Panzer Campaigns'te Hücum ve İkmal
#1
Bu renkteki yazı First World War Campaigns serisi için geçerlidir, Panzer Campaigns için bakıyorsanız oraları es geçin. Bu renkteki yazı Modern Campaigns serisi için geçerlidir, Panzer Campaigns için bakıyorsanız oraları es geçin. Panzer Battles için şuraya bakınız.

İçindekiler:
1-) Hücum
i-) Genel
a-) Temel Hücum Hesabı
i-) Hücumda Saldıran Birlikler
ii-) Hücum Sınırlılıkları ve Değişkenler
iii-) Hedef Savunma Değişkenleri
iv-) Hücum Bedeli
v-) Harita Üzerindeki Sonuçlar
b-) Hücum Değerleri ve Değişkenleri
i-) 0 Menzilli Sert Saldırı Değerleri
ii-) Hücumda Hareket Etkisi
iii-) Hücumda Arazi Etkisi
iv-) Birlik Değişkenleri
v-) Desteksiz Araç Cezası
vi-) Atlı Hücum
vii-) Yıkım Birlikleri ve Hücum
viii-) Karma Organizasyon Cezası
ix-) Özel Bokaj Kuralı
c-) Hücum Çözümlemesi
i-) Saldırana Aksaklık Etkisi
ii-) Savunanın Çekilmesi
iii-) Fanatik Milletler
iv-) Özel Çekilme Kuralı

Hücum

Genel

Hücum, burada gerçek anlamında süngü mesafesine yanaşıp süngü hücumuna kalkmayı değil, bir altıgenden kısa mesafede bir tarafın diğer tarafı yerinden kaçırmaya çalışmasını temsil etmektedir. Hücum, birliklerin bulunduğu bir veya birkaç altıgenden bunlarla bitişik ve düşman birliklerinin bulunduğu bir altıgene yapılır. Birlikleri seçip düşman altıgenine hareket ettirmeye çalışarak hücum oluşturulur (bu sırada düşmandan ani hedef atışı gelebilir), hücuma kaldırmak istediğiniz bütün birlikleri eklediğinizde Assault>Resolve Assault düğmesinden hücumu çözümleyip hücumun sonuçlarını görürsünüz.

Temel Hücum Hesabı

Hücumda Saldıran Birlikler

Hücumda iki ayrı hesap aynı anda yapılır. Biri taarruz eden tarafın hücumu ve savunan tarafın savunmasına göre, diğeri savunan tarafın hücumu ve taarruz eden tarafın savunmasına göre.

Temel Sınırlılıklar ve Değişkenler

Taarruz eden taraf için:

Sadece hücum değeri 0, aksak, Broken, sabit (Fixed), demir yolu modunda olmayan, siper kazıyor veya köprü kuruyor olmayan ve maksimum yorgunluklu olmayan birlikler hücuma kalkabilir. Hareket etmesi için yürüyüş modunda olmak zorundaki birlikler hücuma kalkamaz. Hücuma kalkan birlikler savunan birliğin olduğu altıgene girebiliyor olmak zorundadır (yani ırmağın bir tarafından öbür tarafına çoğu birlik için yürüyüş modunda köprüleri veya botları kullanmak dışında hücuma kalkamazsınız). Hücuma kalkan süvari harici yürüyüş modunda olan veya Kıt Mühimmat (Low Ammo) durumunda olan birlikler normalin dörtte biri hücum değeriyle hücuma kalkar. İkisi de varsa normalin on altıda biri değerinde hücuma kalkar. Piyadeler hücuma kalkarken birlik mevcudu doğrudan kullanılmaz, Atış Efektifliği ile oranlanmış mevcut kullanılır.

Savunan taraf için:
  • Aksak, kıt mühimmatlı veya siper kazıyor olan birliklerin savunmada hücum değeri bunların her biri için yarıya iner.
  • Yürüyüş veya demir yolu modundaki birliklerin savunmada hücum değeri dörtte bire iner.
  • Köprü yapım ve bakımıyla uğraşan istihkâm birliklerinin savunmada hücum değeri yarıya iner.
  • Yönlü birliklere tamamıyla bu birliklerin baktığı yöndeki altıgen ve bunun bitişiğindeki iki altıgen haricindeki altıgenlerden hücuma kalkılıyorsa bu birliklerin savunmada hücum değeri 0'dır.
  • Mayın döşeyen veya temizleyen birliklerin savunmada hücum değeri yarıya iner.
  • Broken birliklerin savunmada hücum değeri normalin dörtte bire iner.
  • Piyadeler hücuma kalkarken birlik mevcudu doğrudan kullanılmaz, Atış Efektifliği ile oranlanmış mevcut kullanılır.

Hedef Savunma Değişkenleri

Düşman hedefinin savunma değerleri şunlarla değişebilir:
  • Sığınaklar ve koruganlar/tabyalar ile kaleler. Hedef birliklerden araç cinsinden olmayan birliklerle motorize ve mekanize piyadeler konuşlandırıldığında hedefte varsa bunlardan faydalanır.
  • Yürüyüş veya demir yolu modundaki çekili top harici hedef birliklerin savunması normalin yarısıdır. Bu modlardaki çekili topçuların savunması normalin dörtte biridir.
  • Yürüyüş veya demir yolu modundaki birlikler arazi etkilerinden faydalanamaz.
  • Kıt yakıtlı araçların savunması normalin yarısıdır.

Hücum Bedeli

Manual Defensive Mode opsiyonel kuralı açıksa hücum etmenin bir hareket bedeli yoktur. Atlı hücuma kalkan süvari haricindeki diğer durumlarda hareket hakkının 2/3'ü ya da savunan tarafın altıgenine hareket etme bedelinden hangisi en büyükse bedeli odur; ancak kalan hareket hakkı toplam hakkın 2/3'ü kadar veya fazla, savunan tarafın altıgenine hareket etme bedelinden az ise kalan hareket hakkının tamamı kullanılarak hücum edilebilir.

Yani 1 kere ateş edip sonra hücum etmeniz (ani hedef atışlarıyla birlik aksak olmadıysa) her zaman mümkün ama hücum edip sonrasında ateş etmek her zaman mümkün olmayabilir.

Harita Üzerindeki Sonuçlar

Varsayılan olarak hücum sonuçları savunan tarafın olduğu altıgenin üzerinde, aralarında / olacak şekilde gösterilir. /'nin sol tarafı hücum edenin, sağ tarafı savunanın zayiatını belirtir.

Hücum Değerleri ve Değişkenleri

0 Menzilli Sert Saldırı Değerleri

Bazı birliklerin 0 menzilli sert saldırı değerleri bulunabilir. Bu, o birliklerdeki kısa menzilli tanksavar silahlarını temsil eder. Bu değer, Alternative Assault Resolution Opsiyonel Kuralı açıkken hücum hesabında (taarruzda veya savunmada olup olmaması fark etmeksizin) hakikî sert hedeflere sert saldırı değeri olarak kullanılır. Bu değer (taarruzda veya savunmada olup olmaması fark etmeksizin) hücum hesabında hakikî sert hedeflere sert saldırı değeri olarak kullanılır. Bu kural açık değilken bu değerin oyuna herhangi bir etkisi yoktur. Bu kural bulunmaz. Sığınak ve korugan/tabya/kale içindeki piyadenin bu durumda sert hedef sayılmadığını unutmayın.

skiciler.PNG
Resim Moscow '42'den. 0 menzilli sert saldırı değeri olan bir birlik. Kalinin Cephesi 22. Ordu 147. Skici Tabur


Hücumda Hareket Etkisi

Bir yerden özel olarak yürüyüş modunda geçmek zorunda olan birlikler (ırmak üzeri köprülerin olduğu yerler ve paletli araçlar için yol boyu bataklık ve batak orman altıgenleri gibi), buralara hücum etmek için yürüyüş modunda olmalıdır.

Hücumda Arazi Etkisi
  • Hücum ve savunmadaki birliklerin altıgen kenarlarının değişkenlerinin mutlak değerce en büyük olanı saldıranların hücum değerlerini düzenlemek için kullanılır.
  • Taarruz eden birliklerden en az biri araçlardan oluşuyorsa savunanın olduğu altıgenin arazi değişkeni bu araçların değişkenlerine uygulanır. Not: Bu değişken yürüyüş modundaki motorize ve mekanize motorize piyadelere de uygulanır, konuşlanmış olanlarına uygulanmaz.

Birlik Değişkenleri

Saldıran ve savunan her birliğin o birlik için mahiyet ve yorgunluk değişkenleri düz toplanır. Değişkenler şöyledir:

A-+%20
B-+%10
C-%0
D--%20
E--%40
F--%60

Orta Yorgunluk - -%10
Yüksek Yorgunluk - -%20
Maksimum Yorgunluk - -%40

Saldıran taraf için o tarafın değişken toplamının en düşük olduğu birliğin değişkeni, savunan taraf için o tarafın değişken toplamının en yüksek olduğu birliğin değişkeni hücum değerlerine değişken olarak uygulanır. Mesela savunanlarda Orta Yorgunluklu A mahiyetinde ve Yüksek Yorgunluklu C mahiyetinde birlikler var. Birlik değişkeni ilk grup için 20+(-10)'dan %10, ikinci grup için 0+(-20)'dan -%20 olduğundan bu birliklerin savunan taraf için birlik değişkeni %10 olur. Saldıran tarafta olsalardı birlik değişkenini -%20 alacaktık.

Desteksiz Araç Cezası

Araçlı birlikler normal (Clear) olmayan altıgenlere hücum etmeye çalıştığı zaman piyade desteğinin yetersizliğinden zarar görebilirler. Saldıran tarafın en azından savunan tarafın piyadesi kadar piyadesi bu araçları destekliyorsa saldıran taraf desteksiz araç cezası almaz. Saldıran tarafın araçlarıyla aynı altıgende olan piyadelerin, araç mevcudunun maksimum 10 katı kadarı hücuma katılan araçları destekliyor kabul edilir. Bunun dışında, saldıran tarafın saldırıda kullandığı her altıgen için piyade mevcudu ile araç mevcudunun 10 katı karşılaştırılır. Piyade mevcudu bu ayarlanmış araç mevcudunu aşarsa desteksiz araç cezası olmaz. Aksi takdirde, savunan tarafın piyadesi ile saldıran tarafın destekleyen piyadesi arasındaki farkın onda biri kadar araç için bu kadar araç yarı oranda hücum eder.

Mesela, 100 piyade ve 14 araçlı bir altıgenden 120 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. 120-100=20 ve 20/10=2 olduğundan araçlarınızın ikisi yarı oranda hücum eder.

Yine mesela, 20 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 50 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. Destekleyen piyade sayısı 0 olduğundan savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 50-0=50 fazladır; dolayısıyla bu 20 aracın 50/10=5 adedi yarı oranda hücum eder.

Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. 10 aracı desteklemek için 100 piyade yeterli olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz. Bu durumda ceza alınmaması düşman altıgeninde kaç piyade olduğuna bağlı değildir.

Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgen ile 20 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk bahsettiğimiz altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 100'dür (200 veya 800 değil). Dolayısıyla savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 200-100=100 fazla olduğundan ikinci bahsettiğimiz altıgendeki araçların 10 adedi desteksiz araç cezasına uğrar ve yarı oranda hücum eder.

Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgen ile 100 piyade ve 20 araçlı bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 100, ikincisinde de 100 olduğuna göre saldıran tarafın toplam 100+100=200 mevcutlu piyadesi bu araçları desteklediğinden ve savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 200-200=0 fazla olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz.

Yine mesela, 400 piyade ve 36 araçlı bir altıgen ile 72 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 360, saldırılan altıgendeki piyade mevcudundan fazla olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz.

Atlı Hücum

Süvari birlikleri atlı hücuma kalkabilir, bunların hücumda özel kuralları vardır:
  • Atlı hücum için birlik yürüyüş modunda olmalıdır. Bu moddayken birliğin askerleri ata binmiş kabul edilirler.
  • Bu durumda hücuma kalktıklarında hücum değerleri 4 ile çarpılır.
  • Hücum bedeli hareket hakkının 1/3'üdür.
  • Hücumda savunurken normalin 1/12'si kadar zayiata uğrar ama bulunduğu altıgen tamamen ata binmiş süvariden oluşuyor ve saldıranlar tamamen ata binmiş süvariden oluşmuyorsa geri çekilmek zorundadır.

Yıkım Birlikleri ve Hücum

Yıkım birlikleri (Demolition Units) sığınak ve koruganlara/tabyalara/kalelere yapılan saldırılarda kullanılabilir ve saldıran tarafa avantaj sağlar. Yıkım birlikleri hücumun saldıran tarafında kullanıldığında savunan birliklerin sığınak ve koruganlardan/tabyalardan/kalelerden alacağı savunma değeri yarıya iner. Hücuma katılan yıkım birliklerinin mevcudu otomatik olarak 32/hücum değeri kadar azalır. Hücum değeri burada yıkım birliğinin hücum değeridir.

unknown.png goliath.png
Bir yıkım birliği. Kursk '43'ten. Resimler için @Yasin Ahmet'e teşekkür ederim.

Karma Organizasyon Cezası

Farklı tümenlerden birlikler hücumun saldıran tarafında olduğunda saldıranlara -%20 uygulanır. Bu, kolordu seviyesinde farklı kolordulardan birliklere uygulanırken kolordu seviyesindeki birlikler ve o kolordunun tümenlerinden birlikler beraber hücuma kalktığında uygulanmaz.

Özel Bokaj Kuralı

Bulunmaz.

Bokaj ne midir? Parametre Verisinin arazilerden bahsettiğimiz kısmında anlattık.

Araçlı birlikler bokaj altıgenlerine hücum ettiğinde savunma değerleri yarıya iner. Bu, yürüyüş modundaki motorize ve mekanize piyadelere de uygulanır, konuşlanmış olanlarına uygulanmaz.

Hücum Çözümlemesi

Hücum çözümlemesi için saldıran ve savunan birliklerin toplam hücum ve ortalama savunma değerleri, bahsettiğimiz değişkenler uygulanarak hesaplanır. Toplam hücum değeri her bir birliğin eşdeğer mevcudu ile hücum değerlerinin çarpımının toplamıdır (Yani araç ve topların mevcudu 10 ile çarpılır.). Ortalama savunma değeri oradaki her bir birliğin bağıl mevcutlarına göre savunma değerlerinin ağırlıklı ortalamasının alınmasıyla hesaplanır. Sonrasında iki çarpışma sonucu uygulanır; biri saldıran tarafın hücum değeriyle savunan tarafın savunma değerini, öteki savunan tarafın hücum değeriyle saldıran tarafın savunma değerini kullanır. Parametre Verisindeki ilgili düşük ve yüksek çarpışma değerleri kullanılır. Gece hücumunun başarılı olması durumunda gece hareketten doğan aksaklık hesabı bu harekette yapılmaz. Gece hücumları başarılı olsa dahi hücuma kalkan birliklerin aksak olmasına sebep olur.

Saldırana Aksaklık Etkisi

Saldıran taraf için hesaplanacak aksaklık değeri şunlardan etkilenir:
  • Hücum zayiatı saldıranın aksaklığının tespiti için 2 katı sayılır.
  • Gece hücumunda bunun üstüne 2 katı daha sayılır. Gece hücumunda aksaklık ihtimali %100'dür.
  • Savunan altıgenin arazi değişkeni M ise bunların üstüne bir de 100/(100+M) ile çarpılır.

Normal aksaklık hesaplaması için çarpışma sonuçlarının ilk kısmına bakın.

Savunanın Çekilmesi

Bütün bunlar hesaplandıktan sonra savunan bütün birlikler aksak veya Broken olmuş ve saldıran tarafta hâlen aksak veya Broken olmamış birlikler varsa savunan taraf çekilmeye zorlanır. Çekilmenin bazı kısıtları vardır:
  • Birlikler, dost birliklerin bulunmadığı düşman etki alanlarına geri çekilemez.
  • Birliklerin geri çekilmesi, Blocking Helicopter Elimination opsiyonel kuralı açıkken uçan helikopterler ve insan taşımayan helikopterler tarafından engellenemez. Birliklerin başka çekileceği yer yoksa helikopter birliği imha edilir.
  • Birlikler, normalde gidemeyecekleri yere geri çekilemez (mesela ırmağın karşısına).
  • Birlikler, mayın tarlalarına çekilemez.

Çekilmeye zorlanmış bir birliğin çekilebileceği bir altıgen yoksa bu birlik kalan mevcudunun %50'sini fazladan zayiat olarak verir, bu zayiat raporda "esir" olarak gözükür. Optional Surrender Opsiyonel Kuralı açıkken çekilebilecek yeri olmayan birlikler imha edilirler.

Kırılgan Moralli Milletlerin A ve B mahiyetli olmayan birlikleri çekilmeye zorlanır ama çekilebilecek yerleri yoksa otomatik imha edilirler. Bulunmaz.

Kırılgan Moralli Milletlerden bahsettik: Buradan.

Fanatik Milletler

Bulunmaz. Bulunmaz.

Fanatik milletlerin birliklerine hücumda iki istisna uygulanır. Birincisi, fanatik birlikler hücuma uğradığında teslim olmaz, yani çekilemeyecek birliklerin uğradığı fazladan zayiatı vermez veya Optional Surrender açıksa şartları karşılamasına rağmen imha olmaz. İkincisi, fanatik birlikler sığınak ve korugan altıgenlerinden hücum sonucu çekilmez, fazladan zayiat vermeden o altıgende kalır.

Şu an sadece Japan '45 ve Japan '46'daki Japon birliklerinde bulunmaktadır.

Hard-coded olduğu için senaryo düzenlerken bunu açamazsınız/kapatamazsınız.

Özel Çekilme Kuralı

Normalde hareket etmek için yürüyüş modunda olması gereken birlikler çekilmek zorunda kalırlarsa imha olurlar. Bunun istisnası hareketsiz olmayan çekili tanksavar toplarıdır makineli tüfekler ve kör atış yapamayan sahra toplarıdır. Çekilmek zorunda kaldıklarında hücum çözümlemesinin ardından mevcutlarının %50'sini kaybedip çekilir sahra topları mevcutlarının %50'sini kaybedip makineli tüfekler mevcutlarından ekstradan bir şey kaybetmeden çekilir ve otomatik olarak yürüyüş moduna girerler.
[+] 3 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Resimler, aksi söylenmediği sürece Japan '46'dan alınmadır. Panzer Battles için şuraya bakınız.

İçindekiler:
1-) İkmal
i-) Genel
a-) Levazım İkmali
i-) Global İkmal Değeri
ii-) İkmal Kaynakları
iii-) Yerel İkmal Değerleri
iv-) İkmal Belirleme
v-) İstihkâm Taşımacılığı
b-) İkmal Etkileri
i-) İzole Birlikler
ii-) Mühimmat İkmali Sorunları
iii-) Yakıt İkmali Sorunları
iv-) Helikopterler
v-) İkmal Değişimleri
c-) İkmal ve Topçular
i-) Topçuların Çakılması
ii-) Stoklamış Topçular
d-) Alternatif İkmal Sistemleri
i-) Sanal İkmal Kamyonları
ii-) Aşikâr İkmal
e-) Sonuç

İkmal

Genel

İkmal her ordu için önemli olduğundan bu serilerde de önemlidir. İkmalin iki ana fonksiyonu vardır. Birincisi karargâh birliklerinin maiyetini desteklemedeki etkisidir, bundan Komuta kısmında bahsetmiştik.

İkinci işlevi, birliklerin çarpışmada yaşayabileceği mühimmat veya yakıt sıkıntılarını simüle etmektir. Birlikler ateş ettiklerinde ertesi tur kıt mühimmat (Low on Ammo) durumunda veya topçu ise namüsait (Unavailable) durumda olabilirler. Hareket veya hücum ettiklerinde gün sonunda kıt yakıt (Low on Fuel) durumunda olabilirler. Bunların ihtimali altıgen malumat alanındaki arazi malumat kutusunda görülen ikmal değerlerine bağlıdır. Komuta ve onun üstündeki Çevre bahsinde bunu görebileceğiniz resimler bulunmaktadır. İkmal Kaynağı (Supply Source) kullanılmadığı sürece varsayılan ikmal değeri haritadaki bütün birliklere uygulanır ama günümüzde neredeyse bütün senaryolarda ikmal kaynağı bulunur.

Levazım İkmali

Global İkmal Değeri

Her senaryoda tarafların her biri için global ikmal değeri kullanılır. Bu değerler ikmal değişimleriyle azalıp artabilir veya ikmal kaynakları bunların yerine geçebilir.

İkmal Kaynakları

İkmal Kaynağı, belirlenen tarafın birliklerine ikmal yollayabilen, özellikle belirtilmiş bir yerdir. Etkin altıgen ikmal kaynağı iken ikmal kaynağının hangi tarafın olduğunu ve değerini görebilirsiniz.

Ekran_Alnts.PNG
Bir ikmal kaynağı. Burada görülen, Tōkyō'nun içinde bululup Tōkyō karadan etrafı çevrilerek izole kalmasın diye bulunmaktadır.

İkmal kaynaklarının kullanıldığı senaryolarda bu değerler donanma harici birliklerde global ikmal değerine göre önceliklidir. Birden fazla yer ikmal kaynağı olarak işaretlenmişse birlikler hangisi en yüksek değerdeyse onu kullanır. Hiç ikmal kaynağı yoksa harita kenarındaki bütün kara altıgenleri o tarafın global ikmal değerinde ikmal kaynağıdır.

İkmal kaynakları yok edilemez veya düşman tarafından kullanılamaz. Düşman ikmal kaynağını ele geçirmek, düşmanın o kaynağı kullanmasına engel olur.

Yerel İkmal Değerleri

Her oyuncunun turunun başlangıcında, o tarafın bütün kuvvetleri için ikmal değeri hesaplanır. Bu ikmal değeri yerel ikmal değeridir. O altıgendeki birliklerin ikmal durumunu hesaplamak için kullanılır. İzole birliklerin yerel ikmal değeri 0 olduğundan gösterilmez. Kendi birlikleriniz için bu değerleri ayrıca View>Local Supply Values ile harita üzerinde görebilirsiniz.

1.jpg
Hem harita üzerinde hem de arazi malumat kutusunda yerel ikmal değeri. Kichijōji'nin adı nedense yanlış yazılmış. Harita grafikleri No Hex Outline klasöründeki dosyaları kullanıyor. Aşağıda bahsedilen Virtual Supply Trucks kuralı açık.

Not: Yerel ikmal değerleri oyuncu turuna başladıktan sonra gerekli olmadığından muharebe kayıt dosyasına yerden kazanmak amacıyla bu değerler yazılmaz. O yüzden kayıtlı bir dosyanızı açarsanız bu değerleri sonraki turunuzun başına kadar göremezsiniz.

İkmal Belirleme

İkmal sıkıntılarının çözümlenmesinde o altıgenin yerel ikmal değeri kullanılır. O tarafın hiç ikmal kaynağı yoksa global ikmal değeri kullanılır. Diğer durumda o altıgeni etkileyen en büyük değerli ikmal kaynağı kullanılır. Birlik izole ise o altıgenin yerel ikmal değeri 0'dır. Diğer durumlarda o altıgen ile ikmal kaynağı altıgeni, bu yok ise herhangi bir harita kenarı kara altıgeni arasında düşman birliği ve bu birliklerin etki alanlarından arındırılmış ve ırmakları sadece botlarla veya köprüden geçen bir hat izlenebiliyor olmalıdır. Dost birliklerin bulunduğu düşman etki alanları, bundan arındırılmış sayılır.

Uçan helikopterler ikmali engellemez.

İstihkâm Taşımacılığı

İstihkâm birliği Has Boats olarak işaretlenmemişse bulunmaz.

Birlikleri ırmaktan karşıya taşıyabilen bir istihkâm birliği varsa ikmal oradan karşıya bir ve yalnız bir altıgen kadar ilerleyebilir.

İkmal Etkileri

İzole Birlikler

Tura izole başlayan birliklerin morali diğer moral düşürücü etkilerin üstüne 1 seviye daha düşer. İzole iken ateş eden birlikler bir sonraki tur otomatik olarak kıt mühimmatlı olur. Topçu ise namüsait olur. Kıt yakıtlı olabilen birlikler izole iken hareket ederse önündeki gece yarısı turunda kıt yakıtlı olur. Ayrıca birlikler izole kaldığı sürece bu üç etkiden (Kıt Mühimmat, Namüsait, Kıt Yakıt) kurtulamaz. İzole birlikler değiştirme alamaz.

Mühimmat İkmali Sorunları

Yukarıda dediğimiz gibi, ateş eden bir birliğin bir sonraki tur kıt mühimmatlı veya namüsait olma ihtimali vardır. İzole ise Explicit Supply Opsiyonel Kuralı açıkken bu kuralın uygun gördüğü durumlar dışında birlik sonraki tur otomatikman kıt mühimmatlı olur. Diğer durumlarda, rassal bir değer oluşturulur ve yerel ikmal değeriyle karşılaştırılır. Bu sayı yerel ikmal değerinden düşükse birlik ikmal testini geçer ve kıt mühimmatlı olmaz.

Birlik bu testi geçemezse geçemediği tur ve sonraki turlarda kendisi ve üstü karargâh birliğine göre bir teste girer. Bu test için karargâh komuta dışı olmamalıdır. Karargâhıyla arasındaki mesafe R, karargâhın komuta menzili C ise

[C/(R+C)] ihtimalle bu testi geçer ve kıt mühimmatlı olmaktan çıkar. Yani birlik, karargâhın komuta menzilinin tam sınırındaysa kıt mühimmatlı olmaktan %50 ihtimalle çıkar.

Topçular için ikmal testinde sadece yerel ikmal değerine bağlı test uygulanır. Yerel ikmal değeri %20'nin altındayken sahra topçuları her zaman kıt mühimmatlı olur.

Gemilere o tarafın global ikmal değerinin yarısının uygulanması dışında topçularla aynı kurallar uygulanır.

Yakıt İkmali Sorunları

Karargâh olmayan ve Yaya(Foot), Ski, Bisikletli(Bicycle), Atlı(Horse), Donanma(Naval) ve Demir Yolu(Rail) cinsinden olmayan bütün birlikler hareket veya hücum ederlerse kıt yakıt testine tâbi olurlar. Bu durumda, yürüyüş modunu değiştirmek veya demir yolu moduyla hareket etmek hareketten sayılmaz. Her gün, gece yarısı turunun başında testin son yapılışından beri hareket veya hücum etmiş ve teste tâbi bütün birliklere yakıt ikmali testi yapılır. İzole birlikler otomatik olarak kıt yakıtlı olur, diğer birlikler yerel ikmal değerine göre teste girip bu testten geçemezlerse kıt yakıtlı olur. Birliğin ne kadar hareket ettiği önemsizdir.

İzole birlikler hariç, o tur yerel ikmal testine girip bu testten geçememiş birlikler dâhil kıt yakıtlı olan birlikler karargâha bağlı teste girerler. Yakıt ikmalinde karargâh testi, karargâh Komuta Dışı değilse ve briliğin karargâh ile arasındaki mesafe karargâhın düzenlenmiş komuta menzili içindeyse geçilmiş olur. Yani yakıt ikmali testini geçen birlikler yerel ikmal değerleri ne kadar olursa olsun kıt yakıtlı olmazlar.

Bir birlik kıt yakıtlı olunca bu birliğin hareket hakkı ve savunma değeri yarıya iner.

Not: Kıt yakıtlı motorize ve mekanize birlikler tabanvay veya konuşlanmış modda olduklarında varsayılan savunma değerlerini ve tabanvay hareket haklarını kullanırlar. Tabanvay modu ve mekanize birlikler bulunmaz.

Kıt yakıtlı birlikler gece yarısı turlarında, gece yarısı turu yoksa ondan sonraki ilk turda, karargâh testiyle bu durumdan kurtulabilirler. Diğer turların başında da aynı test yapılır ama burada Parametre Verisinde belirlenen ihtimal kullanılır. İlki normal yakıt ikmalini, ikincisi gecikmiş yakıt ikmalini temsil eder.

Yakıt ikmali ihtimalinin karargâhların komuta dışı olmasında etkisi olduğu için global ikmal değerinden etkilendiğini unutmayın.

Helikopterler

Kıt mühimmat ve/veya kıt yakıt durumunda olan helikopterler ikmal almak için yere konmak (yani yürüyüş modundan çıkmak) zorundadır.


İkmal Değişimleri

Senaryolarda bir ya da iki tarafın ikmal seviyesini değiştiren şeyler bulunabilir. İkmal değişimleri tek seferlik olabilir ya da senaryoyu birkaç kere etkileyebilir.

İkmal değişiminin senaryoyu etkileyip etkilemeyeceği değişimle ilişkilendirilmiş ihtimale göre günde bir kere, gece yarısı ya da gece yarısından sonraki ilk tur tespit edilir.
  • Senaryonun o taraf için ikmal kaynağı yoksa değişim global ikmal değerini etkiler. Diğer durumda değişim o tarafın global ikmal değeri harici bütün ikmal kaynaklarının değerini etkiler ancak diğer ikmal kaynaklarının değeri global ikmal kaynağının üstüne çıkamaz.
  • İkmal değişimi "IS GLOBAL" diye belirtilmişse değişim o tarafın hem global hem ikmal kaynağı ikmal değerlerini etkiler. Bulunmaz.
  • Sonuç sıfırın altına inemez.
  • İkmal değişimi "RAIL CAPACITY" diye belirtilmişse değişim demir yolu kapasitesini (Parametre Verisindekini) etkiler. Bulunmaz.

0 ihtimalli negatif değişimler hava fırtına iken tetiklenir. 0 ihtimalli pozitif değişimler fırtına dindiğinde tetiklenir.

İkmal ve Topçular

Topçuların Çakılması

Artillery Setup Opsiyonel Kuralı kullanıldığında toplar hareket ettikten sonra hemen kör atışa hazır hâle getirilemez. Kör atış topçuları hareket ettikten sonra hemen kör atışa hazır hâle getirilemez. Bunun ihtimali Parametre Verisine göre belirlenir. Bir tur boyunca hareket ve ateş etmemiş ve çakılmayı bekleyen topçu birliklerinin her biri için parametre verisindeki yüzde ile rassal bir yüzde değeri karşılaştırılır. Rassal değer verideki değerden küçük veya eşit olursa topçu birliği çakılmayı tamamlamış olur.

Parametre verisi değeri %100 ise o tarafın bütün topçuları bundan muaftır. Parametre verisi değeri en az %90 ise kundağı motorlu topçu birlikleri bundan muaftır.  Bu durumda birlikler aynı tur hareket edip çakılıp yeterli hareket puanı varsa kör atış yapabilir duruma gelir. Kundağı motorlu topçular yoktur. Kuşatma toplarının çakılmayı tamamlama ihtimali normal ihtimalini yarısıdır.

İhtimal %100 değilse topçu birliği hareket ettikten sonra çakılabilmek için en az bir tur beklemek zorundadır.

Henüz çakılmamış top birlikleri görerek atış yapabilir. Çakılmamış top birlikleri atış yapamaz.

Uçaksavar ve tanksavar topları çakılma kuralından muaftır. Oyuna yürüyüş veya demir yolu modunda başlayan/takviye gelen toplar hareket etmiş kabul edilir. Çekili toplar yürüyüş modunda çakılmaya ihtiyaç duyar hâlde iken çakılmış hâle gelemez.

Stoklamış Topçular

Fazladan mühimmat stoklamış ve efektif bir şekilde iletişim kurabilen topları temsil eder.

Senaryonun başında veya sonradan stoklanmış olmak mümkündür. Sonradan stoklanmanın ihtimali Parametre Verisinde belirtilir. 0 ise stoklama olmaz.

Stoklamış topçular parametre verisinde belirtilen efektiflikte atış yapar. Bu birlikler ikmal testini geçemezse namüsait olmak yerine stoklanmış özelliğini kaybeder. Not: Stoklanmış topçular için ikmal testinde normal ikmal değerinin %75'i kullanılır.

Stoklanmış olmak için, ihtimal %0 değilse o tur hareket etmemiş, atış yapmamış olmak, aksak veya Broken olmamak ve namüsait olmamak gerekir. Yürüyüş veya demir yolu modunda olmak stoklanmayı etkilemez. Stoklanmış olmak sadece gündüz turlarında, o tarafın belirlenmiş ihtimalinde olur. Bu testten geçerse topçu birliği stoklanmış olur. Stoklanmış topçu birliği demir yoluyla da dâhil hareket ettiğinde bu özelliğini kaybeder.

Alternatif İkmal Sistemleri

Sanal İkmal Kamyonları

Virtual Supply Trucks Opsiyonel Kuralı açıkken kullanılır. Standart ikmal mekaniği fazla basit olduğundan ve bazı garip sorunları olduğundan (düşmanın olduğu tarafın harita kenarından ikmal alabilmek gibi) böyle bir ikmal hesabı konmuştur. Eski bilgisayarlarda hesaplaması uzun (büyük haritalarda 1 dakika civarı) sürebildiği için de standart değil opsiyoneldir.

Sadece İkmal Kaynağı (Supply Source) olan haritalarda kullanılabilir. Kaynaktan hedef altıgenlere yürüyüş modunda motorize bir birlik gittiği varsayılıp olabilecek en düşük hareket bedeli hesaplanır. Düşman birlikleri ve etkisizleştirilmemiş etki alanları bu sanal birliğin rotasını kendinden geçirtmeyi engeller, düşman etki alanındaki dost birliklerin varlığı rotayı tekrar oralardan geçirtmeyi sağlar, istifleri rotanın bedeline etki etmez. Motorize birliklerin ilerleyemediği altıgenlerin bedeli 50 sayılır. Kaynağın ikmal değerinden hesaplanan bedelin 0,02 katının çıkarılması ile elde edilen sonuç Yerel İkmal Değeri olur.

Aşikâr İkmal

Explicit Supply Opsiyonel Kuralında, ikmalin yapılmasında muharebe düzenine eklenmiş senaryolarda ikmal birlikleri kullanılır. İkmal birliklerinin olmadığı senaryolarda bu kural kullanılmaz. Hem ikmal kaynaklarının olduğu hem bu kuralla oynanan senaryolarda ikmal kaynakları sadece izole olma durumunu tespit için kullanılır.

Ek olarak kıt mühimmat ve yakıt testi için varsayılan yerel ikmal değeri 80 kabul edilir. Yani aşikâr ikmalde test her yapıldığında ikmal gerekmesi ihtimali %20'dir. Toplar için de namüsait olduktan sonra tekrar müsait olma durumu bu kurallara bağlıdır.

İkmal birliğinin önemli iki değeri vardır. Biri araç cinsinden mevcudu, diğeri altıgen cinsinden menzili.

Bulunduğu tarafın birliklerine ikmal yapabilmesi için ikmal birliği menzilinden uzun olmayacak şekilde bulunduğu yerden ikmal ihtiyacı olan birliğe bir yol çizilebiliyor olmalıdır. Bu yol düşman birliklerinden ve onların dost birlik içermeyen etki alanlarından geçemez. Ayrıca bu birlik yürüyüş veya demir yolu modunda da olmamalıdır.

İkmal birliği X kişi mevcutlu bir birliği ikmal ediyorsa ikmal birliğinin mevcudu X/100 kadar azalır. Kalan kısım ihtimale bağlıdır. Yani 120 kişilik bir birlik ikmal aldığında ikmal birliğinin %20 ihtimal 2, %80 ihtimal 1 mevcudu azalır. X araç veya toplu birliği ikmal ediyorsa X/10 kadar azalır. Kalan kısım bunda da ihtimale bağlıdır.

İkmal birliğinin mevcudu 0 olursa ikmal birliği haritadan otomatik olarak silinir.

İkmal birliğinin ikmal sağlaması şunlarla etkilenir.
  • Aksak ikmal birliğinin ikmal menzili normalin yarısıdır.
  • Broken ikmal birliğinin ikmal menzili 0'dır, yani yalnızca bulunduğu altıgendir.
  • Yürüyüş veya demir yolu modundaki ikmal birlikleri ikmal veremezler, bu durum birlikte namüsait (Unavailable) olarak gösterilir.

Bulundukları altıgene hücum edilir ve sonuçta kendisinden başka dost birlik kalmazsa ikmal birliği ele geçirilir. Ele geçirildiğinde mevcudu otomatikman yarıya düşer. Ele geçirilmiş ikmal birliği asıl hizbi tarafından geri alınabilir.

Aşikâr ikmal kuralı sanal ikmal kamyonu kuralını geçersiz kılar. İkmal birliklerinin etki alanı yoktur.

Sonuç
  • İkmal durumunuzu karargâhlarınız ve temel ikmal değeriniz (ve senaryoya bağlı olarak ikmal kaynaklarınız) belirler. Her senaryoda bunların değerlerini biliyor olun. Hangi karargâhın güçlü veya zayıf olduğunu anlayın, komuta hiyerarşinizi ve hangi birlik hangi birliğin maiyetinde anlayın.
  • Birliklerinizi karargâhlarına yakın (mümkünse komuta menzilinde) tutun. Aynı şekilde karargâhlarla üst karargâh arasındaki mesafeye de dikkat edin.
  • Karargâhlarınızı yürüyüş modunda bırakırken dikkatli olun. Komuta menzilini dörtte bir azalttığı ve karargâhı komuta dışı yaptığı için bir yere yerleşir yerleşmez karargâh birliklerinizi yürüyüş modundan çıkarmaya bakın.
  • Karargâhlarınızı düşman atışına maruz bırakmaktan sakının çünkü aksak birliklerin yarı, Broken birliklerin 0 komuta menzili olur.
  • Çarpışmada iken kıt mühimmat problemleri daha çok olur. Yarma harekâtında veya bir konumu savunmaya koşarken kıt yakıt problemleri daha çok olur.
  • Geceleri toplanıp karargâha yakın bir yer tutmaya ve karargâhı yürüyüş modundan çıkarmaya bakın. Böylece yakıt problemlerinden mümkün mertebe kaçınmış olursunuz.
  • Kıt yakıt problem olduğunda buna çare bulmaya çalışın. Birliklerinizi komuta menziline sokmak ve karargâhınızı yürüyüş modundan çıkarmak buna dâhil. Çok ikmal sıkıntısı olursa karargâhtan destek alabilmek için birliklerinizi çekmeye karar vermek zorunda kalabilirsiniz.
  • Yarma sırasında kıt yakıt problemlerine aldırış etmeden ilerlemeye devam etmek riskli bir karardır ve düşmanı görünce ortaya çıkabilen potansiyel kıt mühimmat sorunları birliklerinizi riske sokar.
  • Her ne kadar düşman birliklerinin bu sorunlarını savaş sisi varken göremeseniz de nelerin böyle şeyler yapacağını bilirseniz düşman ikmal sorunlarını kendi avantajınıza kullanabilirsiniz.
[+] 4 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#3
(24-07-2020, 10:01)unonimus : Desteksiz Araç Cezası

Araçlı birlikler normal (Clear) olmayan altıgenlere hücum etmeye çalıştığı zaman piyade desteğinin yetersizliğinden zarar görebilirler. Saldıran tarafın en azından savunan tarafın piyadesi kadar piyadesi bu araçları destekliyorsa saldıran taraf desteksiz araç cezası almaz. Saldıran tarafın piyadesinin desteklemesi için saldıran tarafın piyadesi, araçlarıyla aynı altıgende olmalıdır ve sadece oradaki araç mevcudunun 10 katı kadarı piyade destekliyor kabul edilir. Bunun dışında, saldıran tarafın saldırıda kullandığı her altıgen için piyade mevcudu ile araç mevcudunun 10 katı karşılaştırılır. Piyade mevcudu bu ayarlanmış araç mevcudunu aşarsa desteksiz araç cezası olmaz. Aksi takdirde, savunan tarafın piyadesi ile saldıran tarafın destekleyen piyadesi arasındaki farkın onda biri kadar araç için bu kadar araç yarı oranda hücum eder.

Ben şunu anlamadım: Desteksiz araç cezası almamak için kalın yaparak gösterdiğim kısımdaki iki şartın da aynı anda mı sağlanması gerekiyor?
IbnE9P2.gif
Ara
Cevapla
#4
(12-09-2021, 23:11)Attila the Hun :
(24-07-2020, 10:01)unonimus : Desteksiz Araç Cezası

Saldıran tarafın en azından savunan tarafın piyadesi kadar piyadesi bu araçları destekliyorsa saldıran taraf desteksiz araç cezası almaz. Saldıran tarafın piyadesinin desteklemesi için saldıran tarafın piyadesi, araçlarıyla aynı altıgende olmalıdır ve sadece oradaki araç mevcudunun 10 katı kadarı piyade destekliyor kabul edilir. Bunun dışında, saldıran tarafın saldırıda kullandığı her altıgen için piyade mevcudu ile araç mevcudunun 10 katı karşılaştırılır. Piyade mevcudu bu ayarlanmış araç mevcudunu aşarsa desteksiz araç cezası olmaz. Aksi takdirde, savunan tarafın piyadesi ile saldıran tarafın destekleyen piyadesi arasındaki farkın onda biri kadar araç için bu kadar araç yarı oranda hücum eder.

Saldıran tarafın destekleyen piyade sayısı (Her altıgen için o altıgende hücum edecek araç sayısının 10 katı veya hücum edecek piyade mevcudu. Hangisi küçükse.) savunan tarafın toplam piyadesinden fazlaysa desteksiz araç cezası almıyorsun.

Bütün araçları destekleyebiliyorsan (önceki parantez içinde ilk durum hücum edecek bütün altıgenler için doğru ise) yine desteksiz araç cezası almıyorsun.

Yani ikisinden biri yeterli.

İkisi de olmuyorsa karşının piyade sayısından destekleyen piyade sayısını çıkartıp onun onda birini alıyorsun, o kadar araç yarı oranda hücum ediyor. Tabiî ki hücum eden araç sayısından daha fazla araçta desteksiz araç cezası olmaz.

unknown.png

Bunlarla hücum edersen karşıda 200'den az piyade varsa desteksiz araç cezası almıyorsun.

unknown.png

Bunlarla hücum edersen hiçbir zaman desteksiz araç cezası almıyorsun.

İkisinde de tank birliğiyle tek başına hücum edersen karşıdaki piyade sayısının onda biri kadar araç (maksimum 36; çünkü birlikte o kadar tank var :xd: ) yarı oranda hücum ediyor.

Bunu takip etmek benim için bile zor çünkü oyun savaş sisi açıkken bu konuda bilgi vermiyor.
Bizim zamanımızda elektrik yoktu. IPhone'umuzu şarj edemiyorduk.
PzC/MC/FWWC Opsiyonel Kuralları ve Parametre Verisi
Diğer PzC/MC/FWWC Konuları ile PzB Konuları
[+] 1 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#5
Desteksiz araç cezasına birkaç örnek daha verdim. Hepsini tek tek test ettim.

Buna aldırış etmeden oynadığım için pek üstünde durmamıştım, beynim yandı :xd: .
Bizim zamanımızda elektrik yoktu. IPhone'umuzu şarj edemiyorduk.
PzC/MC/FWWC Opsiyonel Kuralları ve Parametre Verisi
Diğer PzC/MC/FWWC Konuları ile PzB Konuları
[+] 2 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#6
Hücumdaki birliklerle ilgili birkaç şey eklendi.

0 menzilli sert saldırı değerlerine ilişkin bir cümle eklendi.

Mühimmat ve yakıt sorunlarından kurtulmak biraz daha açıkça yazıldı.
Bizim zamanımızda elektrik yoktu. IPhone'umuzu şarj edemiyorduk.
PzC/MC/FWWC Opsiyonel Kuralları ve Parametre Verisi
Diğer PzC/MC/FWWC Konuları ile PzB Konuları
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.