolunu bulurum, ya da bir yol yaparım.
İleti Sayısı: 2,263
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
47
(18-01-2019, 19:08)Hüdavendigar : "15. Aynı regionda toprağı olan 2 GP rival olmak zorundadır. 3 rival'ından 2si aynı olmayan oyuncular ally olamaz. Her oyuncunun 1 tane great power müttefiklik sınırı vardır.Great power olmayan 1 oyuncu ile dost olabilme sınırı vardır.Dost olunan oyuncu great power ise 2 hakkını da kullanmış sayılır."
bu kural da diplomasi sınırsızlığını önemli ölçüde baltalayacaktır. Her insan kendi ülkesinin çıkarlarını gözetebilir ve buna göre politika değişikliklerine gidebilir. Fakat bu şekilde oyunun rival mekanizmasına muhtaç kalacağız. Rival mekanizması da bu şekilde çalışması için tasarlanmadığı için ve amacı apayrı bir şey olduğu için, oyunda doğal olmayan süreçler yaşanacaktır.
Bana kalırsa kurallar bakımından özgürleşme yoluna gitmeliyiz. Sonuçta önemli olan şey denge değil, eğlenmek.
Diplomasi sınırsızlığı olunca oyuncular dinamik diplomasi yapmaktan çok 4-5 kişi birleşip 1 kişiyi yok ediyorlar. Bu durumda o 1 kişinin de çok eğlendiğini sanmıyorum.
Aşağıdaki 2 üye Ayro nickli üyenin bu iletisini beğendi:2 üye Ayro nickli üyenin bu iletisini beğendi.
• Ferreke, Menars
İleti Sayısı: 7
Üyelik Yılı: 2018
Imperium:
0
18-01-2019, 19:42
(Son Düzenleme: 18-01-2019, 19:48, Düzenleyen: Grüner Teufel.)
Kastilya
Tunus
Bavaria
429 saat
https://steamcommunity.com/profiles/76561198242152226
(18-01-2019, 19:23)Ayro : (18-01-2019, 19:08)Hüdavendigar : "15. Aynı regionda toprağı olan 2 GP rival olmak zorundadır. 3 rival'ından 2si aynı olmayan oyuncular ally olamaz. Her oyuncunun 1 tane great power müttefiklik sınırı vardır.Great power olmayan 1 oyuncu ile dost olabilme sınırı vardır.Dost olunan oyuncu great power ise 2 hakkını da kullanmış sayılır."
bu kural da diplomasi sınırsızlığını önemli ölçüde baltalayacaktır. Her insan kendi ülkesinin çıkarlarını gözetebilir ve buna göre politika değişikliklerine gidebilir. Fakat bu şekilde oyunun rival mekanizmasına muhtaç kalacağız. Rival mekanizması da bu şekilde çalışması için tasarlanmadığı için ve amacı apayrı bir şey olduğu için, oyunda doğal olmayan süreçler yaşanacaktır.
Bana kalırsa kurallar bakımından özgürleşme yoluna gitmeliyiz. Sonuçta önemli olan şey denge değil, eğlenmek.
Diplomasi sınırsızlığı olunca oyuncular dinamik diplomasi yapmaktan çok 4-5 kişi birleşip 1 kişiyi yok ediyorlar. Bu durumda o 1 kişinin de çok eğlendiğini sanmıyorum. 4-5 kişinin birleşip 1 kişiyi yok etmesi bence gerçekçi birşey ve o yok edilen 1 kişinin diplomatik ilişki trafiğinde geri kalmasının eseridir. 2 aynı rival kuralını 1 aynı rival'a indirmek hiç değilse oyunu daha gerçekçi kılacaktır ve oyun diplomasisini hareketlendirecektir diye düşünüyorm.
İleti Sayısı: 1,039
Üyelik Yılı: 2018
Imperium:
6
18-01-2019, 19:48
(Son Düzenleme: 18-01-2019, 19:48, Düzenleyen: Alduin.)
Moskova
Bahmaniler
Bradenburg
625 saat
•
İleti Sayısı: 2,263
Üyelik Yılı: 2016
Imperium:
47
(18-01-2019, 19:42)Grüner Teufel : 4-5 kişinin birleşip 1 kişiyi yok etmesi bence gerçekçi birşey ve o yok edilen 1 kişinin diplomatik ilişki trafiğinde geri kalmasının eseridir. 2 aynı rival kuralını 1 aynı rival'a indirmek hiç değilse oyunu daha gerçekçi kılacaktır ve oyun diplomasisini hareketlendirecektir diye düşünüyorm.
Yeri geldiğinde topluca girilebilir 1 kişiye ancak bu 4-5 kişinin müttefikliğini bozması için bir sebep yoksa neden bozsunlar? Aralarındaki sınırı %100 güvenceye alıp bütün güçlerini diğer oyunculara yöneltmeleri ne kadar adil ve strateji içeriyor? Eğer herkes bir tarafı ile sonsuza kadar müttefik olup sürekli diğer taraf savaşırsa oyun bloklara ayrılır ve hep aynı savaşları izlediğimiz için hiç bir keyfi kalmaz.
Oyunda tek diplomatik aksiyon müttefik olmak değil. Bir savaşa katılmanız gerekirse Enforce ve Intervene mekaniklerini kullanabilirsiniz.
Aşağıdaki 1 üye Ayro nickli üyenin bu iletisini beğendi:1 üye Ayro nickli üyenin bu iletisini beğendi.
• Voidian
İleti Sayısı: 7
Üyelik Yılı: 2018
Imperium:
0
(18-01-2019, 20:23)Ayro : (18-01-2019, 19:42)Grüner Teufel : 4-5 kişinin birleşip 1 kişiyi yok etmesi bence gerçekçi birşey ve o yok edilen 1 kişinin diplomatik ilişki trafiğinde geri kalmasının eseridir. 2 aynı rival kuralını 1 aynı rival'a indirmek hiç değilse oyunu daha gerçekçi kılacaktır ve oyun diplomasisini hareketlendirecektir diye düşünüyorm.
Yeri geldiğinde topluca girilebilir 1 kişiye ancak bu 4-5 kişinin müttefikliğini bozması için bir sebep yoksa neden bozsunlar? Aralarındaki sınırı %100 güvenceye alıp bütün güçlerini diğer oyunculara yöneltmeleri ne kadar adil ve strateji içeriyor? Eğer herkes bir tarafı ile sonsuza kadar müttefik olup sürekli diğer taraf savaşırsa oyun bloklara ayrılır ve hep aynı savaşları izlediğimiz için hiç bir keyfi kalmaz.
Oyunda tek diplomatik aksiyon müttefik olmak değil. Bir savaşa katılmanız gerekirse Enforce ve Intervene mekaniklerini kullanabilirsiniz.
4-5 kişi müttefik olup 1 kişiye dalsa bile sınırlar güvende değildir illa ki çıkar çatışmaları başlaycaktır ve ihanetler olacaktır. Saldırılan kişi vaadler sunarak ittifakı bozmaya çalışmalı ve kendi etrafına adam toplamalı. Rival kuralı bence oyunu tekdüze yapıyor ve blokları kesin olarak ayırıyor yani kimin kime düşman olacağı belli oluyor ve pazarlık gibi diplomatik aksiyonlara mahal kalmamış oluyor. İnsanlar sunulan vaadlere göre taraf değiştirme hakları olmalı. Rival kuralı ile müttefiklerimizi hoşnut tutmak zorunda değiliz çünkü bize karşı ittifak kuramıyorlar. Bence oyunu insanca oynamalıyız makine gibi değil yani oyunculara daha esnek bir oyun alanı bırakmak gerekiyor, oyun başından belirlenen salt bloklar yerine.
|