28-07-2020, 19:13
(Son Düzenleme: 16-09-2024, 17:16, Düzenleyen: unonimus. Toplamda 16 kere düzenlenmiş.)
Bu renkteki yazı First World War Campaigns serisi için geçerlidir, Panzer Campaigns için bakıyorsanız oraları es geçin. Bu renkteki yazı Modern Campaigns serisi için geçerlidir, Panzer Campaigns için bakıyorsanız oraları es geçin.
İçindekiler:
1-) Giriş
2-) Oynanış
a-) Arayüz
b-) Birlikler
i-) İstif Sınırları
ii-) Birlik Seçme
iii-) Birlikleri Hareket Ettirme
iv-) Birlikleri Ateş Ettirme
v-) Etki Alanı
c-) Hedefler
Giriş
Panzer Campaigns, 2. Dünya Savaşı'ndaki pek çok operasyonu kapsayan bir oyun serisidir. Tarihsel, hipotetik ve "şöyle olsa ne olurdu" cinsinden durumlar ele alınır. Tek veya çok oyunculu olarak oynanabilir. IGOUGO tur tabanlı strateji türündendir. Oyunların her birinde belli başlı seferler ve bu seferlerdeki/bu seferlerin öncesindeki ufak tefek muharebeler bulunur.
Şu an itibarıyla (13 Eylül 2024) 30 oyun ve 1 demodan oluşmaktadır.
First World War Campaigns (3 oyun) 1. Dünya Savaşı, Modern Campaigns (5 oyun ve 1 demo) 2. Dünya Savaşı sonrası veya 3. Dünya Savaşı'nı kapsar.
Oynanış
Oyunda iki taraf vardır. Bunların biriyle bilgisayara veya insana karşı oynayabilirsiniz.
Oyun alanı altıgenlerden oluşur, 1 altıgen 1 kilometreyi 1 mili kapsar. Arazi özellikleri altıgenlerde ya da altıgen kenarlarında bulunur.
Turlar 2 3 saatlik süreyi kapsar, gece turları genelde 4 veya 6 6 saatlik süreyi kapsar.
Turunuzu bitirince Turn (Manual Defensive Fire Opsiyonel Kuralı açıksa Phase)>Next ile turu geçebilirsiniz. Son tur zayiatınıza ve ele geçirilen hedeflere bağlı olarak oyunu kazanabilir, kaybedebilir veya berabere bitirebilirsiniz.
İlk tarafın ele geçirdiği hedef puanı+ikinci tarafın zayiatının zafer puanı cinsinden değeri-ilk tarafın zayiatının zafer puanı cinsinden değeri ilk tarafın toplam zafer puanıdır. İlk tarafın kazanması için en az Minor Victory (Ufak Zafer) alacak kadar puan toplaması gerekir. Minor Defeat puanından daha azını toplarsa ikinci taraf kazanmış olur. Bunların ikisi de olmazsa Draw yani berabere olur.
Hedeflerin zafer puanı üstlerinde yazıyor olsa da birliklerin zafer puanı için muharebe düzeni düzenleyicisinde o senaryonun muharebe düzenini açmak gerekir. Orada görülen VP=X değeri birliğin kişi cinsinden mevcutlu ise 100, araç ve top cinsinden ise 10 zayiatının karşı tarafa verdiği zafer puanı miktarıdır. Oradaki değer neredeyse 20 farklı şeye bağlı olduğu ve ben de tam manasıyla formülünü bilmediğim için ayrıntısıyla anlatmayacağım ama atış/hareket değerleri, mahiyet, menziller gibi pek çok değer ne kadar yüksekse birliğin vereceği zafer puanı da az ya da çok o kadar yüksek olacaktır.
Bazı senaryolarda erken bitme (Early Termination) veya nükleer bitme erken bitme açık olabilir. Erken bitme varsa bir taraf tur sonunda Büyük Zafer (Major Victory) alacak puanı topladığında oyun o tur durdurulur ve büyük zafer elde eden taraf oyunu kazanmış sayılır. Nükleer bitme için Nuclear Scenario Termination Opsiyonel Kuralının seçili olması gerekir, bu kural seçiliyken turların yarısı geçilmiş ve bir taraf Büyük Zafer elde edecek kadar puan toplamışsa oyun küresel nükleer savaşın başladığı varsayılıp durdurulur. Nükleer bitme bulunmaz
Arayüz
Hayır, burada arayüzü ayrıntısıyla anlatmayacağım. Bir sonraki iletide olacak arayüzün ayrıntısı.
1-) Durum Çubuğu. Yapabileceğiniz komutlar burada bulunur.
2-) Araç Çubuğu. Sık kullanılan bazı komutlar burada DA bulunur (Not: Komutların birçoğunun klavye kısayolu var, onları da bir sonraki iletide anlattım.).
3-) Harita. 5 farklı zumda görünüşü var, üçü 2D, ikisi 3D. Haritayı ok tuşlarıyla veya Settings>Auto Scroll açıksa fareyi kenarlara götürerek, açık değilse sağ ve aşağıdaki çubuklarla oynatabilirsiniz. 3D görünümde birlikleri isterseniz sembollerle isterseniz grafikli görebilirsiniz. Grafikli görmek için Settings>3D Counters seçeneğindeki tiki kaldırın.
4-) Altıgen Malumat Alanı. Seçili altıgenle, sağ fare tuşuna veya Tab'a basılı tutarsanız o altıgenin kenarıyla ilgili şeyleri öğrenebileceğiniz kısım.
5-) Durum Çubuğu. O anki muharebeyle veya erişmeye çalıştığınız komutlarla ilgili şeyler bulunur. Varsayılan olarak turla ve seçili altıgenle ilgili şeyler bulunur.
Birlikler
Oyundaki her bir birlik takım/müfreze, bölük veya tabur cinsinden piyade, topçu veya tank birliğidir. Piyadelerin kişi, topçuların top, tankların araç cinsinden mevcudu vardır. Bunların yanında özelleşmiş; karargâh, hava birliği veya gemiler gibi şeyler de bulunur.
Tıkladığınız altıgende birlikleri görürsünüz.
1-) Birlik sembolü. Oyun tarafından birlik keyfiyetine göre çizilir.
2-) Birlik çizimi. Buradaki 1. hat piyade. Şimdilik Pasifik'te geçenler haricindeki oyunlarda bulunabildiyse karargâh birliklerinde o birliklerin komutan fotoğrafları da bulunur. Komutan fotoğraflarını aldıkları yer genelde generals.dk .
3-) Varsa özel durumu. Buradaki birlik sabit.
4-) Hangi milletten olduğu.
5-) Birlik adı. Daha doğrusu birliği diğer birliklerden ayırt edecek isim. 6. Muhafız Alayı 3. Piyade Taburu 9. Bölük ve sonrası. Taburun adının yazmamasının sebebi bunlarla birleştirilemeyecek iki top bataryasının tabur içinde olması (Hem de biri kör atış yapabilen cinsinden.).
6-) Mevcut. Hem kişi/top/araç hem yüzde cinsinden.
7-) Moral. Beyaz ise aynı zamanda mahiyet. Sarı ise moral mahiyetten düşük demektir. Moral 0 veya altında bir sonuç çıkıyorsa bu durumda No Morale yazar.
8-) Hareket Puanı. Burada hiç harcanmadığından beyaz.
9-) Yorgunluk. Maksimum değeri 300'dür, bu durumda Max Fatigue yazar.
Altıgen malumat alanında sağ fare tuşu ya da Tab'a basılı tutunca birlikle ilgili çıkan şeyler:
Solda yukarıdan aşağı: Asttan üste hangi birliğe bağlı olduğu. En üstteki birliğin cinsi, karargâhsa bazen karargâhın adı, bazen cinsi, bazı oyunlarda tugay veya üstüyse komutanı. Mevzubahis birlik Japonya İmparatorluk Ordusu (burada gözükmüyor) 12. Bölge Ordusu Tōkyō Savunma Ordusu 1. İmparatorluk Muhafız Tümeni 6. Muhafız Alayı 3. Taburdan 4 bölük (Muhtemelen 9-10-11-12 diye sıralanıyorlardır.).
Sağda yukarıdan aşağı: Sert saldırı değeri/menzili, yumuşak saldırı değeri/menzili, hücum değeri, uçaksavar değeri/menzili, savunma değeri, hızı, diğer ek özellikler (hareket kabiliyeti, kör atış yapabilme yeteneği, köprü döşeyebilme yeteneği vs.)
Saldırı değerleri şöyle de olabilir: Değer/azami menzil/asgari menzil. Muharebe düzeni editöründe bu ayar yapılabilir.
Yürüyüş modunda olmayan veya tabanvay olan mekanize ya da motorize piyadenin hız ve savunma değeri sarı renkte gözükür.
Savaş sisi varken düşman mevcutları hakkında tam bilginiz olmaz. Mevcudun basamak sayısınca X görürsünüz.
İstif Sınırları
Bir altıgende bulundurabileceğiniz demir yolu modundaki birlikler hariç birlik mevcudunda ve yol hareketini kullanabilecek mevcutta (ki bu, aynı zamanda bir altıgenden demir yolu modunda aynı anda geçebilecek eşdeğer mevcuttur) sınır vardır. Mevcut istif sınırı genelde 1300-1800 4200 civarıdır.
Tek birlik, dost birlik bulunmayan altıgenlere giderken birliğin büyüklüğü ne olursa olsun yol varsa yol hareketini kullanabilir. Yol istifini aşıyorsa ve hedef altıgende birlik bulunuyorsa yol hareketini kullanamaz ama köprüden geçebilir. Köprüden geçerken yol hareketi kullanmıyormuş gibi geçer. Tek birlik, demir yolu modunda dost birlik bulunmayan altıgenlere bu birliğin büyüklüğü ne olursa olsun demir yolu modunda girebilir.
İstif hesabında araç ve toplar 10 kişi sayılır. Özel kural olarak, donanma birlikleri için istif sınırı 4'tür ve köprü koruyor olan birlikler yol istifinde sayılmaz.
Geri kazanım/değiştirme neticesiyle istif sınırı aşılabilir.
Bir altıgende konuşlandırılmış çekili toplar normal istif sınırının yanında özel olarak sınırlı olabilse de bu kullanılmaz genelde özel olarak sınırlı olur, mesela bu sınır 480 eşdeğer mevcut civarı olabilir. Makineli tüfekler de bu sınıra dâhildir. Neden kullanıldığını anlamak zor olmasa gerek.
Birlik Seçme
Birlik seçmek için birliklerin olduğu altıgene, sonra altıgen malumat alanındaki birliğe sol tıklayın. O altıgendeki bütün birlikleri seçmek istiyorsanız birliklerin olduğu yere çift tıklayın.
Birlikleri Hareket Ettirme
Hareket etmek için birliği seçin. Sonra komşu bir altıgene sağ tıklayın. Veya birliklerin olduğu altıgenden sol tuşu basılı tutarak götürmek istediğiniz altıgene kadar farenizi götürün ve sol tuşu bırakın. İlkinde birer birer kendi belirlediğiniz, ikincisinde bilgisayarın takdirine göre bir rotadan ilerlersiniz.
Gitmelerinin tamamen engellenmiş olduğu komşuluklar haricinde birlikler tur başına, ilerleme bedeli ne kadar olursa olsun en az 1 altıgen ilerleyebilir.
Düşmanın olduğu altıgene verilen hareket emri hücum anlamına gelir. Hücum bahsinde hücumla ilgili şeyleri anlattık.
Birlikleri Ateş Ettirme
Ateş etmek için birliği seçin. Sonra Ctrl tuşuna basılı tutarak veya araç çubuğunun en soldaki butonuna, statik araç çubuğu kullanıyorsanız ikinci satırda en sağdaki butona tıklayıp menzil içinde ateş etmek istediğiniz bir birliğe sağ tıklayın.
Etki Alanı
Birliklerin çevresindeki 6 altıgen o birliğin etki alanındadır. Etki alanı düşman hareket ve ikmalini etkiler. Etki alanına giren düşmanın üstüne anî hedef atışı yapılabilir. Düşman etki alanının birinden diğerine geçmek normalden daha zor, hattâ opsiyonel kural sayesinde yasak olabilir. Düşman etki alanındaki altıgende bulunan uçan helikopter harici birlikler dost birlik bulunmayan ve düşman etki alanındaki altıgenlere giremez. Mevzubahis opsiyonel kural bulunmamaktadır.
Karargâhlar, ikmal birlikleri, Broken birlikler, çekili tanksavarlar, çekili ağır uçaksavarlar, yönleri ve bu yönün iki yan altıgeni haricinde yönlü birlikler, partizanlar, birleştirilmemiş takımlar, uçan helikopterler, insan taşımayan helikopterler (ki bu ikisi bulundukları altıgenden ikmal geçmesini de önlemez) ve düzensiz birliklerin etki alanı olmaz. Hareket etmek için yürüyüş moduna geçmesi gereken hiçbir birliğin etki alanı olmaz.
Komando, hücum kıtası birlikleri, partizan, uçan helikopterler ve düzensiz birlikler düşman etki alanlarının birinden diğerine geçebilirler. Komando, partizan ve düzensiz birlikler geçerken hareket haklarının tamamını kullanırlar.
Hedefler
Hedef altıgenler üzerinde bayrak ve sayı ile gösterilir. Üstündeki sayı skor cinsinden değeridir ve 4 çeşit hedef vardır.
Normal hedef: Son tur hedefin kime ait olduğuna göre puan sayılır. Erken bitme özelliği aktif değilse onun dışında fazladan bir etkisi yoktur.
Çıkış hedefi (Exit Objective): 0 (veya düşman tarafından savaş sisi varken ?(soru işareti)) puan değerindeki hedef altıgenidir. Su veya harita kenarında bulunurlar. Oradaki birliklerinizi Command>Remove from Map seçeneğine tıklayıp oyundan çıkarıp fazladan zafer puanı kazanabilirsiniz. Bu hedef taraf değiştiremez ama düşman burayı ele geçirirse burayı kullanamazsınız. Hedef açılır penceresinde X ile gösterilir, düşman çıkış hedefi savaş sisi varsa ?? olarak gösterilir.
Bazı çıkış hedefleri sadece belirli bir milletten birliklerin çıktığında puan kazandırdığı altıgenler olarak belirlenebilir. Bu millet hedefte belirtilmiştir. Hedef açılır penceresinde XN ile gösterilir. Henüz kullanılmıyor Bazı oyunlarda kullanılıyor Henüz kullanılmıyor.
Sınırlı hedef (Limited Objective): Info>Objectives ile görebileceğiniz hedef açılır penceresinde L ve ardından bir sayıyla gösterilen hedeflerdir. O sayı o turun sonunda o hedefin sahibi olan tarafa bu hedefin ödülünün verilip sonrasında hedefin kaybolacağını belirtir. Bu hedefleri harita üzerinde X:Y şeklinde görebilirsiniz. X hedeflerin değeri, Y kaçıncı turda kaybolacağıdır. Ayrıca komuta raporunda bu hedeflerin kaybolacağının haberini kaybolmadan önceki son 10 tur boyunca alırsınız.
Teslim hedefi (Surrender Objective): Hedef açılır penceresinde S ile gösterilen hedeflerdir. Bir turun sonunda bir milletin bütün teslim hedefleri ele geçirilmişse o millet teslim olur ve o milletin gelecek takviyeler dâhil bütün birlikleri oyundan silinir.
Savaş sisi varken teslim hedeflerinin neresi olduğunu iki taraf da göremez.
İçindekiler:
1-) Giriş
2-) Oynanış
a-) Arayüz
b-) Birlikler
i-) İstif Sınırları
ii-) Birlik Seçme
iii-) Birlikleri Hareket Ettirme
iv-) Birlikleri Ateş Ettirme
v-) Etki Alanı
c-) Hedefler
Giriş
Panzer Campaigns, 2. Dünya Savaşı'ndaki pek çok operasyonu kapsayan bir oyun serisidir. Tarihsel, hipotetik ve "şöyle olsa ne olurdu" cinsinden durumlar ele alınır. Tek veya çok oyunculu olarak oynanabilir. IGOUGO tur tabanlı strateji türündendir. Oyunların her birinde belli başlı seferler ve bu seferlerdeki/bu seferlerin öncesindeki ufak tefek muharebeler bulunur.
Şu an itibarıyla (13 Eylül 2024) 30 oyun ve 1 demodan oluşmaktadır.
First World War Campaigns (3 oyun) 1. Dünya Savaşı, Modern Campaigns (5 oyun ve 1 demo) 2. Dünya Savaşı sonrası veya 3. Dünya Savaşı'nı kapsar.
Oynanış
Oyunda iki taraf vardır. Bunların biriyle bilgisayara veya insana karşı oynayabilirsiniz.
Oyun alanı altıgenlerden oluşur, 1 altıgen 1 kilometreyi 1 mili kapsar. Arazi özellikleri altıgenlerde ya da altıgen kenarlarında bulunur.
Turlar 2 3 saatlik süreyi kapsar, gece turları genelde 4 veya 6 6 saatlik süreyi kapsar.
Turunuzu bitirince Turn (Manual Defensive Fire Opsiyonel Kuralı açıksa Phase)>Next ile turu geçebilirsiniz. Son tur zayiatınıza ve ele geçirilen hedeflere bağlı olarak oyunu kazanabilir, kaybedebilir veya berabere bitirebilirsiniz.
İlk tarafın ele geçirdiği hedef puanı+ikinci tarafın zayiatının zafer puanı cinsinden değeri-ilk tarafın zayiatının zafer puanı cinsinden değeri ilk tarafın toplam zafer puanıdır. İlk tarafın kazanması için en az Minor Victory (Ufak Zafer) alacak kadar puan toplaması gerekir. Minor Defeat puanından daha azını toplarsa ikinci taraf kazanmış olur. Bunların ikisi de olmazsa Draw yani berabere olur.
Hedeflerin zafer puanı üstlerinde yazıyor olsa da birliklerin zafer puanı için muharebe düzeni düzenleyicisinde o senaryonun muharebe düzenini açmak gerekir. Orada görülen VP=X değeri birliğin kişi cinsinden mevcutlu ise 100, araç ve top cinsinden ise 10 zayiatının karşı tarafa verdiği zafer puanı miktarıdır. Oradaki değer neredeyse 20 farklı şeye bağlı olduğu ve ben de tam manasıyla formülünü bilmediğim için ayrıntısıyla anlatmayacağım ama atış/hareket değerleri, mahiyet, menziller gibi pek çok değer ne kadar yüksekse birliğin vereceği zafer puanı da az ya da çok o kadar yüksek olacaktır.
Bazı senaryolarda erken bitme (Early Termination) veya nükleer bitme erken bitme açık olabilir. Erken bitme varsa bir taraf tur sonunda Büyük Zafer (Major Victory) alacak puanı topladığında oyun o tur durdurulur ve büyük zafer elde eden taraf oyunu kazanmış sayılır. Nükleer bitme için Nuclear Scenario Termination Opsiyonel Kuralının seçili olması gerekir, bu kural seçiliyken turların yarısı geçilmiş ve bir taraf Büyük Zafer elde edecek kadar puan toplamışsa oyun küresel nükleer savaşın başladığı varsayılıp durdurulur. Nükleer bitme bulunmaz
Arayüz
Hayır, burada arayüzü ayrıntısıyla anlatmayacağım. Bir sonraki iletide olacak arayüzün ayrıntısı.
1-) Durum Çubuğu. Yapabileceğiniz komutlar burada bulunur.
2-) Araç Çubuğu. Sık kullanılan bazı komutlar burada DA bulunur (Not: Komutların birçoğunun klavye kısayolu var, onları da bir sonraki iletide anlattım.).
3-) Harita. 5 farklı zumda görünüşü var, üçü 2D, ikisi 3D. Haritayı ok tuşlarıyla veya Settings>Auto Scroll açıksa fareyi kenarlara götürerek, açık değilse sağ ve aşağıdaki çubuklarla oynatabilirsiniz. 3D görünümde birlikleri isterseniz sembollerle isterseniz grafikli görebilirsiniz. Grafikli görmek için Settings>3D Counters seçeneğindeki tiki kaldırın.
4-) Altıgen Malumat Alanı. Seçili altıgenle, sağ fare tuşuna veya Tab'a basılı tutarsanız o altıgenin kenarıyla ilgili şeyleri öğrenebileceğiniz kısım.
5-) Durum Çubuğu. O anki muharebeyle veya erişmeye çalıştığınız komutlarla ilgili şeyler bulunur. Varsayılan olarak turla ve seçili altıgenle ilgili şeyler bulunur.
Birlikler
Oyundaki her bir birlik takım/müfreze, bölük veya tabur cinsinden piyade, topçu veya tank birliğidir. Piyadelerin kişi, topçuların top, tankların araç cinsinden mevcudu vardır. Bunların yanında özelleşmiş; karargâh, hava birliği veya gemiler gibi şeyler de bulunur.
Tıkladığınız altıgende birlikleri görürsünüz.
1-) Birlik sembolü. Oyun tarafından birlik keyfiyetine göre çizilir.
2-) Birlik çizimi. Buradaki 1. hat piyade. Şimdilik Pasifik'te geçenler haricindeki oyunlarda bulunabildiyse karargâh birliklerinde o birliklerin komutan fotoğrafları da bulunur. Komutan fotoğraflarını aldıkları yer genelde generals.dk .
3-) Varsa özel durumu. Buradaki birlik sabit.
4-) Hangi milletten olduğu.
5-) Birlik adı. Daha doğrusu birliği diğer birliklerden ayırt edecek isim. 6. Muhafız Alayı 3. Piyade Taburu 9. Bölük ve sonrası. Taburun adının yazmamasının sebebi bunlarla birleştirilemeyecek iki top bataryasının tabur içinde olması (Hem de biri kör atış yapabilen cinsinden.).
6-) Mevcut. Hem kişi/top/araç hem yüzde cinsinden.
7-) Moral. Beyaz ise aynı zamanda mahiyet. Sarı ise moral mahiyetten düşük demektir. Moral 0 veya altında bir sonuç çıkıyorsa bu durumda No Morale yazar.
8-) Hareket Puanı. Burada hiç harcanmadığından beyaz.
9-) Yorgunluk. Maksimum değeri 300'dür, bu durumda Max Fatigue yazar.
Altıgen malumat alanında sağ fare tuşu ya da Tab'a basılı tutunca birlikle ilgili çıkan şeyler:
Solda yukarıdan aşağı: Asttan üste hangi birliğe bağlı olduğu. En üstteki birliğin cinsi, karargâhsa bazen karargâhın adı, bazen cinsi, bazı oyunlarda tugay veya üstüyse komutanı. Mevzubahis birlik Japonya İmparatorluk Ordusu (burada gözükmüyor) 12. Bölge Ordusu Tōkyō Savunma Ordusu 1. İmparatorluk Muhafız Tümeni 6. Muhafız Alayı 3. Taburdan 4 bölük (Muhtemelen 9-10-11-12 diye sıralanıyorlardır.).
Sağda yukarıdan aşağı: Sert saldırı değeri/menzili, yumuşak saldırı değeri/menzili, hücum değeri, uçaksavar değeri/menzili, savunma değeri, hızı, diğer ek özellikler (hareket kabiliyeti, kör atış yapabilme yeteneği, köprü döşeyebilme yeteneği vs.)
Saldırı değerleri şöyle de olabilir: Değer/azami menzil/asgari menzil. Muharebe düzeni editöründe bu ayar yapılabilir.
Yürüyüş modunda olmayan veya tabanvay olan mekanize ya da motorize piyadenin hız ve savunma değeri sarı renkte gözükür.
Savaş sisi varken düşman mevcutları hakkında tam bilginiz olmaz. Mevcudun basamak sayısınca X görürsünüz.
İstif Sınırları
Bir altıgende bulundurabileceğiniz demir yolu modundaki birlikler hariç birlik mevcudunda ve yol hareketini kullanabilecek mevcutta (ki bu, aynı zamanda bir altıgenden demir yolu modunda aynı anda geçebilecek eşdeğer mevcuttur) sınır vardır. Mevcut istif sınırı genelde 1300-1800 4200 civarıdır.
Tek birlik, dost birlik bulunmayan altıgenlere giderken birliğin büyüklüğü ne olursa olsun yol varsa yol hareketini kullanabilir. Yol istifini aşıyorsa ve hedef altıgende birlik bulunuyorsa yol hareketini kullanamaz ama köprüden geçebilir. Köprüden geçerken yol hareketi kullanmıyormuş gibi geçer. Tek birlik, demir yolu modunda dost birlik bulunmayan altıgenlere bu birliğin büyüklüğü ne olursa olsun demir yolu modunda girebilir.
İstif hesabında araç ve toplar 10 kişi sayılır. Özel kural olarak, donanma birlikleri için istif sınırı 4'tür ve köprü koruyor olan birlikler yol istifinde sayılmaz.
Geri kazanım/değiştirme neticesiyle istif sınırı aşılabilir.
Bir altıgende konuşlandırılmış çekili toplar normal istif sınırının yanında özel olarak sınırlı olabilse de bu kullanılmaz genelde özel olarak sınırlı olur, mesela bu sınır 480 eşdeğer mevcut civarı olabilir. Makineli tüfekler de bu sınıra dâhildir. Neden kullanıldığını anlamak zor olmasa gerek.
Birlik Seçme
Birlik seçmek için birliklerin olduğu altıgene, sonra altıgen malumat alanındaki birliğe sol tıklayın. O altıgendeki bütün birlikleri seçmek istiyorsanız birliklerin olduğu yere çift tıklayın.
Birlikleri Hareket Ettirme
Hareket etmek için birliği seçin. Sonra komşu bir altıgene sağ tıklayın. Veya birliklerin olduğu altıgenden sol tuşu basılı tutarak götürmek istediğiniz altıgene kadar farenizi götürün ve sol tuşu bırakın. İlkinde birer birer kendi belirlediğiniz, ikincisinde bilgisayarın takdirine göre bir rotadan ilerlersiniz.
Gitmelerinin tamamen engellenmiş olduğu komşuluklar haricinde birlikler tur başına, ilerleme bedeli ne kadar olursa olsun en az 1 altıgen ilerleyebilir.
Düşmanın olduğu altıgene verilen hareket emri hücum anlamına gelir. Hücum bahsinde hücumla ilgili şeyleri anlattık.
Birlikleri Ateş Ettirme
Ateş etmek için birliği seçin. Sonra Ctrl tuşuna basılı tutarak veya araç çubuğunun en soldaki butonuna, statik araç çubuğu kullanıyorsanız ikinci satırda en sağdaki butona tıklayıp menzil içinde ateş etmek istediğiniz bir birliğe sağ tıklayın.
Etki Alanı
Birliklerin çevresindeki 6 altıgen o birliğin etki alanındadır. Etki alanı düşman hareket ve ikmalini etkiler. Etki alanına giren düşmanın üstüne anî hedef atışı yapılabilir. Düşman etki alanının birinden diğerine geçmek normalden daha zor, hattâ opsiyonel kural sayesinde yasak olabilir. Düşman etki alanındaki altıgende bulunan uçan helikopter harici birlikler dost birlik bulunmayan ve düşman etki alanındaki altıgenlere giremez. Mevzubahis opsiyonel kural bulunmamaktadır.
Karargâhlar, ikmal birlikleri, Broken birlikler, çekili tanksavarlar, çekili ağır uçaksavarlar, yönleri ve bu yönün iki yan altıgeni haricinde yönlü birlikler, partizanlar, birleştirilmemiş takımlar, uçan helikopterler, insan taşımayan helikopterler (ki bu ikisi bulundukları altıgenden ikmal geçmesini de önlemez) ve düzensiz birliklerin etki alanı olmaz. Hareket etmek için yürüyüş moduna geçmesi gereken hiçbir birliğin etki alanı olmaz.
Komando, hücum kıtası birlikleri, partizan, uçan helikopterler ve düzensiz birlikler düşman etki alanlarının birinden diğerine geçebilirler. Komando, partizan ve düzensiz birlikler geçerken hareket haklarının tamamını kullanırlar.
Hedefler
Hedef altıgenler üzerinde bayrak ve sayı ile gösterilir. Üstündeki sayı skor cinsinden değeridir ve 4 çeşit hedef vardır.
Normal hedef: Son tur hedefin kime ait olduğuna göre puan sayılır. Erken bitme özelliği aktif değilse onun dışında fazladan bir etkisi yoktur.
Çıkış hedefi (Exit Objective): 0 (veya düşman tarafından savaş sisi varken ?(soru işareti)) puan değerindeki hedef altıgenidir. Su veya harita kenarında bulunurlar. Oradaki birliklerinizi Command>Remove from Map seçeneğine tıklayıp oyundan çıkarıp fazladan zafer puanı kazanabilirsiniz. Bu hedef taraf değiştiremez ama düşman burayı ele geçirirse burayı kullanamazsınız. Hedef açılır penceresinde X ile gösterilir, düşman çıkış hedefi savaş sisi varsa ?? olarak gösterilir.
Bazı çıkış hedefleri sadece belirli bir milletten birliklerin çıktığında puan kazandırdığı altıgenler olarak belirlenebilir. Bu millet hedefte belirtilmiştir. Hedef açılır penceresinde XN ile gösterilir. Henüz kullanılmıyor Bazı oyunlarda kullanılıyor Henüz kullanılmıyor.
Sınırlı hedef (Limited Objective): Info>Objectives ile görebileceğiniz hedef açılır penceresinde L ve ardından bir sayıyla gösterilen hedeflerdir. O sayı o turun sonunda o hedefin sahibi olan tarafa bu hedefin ödülünün verilip sonrasında hedefin kaybolacağını belirtir. Bu hedefleri harita üzerinde X:Y şeklinde görebilirsiniz. X hedeflerin değeri, Y kaçıncı turda kaybolacağıdır. Ayrıca komuta raporunda bu hedeflerin kaybolacağının haberini kaybolmadan önceki son 10 tur boyunca alırsınız.
Teslim hedefi (Surrender Objective): Hedef açılır penceresinde S ile gösterilen hedeflerdir. Bir turun sonunda bir milletin bütün teslim hedefleri ele geçirilmişse o millet teslim olur ve o milletin gelecek takviyeler dâhil bütün birlikleri oyundan silinir.
Savaş sisi varken teslim hedeflerinin neresi olduğunu iki taraf da göremez.