24-07-2020, 10:01
(Son Düzenleme: 28-08-2023, 01:31, Düzenleyen: unonimus. Toplamda 6 kere düzenlenmiş.)
Bu renkteki yazı First World War Campaigns serisi için geçerlidir, Panzer Campaigns için bakıyorsanız oraları es geçin. Bu renkteki yazı Modern Campaigns serisi için geçerlidir, Panzer Campaigns için bakıyorsanız oraları es geçin. Panzer Battles için şuraya bakınız.
İçindekiler:
1-) Hücum
i-) Genel
a-) Temel Hücum Hesabı
i-) Hücumda Saldıran Birlikler
ii-) Hücum Sınırlılıkları ve Değişkenler
iii-) Hedef Savunma Değişkenleri
iv-) Hücum Bedeli
v-) Harita Üzerindeki Sonuçlar
b-) Hücum Değerleri ve Değişkenleri
i-) 0 Menzilli Sert Saldırı Değerleri
ii-) Hücumda Hareket Etkisi
iii-) Hücumda Arazi Etkisi
iv-) Birlik Değişkenleri
v-) Desteksiz Araç Cezası
vi-) Atlı Hücum
vii-) Yıkım Birlikleri ve Hücum
viii-) Karma Organizasyon Cezası
ix-) Özel Bokaj Kuralı
c-) Hücum Çözümlemesi
i-) Saldırana Aksaklık Etkisi
ii-) Savunanın Çekilmesi
iii-) Fanatik Milletler
iv-) Özel Çekilme Kuralı
Hücum
Genel
Hücum, burada gerçek anlamında süngü mesafesine yanaşıp süngü hücumuna kalkmayı değil, bir altıgenden kısa mesafede bir tarafın diğer tarafı yerinden kaçırmaya çalışmasını temsil etmektedir. Hücum, birliklerin bulunduğu bir veya birkaç altıgenden bunlarla bitişik ve düşman birliklerinin bulunduğu bir altıgene yapılır. Birlikleri seçip düşman altıgenine hareket ettirmeye çalışarak hücum oluşturulur (bu sırada düşmandan ani hedef atışı gelebilir), hücuma kaldırmak istediğiniz bütün birlikleri eklediğinizde Assault>Resolve Assault düğmesinden hücumu çözümleyip hücumun sonuçlarını görürsünüz.
Temel Hücum Hesabı
Hücumda Saldıran Birlikler
Hücumda iki ayrı hesap aynı anda yapılır. Biri taarruz eden tarafın hücumu ve savunan tarafın savunmasına göre, diğeri savunan tarafın hücumu ve taarruz eden tarafın savunmasına göre.
Temel Sınırlılıklar ve Değişkenler
Taarruz eden taraf için:
Sadece hücum değeri 0, aksak, Broken, sabit (Fixed), demir yolu modunda olmayan, siper kazıyor veya köprü kuruyor olmayan ve maksimum yorgunluklu olmayan birlikler hücuma kalkabilir. Hareket etmesi için yürüyüş modunda olmak zorundaki birlikler hücuma kalkamaz. Hücuma kalkan birlikler savunan birliğin olduğu altıgene girebiliyor olmak zorundadır (yani ırmağın bir tarafından öbür tarafına çoğu birlik için yürüyüş modunda köprüleri veya botları kullanmak dışında hücuma kalkamazsınız). Hücuma kalkan süvari harici yürüyüş modunda olan veya Kıt Mühimmat (Low Ammo) durumunda olan birlikler normalin dörtte biri hücum değeriyle hücuma kalkar. İkisi de varsa normalin on altıda biri değerinde hücuma kalkar. Piyadeler hücuma kalkarken birlik mevcudu doğrudan kullanılmaz, Atış Efektifliği ile oranlanmış mevcut kullanılır.
Savunan taraf için:
Hedef Savunma Değişkenleri
Düşman hedefinin savunma değerleri şunlarla değişebilir:
Hücum Bedeli
Manual Defensive Mode opsiyonel kuralı açıksa hücum etmenin bir hareket bedeli yoktur. Atlı hücuma kalkan süvari haricindeki diğer durumlarda hareket hakkının 2/3'ü ya da savunan tarafın altıgenine hareket etme bedelinden hangisi en büyükse bedeli odur; ancak kalan hareket hakkı toplam hakkın 2/3'ü kadar veya fazla, savunan tarafın altıgenine hareket etme bedelinden az ise kalan hareket hakkının tamamı kullanılarak hücum edilebilir.
Yani 1 kere ateş edip sonra hücum etmeniz (ani hedef atışlarıyla birlik aksak olmadıysa) her zaman mümkün ama hücum edip sonrasında ateş etmek her zaman mümkün olmayabilir.
Harita Üzerindeki Sonuçlar
Varsayılan olarak hücum sonuçları savunan tarafın olduğu altıgenin üzerinde, aralarında / olacak şekilde gösterilir. /'nin sol tarafı hücum edenin, sağ tarafı savunanın zayiatını belirtir.
Hücum Değerleri ve Değişkenleri
0 Menzilli Sert Saldırı Değerleri
Bazı birliklerin 0 menzilli sert saldırı değerleri bulunabilir. Bu, o birliklerdeki kısa menzilli tanksavar silahlarını temsil eder. Bu değer, Alternative Assault Resolution Opsiyonel Kuralı açıkken hücum hesabında (taarruzda veya savunmada olup olmaması fark etmeksizin) hakikî sert hedeflere sert saldırı değeri olarak kullanılır. Bu değer (taarruzda veya savunmada olup olmaması fark etmeksizin) hücum hesabında hakikî sert hedeflere sert saldırı değeri olarak kullanılır. Bu kural açık değilken bu değerin oyuna herhangi bir etkisi yoktur. Bu kural bulunmaz. Sığınak ve korugan/tabya/kale içindeki piyadenin bu durumda sert hedef sayılmadığını unutmayın.
Resim Moscow '42'den. 0 menzilli sert saldırı değeri olan bir birlik. Kalinin Cephesi 22. Ordu 147. Skici Tabur
Hücumda Hareket Etkisi
Bir yerden özel olarak yürüyüş modunda geçmek zorunda olan birlikler (ırmak üzeri köprülerin olduğu yerler ve paletli araçlar için yol boyu bataklık ve batak orman altıgenleri gibi), buralara hücum etmek için yürüyüş modunda olmalıdır.
Hücumda Arazi Etkisi
Birlik Değişkenleri
Saldıran ve savunan her birliğin o birlik için mahiyet ve yorgunluk değişkenleri düz toplanır. Değişkenler şöyledir:
A-+%20
B-+%10
C-%0
D--%20
E--%40
F--%60
Orta Yorgunluk - -%10
Yüksek Yorgunluk - -%20
Maksimum Yorgunluk - -%40
Saldıran taraf için o tarafın değişken toplamının en düşük olduğu birliğin değişkeni, savunan taraf için o tarafın değişken toplamının en yüksek olduğu birliğin değişkeni hücum değerlerine değişken olarak uygulanır. Mesela savunanlarda Orta Yorgunluklu A mahiyetinde ve Yüksek Yorgunluklu C mahiyetinde birlikler var. Birlik değişkeni ilk grup için 20+(-10)'dan %10, ikinci grup için 0+(-20)'dan -%20 olduğundan bu birliklerin savunan taraf için birlik değişkeni %10 olur. Saldıran tarafta olsalardı birlik değişkenini -%20 alacaktık.
Desteksiz Araç Cezası
Araçlı birlikler normal (Clear) olmayan altıgenlere hücum etmeye çalıştığı zaman piyade desteğinin yetersizliğinden zarar görebilirler. Saldıran tarafın en azından savunan tarafın piyadesi kadar piyadesi bu araçları destekliyorsa saldıran taraf desteksiz araç cezası almaz. Saldıran tarafın araçlarıyla aynı altıgende olan piyadelerin, araç mevcudunun maksimum 10 katı kadarı hücuma katılan araçları destekliyor kabul edilir. Bunun dışında, saldıran tarafın saldırıda kullandığı her altıgen için piyade mevcudu ile araç mevcudunun 10 katı karşılaştırılır. Piyade mevcudu bu ayarlanmış araç mevcudunu aşarsa desteksiz araç cezası olmaz. Aksi takdirde, savunan tarafın piyadesi ile saldıran tarafın destekleyen piyadesi arasındaki farkın onda biri kadar araç için bu kadar araç yarı oranda hücum eder.
Mesela, 100 piyade ve 14 araçlı bir altıgenden 120 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. 120-100=20 ve 20/10=2 olduğundan araçlarınızın ikisi yarı oranda hücum eder.
Yine mesela, 20 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 50 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. Destekleyen piyade sayısı 0 olduğundan savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 50-0=50 fazladır; dolayısıyla bu 20 aracın 50/10=5 adedi yarı oranda hücum eder.
Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. 10 aracı desteklemek için 100 piyade yeterli olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz. Bu durumda ceza alınmaması düşman altıgeninde kaç piyade olduğuna bağlı değildir.
Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgen ile 20 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk bahsettiğimiz altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 100'dür (200 veya 800 değil). Dolayısıyla savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 200-100=100 fazla olduğundan ikinci bahsettiğimiz altıgendeki araçların 10 adedi desteksiz araç cezasına uğrar ve yarı oranda hücum eder.
Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgen ile 100 piyade ve 20 araçlı bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 100, ikincisinde de 100 olduğuna göre saldıran tarafın toplam 100+100=200 mevcutlu piyadesi bu araçları desteklediğinden ve savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 200-200=0 fazla olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz.
Yine mesela, 400 piyade ve 36 araçlı bir altıgen ile 72 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 360, saldırılan altıgendeki piyade mevcudundan fazla olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz.
Atlı Hücum
Süvari birlikleri atlı hücuma kalkabilir, bunların hücumda özel kuralları vardır:
Yıkım Birlikleri ve Hücum
Yıkım birlikleri (Demolition Units) sığınak ve koruganlara/tabyalara/kalelere yapılan saldırılarda kullanılabilir ve saldıran tarafa avantaj sağlar. Yıkım birlikleri hücumun saldıran tarafında kullanıldığında savunan birliklerin sığınak ve koruganlardan/tabyalardan/kalelerden alacağı savunma değeri yarıya iner. Hücuma katılan yıkım birliklerinin mevcudu otomatik olarak 32/hücum değeri kadar azalır. Hücum değeri burada yıkım birliğinin hücum değeridir.
Bir yıkım birliği. Kursk '43'ten. Resimler için @Yasin Ahmet'e teşekkür ederim.
Karma Organizasyon Cezası
Farklı tümenlerden birlikler hücumun saldıran tarafında olduğunda saldıranlara -%20 uygulanır. Bu, kolordu seviyesinde farklı kolordulardan birliklere uygulanırken kolordu seviyesindeki birlikler ve o kolordunun tümenlerinden birlikler beraber hücuma kalktığında uygulanmaz.
Özel Bokaj Kuralı
Bulunmaz.
Bokaj ne midir? Parametre Verisinin arazilerden bahsettiğimiz kısmında anlattık.
Araçlı birlikler bokaj altıgenlerine hücum ettiğinde savunma değerleri yarıya iner. Bu, yürüyüş modundaki motorize ve mekanize piyadelere de uygulanır, konuşlanmış olanlarına uygulanmaz.
Hücum Çözümlemesi
Hücum çözümlemesi için saldıran ve savunan birliklerin toplam hücum ve ortalama savunma değerleri, bahsettiğimiz değişkenler uygulanarak hesaplanır. Toplam hücum değeri her bir birliğin eşdeğer mevcudu ile hücum değerlerinin çarpımının toplamıdır (Yani araç ve topların mevcudu 10 ile çarpılır.). Ortalama savunma değeri oradaki her bir birliğin bağıl mevcutlarına göre savunma değerlerinin ağırlıklı ortalamasının alınmasıyla hesaplanır. Sonrasında iki çarpışma sonucu uygulanır; biri saldıran tarafın hücum değeriyle savunan tarafın savunma değerini, öteki savunan tarafın hücum değeriyle saldıran tarafın savunma değerini kullanır. Parametre Verisindeki ilgili düşük ve yüksek çarpışma değerleri kullanılır. Gece hücumunun başarılı olması durumunda gece hareketten doğan aksaklık hesabı bu harekette yapılmaz. Gece hücumları başarılı olsa dahi hücuma kalkan birliklerin aksak olmasına sebep olur.
Saldırana Aksaklık Etkisi
Saldıran taraf için hesaplanacak aksaklık değeri şunlardan etkilenir:
Normal aksaklık hesaplaması için çarpışma sonuçlarının ilk kısmına bakın.
Savunanın Çekilmesi
Bütün bunlar hesaplandıktan sonra savunan bütün birlikler aksak veya Broken olmuş ve saldıran tarafta hâlen aksak veya Broken olmamış birlikler varsa savunan taraf çekilmeye zorlanır. Çekilmenin bazı kısıtları vardır:
Çekilmeye zorlanmış bir birliğin çekilebileceği bir altıgen yoksa bu birlik kalan mevcudunun %50'sini fazladan zayiat olarak verir, bu zayiat raporda "esir" olarak gözükür. Optional Surrender Opsiyonel Kuralı açıkken çekilebilecek yeri olmayan birlikler imha edilirler.
Kırılgan Moralli Milletlerin A ve B mahiyetli olmayan birlikleri çekilmeye zorlanır ama çekilebilecek yerleri yoksa otomatik imha edilirler. Bulunmaz.
Kırılgan Moralli Milletlerden bahsettik: Buradan.
Fanatik Milletler
Bulunmaz. Bulunmaz.
Fanatik milletlerin birliklerine hücumda iki istisna uygulanır. Birincisi, fanatik birlikler hücuma uğradığında teslim olmaz, yani çekilemeyecek birliklerin uğradığı fazladan zayiatı vermez veya Optional Surrender açıksa şartları karşılamasına rağmen imha olmaz. İkincisi, fanatik birlikler sığınak ve korugan altıgenlerinden hücum sonucu çekilmez, fazladan zayiat vermeden o altıgende kalır.
Şu an sadece Japan '45 ve Japan '46'daki Japon birliklerinde bulunmaktadır.
Hard-coded olduğu için senaryo düzenlerken bunu açamazsınız/kapatamazsınız.
Özel Çekilme Kuralı
Normalde hareket etmek için yürüyüş modunda olması gereken birlikler çekilmek zorunda kalırlarsa imha olurlar. Bunun istisnası hareketsiz olmayan çekili tanksavar toplarıdır makineli tüfekler ve kör atış yapamayan sahra toplarıdır. Çekilmek zorunda kaldıklarında hücum çözümlemesinin ardından mevcutlarının %50'sini kaybedip çekilir sahra topları mevcutlarının %50'sini kaybedip makineli tüfekler mevcutlarından ekstradan bir şey kaybetmeden çekilir ve otomatik olarak yürüyüş moduna girerler.
İçindekiler:
1-) Hücum
i-) Genel
a-) Temel Hücum Hesabı
i-) Hücumda Saldıran Birlikler
ii-) Hücum Sınırlılıkları ve Değişkenler
iii-) Hedef Savunma Değişkenleri
iv-) Hücum Bedeli
v-) Harita Üzerindeki Sonuçlar
b-) Hücum Değerleri ve Değişkenleri
i-) 0 Menzilli Sert Saldırı Değerleri
ii-) Hücumda Hareket Etkisi
iii-) Hücumda Arazi Etkisi
iv-) Birlik Değişkenleri
v-) Desteksiz Araç Cezası
vi-) Atlı Hücum
vii-) Yıkım Birlikleri ve Hücum
viii-) Karma Organizasyon Cezası
ix-) Özel Bokaj Kuralı
c-) Hücum Çözümlemesi
i-) Saldırana Aksaklık Etkisi
ii-) Savunanın Çekilmesi
iii-) Fanatik Milletler
iv-) Özel Çekilme Kuralı
Hücum
Genel
Hücum, burada gerçek anlamında süngü mesafesine yanaşıp süngü hücumuna kalkmayı değil, bir altıgenden kısa mesafede bir tarafın diğer tarafı yerinden kaçırmaya çalışmasını temsil etmektedir. Hücum, birliklerin bulunduğu bir veya birkaç altıgenden bunlarla bitişik ve düşman birliklerinin bulunduğu bir altıgene yapılır. Birlikleri seçip düşman altıgenine hareket ettirmeye çalışarak hücum oluşturulur (bu sırada düşmandan ani hedef atışı gelebilir), hücuma kaldırmak istediğiniz bütün birlikleri eklediğinizde Assault>Resolve Assault düğmesinden hücumu çözümleyip hücumun sonuçlarını görürsünüz.
Temel Hücum Hesabı
Hücumda Saldıran Birlikler
Hücumda iki ayrı hesap aynı anda yapılır. Biri taarruz eden tarafın hücumu ve savunan tarafın savunmasına göre, diğeri savunan tarafın hücumu ve taarruz eden tarafın savunmasına göre.
Temel Sınırlılıklar ve Değişkenler
Taarruz eden taraf için:
Sadece hücum değeri 0, aksak, Broken, sabit (Fixed), demir yolu modunda olmayan, siper kazıyor veya köprü kuruyor olmayan ve maksimum yorgunluklu olmayan birlikler hücuma kalkabilir. Hareket etmesi için yürüyüş modunda olmak zorundaki birlikler hücuma kalkamaz. Hücuma kalkan birlikler savunan birliğin olduğu altıgene girebiliyor olmak zorundadır (yani ırmağın bir tarafından öbür tarafına çoğu birlik için yürüyüş modunda köprüleri veya botları kullanmak dışında hücuma kalkamazsınız). Hücuma kalkan süvari harici yürüyüş modunda olan veya Kıt Mühimmat (Low Ammo) durumunda olan birlikler normalin dörtte biri hücum değeriyle hücuma kalkar. İkisi de varsa normalin on altıda biri değerinde hücuma kalkar. Piyadeler hücuma kalkarken birlik mevcudu doğrudan kullanılmaz, Atış Efektifliği ile oranlanmış mevcut kullanılır.
Savunan taraf için:
- Aksak, kıt mühimmatlı veya siper kazıyor olan birliklerin savunmada hücum değeri bunların her biri için yarıya iner.
- Yürüyüş veya demir yolu modundaki birliklerin savunmada hücum değeri dörtte bire iner.
- Köprü yapım ve bakımıyla uğraşan istihkâm birliklerinin savunmada hücum değeri yarıya iner.
- Yönlü birliklere tamamıyla bu birliklerin baktığı yöndeki altıgen ve bunun bitişiğindeki iki altıgen haricindeki altıgenlerden hücuma kalkılıyorsa bu birliklerin savunmada hücum değeri 0'dır.
- Mayın döşeyen veya temizleyen birliklerin savunmada hücum değeri yarıya iner.
- Broken birliklerin savunmada hücum değeri normalin dörtte bire iner.
- Piyadeler hücuma kalkarken birlik mevcudu doğrudan kullanılmaz, Atış Efektifliği ile oranlanmış mevcut kullanılır.
Hedef Savunma Değişkenleri
Düşman hedefinin savunma değerleri şunlarla değişebilir:
- Sığınaklar ve koruganlar/tabyalar ile kaleler. Hedef birliklerden araç cinsinden olmayan birliklerle motorize ve mekanize piyadeler konuşlandırıldığında hedefte varsa bunlardan faydalanır.
- Yürüyüş veya demir yolu modundaki çekili top harici hedef birliklerin savunması normalin yarısıdır. Bu modlardaki çekili topçuların savunması normalin dörtte biridir.
- Yürüyüş veya demir yolu modundaki birlikler arazi etkilerinden faydalanamaz.
- Kıt yakıtlı araçların savunması normalin yarısıdır.
Hücum Bedeli
Manual Defensive Mode opsiyonel kuralı açıksa hücum etmenin bir hareket bedeli yoktur. Atlı hücuma kalkan süvari haricindeki diğer durumlarda hareket hakkının 2/3'ü ya da savunan tarafın altıgenine hareket etme bedelinden hangisi en büyükse bedeli odur; ancak kalan hareket hakkı toplam hakkın 2/3'ü kadar veya fazla, savunan tarafın altıgenine hareket etme bedelinden az ise kalan hareket hakkının tamamı kullanılarak hücum edilebilir.
Yani 1 kere ateş edip sonra hücum etmeniz (ani hedef atışlarıyla birlik aksak olmadıysa) her zaman mümkün ama hücum edip sonrasında ateş etmek her zaman mümkün olmayabilir.
Harita Üzerindeki Sonuçlar
Varsayılan olarak hücum sonuçları savunan tarafın olduğu altıgenin üzerinde, aralarında / olacak şekilde gösterilir. /'nin sol tarafı hücum edenin, sağ tarafı savunanın zayiatını belirtir.
Hücum Değerleri ve Değişkenleri
0 Menzilli Sert Saldırı Değerleri
Bazı birliklerin 0 menzilli sert saldırı değerleri bulunabilir. Bu, o birliklerdeki kısa menzilli tanksavar silahlarını temsil eder. Bu değer, Alternative Assault Resolution Opsiyonel Kuralı açıkken hücum hesabında (taarruzda veya savunmada olup olmaması fark etmeksizin) hakikî sert hedeflere sert saldırı değeri olarak kullanılır. Bu değer (taarruzda veya savunmada olup olmaması fark etmeksizin) hücum hesabında hakikî sert hedeflere sert saldırı değeri olarak kullanılır. Bu kural açık değilken bu değerin oyuna herhangi bir etkisi yoktur. Bu kural bulunmaz. Sığınak ve korugan/tabya/kale içindeki piyadenin bu durumda sert hedef sayılmadığını unutmayın.
Resim Moscow '42'den. 0 menzilli sert saldırı değeri olan bir birlik. Kalinin Cephesi 22. Ordu 147. Skici Tabur
Hücumda Hareket Etkisi
Bir yerden özel olarak yürüyüş modunda geçmek zorunda olan birlikler (ırmak üzeri köprülerin olduğu yerler ve paletli araçlar için yol boyu bataklık ve batak orman altıgenleri gibi), buralara hücum etmek için yürüyüş modunda olmalıdır.
Hücumda Arazi Etkisi
- Hücum ve savunmadaki birliklerin altıgen kenarlarının değişkenlerinin mutlak değerce en büyük olanı saldıranların hücum değerlerini düzenlemek için kullanılır.
- Taarruz eden birliklerden en az biri araçlardan oluşuyorsa savunanın olduğu altıgenin arazi değişkeni bu araçların değişkenlerine uygulanır. Not: Bu değişken yürüyüş modundaki motorize ve mekanize motorize piyadelere de uygulanır, konuşlanmış olanlarına uygulanmaz.
Birlik Değişkenleri
Saldıran ve savunan her birliğin o birlik için mahiyet ve yorgunluk değişkenleri düz toplanır. Değişkenler şöyledir:
A-+%20
B-+%10
C-%0
D--%20
E--%40
F--%60
Orta Yorgunluk - -%10
Yüksek Yorgunluk - -%20
Maksimum Yorgunluk - -%40
Saldıran taraf için o tarafın değişken toplamının en düşük olduğu birliğin değişkeni, savunan taraf için o tarafın değişken toplamının en yüksek olduğu birliğin değişkeni hücum değerlerine değişken olarak uygulanır. Mesela savunanlarda Orta Yorgunluklu A mahiyetinde ve Yüksek Yorgunluklu C mahiyetinde birlikler var. Birlik değişkeni ilk grup için 20+(-10)'dan %10, ikinci grup için 0+(-20)'dan -%20 olduğundan bu birliklerin savunan taraf için birlik değişkeni %10 olur. Saldıran tarafta olsalardı birlik değişkenini -%20 alacaktık.
Desteksiz Araç Cezası
Araçlı birlikler normal (Clear) olmayan altıgenlere hücum etmeye çalıştığı zaman piyade desteğinin yetersizliğinden zarar görebilirler. Saldıran tarafın en azından savunan tarafın piyadesi kadar piyadesi bu araçları destekliyorsa saldıran taraf desteksiz araç cezası almaz. Saldıran tarafın araçlarıyla aynı altıgende olan piyadelerin, araç mevcudunun maksimum 10 katı kadarı hücuma katılan araçları destekliyor kabul edilir. Bunun dışında, saldıran tarafın saldırıda kullandığı her altıgen için piyade mevcudu ile araç mevcudunun 10 katı karşılaştırılır. Piyade mevcudu bu ayarlanmış araç mevcudunu aşarsa desteksiz araç cezası olmaz. Aksi takdirde, savunan tarafın piyadesi ile saldıran tarafın destekleyen piyadesi arasındaki farkın onda biri kadar araç için bu kadar araç yarı oranda hücum eder.
Mesela, 100 piyade ve 14 araçlı bir altıgenden 120 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. 120-100=20 ve 20/10=2 olduğundan araçlarınızın ikisi yarı oranda hücum eder.
Yine mesela, 20 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 50 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. Destekleyen piyade sayısı 0 olduğundan savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 50-0=50 fazladır; dolayısıyla bu 20 aracın 50/10=5 adedi yarı oranda hücum eder.
Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. 10 aracı desteklemek için 100 piyade yeterli olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz. Bu durumda ceza alınmaması düşman altıgeninde kaç piyade olduğuna bağlı değildir.
Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgen ile 20 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk bahsettiğimiz altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 100'dür (200 veya 800 değil). Dolayısıyla savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 200-100=100 fazla olduğundan ikinci bahsettiğimiz altıgendeki araçların 10 adedi desteksiz araç cezasına uğrar ve yarı oranda hücum eder.
Yine mesela, 800 piyade ve 10 araçlı bir altıgen ile 100 piyade ve 20 araçlı bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 100, ikincisinde de 100 olduğuna göre saldıran tarafın toplam 100+100=200 mevcutlu piyadesi bu araçları desteklediğinden ve savunan tarafın piyadesi saldıran tarafın destekleyen piyadesinden 200-200=0 fazla olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz.
Yine mesela, 400 piyade ve 36 araçlı bir altıgen ile 72 araçlı (piyadesiz) bir altıgenden 200 piyadeyle savunulan bir altıgene hücum ediyorsunuz. İlk altıgende araçları destekleyen piyade mevcudu 360, saldırılan altıgendeki piyade mevcudundan fazla olduğundan desteksiz araç cezası alınmaz.
Atlı Hücum
Süvari birlikleri atlı hücuma kalkabilir, bunların hücumda özel kuralları vardır:
- Atlı hücum için birlik yürüyüş modunda olmalıdır. Bu moddayken birliğin askerleri ata binmiş kabul edilirler.
- Bu durumda hücuma kalktıklarında hücum değerleri 4 ile çarpılır.
- Hücum bedeli hareket hakkının 1/3'üdür.
- Hücumda savunurken normalin 1/12'si kadar zayiata uğrar ama bulunduğu altıgen tamamen ata binmiş süvariden oluşuyor ve saldıranlar tamamen ata binmiş süvariden oluşmuyorsa geri çekilmek zorundadır.
Yıkım Birlikleri ve Hücum
Yıkım birlikleri (Demolition Units) sığınak ve koruganlara/tabyalara/kalelere yapılan saldırılarda kullanılabilir ve saldıran tarafa avantaj sağlar. Yıkım birlikleri hücumun saldıran tarafında kullanıldığında savunan birliklerin sığınak ve koruganlardan/tabyalardan/kalelerden alacağı savunma değeri yarıya iner. Hücuma katılan yıkım birliklerinin mevcudu otomatik olarak 32/hücum değeri kadar azalır. Hücum değeri burada yıkım birliğinin hücum değeridir.
Bir yıkım birliği. Kursk '43'ten. Resimler için @Yasin Ahmet'e teşekkür ederim.
Karma Organizasyon Cezası
Farklı tümenlerden birlikler hücumun saldıran tarafında olduğunda saldıranlara -%20 uygulanır. Bu, kolordu seviyesinde farklı kolordulardan birliklere uygulanırken kolordu seviyesindeki birlikler ve o kolordunun tümenlerinden birlikler beraber hücuma kalktığında uygulanmaz.
Özel Bokaj Kuralı
Bulunmaz.
Bokaj ne midir? Parametre Verisinin arazilerden bahsettiğimiz kısmında anlattık.
Araçlı birlikler bokaj altıgenlerine hücum ettiğinde savunma değerleri yarıya iner. Bu, yürüyüş modundaki motorize ve mekanize piyadelere de uygulanır, konuşlanmış olanlarına uygulanmaz.
Hücum Çözümlemesi
Hücum çözümlemesi için saldıran ve savunan birliklerin toplam hücum ve ortalama savunma değerleri, bahsettiğimiz değişkenler uygulanarak hesaplanır. Toplam hücum değeri her bir birliğin eşdeğer mevcudu ile hücum değerlerinin çarpımının toplamıdır (Yani araç ve topların mevcudu 10 ile çarpılır.). Ortalama savunma değeri oradaki her bir birliğin bağıl mevcutlarına göre savunma değerlerinin ağırlıklı ortalamasının alınmasıyla hesaplanır. Sonrasında iki çarpışma sonucu uygulanır; biri saldıran tarafın hücum değeriyle savunan tarafın savunma değerini, öteki savunan tarafın hücum değeriyle saldıran tarafın savunma değerini kullanır. Parametre Verisindeki ilgili düşük ve yüksek çarpışma değerleri kullanılır. Gece hücumunun başarılı olması durumunda gece hareketten doğan aksaklık hesabı bu harekette yapılmaz. Gece hücumları başarılı olsa dahi hücuma kalkan birliklerin aksak olmasına sebep olur.
Saldırana Aksaklık Etkisi
Saldıran taraf için hesaplanacak aksaklık değeri şunlardan etkilenir:
- Hücum zayiatı saldıranın aksaklığının tespiti için 2 katı sayılır.
- Gece hücumunda bunun üstüne 2 katı daha sayılır. Gece hücumunda aksaklık ihtimali %100'dür.
- Savunan altıgenin arazi değişkeni M ise bunların üstüne bir de 100/(100+M) ile çarpılır.
Normal aksaklık hesaplaması için çarpışma sonuçlarının ilk kısmına bakın.
Savunanın Çekilmesi
Bütün bunlar hesaplandıktan sonra savunan bütün birlikler aksak veya Broken olmuş ve saldıran tarafta hâlen aksak veya Broken olmamış birlikler varsa savunan taraf çekilmeye zorlanır. Çekilmenin bazı kısıtları vardır:
- Birlikler, dost birliklerin bulunmadığı düşman etki alanlarına geri çekilemez.
- Birliklerin geri çekilmesi, Blocking Helicopter Elimination opsiyonel kuralı açıkken uçan helikopterler ve insan taşımayan helikopterler tarafından engellenemez. Birliklerin başka çekileceği yer yoksa helikopter birliği imha edilir.
- Birlikler, normalde gidemeyecekleri yere geri çekilemez (mesela ırmağın karşısına).
- Birlikler, mayın tarlalarına çekilemez.
Çekilmeye zorlanmış bir birliğin çekilebileceği bir altıgen yoksa bu birlik kalan mevcudunun %50'sini fazladan zayiat olarak verir, bu zayiat raporda "esir" olarak gözükür. Optional Surrender Opsiyonel Kuralı açıkken çekilebilecek yeri olmayan birlikler imha edilirler.
Kırılgan Moralli Milletlerin A ve B mahiyetli olmayan birlikleri çekilmeye zorlanır ama çekilebilecek yerleri yoksa otomatik imha edilirler. Bulunmaz.
Kırılgan Moralli Milletlerden bahsettik: Buradan.
Fanatik Milletler
Bulunmaz. Bulunmaz.
Fanatik milletlerin birliklerine hücumda iki istisna uygulanır. Birincisi, fanatik birlikler hücuma uğradığında teslim olmaz, yani çekilemeyecek birliklerin uğradığı fazladan zayiatı vermez veya Optional Surrender açıksa şartları karşılamasına rağmen imha olmaz. İkincisi, fanatik birlikler sığınak ve korugan altıgenlerinden hücum sonucu çekilmez, fazladan zayiat vermeden o altıgende kalır.
Şu an sadece Japan '45 ve Japan '46'daki Japon birliklerinde bulunmaktadır.
Hard-coded olduğu için senaryo düzenlerken bunu açamazsınız/kapatamazsınız.
Özel Çekilme Kuralı
Normalde hareket etmek için yürüyüş modunda olması gereken birlikler çekilmek zorunda kalırlarsa imha olurlar. Bunun istisnası hareketsiz olmayan çekili tanksavar toplarıdır makineli tüfekler ve kör atış yapamayan sahra toplarıdır. Çekilmek zorunda kaldıklarında hücum çözümlemesinin ardından mevcutlarının %50'sini kaybedip çekilir sahra topları mevcutlarının %50'sini kaybedip makineli tüfekler mevcutlarından ekstradan bir şey kaybetmeden çekilir ve otomatik olarak yürüyüş moduna girerler.